Xenonit nykivät
Re: Xenonit nykivät
Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
-
- "Aero"
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonit nykivät
No niinhän niitä ongelmia on noissa ollut, mutta ei niitä ole tutkittu. Ajattelin, ettei tuo vipattelu voi niistä johtua, mutta otetaanpa tutkittavaksi. Mitä ballasteja yleensä suositellaan sitten uusiksi vanhojen tilalle?Ab^] kirjoitti: ↑Ma Elo 19, 2019 21:38Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
Re: Xenonit nykivät
Ei sinne kovin montaa vaihtoehtoa oo, ku tuo lad5g ballasti valitettavasti. Joko orggis (kallis) tai ebaysta valeon merkeillä, jonka kanssa joutuu vähän kikkailemaan että saa vikavalon pois (katkaisemaan yhden johdon)PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ti Elo 20, 2019 07:49No niinhän niitä ongelmia on noissa ollut, mutta ei niitä ole tutkittu. Ajattelin, ettei tuo vipattelu voi niistä johtua, mutta otetaanpa tutkittavaksi. Mitä ballasteja yleensä suositellaan sitten uusiksi vanhojen tilalle?Ab^] kirjoitti: ↑Ma Elo 19, 2019 21:38Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Xenonit nykivät
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
-
- "Aero"
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonit nykivät
Ei löytynyt vikaa ballasteistakaan. Missään ei tunnu olevan mitään vikaa, mutta valot nykivät.
Vaan viikko sitten pähkäilin sitä, että miten tilanne mahtaa muuttua jos toisen anturin pelaa ulos pelistä. Nappasin etumaisen anturin johdon pois ja läksin kylille. Valo sytty kojetauluun, mutta ajovalot toimivat oikein. Auto on tässä tapauksessa pakotettu käyttämään ainoastaan taka-anturia, mutta menoa se ei haittaa. Ajeltiin se ilta noin. Ei nykimisiä.
Kotiin päästyä kuivailin liittimen ja työnsin etuanturin johdon takaisin paikalleen. Kojetaulun valo sammui ja kas ei nykimistä. Olen nyt viikon ajanut, eivätkä valot nyi enää. On suorastaan pelottanut kirjoittaa tästä, ettei sama oire vaan tule takaisin. En itsekseni miettien keksi mitään muuta kuin, että auto olisi joutunut säätämään tietojaan jotenkin. Mikään elektroninen osa tuskin tuli kuntoon tuolla operaatiolla. Liitin oli hyvin paikallaan ennen kuin sen nappasin irti ja mielestäni sen täsmälleen samalla tavalla laitoin takaisinkin.
Söimme kylillä käydessämme hampurilaiset. Olenko siis lääkinnyt tätä oiretta jatkuvasti väärin? Eri oluitahan minä olen testannut kuten lukijat ovat voineet todeta. Onko Homer kuitenkin erehtynyt!?
Vaan viikko sitten pähkäilin sitä, että miten tilanne mahtaa muuttua jos toisen anturin pelaa ulos pelistä. Nappasin etumaisen anturin johdon pois ja läksin kylille. Valo sytty kojetauluun, mutta ajovalot toimivat oikein. Auto on tässä tapauksessa pakotettu käyttämään ainoastaan taka-anturia, mutta menoa se ei haittaa. Ajeltiin se ilta noin. Ei nykimisiä.
Kotiin päästyä kuivailin liittimen ja työnsin etuanturin johdon takaisin paikalleen. Kojetaulun valo sammui ja kas ei nykimistä. Olen nyt viikon ajanut, eivätkä valot nyi enää. On suorastaan pelottanut kirjoittaa tästä, ettei sama oire vaan tule takaisin. En itsekseni miettien keksi mitään muuta kuin, että auto olisi joutunut säätämään tietojaan jotenkin. Mikään elektroninen osa tuskin tuli kuntoon tuolla operaatiolla. Liitin oli hyvin paikallaan ennen kuin sen nappasin irti ja mielestäni sen täsmälleen samalla tavalla laitoin takaisinkin.
Söimme kylillä käydessämme hampurilaiset. Olenko siis lääkinnyt tätä oiretta jatkuvasti väärin? Eri oluitahan minä olen testannut kuten lukijat ovat voineet todeta. Onko Homer kuitenkin erehtynyt!?
Re: Xenonit nykivät
Ei kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Onhan annostus ollut varmasti riittävä?PaulMuadDib kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 08:04Olenko siis lääkinnyt tätä oiretta jatkuvasti väärin? Eri oluitahan minä olen testannut kuten lukijat ovat voineet todeta. Onko Homer kuitenkin erehtynyt!?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Xenonit nykivät
Oli mulla 9-5 viiru vm.2007,loppui xenonit välkkymästä,kun pidin valokytkintä ns."valoasennossa" enkä nolla-asennossa.Outoa,mutta totta.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
-
- "Aero"
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonit nykivät
Minä pidän siitä aina "valoasennossa". Nyt tuo on rauhoittunut niin, että nykii vain silloin tällöin. Voi olla, että etuanturi on viallinen, sillä nykiminen loppuu jos sen nappaa irti ja auto jää taka-anturin varaan.
Re: Xenonit nykivät
Hieman samansuuntainen ongelma meikäläisen oikeanpuoleisessa xenonissa. Ja aina menee katsastuksesta läpi vaikka vilkkuu niin penteleesti. Sain sitten sellaisen vinkin että tässä saabissa (9-5 vuosmallia 2005) oleva ballasti tykkää vain Philipsin polttimoista. Ja aivan oikein, Osramhan siellä vilkkuu, jostakin syystä vasen on Philipsin ja oikea Osram. En ole vielä vaihtanut ja kokeillut mutta olis ainakin helppo "korjaus".
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
-
- "Aero"
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonit nykivät
Vilkkuminen on eri asia kuin tämä nykiminen. Vilkkuminen, eli se, että syttyy ja sammuu nopeasti on yleensä poltinvika. Näihin on olemassa omat polttimonsa, esimerkiksi Motonet myy.Acid7 kirjoitti: ↑Ti Marras 19, 2019 21:10Hieman samansuuntainen ongelma meikäläisen oikeanpuoleisessa xenonissa. Ja aina menee katsastuksesta läpi vaikka vilkkuu niin penteleesti. Sain sitten sellaisen vinkin että tässä saabissa (9-5 vuosmallia 2005) oleva ballasti tykkää vain Philipsin polttimoista. Ja aivan oikein, Osramhan siellä vilkkuu, jostakin syystä vasen on Philipsin ja oikea Osram. En ole vielä vaihtanut ja kokeillut mutta olis ainakin helppo "korjaus".
Tuo minun autossani oleva probleema on se, että auto innostuu välillä säätämään valojen korkeutta ylös ja alas vaikka auto olisi tasaisella parkissa. Tästä on kyllä ihan videokin tässä keskusteluketjussa.
Re: Xenonit nykivät
Asiasta mitään tietämättä - ja omassa kun on tuikkuhalogeenit - niin en ole edes ongelmaan kovin perehtynyt... muuta kuin katsellut tonnarimiähälle uusia kiinnityspisteitä tukivarsissa...
Mutta saisiko noi asentoanturit irroitettua esim. alapäästään ja lukittua vaikka sirrauslangalla tai nippusiteellä? Tällä metodilla voisi hakea onko se etu- vai takapään anturi joka sekoilee - jos anturi ei sekoile niin sitten kait joku säätöyksikkö...? Tai voi se olla sähköjohtokin siinä välissä... ei käy kateeksi...
Mutta saisiko noi asentoanturit irroitettua esim. alapäästään ja lukittua vaikka sirrauslangalla tai nippusiteellä? Tällä metodilla voisi hakea onko se etu- vai takapään anturi joka sekoilee - jos anturi ei sekoile niin sitten kait joku säätöyksikkö...? Tai voi se olla sähköjohtokin siinä välissä... ei käy kateeksi...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Xenonit nykivät
Täällä myös sama vika, valot nykivät aavistuksen kokoajan ylös ja alas.
Testerillä katsottuna taka-akselin arvo heittelee, minkä johdosta yrittää säätää valojen kulmaa. Uusin anturin, eikä vika poistunut.
Onko järjestelmässä etu- ja taka-akselin lisäksi muita antureita? Voiko vika olla ohjausboxissa?
Testerillä katsottuna taka-akselin arvo heittelee, minkä johdosta yrittää säätää valojen kulmaa. Uusin anturin, eikä vika poistunut.
Onko järjestelmässä etu- ja taka-akselin lisäksi muita antureita? Voiko vika olla ohjausboxissa?
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
Re: Xenonit nykivät
Tulin tässä vielä pohtineeksi asiaa. Kun tuo taka-akselin arvon heittelee kokoajan, voiko vika liittyä virran saantiin tai maadoitukseen > liittimen huonoon kosketukseen? Hapettumaa?
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
Re: Xenonit nykivät
Taas systeemiin perehtymättömän kommenttia - mutta joo voi olla hapettumaakin. Tod näk siellä liikkuu hituvirtaa - eli hyvin pientä virtaa ja jännitekin voi olla heikko. Eli mahdolliset paikat:
- Liittimet
- Itse anturi on varmaan resistiivinen "potentiometri" jos sinne menee kosteutta tms. esim. akselista niin se varmaan heti hapettuu
- Maatot voi olla hapantuneet, kyllä
- Joku johto voi olla osittain poikki tai hapettunut
Esimerkkinä: itse temusin peilien säädön kanssa - ne kytkimen pinnat näytti tosi hyvältä ja siis puhtaalta kuparipinnalta - putsasin ne PRF:n 7-76 ja 7-78 aineilla - ei toiminut vaan hapettuma, jota siis ei nähnyt vaati tonnisella paperilla sliippauksen... Tuo voi olla esim liittimien tilanne.
Sinänsä mielenkiintoinen tuo sähkökaavio - ne anturien virransyötöt tulee releen kautta (Dipped beam relay (8))... Vois olla jopa tuon releen kärjet(kin)?...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Xenonit nykivät
Meinaan herkistellä omastani sen anturin liittimen, jotta siellä ei olisi vajaata kontaktia > hituvirran kannalla ollaan. Tämän jälkeen melkein laitettava testerin kiinni autoon ja reaaliaikainen data päälle > sitten vain hiplailemaan liitintä ja johtosarjaa. Omalta osaltani en tuohon anturivikaan usko, ongelma on sama uudella ja vanhalla osalla. Kääntelin vipua molempiin suuntiin ja valot säätyivät oikein ylös ja alas.Taas systeemiin perehtymättömän kommenttia - mutta joo voi olla hapettumaakin. Tod näk siellä liikkuu hituvirtaa - eli hyvin pientä virtaa ja jännitekin voi olla heikko. Eli mahdolliset paikat:
- Liittimet
- Itse anturi on varmaan resistiivinen "potentiometri" jos sinne menee kosteutta tms. esim. akselista niin se varmaan heti hapettuu
- Maatot voi olla hapantuneet, kyllä
- Joku johto voi olla osittain poikki tai hapettunut
Esimerkkinä: itse temusin peilien säädön kanssa - ne kytkimen pinnat näytti tosi hyvältä ja siis puhtaalta kuparipinnalta - putsasin ne PRF:n 7-76 ja 7-78 aineilla - ei toiminut vaan hapettuma, jota siis ei nähnyt vaati tonnisella paperilla sliippauksen... Tuo voi olla esim liittimien tilanne.
Sinänsä mielenkiintoinen tuo sähkökaavio - ne anturien virransyötöt tulee releen kautta (Dipped beam relay (8))... Vois olla jopa tuon releen kärjet(kin)?...
Herääkin kysymyksiä;
- Onko anturin ja ohjainboxin välissä liitoksia?
- Missä ko. boxi sijaitsee?
- Missä maadoituspiste sijaitsee?
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88