9-5 sammui kesken ajon
Re: 9-5 sammui kesken ajon
On se tietysti upeaa että porukka jaksaa vastata 10vuotta vanhoihin threadeihin.Eiköhän kyseinen femma ja mahdollisesti itse äijäkin jo paalissa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Jos sammu vauhdista ja startti ei pyöritä, sillain että kuuluu kuitenkin startin releen naksutus avainta kääntäessä niin on fiksuinta tarkistaa moottori kiinnileikkaamisen varalta, eli pyörittää konetta käsin kampiakselin kuningas pultista. Tulpat kannattaa irroittaa esteettömän pyörimisen takaamiseksi. Jos pyörii niin hyvä jos ei niin...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Saattaa olla kaukaa haettu vikaveikkaus, mutta voiko virtalukon pohja kärähtää siten, että sammuttaa auton ajosta?
Starttimoottorin pyörimättömyys ja palaneen käry saattaisi täsmätä tuohon.
Ja jos jossitellaan lisää, niin mitä tapahtuu, jos virtalukon pohja irtoaa lukosta ajaessa?
Nimittäin tuossa meidän -06 Aerossa ne kiinnitysruuvit olivat aivan löysällä, eikä tuon uudemman pohjan liittimetkään pidätä irtoamista, kuten vanhemman mallin liittimet.
Starttimoottorin rikkoutuminen ei autoa sammuta. Toki kannattaa tosiaan varmistaa moottorin mekaaninen kunto, että pyöriikö se edes.
Starttimoottorin pyörimättömyys ja palaneen käry saattaisi täsmätä tuohon.
Ja jos jossitellaan lisää, niin mitä tapahtuu, jos virtalukon pohja irtoaa lukosta ajaessa?
Nimittäin tuossa meidän -06 Aerossa ne kiinnitysruuvit olivat aivan löysällä, eikä tuon uudemman pohjan liittimetkään pidätä irtoamista, kuten vanhemman mallin liittimet.
Starttimoottorin rikkoutuminen ei autoa sammuta. Toki kannattaa tosiaan varmistaa moottorin mekaaninen kunto, että pyöriikö se edes.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Kone pyörii, ei ole leikannu.Saappipappi kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2019 20:25Jos sammu vauhdista ja startti ei pyöritä, sillain että kuuluu kuitenkin startin releen naksutus avainta kääntäessä niin on fiksuinta tarkistaa moottori kiinnileikkaamisen varalta, eli pyörittää konetta käsin kampiakselin kuningas pultista. Tulpat kannattaa irroittaa esteettömän pyörimisen takaamiseksi. Jos pyörii niin hyvä jos ei niin...
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Akun navat tai ja maadotus kannattaa vilkasta virtamittarin kera.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Korjaus vielä tähän.. Auto oli siis tsekkausessa huollossa ja käsitin väärin aiemmin että oli tsekattu ja kone pyöri mutta ilmeisesti asia ei ole näin. Tänään varmistui että kone on jumissa. 🥵 kyllä nyt loppu huumorintaju Saabin kanssa viimesen puolen vuoden aikana kun auton omistanut niin vaihtoon on menny tulpat, DI kasetti, Turboahdin, nelipyöräsuuntaus tehty mutta oikea eturengas ei siltikään suorassa ja renkaat on tästä syystä mallia elokuva, talvella hajosi tuulilasi mitä näitä nyt on tullu matkan varrella. Voiko joku kertoa ettei Saabit ole oikeasti nuin vikaisia, vaan kaikki johtuu huonosta tuuristaLerssi96 kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2019 22:27Kone pyörii, ei ole leikannu.Saappipappi kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2019 20:25Jos sammu vauhdista ja startti ei pyöritä, sillain että kuuluu kuitenkin startin releen naksutus avainta kääntäessä niin on fiksuinta tarkistaa moottori kiinnileikkaamisen varalta, eli pyörittää konetta käsin kampiakselin kuningas pultista. Tulpat kannattaa irroittaa esteettömän pyörimisen takaamiseksi. Jos pyörii niin hyvä jos ei niin...
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Ei voi kertoa... ja kyseessä ei ole huonoa tuuria. Tosin tuulilasi harvemmin hajoaa autosta johtuvista syistä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Ollu + 35v ajohistoriassa autoja useita ja kyllä noissa koneen porsimisiakin tullu jokunen eteen. Eikä katsonut mitenkään merkkiä tai vuosimalleja vaan enemmän aikaisempaa huonoa huoltoa sekä ajaessa repivää sikakäyttöä, ylipitkiä öljyjen vaihtovälejä ja yhdessä oli väärin tehtyä koneremonttikin.
Joissain voi huomioida konetyypin heikkoudet ja yrittää ennaltaehkäistä mm uusimalla noita heikkoja kohtia.
Vaihtokone harkitsisin itse jos muuten auto mm korilta, alustalta ja sisustaltaan hyvä mikäli vauriot omassa koneessa on pahat.
Ps. Huomiona kun Saabeja haukutaan niin -00 S40 menny 3v ja 70tkm aikana etualatukivarret + toisetkin alapallot noihin, oikea ulompi murros, molemmat lambdat, kaikki etu/takavakaajien puslat, oikea etupyöränlaakeri, laturi, pa- säädin, 2kpl puolat, ylävesiletku, moottorin lämpötila-anturi, etujouset + ylätuet + kääntö laakerit, 4kpl iskari, etu+ takalevyt, 2x uusittu kaikki palat, takasatula, käsijarruvaijerit, evap tulpattu, jakohihnasarja+ vesipumppu ja käyttöhihna+ kiristin, kytkinsarja työsylkällä ja massapyörä, pa- pumppu, moottorin alatuet 2kpl, peruutusvalokytkin jne.
Tonnari toisena autona ja on taas halpa ollut pitää tuohon nähden 5,5v/115tkm ajan.
Joissain voi huomioida konetyypin heikkoudet ja yrittää ennaltaehkäistä mm uusimalla noita heikkoja kohtia.
Vaihtokone harkitsisin itse jos muuten auto mm korilta, alustalta ja sisustaltaan hyvä mikäli vauriot omassa koneessa on pahat.
Ps. Huomiona kun Saabeja haukutaan niin -00 S40 menny 3v ja 70tkm aikana etualatukivarret + toisetkin alapallot noihin, oikea ulompi murros, molemmat lambdat, kaikki etu/takavakaajien puslat, oikea etupyöränlaakeri, laturi, pa- säädin, 2kpl puolat, ylävesiletku, moottorin lämpötila-anturi, etujouset + ylätuet + kääntö laakerit, 4kpl iskari, etu+ takalevyt, 2x uusittu kaikki palat, takasatula, käsijarruvaijerit, evap tulpattu, jakohihnasarja+ vesipumppu ja käyttöhihna+ kiristin, kytkinsarja työsylkällä ja massapyörä, pa- pumppu, moottorin alatuet 2kpl, peruutusvalokytkin jne.
Tonnari toisena autona ja on taas halpa ollut pitää tuohon nähden 5,5v/115tkm ajan.
Viimeksi muokannut Kupari, To Heinä 25, 2019 18:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: 9-5 sammui kesken ajon
6 SAABia käytössä ja ei yksikän ole sen takia vialinen , että on SAABi. Yhdessä meni tuulilasi rikki koska hirvi nojasi perseen siihen ja toisessa ruostunut takaiskareiden vieressä kori puhki ja tartee hieman hitsauskonetta. Kyllä omistajasta johtu toimiko SAABi tai mene romuksi koko auto. Vaikka joku SAABi on pihan nurkassa puoli vuotta jotekin käynisty ja on ihan ajokelpoinen. Ehkä seisominen vaikutta enempä sähkölaiteideen toimivaisuuden eli peilin säätö tai ikkunoiden / penkkien mootorit rupevat vitsailemaan.
Laakerit , puslat , nivelet , jarrulevyt/palat , DI , polttoainepumppu , ilmamassamittari , iskarit ... tartee vaihtaa kaikissa autoissa jos yksilöt on käytössä.
Laakerit , puslat , nivelet , jarrulevyt/palat , DI , polttoainepumppu , ilmamassamittari , iskarit ... tartee vaihtaa kaikissa autoissa jos yksilöt on käytössä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: 9-5 sammui kesken ajon
Kone pyörii, ei ole leikannu.Saappipappi kirjoitti: ↑Ke Heinä 24, 2019 20:25
Jos sammu vauhdista ja startti ei pyöritä, sillain että kuuluu kuitenkin startin releen naksutus avainta kääntäessä niin on fiksuinta tarkistaa moottori kiinnileikkaamisen varalta, eli pyörittää konetta käsin kampiakselin kuningas pultista. Tulpat kannattaa irroittaa esteettömän pyörimisen takaamiseksi. Jos pyörii niin hyvä jos ei niin...
[/quote]
Korjaus vielä tähän.. Auto oli siis tsekkausessa huollossa ja käsitin väärin aiemmin että oli tsekattu ja kone pyöri mutta ilmeisesti asia ei ole näin. Tänään varmistui että kone on jumissa. 🥵 kyllä nyt loppu huumorintaju Saabin kanssa viimesen puolen vuoden aikana kun auton omistanut niin vaihtoon on menny tulpat, DI kasetti, Turboahdin, nelipyöräsuuntaus tehty mutta oikea eturengas ei siltikään suorassa ja renkaat on tästä syystä mallia elokuva, talvella hajosi tuulilasi mitä näitä nyt on tullu matkan varrella. Voiko joku kertoa ettei Saabit ole oikeasti nuin vikaisia, vaan kaikki johtuu huonosta tuurista
[/quote]
Oma tapaus on samantyyppinen...
Ostettu 220tkm1998vm. Ekan 30tkm aikana porisi:
Kannentiiviste, turbo, jakopää, kassu, kaasuläppä, huohoutin täydellisenä yms. kaikkea pientä. Öpohjan pesuja sisätilan sähkö laitteita ja alusta kokonaan lukuunottamatta kallistuksenvakaajia ja taka rungon puslat.
Nyt ajettu 260tkm tuli tehtyä semmoinen 2400km lenkki ulkomaanmatkalla. Ja vikoina esiinty ainoastaan mifejä sillä säästin tulpissa sekä pieni imuvuoto sillä huohouttimen tiiviste oli laitettu hieman ryttyyn.
Matkat on hyvinkin nautinnollisia puuttuu ainoastaan aeropenkit
En olen vaihtamassa autoa näillä näkymin sillä kaiken tuon jälkeen mitä on tullut tehtyä niin siinä ei olisi mitään järkeä.
Ymmärrän että Femma on astetta korkeamman tason auto ja vaatii tarkan ja tiukan huoltosysteemin minkä laadin henkilökohtaisessa tapauksessa itse.
Mikäli Saabin pahimpana Femman ostaa henkilö jolla ei ole kokemusta eikä aikomusta rassaa autoa, niin siinä jää tosi usein puille paljaille sillä korjaukset on kalliita ja vaatii ammattitaitoa.
Itselle olisi käynyt samoin jos en olisi laittanut niin paljon hikeä ja verta. Ja työ lista on rehellisesti loputon varsinkin kun ottaa autosta kaiken irti
Saab ohituskaistalla, vinguttamassa turboa bemarin ohi on sanoin kuvaamaton tunne minkä saa vain saabas...
Eli jos haluaa tämän tunteen itselleen siitä joutuu maksaa niinkuin kaikissa autoissa, tarvitset joko toodella hyvän tuurin tai sairauden saabismiin jotta saat homman toimimaan ja voit ahtaa huoletta miettimättä milloin käy kaput.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: 9-5 sammui kesken ajon
No ekana nyt selvitykseen, että onko autoon asennettu joku harakiri-virisofta. Nuo luokattomat tekeleet kun rikkoo männät ja kone on sitten jumissa.
Se on sitten eri asia, että miten hommassa edetään ja kuka ottaa vastuun. Periaatteessa -07 femman kone ei leikkaa kiinni ilman todella huonoa huolenpitoa, huohotinjärjestelmän mokat on noissa jo korjattu.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen