Termos kirjoitti: ↑Pe Huhti 19, 2019 00:24
Meidän Aerossa on etanolilla 285Hp/450Nm, niin vaan laatikko porsi, kun 235x45x17 Conti SportContactit pääsivät viileällä asfaltilla sutimaan huolella ja luistonesto rysäytti vedon poikki. Joku laakeri meni, koskapa ujelsi joka vaihteella ja keräsi jatkuvasti metallimuhjua propun magneettiin.
Harvemmin momentin alenema (äkillinen tai ei) käy voimansiirron osien päälle. Sanoisin että laatikosta antautui se perinteinen tasauspyörästön pikkuratas, joka johtui yhdellä renkaalla sutimisesta eli nopeuserosta pyörien välillä.
Kun auto on tosiaan jokapäiväisenä käyttöautona, niin kannattaa tiedostaa käyttöautolta vaadittavan luotettavuuden merkittävä alentuma. Kyllä näitten yli 300hv vehkeiden kanssa saa olla ruuvaamassa jatkuvasti jotain. Yleensä vielä hajoavat komponentit ovat sieltä kalliimmasta päästä... Jos hyväksyt nämä ns. käyttöharrasteen mukanaan tuomat riskit ja rahareijät, niin tuollainen 350hv-teholuokan femma on ihan näpsäkkä ajettava ja toimiessaan se tuottaa varsin hyvän ajofiiliksen, ainakin itselle. Omat havainnot ovat puhtaasti kokemusperäisiä ja oman femmani kanssa on käyty varsinainen Via Dolorosa...
Rahallisesti suurin porras tulee siitä, kun ylitetään tuo n. 300hv. Joudutaan vaihtamaan moottorin sisuskalut esim. jo mainitut männät. Lisäksi täytyy tehdä sylinterin kannelle töitä, jotta löysät venttiilinjouset saadaan vaihdettua ja samalla vaihtuvat myös nokat. Tässä kohtaa kannattaa siis tehdä myös kansiremppa. Ilman jäykempiä venttiilinjousia T7 kone ei kestä yli 300hv. Samalla kun moottori on osissa kannattaa toki tehdä jakopää, apulaitehihnaston puoli koska kaikki on kätevästi jo purettuna. Sitten se isompi ahdin... Vähintään mitsun 19T kokoluokan ahdin, jotta E85 tehoissa lähenneltäisiin tuota 350hv:tä. Sekin on jo aivan tapissaan sitten... Sitten ne suuttimet.. toki sumut joutuu laittamaan jo aikaisemmin.
Sitten kun paketista halutaan luotettava, niin täytyy uusia toki perus huoltokomponentit kuten ilmamassamittari, lambda-anturi, suurempi tuottoinen polttoainepumppu. Muovipäätyinen vakio välijäähdytin ei tule pitkään kestämään yli 1,4 baarin ahtoja, joten sekin menee uusintalistalle.
Mainitsit jarrut myös, omassa femmassa on onneksi ne vakiona nuo isommat jarrut, eli edessä 308mm jäähdytetyt ja takana 300mm jäähdytetyt. Sanoisin että omasta mielestä näille teholukemille ovat vähintäänkin suositeltavat. Jos haluat autosta myös jollain tasolla ajettavan, suositeltavaa on tehdä myös alustalle jotain. Vähintäänkin puslat kuntoon, oman mieltymyksen mukaan sitten joko uretaania tai ei. Olen pitänyt myös konehuoneeseen laitetun poikkituen tuomasta lisäjämäkkyydestä ja -25mm pudottavasta alustasarjasta.