9-5:n jarrut
9-5:n jarrut
Nyt pääsin kokeilemaan ABS:ää tositoimissa kun huristelin tämän päivän kesärenkailla Kuuluuko 9-5:ssä olla samanlaiset absit kuin esim. ng900:ssa, eli se jyskyttää poljinta kovemmin ylös-alas kuin tonnari ja vieläpä selvästi hitaammin = ei käytännössä pysähdy yhtä lyhyessä matkassa kuin tonttu ja ohjattavuus ei ole yhtä hyvä Tontussa kun tuo poljin tekee sellaista herrasmiesmäistä pientä liikettä, ja tiheään.
Eivät nuokaan huonot ole, mutta ihmetytti vaan kun molemmilla ajoin vuoronperään, mun 9-5:n levyt ja palat ovat hyvässä kuosissa, oikeastaan aika identtiset tontun vastaavien kanssa.
Olihan muuten kiva päästellä taas kesärenkuloilla, paitsi että huomasi kuinka talvi on taas tehnyt tuhojaan asfaltin pinnalle, tosi rosoinen pinta..seikka jota en ollut havainnut nastarenkailla.
Eivät nuokaan huonot ole, mutta ihmetytti vaan kun molemmilla ajoin vuoronperään, mun 9-5:n levyt ja palat ovat hyvässä kuosissa, oikeastaan aika identtiset tontun vastaavien kanssa.
Olihan muuten kiva päästellä taas kesärenkuloilla, paitsi että huomasi kuinka talvi on taas tehnyt tuhojaan asfaltin pinnalle, tosi rosoinen pinta..seikka jota en ollut havainnut nastarenkailla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Noh minun 9-5:n ABS:ät ( ja myös edesmenneen 9-3:senkin ) jyskyttävät huomattavasti kovemmin ja selvemmin kenkää vasten kuin 9000:n.
9000:lla ajaessa en aluksi ollut varma, että toimivatko ABS:t ollenkaan, kun olin tottunut 9-5:n "kallioporamaiseen tärinään".
Enivei, pysähtymismatkaan vaikuttavat sitten renkaidenkin kunto yms. tekijät... ( onko nastoja tallella / kesä vaiko talvi renkaat jne... ).
9000:lla ajaessa en aluksi ollut varma, että toimivatko ABS:t ollenkaan, kun olin tottunut 9-5:n "kallioporamaiseen tärinään".
Enivei, pysähtymismatkaan vaikuttavat sitten renkaidenkin kunto yms. tekijät... ( onko nastoja tallella / kesä vaiko talvi renkaat jne... ).
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Kevät on jo pitkällä, eikös kesärenkaiden kuulu olla alla heti kun tiet on sulat Siis mulla ei ole tuohon talvirenkaita enkä niitä tähän vuodoenaikaan ala enää ostamaan, eilen olivat isommat aftalttitiet täysin sulina, kokeilin noita abseja tuossa meidän pikkutiellä jossa rajoitus on 30km/h, ihan testimielessä. Tuntuivat vaan aika oudoilta tontun jälkeen, mutta lienevät ihan kunnossa, oli sellainen "kallioporaefekti" havaittavissa Ihan kohtalaisesti pysähtyi tuokin.
9-5 toimittaa nyt lähinnä pihakoristeen virkaa, ostakaahan joku pois, lähtee puoli-ilmaiseksi
9-5 toimittaa nyt lähinnä pihakoristeen virkaa, ostakaahan joku pois, lähtee puoli-ilmaiseksi
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Laitetaan tänne niin ei tartte uutta ketjua alottaa..Eli meinasin vaihtaa
jarru nesteet mutta kuinkas kävikään yks ilmausruuvi otti katkes.
Vasta kierre tappi samoin ja nyt sitä on turha enää alkaa porailemaan..
Vaihtoon koko jarrusatula..
Kysymys kuuluu käykö ng900 tai og9-3:sen jarrusatula
vm.-98 9-5:seen Onko sama aten jarrusatula..Motonetistä noita
näyttäis löytyvän tehdas korjattuina..
jarru nesteet mutta kuinkas kävikään yks ilmausruuvi otti katkes.
Vasta kierre tappi samoin ja nyt sitä on turha enää alkaa porailemaan..
Vaihtoon koko jarrusatula..
Kysymys kuuluu käykö ng900 tai og9-3:sen jarrusatula
vm.-98 9-5:seen Onko sama aten jarrusatula..Motonetistä noita
näyttäis löytyvän tehdas korjattuina..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Ei kyllä tietoakaan alustan numeroista..Jos ei muuta eroa kuin jarrupalojen kiinnitys ni ei hätää mutta jos koko jarrusatulan kiinitys muuttuu ni sit oon kusessa..No sittenhän sen näkee kun satula käsissä että käykö vai pistetäänkö käymään.
EDIT: Alustan numero YS3EF45E9X3033404
EDIT: Alustan numero YS3EF45E9X3033404
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Missäs autossa Suomen olosuhteissa jarrut toimii täysin moitteetta vuodesta toiseen? Lupaan ostaa sellaisen auton seuraavaksi Oon katsellut/kuunnelut kun kaverit itkee verta kun Ranaultin ja Volvon jarru vinkuu ja laahaa, Audin takajarrut jämähtää kiinni ja laakeri sulaa jne jne..Speedou kirjoitti:Saabien isoin heikkous lienee aina ollu jarrut. Ne vaan on paskat
Jos jostain pitää Saabin jarruja erityisesti moittia linenee se useimpien mallien käsijarru ja sen toimivuus.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TÄH? Käsijarru on talvella, mutta muuten ei kyllä ole ollut valittamista. Koskee ilmeisesti muita saapejaSpeedou kirjoitti:Saabien isoin heikkous lienee aina ollu jarrut. Ne vaan on paskat
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Kyllä mulla on saabeissa aina jarrut toiminu ku sveitsiläiset kellot, poislukien nää ooppelit, joissa jarrut tuppaa laahaamaan ja levy menee kieroksi ja joissa käsijarru jäätyy jne. Eli siis "oikeiden" saabien jarrut on aina pelannut hyvin ilman mitään ongelmia ja autoja on ollut muutamia ja niissä takana kilsoja vaihdellen 100tkm-350tkm.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
"Oikea" Saabi on iältään jo lähes museoikäinen, eli ei kait sellaista nyt ihan tosissaan voine harkita jokapäiväiseksi kulkupeliksiTjK kirjoitti:Kyllä mulla on saabeissa aina jarrut toiminu ku sveitsiläiset kellot, poislukien nää ooppelit, joissa jarrut tuppaa laahaamaan ja levy menee kieroksi ja joissa käsijarru jäätyy jne. Eli siis "oikeiden" saabien jarrut on aina pelannut hyvin ilman mitään ongelmia ja autoja on ollut muutamia ja niissä takana kilsoja vaihdellen 100tkm-350tkm.
NG:ssä jäätyi käsijarru, 9-5:ssä ei. Hienosti noiden molempien jarrut pelasivat, 9-5:n jarruille ei tehty yhtään mitään koko omistusaikana, ng:seen uusittiin kiekot ja palat sekä nesteet.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Heinä 01, 2006 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niinno, aattelin siis vähän kovemmassa ajossa. Olen sekä 9-5 Aeron, että 9-3 Aeron jarrujen kanssa käynyt kovat taistelut, mutta totuus on, että ei ne vaan kestä ajoa. Ja brembon täyssetti oli kukkarolle liikaa
Sitä en sano, etteikö ne olisi suhteellisen ongelmavapaat ympärivuotisessa käytössä.
9-5 Aeron sai ekan mutkalenkin jälkeen viedä suoraan jarrupajalle palojen ja nesteiden vaihtoon. Ne nyt toimivat ihan ok:sti. 9-3:sta kuritin radallakin ja ei palat + nesteet + rei'itetyt Brembotkaan auttanu. Ei vaan saa ilmaa tarpeeksi jarrut, jotta viilenisivät.
Sitä en sano, etteikö ne olisi suhteellisen ongelmavapaat ympärivuotisessa käytössä.
9-5 Aeron sai ekan mutkalenkin jälkeen viedä suoraan jarrupajalle palojen ja nesteiden vaihtoon. Ne nyt toimivat ihan ok:sti. 9-3:sta kuritin radallakin ja ei palat + nesteet + rei'itetyt Brembotkaan auttanu. Ei vaan saa ilmaa tarpeeksi jarrut, jotta viilenisivät.
STCF #3