Nyt se "Check Engine" valo syttyi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Nyt se "Check Engine" valo syttyi

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Aamulla se sitten iski tajuntaan, kun olin tuossa kaupungilla ajelemassa 8O
Mikäs hieno moottorinkuva siellä mittaristossa loistaa. Voi prkl....... tämä ei voi olla hyvä juttu.

Eli aamulla ensimmäisen käynnistyksen jälkeen ei mitään outoa. Lyhyen ajon jälkeen auto oli noin 45 min parkissa ja sitten matka jatkui. Ehdin ajaa noin 500m, kun tuon valon huomasin.

Ajoin suoraan merkkikorjaamolle, mutta heillä ei ollut aikaa katsoa mitä vikakoodia se antaa. Sain varattua ajan torstaille. Sitten lähdin ajelemaan kotia kohti. Matkalla tuli mieleen, että voisiko akku olla huono. Autossa on bensalämmitin, joka kyllä vaatii akulta omansa. Tosin bensalämmitin ei kyllä tänään ollut päällä. No päätin kurvata akkuliikkeelle. Suunnileen samalla hetkellä kun käänsin nokan kohti akkuliikettä SAMMUI moottorinkuva mittaristosta :)

No akkutesteri sanoi suoraan "vaihda akku" . Noudatin tätä ohjetta, eli autoon vaihdettiin uusi akku. Tämän jälkeen ajelin autolla jonkun aikaa ja käynnistin sen useita kertoja, mutta Check Engine valo ei ole syttynyt enää uudelleen.

Eli lukeeko auto ajatuksia :). Halusiko se nyt vaan uutta akkua pellin alle ja siksi huomautti asiasta tuolla kauniilla valolla. No tämä on varmaan toiveajattelua ja voihan se vielä syttyä uudelleenkin.

Torstaina varattu aika merkkikorjaamolle, mutta taisi tuo akun vaihto tyhjentää sen vikamuistin? Auto oli ilman akkua jonkun aikaa (10 -15min) . Ja onko muita kivoja vikoja, jotka voi tuota valoa polttaa ja taas sammuttaa?

Terveisin Paavo ja Saab 9-5 Aero -00.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Nykyvehkeissä huono akku aiheuttaa yhtä sun toista harmia. Entivanhaan totuttiin siihen että akku on kaput vasta sitten kun startti vaan naksahtaa eikä paljon mitään muuta tapahdu. Sama se on prätkissä. Vasta viikolla kävin yrittämässä käynnistää Hondaan talviunilta, mutta eipä vaan käynnistyny vaikka pyörä on ihan kunnossa, kun akku on finaalissa. Pyörittää suht. hyvin mutta kun akku on vanha ja oli sen verran purkautunut että virta ei riitä sytytykselle. Täälläkin on viime aikoina ollut monta ongelman kuvausta noihin on tehnyt mieli vastata että vaihda akku.
Voisin veikata että huono akku ei välttämättä tee hyvää sähkölaitteille ajossakaan. Joku asiaa paremmin tunteva voisi valottaa tarkemmin.
Kun akku menee riittävän huonoksi, se voi jättää tien päälle jopa niin että jos olet ajanut tuntikausia ja sammutat moottorin vain hetkeksi. Silloin akku on jo niin huono että ei lataannu kunnolla vaan purkaantuu ajossa.
Webasto ja lyhyt työmatka tarkoittaa akun vaihtoa varmaan joka toinen vuosi.
9000CS 2,3
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Tänään käytin sitten autoa korjaamolla, vaikka tuo "check engine" valo ei ole enää häirinnyt ajanautintoani. Valo siis paloi viikko sitten yhden aamupäivän ajan, ja sammui myöhemmin itsestään. Eikä enää syttynyt uudelleen.

No vikakoodi sieltä sentään löytyi. Eli muistissa oli koodi tilapäisestä häiriöstä esilämmityspiirissä. Lambda 2 virta liian pieni. Hetkellinen häiriö.

Siis jos muistan oikein jotain tuommoista se korjaaja höpötti. WIS kertoisi varmaan sanatarkan vian, mutta kun ei ole sitä vikakoodia.

Toivotaan, että tuo ei toistu liian usein, tai ole enne jostain isommasta viasta. Korjaaja sanoi, että joskus näissä vaan on tämmösiä häiriöitä :)
Homma kesti muuten noin viisi minuuttia ja maksoi 18 euroa. Ei paha hinta mielenrauhan säilyttämisestä, mutta ihan kohtuullinen tuntipalkka :)
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

TUNTIPALKKA

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Siinä varmaan oli 2 euroo työn osuus ja 16 egee siitä että ties miisä vika ja miten se korjataan.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuolla scantoolin vehkeellä saa myös kätevästi tuon "check engine" valon kuitattua ja katottua vikakoodit http://www.omega.fi
Saab 9-3 TTID Vector 2008
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Jatkoa seuraa.

Tänään check engine valo syttyi taas. Se siitä hetkellisestä häiriöstä :( No nyt sattui sen verran hyvä tuuri, että autolle oli varattu jo tälle päivälle aika huoltoon. Nyt kuitenkin päätin vilkaista uudelleen konepellin alle, ennenkun vien auton huoltoon. Vikakoodi koski viimeksi lambda 2 piiriä, joten aloin tutkia johtoja. Huomasin heti, että pakosarjan suojapellin alla oli jälkimmäisen Lambda-anturin johdon suoja rikki ja johto oli ahdinta vasten :| Mainitsin asiasta huoltomiehelle ja hän korjasi johdon ja siirsi sen kulkemaan eri kautta.

No nyt vaan odotellaan, syttyykö valo vielä kolmannen kerran. Hyvin todennäköiseltä tuntuu, että vika löytyi.
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

samaan kerhoon?

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Nyt sama pelottava "check engine" valo syttyi kun olin ajamassa kaupungissa. Tietysti sopivaan aikaan: huolto on jo kiinni ja tarkastus ajan sai maanantaille. Ilmeisesti limb home tilaan kone ei ole mennyt koska testasin vakionopeussäätimen toiminnan??? Kuitenkin lievä huolestunut olo on kun on sovittuja menoja jo viikonlopuksi ja autoakin tarvii... Liekö sitten vainoharhaisuutta kun kuuntelee koneen käyntiä niin ei oikein osaa olla varma onko käyntiääni normaali. No ainakin maanantaina saan myös hankittua di boxin myös varalle kun ei sitä vielä ole tullut hankittua, sitäkin tuli ensiksi epäiltyä mutta se ei taida sytyttää check valoa?
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Itselläni ei ole tuo valo enää syttynyt lambdan johdon teippauksen jälkeen. Tosin minun autossa johto oli merkkikorjaamolla laitettu epähuomiossa kulkemaan väärää reittiä, ja tästä syystä se oli päässyt hankautumaan/palamaan rikki.
Ensimmäisellä kerralla kun valo syttyi korjaaja sanoi, että viallinen bypassventtiili voi aiheuttaa CE valon syttymisen. En tiedä voiko pitää paikkansa, mutta näin ne väittivät.
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Mulle huollossa meinasi kun sinne soitin että jos lämmöt ja käynti on normaalin oloista niin ehkä se ei ole mitään vakavaa... Voi olla että on esim. joku polttoaineensyötön häiriö tai jännitepiikki voinut aiheuttaa hälyn... mutta maanantain jälkeen ollaan viisaampia kunhan auton vaan saa huoltoon asti vietyä. Tuo mainitsemasi bypass venttiili myös voi olla viallinen mutta luulisin että jos se on täysin paskana niin kaasu toimis vaijerin eikä sähköisen säädön perästä... Ja jos olen ymmärtänyt oikeen siinä tapauksessa vakionopeussäädin ei toimisi. Jos sen akunkengän käyttäisi irti niin siinähän sais hieman mielenrauhaa jos valo ei sen jälkeen syty, mutta enköhän malta odottaa sitä maanantaita. Juuri kuukausi sitten käytin auton huollossa ja silloin on ainakin tarkastettu mm. akku, kun tässä on siitäkin ollut puhetta että se vois olla vaihdon tarpeessa??? ja ainakin jännite akussa säilyy aivan hyvin sen kävin jo mittaamassa.
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

No niin: mutka huollossa käytynä ja vikakoodi ilmoitti ilmamassa-anturi viasta. Huollossa kuitattu vika ja käsketty tarkkailla tilannetta tuleeko sama uudestaan. N. 50km jälkeen syttyi taas check engine, onkohan tuo uusi ilmamassamitta-anturi kallis? vai onkohan joku muu ongelma mikä aiheuttaa hälytyksen??? Ja minkälainen on vaihtaa?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

jala 9-5 kirjoitti:No niin: mutka huollossa käytynä ja vikakoodi ilmoitti ilmamassa-anturi viasta. Huollossa kuitattu vika ja käsketty tarkkailla tilannetta tuleeko sama uudestaan. N. 50km jälkeen syttyi taas check engine, onkohan tuo uusi ilmamassamitta-anturi kallis? vai onkohan joku muu ongelma mikä aiheuttaa hälytyksen??? Ja minkälainen on vaihtaa?
Toissa iltana syttyi tuo check engine aerossa. Huomasin että se ihan ohut ilmaletku joka tulee siinä ihan edessä keskellä sivusta siihen pyöreään möykkyyn jossa lukee "Bosch" oli haljennut liittimen päästä ja suhisi.
Rohkeasti päättelen että herja tuli siitä, korjasin letkun pään ja loitoin sen tiiviisti kiinni. Mitää vikaa ei missään näy/kuulu.
Miten tuon check engine valon saisi sammutettua menemättä tuonne mainittuun 18euron merkkivalonsammutuspalveluun? Vai kannattaisikohan kuitenkin mennä?
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin