2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Ainakin jälkeenpäin softatuissa autoissa jos jääkylmällä koneella vetää D:n päälle niin saattaa kerran kaksi rykäistä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Ei ole ongelmia ehjällä raudalla, kunnollisella softalla ja oikein säädetyillä kylmästartti/käyntirikastuksilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Nonniin, luulin jo että vika korjaantui IMM vaihdolla koska auto toimi normaalisti eikä sammuillut enää käynnistyksessä. Nyt tuli kuitenkin nämä vesikelit, eli lämpötilat putosi +4-0 tienoille ja eilen aamulla käynnistin auton, auto käynnistyi normaalisti ja painoin D:n päälle, auto sammui. Summumisen jälkeen sain sahata autoa ehkä 5min käyntiin ja sitten kun se lähti, annoin lämmetä hetken ja auto toimi normaalisti.
Tänään aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta sammui heti, eli en ehtinyt edes vaihdekeppiin koskea. Sitten alkoihin sahailu, eli auto ei meinannut millään käynnistyä, sahailin sitä ensin käyntiin ehkä 10min. Alkoi olla jo kiirus duuniin mutta sitten laitoin lohkolämppärin piuhan kiinni (ei ollut yöllä kiinni), poltin tupakan ja odottelin ehkä 5min. Tämän jälkeen pikku sahauksen jälkeen auto starttasi voimakkaan savun saattelemana. Nyt annoin rauhassa käydä lämpimäksi ehkä 5min ja kun kierrokset laski alle 1000rpm niin pääsin liikkeelle ja auto toimi normaalisti.
Eli jossain vielä vikaa? Lambda? Bensapumppu? Viikonloppuna kävin ajelemassa vähän pidemmän lenkin ~400km ja auto toimi hienosti, reissun päällä jouduin tankkaamaan vähän 98:sia sisään ja kotiin päästyäni laitoin tankin täyteen RE85:sta, adapt oli tänä aamuna jossain 83%.
Simo
Tänään aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta sammui heti, eli en ehtinyt edes vaihdekeppiin koskea. Sitten alkoihin sahailu, eli auto ei meinannut millään käynnistyä, sahailin sitä ensin käyntiin ehkä 10min. Alkoi olla jo kiirus duuniin mutta sitten laitoin lohkolämppärin piuhan kiinni (ei ollut yöllä kiinni), poltin tupakan ja odottelin ehkä 5min. Tämän jälkeen pikku sahauksen jälkeen auto starttasi voimakkaan savun saattelemana. Nyt annoin rauhassa käydä lämpimäksi ehkä 5min ja kun kierrokset laski alle 1000rpm niin pääsin liikkeelle ja auto toimi normaalisti.
Eli jossain vielä vikaa? Lambda? Bensapumppu? Viikonloppuna kävin ajelemassa vähän pidemmän lenkin ~400km ja auto toimi hienosti, reissun päällä jouduin tankkaamaan vähän 98:sia sisään ja kotiin päästyäni laitoin tankin täyteen RE85:sta, adapt oli tänä aamuna jossain 83%.
Simo
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Missä se lambda heiluu ajellessa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Taisit kertoa aiemmin, että ajat autolla pääasiassa erittäin lyhyttä matkaa. Tankkaatko matkan varrella? Kuulostaa minun korviini virheelliseltä adaptiolta. Tankkaamisen jälkeen, mikäli autoon tankataan jotain muuta kuin sitä ainetta mitä tankissa jo on, pitää sillä ajella pikkulenkki, että ajotietokone osaa sitten annostella polttoaineen oikein kun kone on kylmä, eikä lambda vielä toimi.Saimon82 kirjoitti: ↑Ti Maalis 03, 2020 14:22Tänään aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta sammui heti, eli en ehtinyt edes vaihdekeppiin koskea. Sitten alkoihin sahailu, eli auto ei meinannut millään käynnistyä, sahailin sitä ensin käyntiin ehkä 10min. Alkoi olla jo kiirus duuniin mutta sitten laitoin lohkolämppärin piuhan kiinni (ei ollut yöllä kiinni), poltin tupakan ja odottelin ehkä 5min. Tämän jälkeen pikku sahauksen jälkeen auto starttasi voimakkaan savun saattelemana. Nyt annoin rauhassa käydä lämpimäksi ehkä 5min ja kun kierrokset laski alle 1000rpm niin pääsin liikkeelle ja auto toimi normaalisti.
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Voisit varuilta lukaista tämän viestiketjun läpi. viewtopic.php?f=14&t=191964
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Taisit tarkoittaa varmaan ajotietokoneen sijaan kuitenkin moottorin ohjausta?PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ti Maalis 03, 2020 15:24Taisit kertoa aiemmin, että ajat autolla pääasiassa erittäin lyhyttä matkaa. Tankkaatko matkan varrella? Kuulostaa minun korviini virheelliseltä adaptiolta. Tankkaamisen jälkeen, mikäli autoon tankataan jotain muuta kuin sitä ainetta mitä tankissa jo on, pitää sillä ajella pikkulenkki, että ajotietokone osaa sitten annostella polttoaineen oikein kun kone on kylmä, eikä lambda vielä toimi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
No sitäpä juuri. Tekevälle sattuu. Toivoakseni asia tuli kuitenkin ymmärretyksi.
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Olen nyt tankannut pelkkää RE85:sta, joten adaptaation kanssa en usko ongelmia olevan. Lambda pyörii ajossa -1000 tienoilla, onko normaalia? Amul oli nyt 0?
Simo
Simo
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Viisaammat voi ottaa kantaa siihen miten normaalia tai epänormaalia nuo arvot ovat. Lambda ei kuitenaan tee töitä käynnistämisen yhteydessä. Ellei nyt sitten kartat ole jotekin virheelliset sen vuoksi. Joudun epämukavuusalueelle. Nyt saavat viisaammat kommentoida lisää.
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
No siis amul on 0 kun adaptaatiota tehdään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Lambdan optimiarvot ovat +-500. -1000 ei ole enää normaalia ja viittaa jonkinasteiseen imuvuotoon/vialliseen maffiin/soppaongelmiin.
Imuvuodoista lähtisin liikkeelle. Alipaineletkut uusiksi josseivat jo ole uusia. Koneen sammutuksen jälkeen sisälle autoon ja polkaset jarrua, jos poljin kivikova niin jarrutehostin vuotaa, tosin en tiedä vaivaako näin uusia femmoja enää.
Tarkista cobran liitos turbolle, se on helppo saada väärin ja hotkii ilmaa välistä sitten.
Ohjelmasta riippuen pääsetkö käsiksi adaptaatio arvoon eli mitä on ecun mukaan tällä hetkellä tankissa?
Imuvuodoista lähtisin liikkeelle. Alipaineletkut uusiksi josseivat jo ole uusia. Koneen sammutuksen jälkeen sisälle autoon ja polkaset jarrua, jos poljin kivikova niin jarrutehostin vuotaa, tosin en tiedä vaivaako näin uusia femmoja enää.
Tarkista cobran liitos turbolle, se on helppo saada väärin ja hotkii ilmaa välistä sitten.
Ohjelmasta riippuen pääsetkö käsiksi adaptaatio arvoon eli mitä on ecun mukaan tällä hetkellä tankissa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat
Moro,
Tässä nyt on mennyt vähän aikaa viime viestistä, koronahommelit ja muut vei ajatukset autosta muualle. Nyt olen kuitenkin ajellut 98:lla tämän ~parikuukautta ilman mitään ongelmia. Eli auto starttaa, käy ja toimii normaalisti. Ei ole väliä onko aamulla -5 vai +10 tai jotain siltä väliltä. Muutaman kerran olen laittanut RE85:sta tankkiin ja silloin pitää auton käynnistyksen jälkeen odotella 20-30s ennen kun laittaa vaihteen silmään, muuten alkaa ongelmat.
Muutenkin tuntuu että tässä nurkka-ajossa bensalla kulutukset on paljon kohtuullisemmat kun RE85:lla, kesällä ajattelin taas kokeilla hetken ajoa pelkällä RE85:lla ja tuskin ongelmia ilmaantuu.
Kiitos kaikille avusta!
Simo
Tässä nyt on mennyt vähän aikaa viime viestistä, koronahommelit ja muut vei ajatukset autosta muualle. Nyt olen kuitenkin ajellut 98:lla tämän ~parikuukautta ilman mitään ongelmia. Eli auto starttaa, käy ja toimii normaalisti. Ei ole väliä onko aamulla -5 vai +10 tai jotain siltä väliltä. Muutaman kerran olen laittanut RE85:sta tankkiin ja silloin pitää auton käynnistyksen jälkeen odotella 20-30s ennen kun laittaa vaihteen silmään, muuten alkaa ongelmat.
Muutenkin tuntuu että tässä nurkka-ajossa bensalla kulutukset on paljon kohtuullisemmat kun RE85:lla, kesällä ajattelin taas kokeilla hetken ajoa pelkällä RE85:lla ja tuskin ongelmia ilmaantuu.
Kiitos kaikille avusta!
Simo