9-5 2.0t B205L viritys
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Loka 16, 2016 10:44
9-5 2.0t B205L viritys
täältä varmaan löytyy useampikin virittelijä, niin nyt kaivattais neuvoja/tietoja koskien otsikonmukaisen tekniikan viritystä.
tehotavoite n. 300-350 hp, mitä kaikkea kannattaa vaihtaa/parannella että sais mahd. hyvin tekniikan kestämään nuo tehot.
stage1+e85 löytyy jo, ja kytkimen+putkiston laitan ainakin. minkälaista turboa raati suosittelee, riittääkö aerosta mitsu tuohon?
bensapumppu ja suuttimet kannattaa varmaan päivittää myös?
mites tuo 5-lovinen manuaaliloota mahtaa kestää?
ja tarviiko laitella jarruja isommiks vai riittääkö vakiot?.
auto on kuitenkin käyttiksenä et mitään ratahirmua en meinannu rakentaa
tehotavoite n. 300-350 hp, mitä kaikkea kannattaa vaihtaa/parannella että sais mahd. hyvin tekniikan kestämään nuo tehot.
stage1+e85 löytyy jo, ja kytkimen+putkiston laitan ainakin. minkälaista turboa raati suosittelee, riittääkö aerosta mitsu tuohon?
bensapumppu ja suuttimet kannattaa varmaan päivittää myös?
mites tuo 5-lovinen manuaaliloota mahtaa kestää?
ja tarviiko laitella jarruja isommiks vai riittääkö vakiot?.
auto on kuitenkin käyttiksenä et mitään ratahirmua en meinannu rakentaa
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Aloitetaan siitä, mihin nämä 300+ heppaiset käyttöautohaaveet yleensä kaatuu: Männät menee vaihtoon.
Rahallisesti ei välttämättä iso investointi, Trionic 5 -koneen männät on vaihtokelpoiset ja niitä löytyy yleensä kohtuuhintaan, mutta motti pitää purkaa.
Mutta kun motti laitetaan osiin, niin yleensä tulee ajatus, että uusitaanpa varmuuden vuoksi tuo ja tämä...
Aeron Mitsu ei riitä 300+ teholuokkaan, Aeron kytkinkamat kelpaa kyllä. Manuaaliaski kestää sen 450Nm ja ylikin, mutta varomattomalla käytöllä senkin saa kyllä rikki. Meidän Aerossa on etanolilla 285Hp/450Nm, niin vaan laatikko porsi, kun 235x45x17 Conti SportContactit pääsivät viileällä asfaltilla sutimaan huolella ja luistonesto rysäytti vedon poikki. Joku laakeri meni, koskapa ujelsi joka vaihteella ja keräsi jatkuvasti metallimuhjua propun magneettiin.
Että tämmöisiä mietelmiä täältä, kun sinäkin käyttiksen virittelyä harkitset
Rahallisesti ei välttämättä iso investointi, Trionic 5 -koneen männät on vaihtokelpoiset ja niitä löytyy yleensä kohtuuhintaan, mutta motti pitää purkaa.
Mutta kun motti laitetaan osiin, niin yleensä tulee ajatus, että uusitaanpa varmuuden vuoksi tuo ja tämä...
Aeron Mitsu ei riitä 300+ teholuokkaan, Aeron kytkinkamat kelpaa kyllä. Manuaaliaski kestää sen 450Nm ja ylikin, mutta varomattomalla käytöllä senkin saa kyllä rikki. Meidän Aerossa on etanolilla 285Hp/450Nm, niin vaan laatikko porsi, kun 235x45x17 Conti SportContactit pääsivät viileällä asfaltilla sutimaan huolella ja luistonesto rysäytti vedon poikki. Joku laakeri meni, koskapa ujelsi joka vaihteella ja keräsi jatkuvasti metallimuhjua propun magneettiin.
Että tämmöisiä mietelmiä täältä, kun sinäkin käyttiksen virittelyä harkitset
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Harvemmin momentin alenema (äkillinen tai ei) käy voimansiirron osien päälle. Sanoisin että laatikosta antautui se perinteinen tasauspyörästön pikkuratas, joka johtui yhdellä renkaalla sutimisesta eli nopeuserosta pyörien välillä.Termos kirjoitti: ↑Pe Huhti 19, 2019 00:24Meidän Aerossa on etanolilla 285Hp/450Nm, niin vaan laatikko porsi, kun 235x45x17 Conti SportContactit pääsivät viileällä asfaltilla sutimaan huolella ja luistonesto rysäytti vedon poikki. Joku laakeri meni, koskapa ujelsi joka vaihteella ja keräsi jatkuvasti metallimuhjua propun magneettiin.
Kun auto on tosiaan jokapäiväisenä käyttöautona, niin kannattaa tiedostaa käyttöautolta vaadittavan luotettavuuden merkittävä alentuma. Kyllä näitten yli 300hv vehkeiden kanssa saa olla ruuvaamassa jatkuvasti jotain. Yleensä vielä hajoavat komponentit ovat sieltä kalliimmasta päästä... Jos hyväksyt nämä ns. käyttöharrasteen mukanaan tuomat riskit ja rahareijät, niin tuollainen 350hv-teholuokan femma on ihan näpsäkkä ajettava ja toimiessaan se tuottaa varsin hyvän ajofiiliksen, ainakin itselle. Omat havainnot ovat puhtaasti kokemusperäisiä ja oman femmani kanssa on käyty varsinainen Via Dolorosa...
Rahallisesti suurin porras tulee siitä, kun ylitetään tuo n. 300hv. Joudutaan vaihtamaan moottorin sisuskalut esim. jo mainitut männät. Lisäksi täytyy tehdä sylinterin kannelle töitä, jotta löysät venttiilinjouset saadaan vaihdettua ja samalla vaihtuvat myös nokat. Tässä kohtaa kannattaa siis tehdä myös kansiremppa. Ilman jäykempiä venttiilinjousia T7 kone ei kestä yli 300hv. Samalla kun moottori on osissa kannattaa toki tehdä jakopää, apulaitehihnaston puoli koska kaikki on kätevästi jo purettuna. Sitten se isompi ahdin... Vähintään mitsun 19T kokoluokan ahdin, jotta E85 tehoissa lähenneltäisiin tuota 350hv:tä. Sekin on jo aivan tapissaan sitten... Sitten ne suuttimet.. toki sumut joutuu laittamaan jo aikaisemmin.
Sitten kun paketista halutaan luotettava, niin täytyy uusia toki perus huoltokomponentit kuten ilmamassamittari, lambda-anturi, suurempi tuottoinen polttoainepumppu. Muovipäätyinen vakio välijäähdytin ei tule pitkään kestämään yli 1,4 baarin ahtoja, joten sekin menee uusintalistalle.
Mainitsit jarrut myös, omassa femmassa on onneksi ne vakiona nuo isommat jarrut, eli edessä 308mm jäähdytetyt ja takana 300mm jäähdytetyt. Sanoisin että omasta mielestä näille teholukemille ovat vähintäänkin suositeltavat. Jos haluat autosta myös jollain tasolla ajettavan, suositeltavaa on tehdä myös alustalle jotain. Vähintäänkin puslat kuntoon, oman mieltymyksen mukaan sitten joko uretaania tai ei. Olen pitänyt myös konehuoneeseen laitetun poikkituen tuomasta lisäjämäkkyydestä ja -25mm pudottavasta alustasarjasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Loka 16, 2016 10:44
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
kiitokset molemmille hyvistä vinkeistä, antoi tietoa aika paljon. tosiaan siis varmuudella laitan nuo alustan hommat kuntoon, välijäähyt ja kykän sekä putkiston. ja ehkä tuo +300 hv oli hiukan yläkanttiin haaveilua, jos sais nostettua edes sinne 250-290 hv tienoolle niin sekin riittäis, on niin lusmu tuo stage1 230 hv alta tuon 300 niin kestääkö koneen vakio sisuskalut kuinka hyvin vai pitäiskö sitäkin varten käydä mm. venajouset+männät läpi?
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Vakiokone kestää sen 300hv hienosti kun on asiat kunnossa, eli; kunnon softa hommattu, bensapumput ja maf kunnossa, isommat suuttimet, isompi dp sekä kone mielellään terve. Ts. vähintään se öljypohja on käyty läpi ja luonnollisesti esim viimemetrejään vetelevä jakopää tms. tuskin tykkää jos otetaan yhtäkkiä enempi löylyä.
Softa melkein tärkein henkivakuutus toimivan maffin lisäksi. Huonoja softia on paljon ja koneen hajottaminen niillä onnistuu.
Softa melkein tärkein henkivakuutus toimivan maffin lisäksi. Huonoja softia on paljon ja koneen hajottaminen niillä onnistuu.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Omacombo: aihio 230 tkm loppuunajettu 2,3 motti johon tehtiin täysremontti: Wössit, kampuran sintraus, tasapainotus ml. vauhtiksen kevennys,kansityöt ja jäykemmät jouset, T5 nokat ja tästä ei Pakari tykkää: tp- aksujen poisto joka EI ole aiheuttanut mitään ylimääräisiä tärinöitä. Laatikko vahvistettiin Griffin/ tonnariosilla ml. Hookin lisätuentaosalla. Kykä Sachs ja tasurin lukko Chevy Cobalt/ SAAB! Turbo 19T (mitsukopio, menee vaihtoon piakkoin) Softa Vesan tekemä, suuttimet 530 cc 4 bar regulla. Jarrut vihreät palat uralevyillä.En oo penkittänyt mutta n, 370+ tehoilla mennään.Päivittäisenä käyttöautona toimii hyvin eikä matka-ajossa tarvi rekanohitusta odotella Miinuspuolella on aikamoinen rahanmeno jonka tämä harrastus vaatii
Viimeksi muokannut artso, Su Huhti 21, 2019 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3T-00
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Mahtaako se johtua sitten koneentuennan puslista täristääkö ilman tp akseleita vai ei. Koska itsellä taas kokemuksia 2.3 joka korlorti 2-3krpm aika raakasti jo ja turisi ja tärisi tyhjäkäynnillä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Sen lodjunpuoleisen vaihdoin uretaanipuslaan, vähensi tärinää varsinkin kaupunkiajossa esiintyvää.
9-5 2.3T-00
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Wössit "kolisee" kylmänä mutta muuten kone käy tasaisesti tyhjäkäynnillä.
9-5 2.3T-00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Loka 16, 2016 10:44
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
mulla on tossa nyt nappen tekemä softa kiinni, ja koneeseen on tehty 15 tkm sitte alakerran laakeriremontti et siellä pitäs olla kaikki kuosis. uus maffi on tulossa anyway eiköhän tosta jonkunlainen rahakaivo saada tehtyäBapsu kirjoitti: ↑Su Huhti 21, 2019 01:33Vakiokone kestää sen 300hv hienosti kun on asiat kunnossa, eli; kunnon softa hommattu, bensapumput ja maf kunnossa, isommat suuttimet, isompi dp sekä kone mielellään terve. Ts. vähintään se öljypohja on käyty läpi ja luonnollisesti esim viimemetrejään vetelevä jakopää tms. tuskin tykkää jos otetaan yhtäkkiä enempi löylyä.
Softa melkein tärkein henkivakuutus toimivan maffin lisäksi. Huonoja softia on paljon ja koneen hajottaminen niillä onnistuu.
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
artso kirjoitti: ↑Su Huhti 21, 2019 10:44Omacombo: aihio 230 tkm loppuunajettu 2,3 motti johon tehtiin täysremontti: Wössit, kampuran sintraus, tasapainotus ml. vauhtiksen kevennys,kansityöt ja jäykemmät jouset, T5 nokat ja tästä ei Pakari tykkää: tp- aksujen poisto joka EI ole aiheuttanut mitään ylimääräisiä tärinöitä. Laatikko vahvistettiin Griffin/ tonnariosilla ml. Hookin lisätuentaosalla. Kykä Sachs ja tasurin lukko Chevy Cobalt/ SAAB! Turbo 19T (mitsukopio, menee vaihtoon piakkoin) Softa Vesan tekemä, suuttimet 530 cc 4 bar regulla. Jarrut vihreät palat uralevyillä.En oo penkittänyt mutta n, 370+ tehoilla mennään.Päivittäisenä käyttöautona toimii hyvin eikä matka-ajossa tarvi rekanohitusta odotella Miinuspuolella on aikamoinen rahanmeno jonka tämä harrastus vaatii
Aika samat täälläkin, 2,3 mikä oli räjähtänyt. Maptun rakentanut koneen. Wössnerit, mitsun 19T, Maptunin cooleri, T5 Nokat, Ferritasin koko putkisto mukavan pehmoset saundit, King cobra, 750cc suuttimet, bensapumppu, 06 aeron kytkin asetelma+sintteri kytkin, maptunin ohjelma.
Lisäksi on Bilsteinin tolppaa ja jotkut madallusjouset, poikkituki konehuoneessa. Ihan mukava peli ajella, mukavasti kulkee ja alustaltaan jäpäkkä.
Saab 9-5 Aero Biopower 360 -00
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Jos 300hv riittää niin melko edukkaasti Saabilla pääsee tuohon tavoitteeseen ja niin että kaikki pysyy kasassa.
-2.0 t5 koneen vevit ja männät
-kansihuolto
-walbro 244 bensapumppu
-bensanpaineen nosto , joko uusi regu tai puristaa vanhaa hieman
-aeron kytkin
-aeron turbo (mitsu t15)
Jos tuon 350+ niin sitten isompaa siipeä turboon, isoin pakopesä ja Sasch SRE kykää. siinä vaiheessa kannattaa huomioida ettei pakopaineet pääse nousemaan, nuo t7 langanohuet venttiilit eivät välttämättä kestä, (t5 venttiilin varret huomattavasti paksummat), +400hv niin harkitsisin 5t kantta hybridi-imusarjalla.
-2.0 t5 koneen vevit ja männät
-kansihuolto
-walbro 244 bensapumppu
-bensanpaineen nosto , joko uusi regu tai puristaa vanhaa hieman
-aeron kytkin
-aeron turbo (mitsu t15)
Jos tuon 350+ niin sitten isompaa siipeä turboon, isoin pakopesä ja Sasch SRE kykää. siinä vaiheessa kannattaa huomioida ettei pakopaineet pääse nousemaan, nuo t7 langanohuet venttiilit eivät välttämättä kestä, (t5 venttiilin varret huomattavasti paksummat), +400hv niin harkitsisin 5t kantta hybridi-imusarjalla.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Loka 16, 2016 10:44
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
mites ton putkiston kanssa, tarkotuksena laittaa 3"dp:stä lähtien koko ränni 3",tarviiko lambdat vaihtaa "laajakaistoihin" vai käykö vakiot?saapas77 kirjoitti: ↑Pe Huhti 26, 2019 14:56Jos 300hv riittää niin melko edukkaasti Saabilla pääsee tuohon tavoitteeseen ja niin että kaikki pysyy kasassa.
-2.0 t5 koneen vevit ja männät
-kansihuolto
-walbro 244 bensapumppu
-bensanpaineen nosto , joko uusi regu tai puristaa vanhaa hieman
-aeron kytkin
-aeron turbo (mitsu t15)
Jos tuon 350+ niin sitten isompaa siipeä turboon, isoin pakopesä ja Sasch SRE kykää. siinä vaiheessa kannattaa huomioida ettei pakopaineet pääse nousemaan, nuo t7 langanohuet venttiilit eivät välttämättä kestä, (t5 venttiilin varret huomattavasti paksummat), +400hv niin harkitsisin 5t kantta hybridi-imusarjalla.
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Miten tuo putken koko vaikuttaa siihen että pitäs laittaa laajakaistalambdat?mites ton putkiston kanssa, tarkotuksena laittaa 3"dp:stä lähtien koko ränni 3",tarviiko lambdat vaihtaa "laajakaistoihin" vai käykö vakiot?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-5 2.0t B205L viritys
Ei niitä välttämättä tarvitse vaihtaa, mutta logiikka taisi mennä niin, että laajempi putki -> laajemmat lambdat
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224