Huutonaurua!Julle kirjoitti:Elähän nyt. lie tuo samalla uusannu pakoputken välipöntön malliin orginaali

Huutonaurua!Julle kirjoitti:Elähän nyt. lie tuo samalla uusannu pakoputken välipöntön malliin orginaali
Tällä foorumilla marmoritiskin termostaatteja on ollut tapana nimittää orkkistermostaateiksi.Saappipappi kirjoitti:Ja mistä sait "orkkis" termarin? Niitä ei taida olla enää kellään myynnissä vuosiin..
Hieno tarina, joka kuullaan tässä välikäden kautta... Omana henkilökohtaisena kokemuksena voin sanoa että se termari menee sinne vain yhden päin eli sitä ei voi asentaa "väärin" sillain että se ei jäisi vuotamaan... Eli se avaus mekanismi lohkon suuntaan.Saappipappi kirjoitti:Selkeällä pakkasella mittari nousi mutta jäi "nuupahtahtaneeseen" asentoon siis vähän alaviistoon, ikäänkuin näyttäen alilämpöjä. Sitten kun ajeli niin mittari saattoi tippua pohjaan. Sitten kun auton sammutti ja yritti hetken päästä lähteä niin saattoi käydä niin, että mittari ei pohjasta noussut. Joskus sitten se nousi näyttämään normaalit lämmöt. Seuraavilla ajokerralla saattoi pelata normaalisti, saattoi taas jäädä normista vajaaksi mutta ei kuitenkaan tipahtanut nollille, joskus tippui nollille yms..
Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.
Mutta paljonko sillä ilmausreijällä on merkitystä, mä sain tarviketermarin (Gates) missä ei ollut ko. reikää/venttiiliä ollenkaan, laitoin kuitenkin paikoilleen ja ei ole mitään ongelmaa aiheuttanut, aiempi hidas lämpeneminen kyllä korjaantui.Bapsu kirjoitti:Termarin vääräoppisen asennuksen ensimmäinen vaihe voi olla esimerkiksi se, että laittaa termarin paikalleen niin, että se ilmausreikä tms. onkin alapuolella, sen kun piti muistaakseni olla yläpuolella. Viisaammat korjatkoon. Tällöin käytös luonnollisesti ei ole kovin järkevää.
Muutenkin T7 lämpötalous on aivan eri planeetalla muiden koneiden kanssa.Pakari kirjoitti:Ne termostaatit joissa ei ole "ilmaushelmeä" ovat toiminnaltaan hieman erilaisia, jotta ilmaus hoituu normaalisti. Käsittääkseni termarin lautasen väliin jää pieni rako mistä ilma pääsee kulkemaan. Silloin jos ilmaushelmi löytyy, niin se täytyy asentaa niin, että ilmaushelmi on ylimmässä kohdassa termostaattia..
Ketjun aloittaja kuitenkin puhuu V6 moottorista, jonka termostaattia ei kyllä voi asentaa väärin. Katsokaa jus:in laittama kuva: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... thermostat
Toki keskustelu on harhaillut muihinkin kuin V6 moottoreihin..
Näin nollakelien aikaan olen huomannut että mullakin femmassa kestää vähän kauemmin viisarin vaakatasoon nousu. Mutta silloin kun on -6-7c pakkasia tai enemmän, niin tällöin viisarin nousu on selvästi nopeampaa. Tämä johtunee ilmastointilaitteen softasta, ACC:ssä on ulkolämpötilariippupvaiseksi asetettu se, että koska se alkaa pyytää lämmintä sisälle ja minkälaisella vauhdilla. Nollakelien tietämillä näyttäisi tapahtuvan niin, että lämpöä aletaan ottamaan jäähdytysnesteestä aiemmin (alhaisemmalla jäähdytysnesteen lämpätilalla), joten on luonnollista että lämpeneminen kestää kauemmin. Sitten kovemmilla pakkasilla jäähdytysnesteen lämpötila pitää olla selvästi korkeampi, ennenkuin ACC alkaa puhaltaa lämmintä sisälle. Näin ainakin minulla femmassa.
En siis jaksa vaivata päätäni enää sillä, että nouseeko viisari mihin asentoon ja minkälaisella vauhdilla. Itselläni on femmassa Saabin uusin ACC:n softapäivitys. Toisilla softaversioilla järjestelmän toiminta voi poiketa edellä manitusta.
Hyvinkin paljon mahdollista, jopa järkevääkin olisi toimia juuri näin! Kyllä Ruotsalaisilla on ollut ajatus mukana, kun ovat tätäkin asiaa suunnitelleet aikoinaan.AZP kirjoitti:^^voisko ACCssä olla myös logiikka, joka käyttää nollakeleillä kylmästöintiä ilman kuivaamiseen. Samalla ilma viilenee ja siihen pitää ottaa koneesta enemmän lämpöä ennen sisäänpuhallusta - > kone lämpenee hitaasti.
Pakkasilla tuota kuivaamista ei niinkään tarvita, joten ehkäpä lämmityslaitteen viemä lämpö moottorista on vähäisempi, jos ACC ei kuivaa ja siten viilennä sisääntulevaa ilmaa.