Läppäkotelon korjaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mjojal
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2016 18:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja mjojal » Ke Touko 24, 2017 17:28

Kuvat ei toimi, saisko niitä ehjättyä?

henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 » Ma Elo 28, 2017 23:41

Onko jolla kulla vielä intoa ja osaamista korjata läppäkoteloita? Mulla olisi vuoden 2006 femmasta varakotelo korjausta vailla..
Yyveetä voi laittaa.
Saab 95 2.3t autom.-06

PaulMuadDib
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Läppäkotelon korjaus UUDET KUVALINKIT

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Ma Elo 12, 2019 08:24

ylepola kirjoitti:
To Huhti 28, 2016 19:23
Tässäpä aluksi ne oireet, joiden perusteella allekirjoittanut ryhtyi epäilemään läppäkoteloa:
1. Satunnaisesti syttyvä ja usein kuitenkin itsekseen sammuva "check engine" -valo. Kampiakselin asentoanturi oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
2. Moottorin kummallinen ryntäily, kuin aave olisi käynyt painamassa kaasupoljinta silloin tällöin
3. Lopulta 2 x tielle jäänti, TCS -valoineen yms. jolloin moottori suostui vain käynnistymään sekunniksi mutta sammui heti. Akun irrotus hetkeksi palautti kyvyn saada ajoneuvo ajamalla kotiin mutta vain lyhyen matkan, toisella kertaa alle kilometri ja toisella kertaa n. 4 kilometriä.
Minulla meni YM01 9-5:ssa kaasuläppäkotelo ja se oireili siten, että joutokäynnillä esimerkiksi liikennevaloissa tuntui, että kone meinaa sammua ja sitten se ryntäytti konetta itsekseen. Ongelmaa ei juurikaan esiintynyt, jos kytki laatikon vapaalle, jolloin koneen kuorma väheni.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

PaulMuadDib
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Ma Elo 12, 2019 08:27

mjojal kirjoitti:
Ke Touko 24, 2017 17:28
Kuvat ei toimi, saisko niitä ehjättyä?
Tässä on minusta varsin hyvä video läppäkotelosta ja syystä miksi se ei toimi oikein.
https://www.youtube.com/watch?v=Qd9Yb1npGoM
Kohdassa 2:05 on kerrottu parista eroavaisuudesta, jotka pitää huomioida uutta tilatessa. Lisäksi tuossa on mainittu, että kun tilaa uuden niin sillä pitäisi päästä 3-5 ongelmatonta vuotta, mutta ainakaan minun kokemukseni ei tuota väitettä tue. Kyllä se kymmenisen vuotta kestää, mutta varmasti siinä on monta muuttujaakin. :?
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4171
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ma Elo 12, 2019 16:39

Videolla puhuttiin läpän akselin tiivisteistä ja niiden pettämisestä. Jos moottori on öljypoltin ja ahtoilman mukana kulkeutuu paljon öljyä niin mutuilisin sen edesauttavan tämänkin ongelman esiintymisessä ja etenemisessä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

SuoTimo
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Läppäkotelon korjaus

Viesti Kirjoittaja SuoTimo » Ti Elo 13, 2019 22:50

Pakari kirjoitti:
Ma Elo 12, 2019 16:39
Videolla puhuttiin läpän akselin tiivisteistä ja niiden pettämisestä. Jos moottori on öljypoltin ja ahtoilman mukana kulkeutuu paljon öljyä niin mutuilisin sen edesauttavan tämänkin ongelman esiintymisessä ja etenemisessä.
Lisäksi tuossa videossa höpistiin johdinten eristyksen hapertumisesta joka aiheuttaa oikosulkuja johtojen välille - onko asia noin vai saako se potentiometrikin siipeensä jos siellä on öljy/bensa/carb cleaner höyryjä... eli kolvailu ei auttaisi asiaa... :?:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

Vastaa Viestiin