9-5:n jarrut

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

9-5:n jarrut

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt pääsin kokeilemaan ABS:ää tositoimissa kun huristelin tämän päivän kesärenkailla :) Kuuluuko 9-5:ssä olla samanlaiset absit kuin esim. ng900:ssa, eli se jyskyttää poljinta kovemmin ylös-alas kuin tonnari ja vieläpä selvästi hitaammin = ei käytännössä pysähdy yhtä lyhyessä matkassa kuin tonttu ja ohjattavuus ei ole yhtä hyvä :?: Tontussa kun tuo poljin tekee sellaista herrasmiesmäistä pientä liikettä, ja tiheään.
Eivät nuokaan huonot ole, mutta ihmetytti vaan kun molemmilla ajoin vuoronperään, mun 9-5:n levyt ja palat ovat hyvässä kuosissa, oikeastaan aika identtiset tontun vastaavien kanssa.
Olihan muuten kiva päästellä taas kesärenkuloilla, paitsi että huomasi kuinka talvi on taas tehnyt tuhojaan asfaltin pinnalle, tosi rosoinen pinta..seikka jota en ollut havainnut nastarenkailla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Noh minun 9-5:n ABS:ät ( ja myös edesmenneen 9-3:senkin ) jyskyttävät huomattavasti kovemmin ja selvemmin kenkää vasten kuin 9000:n.
9000:lla ajaessa en aluksi ollut varma, että toimivatko ABS:t ollenkaan, kun olin tottunut 9-5:n "kallioporamaiseen tärinään". 8O

Enivei, pysähtymismatkaan vaikuttavat sitten renkaidenkin kunto yms. tekijät... ( onko nastoja tallella / kesä vaiko talvi renkaat jne... ). 8)
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kesärenkaat nyt jo alla :?: :lol: Onhan se tietenkin jo laillista, mutta ei turvallista...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kevät on jo pitkällä, eikös kesärenkaiden kuulu olla alla heti kun tiet on sulat :D Siis mulla ei ole tuohon talvirenkaita enkä niitä tähän vuodoenaikaan ala enää ostamaan, eilen olivat isommat aftalttitiet täysin sulina, kokeilin noita abseja tuossa meidän pikkutiellä jossa rajoitus on 30km/h, ihan testimielessä. Tuntuivat vaan aika oudoilta tontun jälkeen, mutta lienevät ihan kunnossa, oli sellainen "kallioporaefekti" havaittavissa :D Ihan kohtalaisesti pysähtyi tuokin.
9-5 toimittaa nyt lähinnä pihakoristeen virkaa, ostakaahan joku pois, lähtee puoli-ilmaiseksi :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Laitetaan tänne niin ei tartte uutta ketjua alottaa..Eli meinasin vaihtaa
jarru nesteet mutta kuinkas kävikään yks ilmausruuvi otti katkes. :evil:
Vasta kierre tappi samoin ja nyt sitä on turha enää alkaa porailemaan..
Vaihtoon koko jarrusatula..

Kysymys kuuluu käykö ng900 tai og9-3:sen jarrusatula
vm.-98 9-5:seen :?: :?: Onko sama aten jarrusatula..Motonetistä noita
näyttäis löytyvän tehdas korjattuina..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Juu takajarrusta kyse.Näyttää vaan niin samanlaiselta kuin mitkä
ng900:ssa..Levyjen koossa taitaa olla sitten jo eroa.?
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Kysymys..Missä vaiheessa vaihtuu takajarrut eli käykö vm-2000 jarrusatulat vm-98 olevaan....
Ja onko 2L ja 2.3L samat jarrut.. :?:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Do dii purkaamolta tulossa -99 mallin jarrusatula..Toivottavasti käy. :?:
Jos ei niin pistetään (tästä mallista en tiedä vielä mitään) piikkiin. :oops:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ei kyllä tietoakaan alustan numeroista..Jos ei muuta eroa kuin jarrupalojen kiinnitys ni ei hätää mutta jos koko jarrusatulan kiinitys muuttuu ni sit oon kusessa..No sittenhän sen näkee kun satula käsissä että käykö vai pistetäänkö käymään.


EDIT: Alustan numero YS3EF45E9X3033404
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Saabien isoin heikkous lienee aina ollu jarrut. Ne vaan on paskat :evil:
STCF #3
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Speedou kirjoitti:Saabien isoin heikkous lienee aina ollu jarrut. Ne vaan on paskat :evil:
Missäs autossa Suomen olosuhteissa jarrut toimii täysin moitteetta vuodesta toiseen? Lupaan ostaa sellaisen auton seuraavaksi :lol: Oon katsellut/kuunnelut kun kaverit itkee verta kun Ranaultin ja Volvon jarru vinkuu ja laahaa, Audin takajarrut jämähtää kiinni ja laakeri sulaa jne jne..
Jos jostain pitää Saabin jarruja erityisesti moittia linenee se useimpien mallien käsijarru ja sen toimivuus.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Speedou kirjoitti:Saabien isoin heikkous lienee aina ollu jarrut. Ne vaan on paskat :evil:
TÄH? Käsijarru on :cry: talvella, mutta muuten ei kyllä ole ollut valittamista. Koskee ilmeisesti muita saapeja :?:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Kyllä mulla on saabeissa aina jarrut toiminu ku sveitsiläiset kellot, poislukien nää ooppelit, joissa jarrut tuppaa laahaamaan ja levy menee kieroksi ja joissa käsijarru jäätyy jne. Eli siis "oikeiden" saabien jarrut on aina pelannut hyvin ilman mitään ongelmia ja autoja on ollut muutamia ja niissä takana kilsoja vaihdellen 100tkm-350tkm.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TjK kirjoitti:Kyllä mulla on saabeissa aina jarrut toiminu ku sveitsiläiset kellot, poislukien nää ooppelit, joissa jarrut tuppaa laahaamaan ja levy menee kieroksi ja joissa käsijarru jäätyy jne. Eli siis "oikeiden" saabien jarrut on aina pelannut hyvin ilman mitään ongelmia ja autoja on ollut muutamia ja niissä takana kilsoja vaihdellen 100tkm-350tkm.
"Oikea" Saabi on iältään jo lähes museoikäinen, eli ei kait sellaista nyt ihan tosissaan voine harkita jokapäiväiseksi kulkupeliksi :D
NG:ssä jäätyi käsijarru, 9-5:ssä ei. Hienosti noiden molempien jarrut pelasivat, 9-5:n jarruille ei tehty yhtään mitään koko omistusaikana, ng:seen uusittiin kiekot ja palat sekä nesteet.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Heinä 01, 2006 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Niinno, aattelin siis vähän kovemmassa ajossa. Olen sekä 9-5 Aeron, että 9-3 Aeron jarrujen kanssa käynyt kovat taistelut, mutta totuus on, että ei ne vaan kestä ajoa. Ja brembon täyssetti oli kukkarolle liikaa :(

Sitä en sano, etteikö ne olisi suhteellisen ongelmavapaat ympärivuotisessa käytössä.

9-5 Aeron sai ekan mutkalenkin jälkeen viedä suoraan jarrupajalle palojen ja nesteiden vaihtoon. Ne nyt toimivat ihan ok:sti. 9-3:sta kuritin radallakin ja ei palat + nesteet + rei'itetyt Brembotkaan auttanu. Ei vaan saa ilmaa tarpeeksi jarrut, jotta viilenisivät.
STCF #3
Vastaa Viestiin