muutamia käynnistysvikoja
Re: muutamia käynnistysvikoja
Päivitettäköön omaa tilannetta sen verran, että starttihan se oli rikki. Ei siis onneksi kaikkein kallein vaihtoehto.
Re: muutamia käynnistysvikoja
Noniin. Omalla kohalla kävi niin, että asentotunnistinhan se sitte kuitenki oli, vaikka sen suhteen hyvin skeptinen olinki. Lopulta selvis juuriki tuolla vesipullo-tekniikalla.
Eilen illalla sitte käytin aparaatin auki ja puhistin, oli keränny melkosen määrän töhnää kontaktipintoihin. Työnä aika simppeli ja kesto noin tunti + työkalujen etsintä.
Ihan hyvät ohjeet löyty tuommosesta osotteesta. http://www.scribd.com/doc/56114322/Neut ... ab-95-2000
Eilen illalla sitte käytin aparaatin auki ja puhistin, oli keränny melkosen määrän töhnää kontaktipintoihin. Työnä aika simppeli ja kesto noin tunti + työkalujen etsintä.
Ihan hyvät ohjeet löyty tuommosesta osotteesta. http://www.scribd.com/doc/56114322/Neut ... ab-95-2000
9-5 StW 2.0t '00
Re: muutamia käynnistysvikoja
Itseläni -00 Aero AT 230tkm
Samaa käynistys vikaa eli startatessa ei tapahdu mitään, odotelu 5-20min ja starttaa kuin mitään vikaa olisikaan.
Aikaisemmin vaihdelaatikko herjaillut merkkivaloilla ja vikaluku antoi "asennontunnistinanturin singaali epälooginen". Vian pystyi nollaamaan mutta pari kertaa sen jälkeen taas merkkivaloja vilkutellut.
Tästä päättelisin että vika on yhteinen.
Eli kannattanee lähteä juurikin tuon tunnistimen putsauksesta liikkeelle?
Osaako kukaan sanoa minkä hintainen on uusi tunnistin mikäli se pitää uusia?
Samaa käynistys vikaa eli startatessa ei tapahdu mitään, odotelu 5-20min ja starttaa kuin mitään vikaa olisikaan.
Aikaisemmin vaihdelaatikko herjaillut merkkivaloilla ja vikaluku antoi "asennontunnistinanturin singaali epälooginen". Vian pystyi nollaamaan mutta pari kertaa sen jälkeen taas merkkivaloja vilkutellut.
Tästä päättelisin että vika on yhteinen.
Eli kannattanee lähteä juurikin tuon tunnistimen putsauksesta liikkeelle?
Osaako kukaan sanoa minkä hintainen on uusi tunnistin mikäli se pitää uusia?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: muutamia käynnistysvikoja
1)Vian ollessa päällä automaatin asentoanturin toimimattomuus on helppo todeta esim. mittaamalla, tai sitten jumpperilla sulakkeelta suoraan releelle (eli ohitetaan asentoanturin käynnistyksenestokytkin, joka ongelman aiheuttaa) ja starttaus.
Hinta: 200 - 400 € ostopaikasta riippuen, käytettyjä halvemmalla.
2) Virtalukon pohja?
3) Auto ei tunnista avainta, sammuuko ajoneston ledin vilkutus, kun käännät virrat päälle?
Hinta: 200 - 400 € ostopaikasta riippuen, käytettyjä halvemmalla.
2) Virtalukon pohja?
3) Auto ei tunnista avainta, sammuuko ajoneston ledin vilkutus, kun käännät virrat päälle?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: muutamia käynnistysvikoja
Joo käytin paketti auki mutta mielestäni ei mitenkään äärimmäisen paskasia ollut kosketuspinnat. Putsasin kuitenki huolella joka kolon ja ruiskutin sprayt päälle. Putsasin myös kaikki akun ympärillä olevat liittimet ja suihkasin sprayt tilalle.
Itselläni hommassa meni rapiat 3h. Kiitoksia ohjeista! nyt ei muuta kuin seuraamaan tilannetta lähtikö vika tällä operaatiolla.
Itselläni hommassa meni rapiat 3h. Kiitoksia ohjeista! nyt ei muuta kuin seuraamaan tilannetta lähtikö vika tällä operaatiolla.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: muutamia käynnistysvikoja
Jatketaampas tähän, kun itsellänikin on kummallisia käynnistys vikoja. Eli nyt kun on lämpimiä kelejä, niin yön seisomisen jälkeen starttauttaa todella pitkään. Lähtee toki käyntiin vaivalloisesti tai jos kääntää virrat pois pitkän startin jälkeen ja starttaa uudestaan niin siloin lähtee heti. Talvella roikassa ollessa(useampi tunti) niin auto monesti kävi pari sek. ja sammui, mutta lähti heti uudestaan käyntiin. Kylmänä ei koskaan mitään ongelmaa.
Mietin että laskeeko bensan paineet jostain syystä pois vai voiko asentoanturi tehdä tuota(vaihdettu n. 70tkm sitten). Moottorin lämpötila on näissä tapauksissa noin 20-21 astetta.
Mietin että laskeeko bensan paineet jostain syystä pois vai voiko asentoanturi tehdä tuota(vaihdettu n. 70tkm sitten). Moottorin lämpötila on näissä tapauksissa noin 20-21 astetta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: muutamia käynnistysvikoja
Ihan samaa ongelmaa tullut yhtäkkiä. Käynnistyttää kylmänä esim. yön jälkeen 3-4 kertaa, yskii ja lopulta käynnistyy. Hajua putkesta. Kun sitten sammuttaa ja käynnistää, ei mitään ongelmaa. Käynti ok sen jälkeen. Vikavalo on palanut jonkin aikaa, koodi viittasi kattiin. Onko mitään tekemistä asian kanssa? Entä sillä, että olen äsken aloittanut etanolin käytön? Hyvät vinkit tervetulleita.white9-5 kirjoitti:Jatketaampas tähän, kun itsellänikin on kummallisia käynnistys vikoja. Eli nyt kun on lämpimiä kelejä, niin yön seisomisen jälkeen starttauttaa todella pitkään. Lähtee toki käyntiin vaivalloisesti tai jos kääntää virrat pois pitkän startin jälkeen ja starttaa uudestaan niin siloin lähtee heti. Talvella roikassa ollessa(useampi tunti) niin auto monesti kävi pari sek. ja sammui, mutta lähti heti uudestaan käyntiin. Kylmänä ei koskaan mitään ongelmaa.
Mietin että laskeeko bensan paineet jostain syystä pois vai voiko asentoanturi tehdä tuota(vaihdettu n. 70tkm sitten). Moottorin lämpötila on näissä tapauksissa noin 20-21 astetta.
9-5 Aero 2,3 BioPower -03
9-3 Wagon 1,8t -06
9-3 Wagon 1,8t -06
Re: muutamia käynnistysvikoja
Lainataanpa topiccia, kun tuntuu käynnistyshäiriöt iskeneen omaankin 2.0t kulkineeseen.
Noin 9/10 käynnistyksessä ei ongelmaa, mutta silloin tällöin lämpimällä koneella antaa sahauttaa pitkään ennen kuin käynnistyy. Startti pyörii mutta ei edes lupaile, kunnes sitten n:llä kerralla lähtee normaalisti käyntiin. Mitään muuta ongelmaa ei esiinny - ei pätkimisiä, ei sammumisia. SID:n kautta ei vikakoodeja näy.
Viimeisen neljän viikon aikana vaihdettu suuttimet, päivitetty etanolisofta ja siivottu öljypohja. Näitä topicceja lukeneena syyllisiä voisi etsiä (alkuperäisistä) kampiakselin anturista tai bensapumpusta, mutta ei viitsisi suotta ruveta arpomalla palikoita vaihtamaan..
Noin 9/10 käynnistyksessä ei ongelmaa, mutta silloin tällöin lämpimällä koneella antaa sahauttaa pitkään ennen kuin käynnistyy. Startti pyörii mutta ei edes lupaile, kunnes sitten n:llä kerralla lähtee normaalisti käyntiin. Mitään muuta ongelmaa ei esiinny - ei pätkimisiä, ei sammumisia. SID:n kautta ei vikakoodeja näy.
Viimeisen neljän viikon aikana vaihdettu suuttimet, päivitetty etanolisofta ja siivottu öljypohja. Näitä topicceja lukeneena syyllisiä voisi etsiä (alkuperäisistä) kampiakselin anturista tai bensapumpusta, mutta ei viitsisi suotta ruveta arpomalla palikoita vaihtamaan..
ex-9-5 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: muutamia käynnistysvikoja
Etanoli irrottaa myös tankista likaa, joten bensasuodatin myös vaihtoon.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: muutamia käynnistysvikoja
Noh, tuli aloitettua kuitenkin siitä kampuran anturista, seuraavaksi voisi sitten harrastella sen suodattimen. Anturin vaihto onnistui yllättävän helposti; alakautta pitkällä 30TX avaimella. Yläkautta operoiminen vaatisi tosiaan jonkinlaisen nivelöidyn jatkovarren ja siltikin 3-vuotiaan kädet.
ex-9-5 2.0t '00
Re: muutamia käynnistysvikoja
Noniin vajaan vuoden verran sitten auttoi tämä toimenpide.anttimak kirjoitti:Joo käytin paketti auki mutta mielestäni ei mitenkään äärimmäisen paskasia ollut kosketuspinnat. Putsasin kuitenki huolella joka kolon ja ruiskutin sprayt päälle. Putsasin myös kaikki akun ympärillä olevat liittimet ja suihkasin sprayt tilalle.
Itselläni hommassa meni rapiat 3h. Kiitoksia ohjeista! nyt ei muuta kuin seuraamaan tilannetta lähtikö vika tällä operaatiolla.
Täysin samat oireet tulivat takas, nyt 3 kertaa tehnyt ettei käynnisty ennen kuin jäähtyy. Eukko jäi kaupanpihalle ja soitti vihaisen puhelun
Antureiden hinnat kyselin:
Aine: 389€
PCS: 381€
Autotarvete: 253€
Varmaan jo sama tilata uus että kuin alkaa taas antamaan tekohengitystä..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: La Joulu 19, 2009 13:06
Re: muutamia käynnistysvikoja
Minun 9-5 Aerossa vm.2001 (automaatti) tämä vika. Litra vettä akkukotelon taakse: A VOT, auto käynnistyi taas aivan normaalisti! Suurkiitos neuvosta!S-9000_9-5 kirjoitti: ↑Ti Kesä 12, 2012 21:24Saab 9-5 automaatti ei käynnisty läpimänä?
Tämä vika kuulostaa samalta kuin meillä oli 9-5:n (2.3 automaatti, vm2000) kanssa. Auton ollessa ajon jälkeen lämpimänä ei tapahdu mitään, kun virta-avaimesta kääntää. Aikansa kun odottaa, noin 10-50 (!) minuuttia, niin sitten hörähtää käyntiin. Kylmänä käynnistyy aina.
Amerikkalaiselta foorumilta löysi lankomies tähän ratkaisun. Vika on todennäköisesti viallinen automaattivaihteiston asentotunnistin ja sen kuumeneminen. Tämä varmistui, kun kokeilin siellä kerrottua siunattua kikkaa. Kaada kylmää vettä asentotunnistimien päälle, eli lorottele 0,5 - 1,5 litraa kylmää vettä akun kopan taakse (edestä katsottuna).
Toimi muuten joka kerta, ja ennen kaikkea tieto "lääkkestä" antoi mielenrauhaa rutkasti. Nyt pari viikkoa sitten vaihdettin tuo osa kalliisti korjaamolla, ja käynnitys ei ole temppuillut kertaakaan. Vesi on halpaa ja sitä voi olla koko ajan mukana, mutta on vika todella kiusallinen. Kannatti maksaa kallis korjaus, että pääsi kiusallisesta viasta vihdoin eroon.
Kuinka kallis asentotunnistimen korjaus oli?