Turbon siivet rikkoutuuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Sintti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2019 18:56

Turbon siivet rikkoutuuu

Viesti Kirjoittaja Sintti »

Turboon liittyen on paljon hyviä ohjeita, mutta hieman lisävinkkejä tarvittaisiin jos apuja löytyy..

Alkuperäinen garret meni rikki 210 000km kohdalla, alkoi motarilla vinkua kaasua painaessa ja tehot hävisi, seuraavan käynnistyksen yhteydessä myös valkoinen savutus alkoi. Siivet oli rikki ja reilusti välystä akselissa. Vaihdoin uuden mitsun tilalle, samalla puhdistin öljypohjan. Nyt uudella ahtimella ajettu vain n. 500km ja alkoi kuulumaan pieni vinkuna, avasin imupuolelta ja taas siivet rikki osittain. Toistaiseksi tehot löytyy ok ja käy hyvin/normaalisti, välystä ei ole siipien akselissa.

Onko todennäköistä että tämäkin turbo on entinen, ja miten kannattaa jatkaa huoltoa että siivet ei jatkossa rikkoudu? Onko edellisen rikkoutumisesta jäänyt metallia putkiin ja rikkoi tämänkin. Ilmamassamittarin kumiputkesta löysin pari metallin palaa, mistä muualta kannattaa putsata? Onko turbo syytä irroittaa joka tapauksessa ja puhdistaa (jos siis siipirikolla vielä toimintaedellytyksiä vai meneekö joka tapauksessa uusiksi koko homma..)
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbon siivet rikkoutuuu

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Niin siis kopressoripuolen siivet rikki? Onko ilmanputsari ja putsarin jälkeiset letkut kunnossa?
NG9-3 Aero MY05
Sintti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2019 18:56

Re: Turbon siivet rikkoutuuu

Viesti Kirjoittaja Sintti »

Kyllä kompressori/imupuolen siivet meni alkuperäisessä ja tässä uudessa. Ilmanputsarin vaihdoin jo ennen tätä turbon vaihtoa ja mietin olisiko siinä voinut mennä likaa mukana, avasin kyllä putsarin ja katsoin letkuja mitä ilman purkamista pystyin, näytti ihan hyvältä ja siistiltä. Ilmanputsarin kotelossa/pohjalla oli kyllä likaa aika paljon mikä kiinnitti huomiota, saako sinne asti päästä pölyä ym? Yksi metallin pala tai kivi oli putsarinkin sisällä, se tippui avatessa enkä ehtinyt tarkemmin katsomaan mikä oli.

Korjaamolta neuvottiin että öljynpaine syytä tarkistaa ja voi olla syynä siipien toistuvaan rikkoutumiseen, se kannattanee tehdä?

Onko niin että uusi turbo ostettava, siipien vaihto ym korjaaminen ei kannata?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbon siivet rikkoutuuu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse vaihtaisin tai korjauttaisin ahtimen. Vähänkin rikkinäisillä siivillä on vaikutus ahtimen tasapainoon eli tuskin se kovin kauaa ainakaan polkemista kestää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sintti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2019 18:56

Re: Turbon siivet rikkoutuuu

Viesti Kirjoittaja Sintti »

Kuinka todennäköisiä pahemmat vauriot on jos jatkaa ajamista, suunnitteilla hinaus mutta krsämökin lähialueen huoltamot Kuhmoinen- Jämsä seudulla kysytty ja täyttä on elokuuhun asti. Kiusaus ajella pidemmälle huoltoon mutta onko turha riski?

Välijäähdyttimen putsaus ainakin edessä, koitin siihen löytää irrotus/huolto-ohjetta mutta ei tullut vastaan. Onko täällä käyty se läpi?
Vastaa Viestiin