Xenonit nykivät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Tuossa taannoin kulkine alkoi silloin tällöin väläyttää xenonien säädön valoa. Lopulta se paloi jo pitkiä aikoja yhteen soittoon. Katselin niitä säätimiä ja olivat ulkoisesti niin kurjan näköiset, ettei niitä ainakaan aivan äsken ollut vaihdettu. Tiedä häntä vaikka olivat alkuperäiset. No, oli miten oli, tilasin uudet. Hieno homma. Paitsi... Nyt valot nykivät kummallisesti. Tehtiin kalibrointi ja vot! siihen loppui nykiminen. Paitsi ei loppunut. Nyt tuntuu, että nykivät aina kun autolla on ajettu enemmän, auto on lämmin tjsp.

Valot on nyt kalibroitu kahdesti. Vika säilyy. Auton kun ajaa kotipihaan, niin välillä kuuluu vaimeaa rapsetta. Kun kiinnittää huomiota valokeiloihin, niin ne seilaavat hienokseltaan ylös ja alas. Liekö toinen anturi valmiiksi viallinen vai mitä hittoa? Varmasti pikkujuttu, mutta en keksi. Tietäisikö joku viisaampi?

Auto on MY07, säätimet tilasin Speedpartsilta. Vikakoodeja ei ole, eikä mitään vikavaloa pala. Asentaessa join kaksi olutta, muistaakseni Mallaskosken panimon, hyvää oli.

Aikani kuluksi kuvasin videonkin mistä nykiminen näkyy konkreettisesti. https://youtu.be/4BI4aDd8-Qc
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Kävin tuossa vielä etsimässä sopivan mäen missä saa auton kulmaa säädettyä ja näkee valot seinää vasten. Keulan ollessa koholla löytyi sellainenkin kulma, jossa valot vipattavat liki lakkaamatta.

Ihme juttu. Ei maistunut olutkaan, ei sitä tosin olisi ollutkaan. Sisälle tullessa kuulin kuinka naapurin rouva sopotti jotakin venäjäksi. Huuteli kissansa, luulen. Minä kävin komentamassa lapsia, sen pitää riittää tämän illan huviksi.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Toivon sydämeni pohjasta ettet löydä vikaa,jotta tarinan tulo ei lakkaa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

mienkoiv kirjoitti:
Ma Kesä 24, 2019 22:14
Toivon sydämeni pohjasta ettet löydä vikaa,jotta tarinan tulo ei lakkaa...
Ei mitään syytä akuuttiin huoleen, tätä :saab: tarinaahan tulee tässä lisää.

Käytin autoa tuossa paikallisilla GM-osaajilla. Tasaisella kaikki toimi kuten pitääkin. Vastamäessä taka-anturi alkoi kiukutella ja erittäin säännönmukaisesti. Sanoivat, että tämä on kyllä vaihdettava uuteen. Soittelin jo ProCarille ja sanoivat laittavansa samoin tein uuden anturin tulemaan. Katsotaan mikä tästä tulee.

Tarkastin vielä, että molemmat anturit ovat alkuperäiset, eivätkä uusiotuotantoa. Sen haluaisin kuitenkin vielä lisätietona kertoa, että asentajalla oli erittäin lyhyt kesätukka. Mikäs minä kenenkään tukkaa olen tuumimaan, itselläni ei tukkaa ole ollenkaan. Tai on tietysti jos antaa kasvaa. Taakse ja sivuillehan tuota tulee kuin Juicella kuunaan. Itse luonnehtisin sitä sellaiseksi upeaksi "Leijonan harjakseksi", vaimoni ei. En tiedä mikä siinä on sitten vikana, ettei tukkatyyli naisväkeä puhuttele, ei noista naisista aina tiedä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Niksi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Kesä 02, 2019 10:48

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Niksi »

Olikos näissä taka-akselilla jotain kuormantunnistinta tms. millä automaattisesti säätää ajovalojen korkeuden sopivaksi? Voisko vika löytyä sieltä päästä. Saabeista vähemmän kokemusta, mutta muunmerkkisessä ksenonien korkeussäätö vinoili tuon takia.
Käyttis: Viiru 9-5 MY06 2.0. Exät: 9-3 Aero 2001, 9-5 Aero 2003
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Termos »

Niksi kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 19:22
Olikos näissä taka-akselilla jotain kuormantunnistinta tms. millä automaattisesti säätää ajovalojen korkeuden sopivaksi? Voisko vika löytyä sieltä päästä. Saabeista vähemmän kokemusta, mutta muunmerkkisessä ksenonien korkeussäätö vinoili tuon takia.
Asentoanturit on edessä ja takana, kuten vikakuvauksessa (ehkä hitusen epäselvästi) mainittiin.

Kannattaa myös tarkistaa, että taka-anturin kiinnitys on kunnossa. Meillä oireili xenonit pakkasella, jäivät ala-asentoon. Sohjokelillä taas rupesivat pumppaamaan ylös alas. Molemmat anturit uudehkoja alkuperäisosia.

Vika alkoi siitä, kun talvisella pimeällä maantiellä täräytin aura-auton jättämään sohjopalteeseen (ääliö aurakuski oli pakittanut putsaamaan erkanemiskaistaa, jättäen ajokaistalle kunnon muurin sohjoa).

Mainitsin asiasta, kun vein auton paikallisen Saab-spesialistin huoltoon. Hän tuumasi, että taka-anturi oli irti, toinen kiinnitysruuvi ei pitänyt anturia paikallaan.
Ja minähän kyllä omatoimisesti yritin paikantaa vikaa, tetsasin tunkin varassa olevan auton alla jäisellä pihalla anturien liittimiä puhdistaen. Prkle :lol:

Mainitaan nyt häpeäkseni sekin, että molemmat asentoanturit olen itse vaihtanut aiemmin. Jotenkin fakkiinnuin sähkövikaan, enkä sitten älynnyt väännellä kikkareiden kiinnitystä :mrgreen:

Edit: En kyllä edelleenkään käsitä sitä, että miten lämpötila vaikutti niin johdonmukaisesti valojen toimintaan. Mysteeriksi jäänee, taka-anturin kiinnityksen korjaamisen jälkeen oireet poistui.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Laitoin tänään uuden taka-anturin. Lapset auttoivat, eikä tarvinnut edes kiristää. Eipä tuo ainakaan heti aloittanut siitä nykimistä. Jospa tuo nyt toimisi kuten pitää.

Tällä kertaa join Vichyä, tietysti Hartwallin. Lisäksi kävin hieman aiemmin kääntymässä tuossa panimolla. Ostin Amber Alea ja siideriä. Erittäin hyviä tuotteita. Kyllä nyt kelpaa! Luulen, että vaimo ihan kehuu illalla.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Ei tullut kuntoon. Sama veivaus jatkuu uudellakin osalla ja täsmälleen samoin ennakkoehdoin, vaikka kaverit tuolla korjaamolla pitivät aivan selvänä asiana, että kysymyksessä on anturivika. :?
Termos kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 00:46
Kannattaa myös tarkistaa, että taka-anturin kiinnitys on kunnossa. Meillä oireili xenonit pakkasella, jäivät ala-asentoon. Sohjokelillä taas rupesivat pumppaamaan ylös alas. Molemmat anturit uudehkoja alkuperäisosia.
Minusta olen asentanut anturin ihan oikein, mutta pitää nyt vielä tarkastaa jostain. Keksisiköhän joku hyvää kuvaa (tai viitsisikö ottaa oman pirssinsä taka-anturista), että minulla olisi hyvä referenssi vertailemista varten.
Termos kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 00:46
Mainitsin asiasta, kun vein auton paikallisen Saab-spesialistin huoltoon. Hän tuumasi, että taka-anturi oli irti, toinen kiinnitysruuvi ei pitänyt anturia paikallaan.
Takanahan on vain yksi kiinnityspultti, toisena kiinnikkeenä on tuollainen hahloratkaisu, mikä lie oikeammalta nimeltään.
Termos kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 00:46
Mainitaan nyt häpeäkseni sekin, että molemmat asentoanturit olen itse vaihtanut aiemmin. Jotenkin fakkiinnuin sähkövikaan, enkä sitten älynnyt väännellä kikkareiden kiinnitystä :mrgreen:
Kovat äijät vaihtavat itse ja sulkeutuvat sitten vain suosioon.

Sitä olen tässä viimeaikoina miettinyt, että kyllä alkaisi harmittaa, jos näin yksinkertainen asia alkaisi vaikuttaa vaikealta. Olen koittanut käyttää asennuksessa neuvoa-antavana Mallaskosken olutta ja nyt Vichyä. Olisiko vika siinnä? Jos vaikka ensi kerralla koittaisi maidon kanssa. :wink:
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jäi tosiaan kysymättä, että mikä pultti tai ruuvi siellä oli irti, oli taas muuta kiinnostavaa Saab-juttua esillä 8) Mutta eihän siinä ole kun kolme vaihtoehtoa: anturin telineen kiinnitys runkoon (1 ruuvi), tai anturin kiinnitys telineeseen (2 ruuvia).

Tuossa vielä viralliset ohjeet anturin vaihtoon, tarkistin Saabin Wis:istä, että noin tosiaan homma menee:
http://saabworld.net/showthread.php?t=1981

Kalibrointia Tech:illä virallisissa ohjeissa kovasti vaaditaan anturien vaihdon jälkeen, meidän viiruAero ei sitä ole ollut vailla.

Remonttijuomaksi kehtaan suositella pakastinkylmää kuivaa siideriä, esim. Crowmoor Extra Dry Apple. Raikastaa kropan, eikä laita heppua hunningolle pienten vastoinkäymisten seurauksena :lol: Olutta sitten onnistuneen remontin kunniaksi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Termos kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 23:45
Jäi tosiaan kysymättä, että mikä pultti tai ruuvi siellä oli irti, oli taas muuta kiinnostavaa Saab-juttua esillä 8) Mutta eihän siinä ole kun kolme vaihtoehtoa: anturin telineen kiinnitys runkoon (1 ruuvi), tai anturin kiinnitys telineeseen (2 ruuvia).

Tuossa vielä viralliset ohjeet anturin vaihtoon, tarkistin Saabin Wis:istä, että noin tosiaan homma menee:
http://saabworld.net/showthread.php?t=1981
Erinomaista, tuollaista koittelin katsella, mutta en vaan millään löytänyt. Kiitos kovasti!
Termos kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 23:45
Remonttijuomaksi kehtaan suositella pakastinkylmää kuivaa siideriä, esim. Crowmoor Extra Dry Apple. Raikastaa kropan, eikä laita heppua hunningolle pienten vastoinkäymisten seurauksena :lol: Olutta sitten onnistuneen remontin kunniaksi.
Kuiva omenasiideri on kyllä lisäksi hyvää, tämä on testattava. Olueksi taidan varata Waahdon kerrassaan upeaa Amber Alea.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Artikkelissa lienee lähinnä havainnekuva. Ei tuota sensoria voi laittaa tuohon asentoon. Käytin tuon taas irti ja ihmettelin pitkät tovit. Laitoin lopuksi takaisin kuva.

Oli pakko käyttää katsastuksessa, oli viimeinen käyttöpäivä, mutta mitä ilmeisimmin valot toimivat silloin ok, koska mitään huomautusta ei tullut. Vähän tylyynkin sävyyn katsastusmies kävi ovelta huikkaamassa: "Saab on valmis. En minä siitä mitään löytänyt." No muu ei huolettanutkaan :saab: on varma peli. Tosin niin ovat olleet muutkin omistamani autot. Yllättäen ne vaan yleensä toimivat, jos niistä pitää huolta.

Tällä kertaa ihmettelin tuota sensoria Nurmeksessa. Neuvoa kysyin Pirkka ja Ale Coq-tuotteilta. Tällä kertaa myös kiroilin vähän. Millaisia voimasanoja kannattaisi jatkossa koittaa?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Vielä jos sanallisesti analysoi tuota Termos:n laittamaa ohjetta niin siinä kuvassa sensorin varsi on aika liki alakuoloasennossaan. Minulla se on aika keskellä. Ero on selvä. Ainoa missä tuo voisi tapahtua on siinä, että se itse sensori kiinnitetään toisin tukivarteen. En niihin koskenut, sillä nuo tulivat valmiiksi kasattuina ja kuvittelen siksi, että ne on kyllä valmiiksi oikein.

En ehtinyt tässä välissä tekemään mitään erikseen mainitsemisen arvoista, joten nyt ei tule loppukaneettia.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Johtusko siitä että Termosin kuvassa auto on nosturilla pyörät roikuksissa ja sinä kuvasit omasi rähmällään maassa kun auto on pyörillään.

Lopeta se hienostelu oluiden kanssa, mene ääs markettiin ja osta keissi tai pari kohvin erikoista, se on erikoista siksi että sitä laimennettiin vähän...mutta hintaa ei kuitenkaan nostettu. Riivit sitten niitä ehtoolla rivakkaan tahtiin kunnes tulee pakottava tarve piestä emäntä ja mukulat, sekä nakella irtaimisto pihalle kyökin ikkunan läpi, käyt siinä samalla läpi koko sivistyssana valikoimasi . Noh rauhallisena miehenä et tietenkään tätä toteuta, mutta onpahan kuitenkin miehekäs olo.

PS. Käy oksentamassa ja kusella ennen kuin sammut sohvalle :wink:
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Minua viisaammat tutkivat tuota ajokkia tänään. Kaikki vaikutti olevan kuten pitääkin. Ajovalojen kytkimessä on kuulemma vika. Tilasin uuden, eipä tuo kallis ollut. Jos tuossa on todella vika, niin eipä ihme, eteen minä sitä löytänyt. No, nähtäväksi jää. Uusi ei varmaankaan ehdi enää tälle viikolle.

Ostan nyt kuitenkin tuota Kohvin erikoista kuten minua neuvottiin. Mutta miten se oli, pitääkö se emäntä ja mukulat kuitenkin olla ulkona asennuksen aikana? Tämä jäi minulle vielä epäselväksi. Tein taloon uudet rappuset, joten vanhojen lautatavara minulla on jo pihalla. Uskon, ja toivon, että se käy irtaimistosta. Tuosta pieksemisestä en tiedä, sillä urheilu ja alkoholi eivät mielestäni sovi yhteen. :?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

No nyt on uusittu valokytkin. Mikään ei muuttunut. Onneksi tuo ei ollut kallis. On kyllä erittäin sitkeä pikkuvika.

Otin urheilua mukaan sen verran, että pumppailin perheen pienimmälle ilmaa pyörän renkaaseen. Kyllä nyt taas välttää aiheuttaa pahennusta kylillä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin