Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Nyt ilmojen kylmettyä havahduin siihen, että sisätilanlämppäri puhaltaa vain hailakkaa ja moottorinkin lämmettyä kunnolla vain haalean lämmmintä. Alkaa jo muutaman pakkasasteen lämpötilassa tuntua sisällä aika kolealta.
Foorumin tutkailu ja guuglailu paljasti, että mahdollisesti olisi murtunut ne muoviset säätövarret (5334701) lämppärinlaitteiston kyljessä. Näitähän on ollut myynnissä after market alumiinisinakin. Sukellus kojelaudan alle. Kuskin puolella lähes mahdoton rasti päästä käsiksi säätökojeeseen (1378446).
Ei vain paikat taivu Ei ihmekään, että virallinen korjaustapa ja koko lämmityslaitteison irrotus on n. 10 h urakka marmorillakin.
Onneksi vänkärin puolelta säätökojeeseen pääsi käsiksi näppärästi hansikaslokeron irrotuksella. Tutkailin läppien, vipujen ja säätövarsien toimintaa puhallus päällä ja näyttää, että ylempi keltainen säätövarsi/moottori liikkuu normaalisti. Alempi valkoinen säätövarsi taas ei liikkunut lainkaan, joten ajattelin, että siellähän on sitten se murtunut muoviosa. Moottori irti ja eipä ollutkaan. Muovivarren (+siihen kiinnitetty tanko) liikkuttelu ylös-alas sai aikaan muutoksia puhallusäänessä varsinkin tuulilasille suuntautuvissa suuttimissa. Myöskään itse varsiosassa ei näy mitään murtumia. Moottori (1378446) ei sen sijaan pyöri lainkaan, vaikka jätin sen irrotettuna sähköliittimeen kiinni. Ei mitään liikettä moottorissa missään ACC:n toiminta-asennossa.
Todettua:
-Autossa vaihdettu viime talvena merkkitermari ja lämmöt syklaa open sidin mukaan normaalisti 82-90 välillä
-Ei vuotoja jäähdytysnestepuolella. Eikä tässä autossa taida olla edes sitä joskus rikkoutuvaa "hanaa".
-ACC ei anna mitään vikakoodeja. Kokeilin useita kertoja AUTO+OFF ja kalibroinnin jälkeen näyttöön vasemmalle puolelle tuli vain luku 0.
-Ilmastoinnin puhallusmoottori ja tuulettimen siivet näyttivät pyörivän normaalisti. Ei ollut akseli siirtynyt tms.
-Sisäilmankierron läpät molemmin puolin liikkuvat ok
-Kesähelteillä kylmää ilmaa virtasi ohjaamoon niin kuin pitääkin
Onko moottori sitten rikki vai kenties ohjauksessa (ACC paneeli) ongelma? Ja voisiko oikeasti olla moottorit rikki sekä kuskin että vänkärin puolella?
Edit: tai voisiko kyseessä olla esim. täällä kerrottu keltaisen akselin murtumisongelma? Ei toisaalta selitä moottorin (1378446) liikkumattomuutta missään ohjauksen asennossa, ellei sen toiminta ole riippuvainen lämpötilasta. Nyt vain kierrättelin autotallin +5 asteista ilmaa ja auton moottori oli kylmä.
Foorumin tutkailu ja guuglailu paljasti, että mahdollisesti olisi murtunut ne muoviset säätövarret (5334701) lämppärinlaitteiston kyljessä. Näitähän on ollut myynnissä after market alumiinisinakin. Sukellus kojelaudan alle. Kuskin puolella lähes mahdoton rasti päästä käsiksi säätökojeeseen (1378446).
Ei vain paikat taivu Ei ihmekään, että virallinen korjaustapa ja koko lämmityslaitteison irrotus on n. 10 h urakka marmorillakin.
Onneksi vänkärin puolelta säätökojeeseen pääsi käsiksi näppärästi hansikaslokeron irrotuksella. Tutkailin läppien, vipujen ja säätövarsien toimintaa puhallus päällä ja näyttää, että ylempi keltainen säätövarsi/moottori liikkuu normaalisti. Alempi valkoinen säätövarsi taas ei liikkunut lainkaan, joten ajattelin, että siellähän on sitten se murtunut muoviosa. Moottori irti ja eipä ollutkaan. Muovivarren (+siihen kiinnitetty tanko) liikkuttelu ylös-alas sai aikaan muutoksia puhallusäänessä varsinkin tuulilasille suuntautuvissa suuttimissa. Myöskään itse varsiosassa ei näy mitään murtumia. Moottori (1378446) ei sen sijaan pyöri lainkaan, vaikka jätin sen irrotettuna sähköliittimeen kiinni. Ei mitään liikettä moottorissa missään ACC:n toiminta-asennossa.
Todettua:
-Autossa vaihdettu viime talvena merkkitermari ja lämmöt syklaa open sidin mukaan normaalisti 82-90 välillä
-Ei vuotoja jäähdytysnestepuolella. Eikä tässä autossa taida olla edes sitä joskus rikkoutuvaa "hanaa".
-ACC ei anna mitään vikakoodeja. Kokeilin useita kertoja AUTO+OFF ja kalibroinnin jälkeen näyttöön vasemmalle puolelle tuli vain luku 0.
-Ilmastoinnin puhallusmoottori ja tuulettimen siivet näyttivät pyörivän normaalisti. Ei ollut akseli siirtynyt tms.
-Sisäilmankierron läpät molemmin puolin liikkuvat ok
-Kesähelteillä kylmää ilmaa virtasi ohjaamoon niin kuin pitääkin
Onko moottori sitten rikki vai kenties ohjauksessa (ACC paneeli) ongelma? Ja voisiko oikeasti olla moottorit rikki sekä kuskin että vänkärin puolella?
Edit: tai voisiko kyseessä olla esim. täällä kerrottu keltaisen akselin murtumisongelma? Ei toisaalta selitä moottorin (1378446) liikkumattomuutta missään ohjauksen asennossa, ellei sen toiminta ole riippuvainen lämpötilasta. Nyt vain kierrättelin autotallin +5 asteista ilmaa ja auton moottori oli kylmä.
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Pää kuskin jalkatilaan, ruuvaa se jalkojen ilmanohjaustötterö irti olikohan kaksi pulttia. Sitten näet keltaisen akselin. Liikkuuko tapista tappiin kun laitat hi-lo välillä lämpöä? Eli hi = aina täysi lämpö. Lo= aina jääkylmää.
Hieman epäilen kyllä akselin katkeamista jos molemmat puolet tulee haaleaa...
Hieman epäilen kyllä akselin katkeamista jos molemmat puolet tulee haaleaa...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Kokeile ensin onko lämppärin letkut kuumat..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Ruuvasin kyllä sen pohjapaneelin irti kuskin puolelta jalkatilan yläpuolelta. Kolme torxia ja muovinippa. Siitä huolimatta ne kamppeet on todella ikävästi siellä ratin alla ja tuntui todella hankalalta paikalta. Löysin sen L-merkillä varustetun moottorin, jonka alla vikaherkät varsi ja akseli ovat.Bapsu kirjoitti:Pää kuskin jalkatilaan, ruuvaa se jalkojen ilmanohjaustötterö irti olikohan kaksi pulttia. Sitten näet keltaisen akselin. Liikkuuko tapista tappiin kun laitat hi-lo välillä lämpöä? Eli hi = aina täysi lämpö. Lo= aina jääkylmää.
Hieman epäilen kyllä akselin katkeamista jos molemmat puolet tulee haaleaa...
Huomasin eilen illalla vielä, että ACC-kalibroinnin aikana vänkärin puolen molemmat varret ja siirtovarret liikkuvat laidasta laitaan. Myös se valkoisella varrella varustettu, josta aikaisemmin kirjoitin, että ei näy mitään liikettä missään puhaltimen toiminta-asennossa. Samoin kuskin puolella L-moottorissa tuntuu värinää kalibroinnin aikana, niin luultavasti siellä ainakin moottori pyörii. Pitää kokeilla vielä ehdottamaasi puhallusta LO ja HI asennoissa. Ehdotatko, että keltainen akseliosa olisi katkennut lämppärin sisällä, niin kuin tuossa linkkaamassani Saabservices.com työohjeessa on kuvattu. Ne ulospäin näkyvät varret ovat tosiaan ehyet ja liikkuvat ainakin vänkärin puolella.
Tarkoitatko keskikonsoliin vänkärin puolelta tulevia kahta alumiiniputkea, jotka oletettavasti menevät lämmönvaihtimelle. Tuloputki oli polttavan kuuma, kun kävin ajamassa moottorin lämpimäksi. Lähtöputki oli myös todella kuuma, muttei ihan niin kuuma kuin tuleva. Luulisi ehkä, että lämpöä pitäisi siirtyä enemmän sisäilmaan. Ongelma varmaan on juuri se, että lämmönvaihtimelle ei tule puhallusta läppien toimiessa väärin ja lämpö ei vaan siirry sisäilmaan.suapas kirjoitti:Kokeile ensin onko lämppärin letkut kuumat..
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Oliskohan säätömoottorin pinionin akseli karannut ja silloin pinion ja sitä vastaava hammasratas ei kohtaa enää.
Pitää purkaa tuo moottori ja vaihteisto, ja painaa pinion akseli takaisin sisään. Ei ole paha homma.
-tuomas
Pitää purkaa tuo moottori ja vaihteisto, ja painaa pinion akseli takaisin sisään. Ei ole paha homma.
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Tarkoitat moottoripakettia, joissa merkit L ja R riipuen kummalla puolella ovat?
Kuten kirjoittelin ylempänä, niin ainakin varmuudella vänkärin puolella molemmat moottorit (R:llä merkitty musta paketti ja sen yläpuolella olevan metallin värinen toinen) liikuuttavat säätövarsiaan ja niihin kytkettyjä tankoja laidasta laitaan. Kuskin puolelta en ole päässyt visuaalisesti varmistamaan, kun ei tahdo fysiikka riittä tarvittavaan työskentelyasentoon pääsemiseksi .
R:llä merkitty moottori on kuvassa irrotettu ja sijaitsee sinisen akselinpään ja valkoisen säätövarren kohdalla.
Jos kuskin puolellakin valkoinen muovikikkare liikkuu moottorin mukana, niin ongelma on lienee sitten allaolevan keltaisen akselin katkeaminen molemmilta puolilta. Ja jos se on katkennut kuten kuvassa, niin se on vielä korjattavissa alemman kuvan mukaisella varaosalla.
Saako muuten kuskin puolelta kojelaudan alalaitaa irrotettua? Suunnilleen polvien korkeudella ratin alapuolella kulkee sauma ainakin värin perusteella. Omassa alaosa on vaalean harmaata matskua ja ylempi osa sitten mustaa. Aivan kuin siinä olisi saumakohta. Nyt olen irrottanut vain harmaan pohjaosan, mutta on niin hankala paikka edelleen.
Kuten kirjoittelin ylempänä, niin ainakin varmuudella vänkärin puolella molemmat moottorit (R:llä merkitty musta paketti ja sen yläpuolella olevan metallin värinen toinen) liikuuttavat säätövarsiaan ja niihin kytkettyjä tankoja laidasta laitaan. Kuskin puolelta en ole päässyt visuaalisesti varmistamaan, kun ei tahdo fysiikka riittä tarvittavaan työskentelyasentoon pääsemiseksi .
R:llä merkitty moottori on kuvassa irrotettu ja sijaitsee sinisen akselinpään ja valkoisen säätövarren kohdalla.
Jos kuskin puolellakin valkoinen muovikikkare liikkuu moottorin mukana, niin ongelma on lienee sitten allaolevan keltaisen akselin katkeaminen molemmilta puolilta. Ja jos se on katkennut kuten kuvassa, niin se on vielä korjattavissa alemman kuvan mukaisella varaosalla.
Saako muuten kuskin puolelta kojelaudan alalaitaa irrotettua? Suunnilleen polvien korkeudella ratin alapuolella kulkee sauma ainakin värin perusteella. Omassa alaosa on vaalean harmaata matskua ja ylempi osa sitten mustaa. Aivan kuin siinä olisi saumakohta. Nyt olen irrottanut vain harmaan pohjaosan, mutta on niin hankala paikka edelleen.
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Kojelauta on ns. yhtä puuta, pintamateriaali vain vaihtuu siinä saumassa.Saako muuten kuskin puolelta kojelaudan alalaitaa irrotettua? Suunnilleen polvien korkeudella ratin alapuolella kulkee sauma ainakin värin perusteella. Omassa alaosa on vaalean harmaata matskua ja ylempi osa sitten mustaa. Aivan kuin siinä olisi saumakohta. Nyt olen irrottanut vain harmaan pohjaosan, mutta on niin hankala paikka edelleen.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Ei siitä moottori/vaihteistopaketista irrottamatta ja avaamatta tiedä onko moottorin akseli karannut ulommas niin ettei moottorin liike välity vaihteiston rattaalle.
Väärin:
Oikein:
Väärin:
Oikein:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Joku aika takaperin pähkäiltiin tuttavan 9-5:n kanssa, kun oikean puolen ilma oli vaan kuumaa. Moottori ei liikuta tankoa, tanko sinänsä liikkuu kevyesti ja käsin säätämällä lämpö muuttuu. Epäselväksi jäi sähköliitin, mihinkään neljästä johdosta ei minun mielestä tullut eloa missään tilanteessa. Jäi epäilyttämään, että josko vika on ACC hallintapaneelissa. Tällä hetkellä pelkääjän puolen säätö tapahtuu manuaalisesti jalkatilasta pienestä kolosta.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Kait sen eheyden näkee kuitenkin siitä, että moottorin perässä oleva akseli liikkuu. Eilen tutkailin tilannetta eteenpäin ja mielestäni kaikki akselit ja läpät liikkuvat molemmin puolin. Pääsin kurkkimaan lopulta kahta eri akselia peilin avulla myös kuskin puolelta jalkatilan suuttimen kautta. Toinen on keltainen muovinen ja toinen metallinen, joka on ilmeisesti samaa puuta oikean puolen ylemmän säätömoottorin kanssa eli akselin liike välittyy oikean puolen ylemmästä moottorista vasemmalle puolelle. Kaikki akselit liikkuvat molemmin puolin, kun säätelee lämpötilaa ja ilmanvirran ohjausta eri suuttimiin. Jotenkin alan olla melko varma, ettei läppien toiminnassa ole mitään vikaa sittenkään ja kaikki muovivarret ja -akselit ovat ehyitä.jus kirjoitti:Ei siitä moottori/vaihteistopaketista irrottamatta ja avaamatta tiedä onko moottorin akseli karannut ulommas niin ettei moottorin liike välity vaihteiston rattaalle.
Lämmönvaihtimelle tulee myös kuumaa. Voisiko ongelma olla jossain muualla? Mikä on se rintapellin magneettiventtiilin alipaineella ohjaama vesiventtiili? Eikö sekin juurikin liity lämmönvaihtimen kiertoon?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
asiaa sivuten mistä johtuu kun tiputtaa hi pyynniltä alemmas ni tulee oikeastaan kylmä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Ja ehdin jo unohtaa, että liekö omassa autossa edes on tuota vesiventtiiliä vai mitä tarkoittaa VIN-numerosta dekoodattu tieto
Water Valve: Without Water Valve 571-010
Tuo on saatu http://www.thesaabsite.com dekooderista, joka ilmoittaa perustietojen lisäksi kaiken varustuksen.
Water Valve: Without Water Valve 571-010
Tuo on saatu http://www.thesaabsite.com dekooderista, joka ilmoittaa perustietojen lisäksi kaiken varustuksen.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Tämä tilanne minullakin oikeastaan nyt on. Huomasin eilen, että tosiaan HI pyynnillä vaikuttaisi tulevan lämmintä ilmaa. Vaikea sanoa kuitenkaan, kuinka pitkälle sillä pötkitään, kun alkaa oikeasti tulla kunnon pakkasia. Sellainen huomio myös, että takapenkkien rööristä tulee oikeastaan vain kylmää myös HI-asennossa.nalleolut kirjoitti:asiaa sivuten mistä johtuu kun tiputtaa hi pyynniltä alemmas ni tulee oikeastaan kylmä.
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Näillä keleillä, jos termari kunnossa ja kone täyslämmin (teng 80+) pitäisi kyllä HI-asennolla lähteä sitten tosi nopsaan takki ja muutkin vaatteet pois. Viime talvena ihan piruuttain testattiin tuota lämpöä, ulkona -15 ja HI asennoksi puhallusta oli aika reippaasti, varmaan 50km pystyttiin ajamaan t paitasillaan kaikki lämpö kaakossa tän jälkeen oli pakko aukoa ikkunaa ja alkaa tiputtamaan puhallusta. Kyllä sinne melkoisen saunan sai, sisään tulevan ilman mittasin joskus että oli 70c luokassa. Eli pitäisi sullakin sormia kyllä polttaa HI-asennossa jos kaikki ok.
Itsekin huomannut kyllä, että HI asennolta tiputtaessa 27 asentoon saattaa käydä melkoinen viilentyminen. Parempi siis kun ei laita sitä sinne tappiin ennenkuin on oikeasti kylmät kelit.
Itsekin huomannut kyllä, että HI asennolta tiputtaessa 27 asentoon saattaa käydä melkoinen viilentyminen. Parempi siis kun ei laita sitä sinne tappiin ennenkuin on oikeasti kylmät kelit.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja
Mikähän ihme tuossa sitten oikein mättää Kaikki kolme mooottoria toimii ja niiden liike välittyy akseleille molemmin puolin. Liikkuvat laidasta laitaan. Tämän olen nyt tarkastanut. Samoin kuskin puolen keltainen muoviakseli ACC-yksikön sisällä, joka ilmeisesti juuri ohjaa "blend dooria" vaikuttaa ehjältä. Tutkailin hartaasti sen toimintaa suuttimen kautta ja tökin vielä meisselillä eri kohdista ja vaikuttaa ihan jykevästi olevan paikoillaan. Ei siis vaikuta ollenkaan, että se olisi katkennut mistään tyypillisestä kohdasta. Lämmönvaihtimelle tulee n. 80 asteista nestettä, mutta jotenkin tuntuu, että paluulinjan vesi on epäilyttävän lämmintä. Jossain vaiheessa mittasin lähes saman lämpötilan tulo- ja lähtöpuolelle, mutta sitten HI-asennossa tutkaillessa lähtöpuoli oli n. 20 astetta viileämpi.
Onko lämmönvaihtimessa jokin häikkä? Senkin näkyvillä oleva kylki on samassa lämpötilassa kuin tulolinja.
Ja vesiventtiiliä tässä ei ole. Letkut tulee/menee suoraan rintapellin läpi sylinterinkannelta/lle.
Onko lämmönvaihtimessa jokin häikkä? Senkin näkyvillä oleva kylki on samassa lämpötilassa kuin tulolinja.
Ja vesiventtiiliä tässä ei ole. Letkut tulee/menee suoraan rintapellin läpi sylinterinkannelta/lle.