AS2:een lisävahvistin
AS2:een lisävahvistin
Tuossa mun 9-5:ssä on ilmeisesti AS2 eli edessä kaiuttimet + takaovissa, mutta hattuhyllyltä puuttuu ne 6x9:t. Minkälainen homma olisi asentaa 2-kanavainen lisävahvistin ja takakajarit, löytyykö tuon keskusyksikön takaa mitään linjalähtöjä tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tämä ei ole vastaus kysymykseen, mutta 9-5:n AS2:n parantaminen varmaan kiinnostaa monia (on se niin huono). Yksi aika huokea ja helppo tapa on vaihtaa kaikki entiset kaiuttimet parempiin. Kojelautaan ja takaoviin kunnolliset 4 ohmin kaksitiekaiuttimet. Etuovissa olevien kaiuttimien impedanssi on 2 ohmia. Kun ne korvaa 4 ohmin kaiuttimilla, voi niiden kanssa kytkeä rinnan toiset 4 ohmin kaiuttimet (6x9), jotka sijoitetaan hattuhyllylle. Kytkennät voi tehdä etumatkustajan jalkatilassa olevalta vahvistimelta kaiuttimille lähteviin johtoihin. Oman kokemukseni mukaan sointi parani selvästi sekä korkeiden että matalien äänten osalta. Bassopuoli ei ole vieläkään kovin voimakas, mutta ulottuu alemmas ja on selvästi puhtaampi. Tämä on riittävän hyvä meikäläiselle puukorvalle.
Re: AS2:een lisävahvistin
Sama homma täällä. Takaovien kaiuttimet on aika turhat, olisi paljon parempi saada hattuhyllylle hieman äksöniä . Nyt vaan hyviä vinkkejä tulemaan.
ng900aero kirjoitti:Tuossa mun 9-5:ssä on ilmeisesti AS2 eli edessä kaiuttimet + takaovissa, mutta hattuhyllyltä puuttuu ne 6x9:t. Minkälainen homma olisi asentaa 2-kanavainen lisävahvistin ja takakajarit, löytyykö tuon keskusyksikön takaa mitään linjalähtöjä tms?
Saab 9-5 2.3T Wagon vm. 2006
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
tuolla on jotain tietoa.
Itselläni on AS2:n lisäksi hattuhyllyllä Next:n 6.5" erillisarja ja kaksi kpl MITX:n 10" subareita takaluukussa
Tuo Alpinen pieni vahvisti potkii niitä taka kaijuttimia ja hattuhyllyn alapuolella oleva Nextin q22 potki noita MTX:iä.
Linjatulon sain helposti AS2:n ja vahvistimen väliltä varastamalla minkä sitten Biltemasta hommaamalla galvaanisellla häiriönppoistajalla/erottimella suodatin noille vahvareille.
9.25,-
Hyvin toimii ilman mitään ulinoita ja prätkytyksiä.
Nuo takaovi kaijuttimet ovat kyllä aivan turhat, itselläni ne on vallan pois pelistä
tuolla on jotain tietoa.
Itselläni on AS2:n lisäksi hattuhyllyllä Next:n 6.5" erillisarja ja kaksi kpl MITX:n 10" subareita takaluukussa
Tuo Alpinen pieni vahvisti potkii niitä taka kaijuttimia ja hattuhyllyn alapuolella oleva Nextin q22 potki noita MTX:iä.
Linjatulon sain helposti AS2:n ja vahvistimen väliltä varastamalla minkä sitten Biltemasta hommaamalla galvaanisellla häiriönppoistajalla/erottimella suodatin noille vahvareille.
9.25,-
Hyvin toimii ilman mitään ulinoita ja prätkytyksiä.
Nuo takaovi kaijuttimet ovat kyllä aivan turhat, itselläni ne on vallan pois pelistä
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ok, tuolta linkistä löytyikin tarvittavat tiedot, AS2->AS3 5600 euroa
eli järkevintä olisi siis vaihtaa kojelautaan ja etuoviin paremmat kajarit (4ohm), poistaa käytöstä takaovikajarit ja pistää taakse kunnolliset 6x9:t ? Subbarille ei ole tarvetta, muutenkin on kontti turhan ahdas.
Jokseenkin pienitehoiselta tuntuu tuo 150W:n vahvistin, tuskin jaksaa soittaa bassoja kunnolla?
eli järkevintä olisi siis vaihtaa kojelautaan ja etuoviin paremmat kajarit (4ohm), poistaa käytöstä takaovikajarit ja pistää taakse kunnolliset 6x9:t ? Subbarille ei ole tarvetta, muutenkin on kontti turhan ahdas.
Jokseenkin pienitehoiselta tuntuu tuo 150W:n vahvistin, tuskin jaksaa soittaa bassoja kunnolla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minkäslaisia kajareita olette asentaneet esim. kojelautaan ja etuoviin, tarkoitus olisi hankkia luokkaa "kohtalaiset", ei hi-endiä? Onko tuo keskikaiutin ole vähän arveluttava noin äänentoistollisesti, eikös sitä tarvita vasta jossain leffojen Dolbytehosteissa?
Kävi mielessä jos päivittäisi kojelaudan, etuovien ja takaovien kajarit paremmiksi ja sitten tosiaan varastaisi vahvistinlähdöt takakajareille, joiksi kelpaisivat varmaan jotkin mid-bassot, ja vahvariksi jokin pieni, luokkaa 2x40W (4ohm). Sori kirjoitukseni amatöörimäisyys, en ole hifiguru
Kävi mielessä jos päivittäisi kojelaudan, etuovien ja takaovien kajarit paremmiksi ja sitten tosiaan varastaisi vahvistinlähdöt takakajareille, joiksi kelpaisivat varmaan jotkin mid-bassot, ja vahvariksi jokin pieni, luokkaa 2x40W (4ohm). Sori kirjoitukseni amatöörimäisyys, en ole hifiguru
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Luultavasti tuota etupäätä ei kauhean häävisti saa soimaan tuolla AS2:n omalla vahvistimella!
Etuoviinkaan ei tule vahvarilta kuin 2* 25W ja diskanteihin/keskiääniin vain 2*15W
Itselläni on ollut mielessä jos vaihtai eteen jonkun 3:tie sarjan esim DLS
269,-
tai SPL Dynamics
Nuo voisi soida jo sen verran hyvin,että voisi jättää nuo takapään kajarit vallan pois
Etuoviinkaan ei tule vahvarilta kuin 2* 25W ja diskanteihin/keskiääniin vain 2*15W
Itselläni on ollut mielessä jos vaihtai eteen jonkun 3:tie sarjan esim DLS
269,-
tai SPL Dynamics
Nuo voisi soida jo sen verran hyvin,että voisi jättää nuo takapään kajarit vallan pois
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Miten tuonne konttiin voisi rakennella 30 litran subikotelon niin, että se veisi mahdollisimman vähän tilaa? Kurkkasin pikaisesti tuon kuskinpuolen sivuverhoilun taakse ja siellä näytti olevan jonkinverran tyhjää tilaa. Onnistuisikohan kotelon teko tuohon niin, että sivuseinästä tekisi suoran, suunnilleen alkuperäisen verhoilun kohdalle? Onko verhoilun alla paljon hankalia muotoja, menisikö kotelon takaseinän teko lasikuituhommiksi?
Entisessä kulkineessa subi on vararenkaan syvennyksessä kontin pohjalla, Saabissa tuo kolo vaikuttaa aika matalalta. Käytettävä elementti on Peerless XLS 12" joka on kohtuullisen korkea.
Mittaamallahan tuo selviää, en vaan vielä ole ehtinyt purkaa laitteita veks vanhasta kulkineesta.
3kpl wanhaa Alpinen päätettä, Alpinen EQ/aktiivijakari, linjavahvistin, konkka, subi, midit, kojelautakoksut, passiivijakarit yms.
Jotenkin tuntuu siltä, että inspis ei oikein riitä Saabin repimiseen noita asennellessa. Pitääköhän tässä jo alta nelikymppisenä laittaa pappamoodi päälle ja kuunnella vaan ratiota alkuperäisillä soittimilla
Entisessä kulkineessa subi on vararenkaan syvennyksessä kontin pohjalla, Saabissa tuo kolo vaikuttaa aika matalalta. Käytettävä elementti on Peerless XLS 12" joka on kohtuullisen korkea.
Mittaamallahan tuo selviää, en vaan vielä ole ehtinyt purkaa laitteita veks vanhasta kulkineesta.
3kpl wanhaa Alpinen päätettä, Alpinen EQ/aktiivijakari, linjavahvistin, konkka, subi, midit, kojelautakoksut, passiivijakarit yms.
Jotenkin tuntuu siltä, että inspis ei oikein riitä Saabin repimiseen noita asennellessa. Pitääköhän tässä jo alta nelikymppisenä laittaa pappamoodi päälle ja kuunnella vaan ratiota alkuperäisillä soittimilla
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 18:32
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Mahtoikohan meikäläinen taas yksinkertaistaa liikaa tekosissaan, mutta AS2 -> AS3 ei kyllä maksanut 5600 euroa.
Tietysti äänenlaatua voi repostella, koska vaihdoin vahvistimen AS3:en orkkikseen, vedin tarvittavat johdotukset ja heitin hattuhyllylle 6x9:t.
Lukumäärä ja teho täsmää, mutta ehkä nuo 7 AS2 kaiutinta täytyy vaihtaa joku kesä parempiin...
Tietysti äänenlaatua voi repostella, koska vaihdoin vahvistimen AS3:en orkkikseen, vedin tarvittavat johdotukset ja heitin hattuhyllylle 6x9:t.
Lukumäärä ja teho täsmää, mutta ehkä nuo 7 AS2 kaiutinta täytyy vaihtaa joku kesä parempiin...
AS-2 päivitystä
Mielenkiintoista kuulla mitä eri versioita teillä on asennettu ja suunnitteilla, sillä olen itsekkin kelien läpenemisen myötä aikonut keväämmällä ruveta hommiin eli nyt on menossa vaihtoehtojen kartoitus ja ideointi vaihe..joten kertokaa vaan lisää hyviä vinkkejä
Hattuhyllylle odottaa 6,5" Infintyt tai Rockfordin 6,5 midbassot, mutta juuri tuo lisävahvistimen tarve ja takaovien kaiuttimien kohtalo askaruttaa ja ehkäpä myös etuovien kaiuttimet saavat väistyä..
Hattuhyllylle odottaa 6,5" Infintyt tai Rockfordin 6,5 midbassot, mutta juuri tuo lisävahvistimen tarve ja takaovien kaiuttimien kohtalo askaruttaa ja ehkäpä myös etuovien kaiuttimet saavat väistyä..
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Noista tehoista sen verran, että 50W tulee Nextin erillissarjalle, ja sillä saa jo tarpeelliset resonanssit esiin. Lisäksi jos vaikka diskantille syöttäisi tuon 15W, niin todennäköisesti se jo rikkoutuu.
Subbarikotelo kannattaa laittaa jompaan laitaan takakontissa, kuidulla.
Takaoviinkin sijoitettavat kaiuttimet on paremmat kuin hattuhyllyllä, kun siellä niitä ei kukaan kuuntele. Eli oviin vaikka paremmat ja hattuhylly rauhaan. Etupää on toki tärkein, 2-3-tie erillissarja ja sille joku vahvistin vaikka penkin alle tms. piiloon.
Subbarikotelo kannattaa laittaa jompaan laitaan takakontissa, kuidulla.
Takaoviinkin sijoitettavat kaiuttimet on paremmat kuin hattuhyllyllä, kun siellä niitä ei kukaan kuuntele. Eli oviin vaikka paremmat ja hattuhylly rauhaan. Etupää on toki tärkein, 2-3-tie erillissarja ja sille joku vahvistin vaikka penkin alle tms. piiloon.
BMW 320dA Coupe LCI
Sopivasti nostettu aihe, kyselempä siis lisää
Minulla on joutilaana Autostudio LD-1 linjavahvistin ja mieleen juolahti, että voisiko tuota käyttää signaalin muuntamiseen tuollaisen galvaanisen erottimen sijasta?
Laitoin jo asiasta meiliä Autostudiolle, mutta jos täällä on jollain tietoa, niin saabi kertoa
Minulla on joutilaana Autostudio LD-1 linjavahvistin ja mieleen juolahti, että voisiko tuota käyttää signaalin muuntamiseen tuollaisen galvaanisen erottimen sijasta?
Laitoin jo asiasta meiliä Autostudiolle, mutta jos täällä on jollain tietoa, niin saabi kertoa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: AS-2 päivitystä
No mitä pikaisesti olen rojuja sovitellut, niin midbassot (Seas P 17REX) taitavat päätyä etupenkkien eteen tehtyihin koteloihin, hyväksi todettu ratkaisu entisessä kulkineessa. Etuovet resonoivat jo vakiokaiuttimilla ja ääni kuuluu ulos liian paljon.T-urpo kirjoitti:Mielenkiintoista kuulla mitä eri versioita teillä on asennettu ja suunnitteilla, sillä olen itsekkin kelien läpenemisen myötä aikonut keväämmällä ruveta hommiin eli nyt on menossa vaihtoehtojen kartoitus ja ideointi vaihe..joten kertokaa vaan lisää hyviä vinkkejä
Kojelaudan vakiopaikoille yritän sovittaa nuo 3,25" MTX-koaksiaalit, subbari sitten joko kontin sivuun tai vararenkaan paikalle.
Noiden museo-Alpineiden kohtalo on vielä epäselvä, ostaako tilalle joku moderni 5 - kanavainen. Toisaalta noistakaan ei malttais luopua vaikka tilaa vievätkin, yli 13 vuotta yhteistä taivalta takana vanhimman kanssa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
BTW: Alle kilowatin vehkeet on korvalappustereot !Frostgrey kirjoitti:http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
tuolla on jotain tietoa.
Itselläni on AS2:n lisäksi hattuhyllyllä Next:n 6.5" erillisarja ja kaksi kpl MITX:n 10" subareita takaluukussa
Tuo Alpinen pieni vahvisti potkii niitä taka kaijuttimia ja hattuhyllyn alapuolella oleva Nextin q22 potki noita MTX:iä.
Linjatulon sain helposti AS2:n ja vahvistimen väliltä varastamalla minkä sitten Biltemasta hommaamalla galvaanisellla häiriönppoistajalla/erottimella suodatin noille vahvareille.
9.25,-
Hyvin toimii ilman mitään ulinoita ja prätkytyksiä.
Nuo takaovi kaijuttimet ovat kyllä aivan turhat, itselläni ne on vallan pois pelistä
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100