Moi, tulipa tossa pari päivää sitten laitettua 9-5 aero 00vm ensimmäiseksi autoksi. Aattelin vaihtaa siihen äänenvaimentimen koska vakio äänet ei omaa korvaa miellyttä, joten kertokaapa minkälainen siihen kannattas vaihtaa ja mielellään että olis vielä melko halpa.
Ps. Onko kuinka harvinaisia 9-5 aeroissa kattoluukut?
Maptunin Cat-back putkisto on hinnan puolesta ainakin hyvä vaihtoehto. Äänimaailma muuttuu mukavasti sporttisemman puoleen, mutta ei liian kovaääniseksi.
Keskivaimennin pois, niin rupeaa pörisemään. Suoraa putkea hitsaat tilalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eli siis äänenvaimentimia saa poistaa jos äänet eivät tule liian koviksi? Onko autoille määritelty jotain desibelirajoja ja mitataanko niitä kontorilla vai onko se vain katsastajasta kiinni mikä on liian kova ääni?
Jos hyvän putkiston haluat niin osta Ferritan rosteriputkisto. Suhteellisen sporttinen mutta miellyttävä äänitaso eikä pahan hintainenkaan. Lusäksi rosterinen eli ei edes ruostu. Ainakin Maptun näitä muistaakseni myy.
Onhan noita vanhempia autoja liikenteessä pelkillä suorilla putkillakin tai jollain yhdellä läpivirtaus vaimentajalla.
Vanhoissa vapareissa äänet on kovemmat kun turbo ja uudemmissa molemmissa kattikin jo vaimentaa jonkin verran.
Joku desipeliraja kai on, kuullut en ole kertaakaan että olisivat keltään tutulta äänekkäiltäkään autoilta sitä mitanneet.
Joku 2,5"/3"catback pitää normaalit ajoäänet suht mietona kunnes polkee kunnolla kaasua. Rosterinen niin kestää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Eli siis äänenvaimentimia saa poistaa jos äänet eivät tule liian koviksi? Onko autoille määritelty jotain desibelirajoja ja mitataanko niitä kontorilla vai onko se vain katsastajasta kiinni mikä on liian kova ääni?
Pakoputki ja jarruputket on yksi vapaimmin sovellettavia kohtia autossa. Katsastajan näkökulmasta olennaista tuntuu olevan, että auto suoriutuu testeistä, eli päästöt on ok ja jarrut löytyy jarrudynamometritestissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tossa ukon aero femmassa 3" putki alusta loppuun yhdellä katilla ja pelkkä vapaavirtaus pönttö takana = pörisee aika matalasti sisälle asti.
Kaverin 99:ssä vain se pitkä keskellä oleva vapaavirtaus änkkäri = melkoset äänet ja joskus katsastuksessa epäillään putken vuotavan.
Omassa 1,9 tid kolkissa vain yksi katti = hieman enemmän ääntä, mut vain itse sen huomaa.
Eli turbo ja katti vaimentavat ääniä aikasta paljon. Leimalla tosiaan ei ole koskaan ollut ongelmana äänet.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii