Tervehdys jokaiselle!
Nyt on tiedossa öljynjäädytyskiertoon sopiva matalampilämpöinen termostaatti. Asensin omaan kulkineeseeni, 9-5:n vm2002 2.3t, noin 100tkm sitten. Toimii hyvin, eikä ole vieläkään leiponut kiinni!
Eli: BEHR H.040.83
Tämä termari sisältää varsinaisen sopivan toimielimen eli BEHRin valmistaman termostaatin, joka on ympätty ja prässätty sopivaan peltikoteloon sopiakseen Pösöön. Leikkelin ylimääräiset pellit varovasti ympäriltä pois ja kas - sisältä löytyy samalainen termostaattiampulli, kuin Saabissa on öljykierrossa. Ampullin päässä oleva tappi saattaa olla lyhyempi kuin Saabin, mutta ne ovat vaihdettavissa tarpeen tullen päikseen. Irtoavat hyvin kevyesti ulos vetämällä, esim pihdeillä. Näin oli ainakin omassa tapauksessa. Tämä termari alkaa aueta siellä +83C kieppeillä. Ahkera etsivä löytännee Behrin valikoimasta vielä sopivamman, jossa tappikin valmiiksi sopiva ja lämpötila omaan käyttöön vielä sopivampi, mutta tässä hyvä alku.
Tein tämmöisenkin muutoksen jokunen vuosi sitten koneremontin yhteydessä. Asiasta tuli juttua hiljattain Hookin kanssa (kiitokset softapäivityksestä) ja ajattelin julkaista, jos jollekin muulle myös asiasta hyötyä.
MLu
Öljyjäähdyttimen termostaatti
Re: Öljyjäähdyttimen termostaatti
Plussaa siitä että et käyttänyt termiä "öljynlauhdutin"
Mutta itse asiaan, mitä jos tuon termostaatin poistaisi kokonaan öljynkierrosta, olisiko öljyt liian kylmänä sitten? Entä mitä haittaa sittä olisi? Käsittääkseni alhaisempi lämpötila ainakin pidentäisi öljyn ikää, vai miten on?
Mutta itse asiaan, mitä jos tuon termostaatin poistaisi kokonaan öljynkierrosta, olisiko öljyt liian kylmänä sitten? Entä mitä haittaa sittä olisi? Käsittääkseni alhaisempi lämpötila ainakin pidentäisi öljyn ikää, vai miten on?
Re: Öljyjäähdyttimen termostaatti
Kovilla pakkasilla ainakin luulisi öljyjen lämpenemisen hidastuvan merkittävästi. Ei välttämättä hyvä juttu viskositeetin ja siten voitelun kannalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljyjäähdyttimen termostaatti
Varmaan niinkin, mutta toisaalta aika harvassa autossa kai on termostaattiohjattu öljynjäähdytys ja eipä niissä taida olla pakkasen ja sitä kautta jäykempien öljyjen aiheuttamia ongelmia.
Re: Öljyjäähdyttimen termostaatti
Totta, mutta monessa autossa ei olekaan erillistä öljynjäähdytintä laisinkaan. Jos Saabin jäähdytin on mitoitettu siten, että se kaipaa termostaattia, niin se voi olla huomattavasti tehokkaampi jäähdytin kuin niissä autoissa, joissa on jäähdytin ilman termostaattia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Öljyjäähdyttimen termostaatti
Samaa mieltä Azp:in kanssa että nykyään ei autoihin laiteta tehtaalta moottoriöljyn lauhduttimia, ei edes turbollisiin... Missä mielestäni on välttämätön.
Eipä siinä ole järkeä sillä moottorin elinikä on 3-5v. tai 200-400tkm.
Ei missään nimessä saa ottaa termaria kokonaan pois, ei yksinkertaisesti mitään järkeä pidemmällä tekee varmasti hallaa. Öljyjen normaali toimintalämpötila on 90-100° minulla on ö-lämpö mittari kiinni ja seuraan sitä jatkuvasti koskaan ei ole noussut yli 115° ja sekin monen tunnin kaupunki ruuhka ajossa ulkolämpötilan ollessa +25°. Motarille päästyä laskee nopeasti sinne 100°.
Eipä siinä ole järkeä sillä moottorin elinikä on 3-5v. tai 200-400tkm.
Ei missään nimessä saa ottaa termaria kokonaan pois, ei yksinkertaisesti mitään järkeä pidemmällä tekee varmasti hallaa. Öljyjen normaali toimintalämpötila on 90-100° minulla on ö-lämpö mittari kiinni ja seuraan sitä jatkuvasti koskaan ei ole noussut yli 115° ja sekin monen tunnin kaupunki ruuhka ajossa ulkolämpötilan ollessa +25°. Motarille päästyä laskee nopeasti sinne 100°.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)