Foorumin tutkailu ja guuglailu paljasti, että mahdollisesti olisi murtunut ne muoviset säätövarret (5334701) lämppärinlaitteiston kyljessä. Näitähän on ollut myynnissä after market alumiinisinakin. Sukellus kojelaudan alle. Kuskin puolella lähes mahdoton rasti päästä käsiksi säätökojeeseen (1378446).
![Kuva](http://thumbs2.imagebam.com/a1/92/c8/eacf5b1020536394.jpg)
Ei vain paikat taivu
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Onneksi vänkärin puolelta säätökojeeseen pääsi käsiksi näppärästi hansikaslokeron irrotuksella. Tutkailin läppien, vipujen ja säätövarsien toimintaa puhallus päällä ja näyttää, että ylempi keltainen säätövarsi/moottori liikkuu normaalisti. Alempi valkoinen säätövarsi taas ei liikkunut lainkaan, joten ajattelin, että siellähän on sitten se murtunut muoviosa. Moottori irti ja eipä ollutkaan. Muovivarren (+siihen kiinnitetty tanko) liikkuttelu ylös-alas sai aikaan muutoksia puhallusäänessä varsinkin tuulilasille suuntautuvissa suuttimissa. Myöskään itse varsiosassa ei näy mitään murtumia. Moottori (1378446) ei sen sijaan pyöri lainkaan, vaikka jätin sen irrotettuna sähköliittimeen kiinni. Ei mitään liikettä moottorissa missään ACC:n toiminta-asennossa.
Todettua:
-Autossa vaihdettu viime talvena merkkitermari ja lämmöt syklaa open sidin mukaan normaalisti 82-90 välillä
-Ei vuotoja jäähdytysnestepuolella. Eikä tässä autossa taida olla edes sitä joskus rikkoutuvaa "hanaa".
-ACC ei anna mitään vikakoodeja. Kokeilin useita kertoja AUTO+OFF ja kalibroinnin jälkeen näyttöön vasemmalle puolelle tuli vain luku 0.
-Ilmastoinnin puhallusmoottori ja tuulettimen siivet näyttivät pyörivän normaalisti. Ei ollut akseli siirtynyt tms.
-Sisäilmankierron läpät molemmin puolin liikkuvat ok
-Kesähelteillä kylmää ilmaa virtasi ohjaamoon niin kuin pitääkin
Onko moottori sitten rikki vai kenties ohjauksessa (ACC paneeli) ongelma? Ja voisiko oikeasti olla moottorit rikki sekä kuskin että vänkärin puolella?
Edit: tai voisiko kyseessä olla esim. täällä kerrottu keltaisen akselin murtumisongelma? Ei toisaalta selitä moottorin (1378446) liikkumattomuutta missään ohjauksen asennossa, ellei sen toiminta ole riippuvainen lämpötilasta. Nyt vain kierrättelin autotallin +5 asteista ilmaa ja auton moottori oli kylmä.