Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kiitos duuduu!!
Motonetistä löytynee 6mm bensaletkua, kun kerran 8mm löytyy myös?
Motonetistä löytynee 6mm bensaletkua, kun kerran 8mm löytyy myös?
9-5 2,3t Wagon `06
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Ainakaan silloin ei löytynyt, vaikka gates siinäkin koossa valmistaa. Pienimpänä kokona löysin 8mm siihen hätään. Nykysaatavuudesta en tiedä.
Itse asiassa tässä ketjussa sivulla 11 löytyy omat pohdintani. Tuollaista kirkasta PUR-letkua on huolehtinut polttoaineen syötöstä og-satkun tankissa maaliskuusta 2016. Toistaiseksi ongelmitta ja pelkällä bensiinillä
Itse asiassa tässä ketjussa sivulla 11 löytyy omat pohdintani. Tuollaista kirkasta PUR-letkua on huolehtinut polttoaineen syötöstä og-satkun tankissa maaliskuusta 2016. Toistaiseksi ongelmitta ja pelkällä bensiinillä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Hain tuon kyseisen pumpun ja pro part swedenin pakkaus siinä kyllä on, mutta pumpun kyljessä lukee Walbro ja made in USA..
9-5 2,3t Wagon `06
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
^Huolellisesti kopioitu
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
No ei se nyt ihan tuosta vain sujunut, kun vanhassa pumpussa (walbro 5421306) oli 10mm lähtö!
Tuon ostamani 6mm walbron kävin vaihtamassa 8mm lähdölliseksi, mutta nyt pitäisi enää keksiä millaisen T-haaran ämpäriin vaihdan? Sellaisen siis, missä on 3kpl 8mm lähtöjä (nyt siinä on 2kpl kaseja ja yksi kymppi).
edit. jos siihen laittaa ihan tällaisen ja uusii kaikki letkut?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/458308/T- ... -bensaoljy
9-5 2,3t Wagon `06
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Tossa yhden pumpun vaihdoin silläviisiin, että katkaisin bensaputken rikkinäisen pumpun nipan päältä säilyttäen putkeen muodostuneen leventyneen kohdan. Taisinpa hiukan kuumailmapuhaltimella antaa lämpöä putkelle ja sitten asentamaan. Putken päässä olevaa valmista kartiota hyödyksi käyttäen WD40 öljyn kera tuuppasin originaalin putken tylysti uuden pumpun nippaan ja hyvä tuli. Toivottavasti tämä suusanallinen selvitys avasi ideaa niille tuleville pumpun ropaajille, jotka eivät ole vielä nirhanneet putkea lyhyeksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Joo about samalla tavalla olen itsekkin tuon asentanut pariin vehkeeseen ja hyvä on tullut. Mielestäni helpoiten pääsee tuolla niin ei tarvitse muita letkuja ja t-haaraa sitten ruveta miettimään.Tossa yhden pumpun vaihdoin silläviisiin, että katkaisin bensaputken rikkinäisen pumpun nipan päältä säilyttäen putkeen muodostuneen leventyneen kohdan. Taisinpa hiukan kuumailmapuhaltimella antaa lämpöä putkelle ja sitten asentamaan. Putken päässä olevaa valmista kartiota hyödyksi käyttäen WD40 öljyn kera tuuppasin originaalin putken tylysti uuden pumpun nippaan ja hyvä tuli. Toivottavasti tämä suusanallinen selvitys avasi ideaa niille tuleville pumpun ropaajille, jotka eivät ole vielä nirhanneet putkea lyhyeksi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Lainaanpa vanhaa viestiketjua; ilmeisesti vakiopumppu on (myös tuossa Aerossa) Walbron tekemä mutta mikä on vastaava kuin vakiopumppu näistä Motonetin ”walbro” Walbroista? Toinen kyssäri on, että ilmeisesti kaikissa bensakoneisissa on sama pumppu? Ja kolmas kyssäri on, että onko jotain muuta merkkiä miltä löytyy, esim. Pierburg?
Mulle siis paikallinen varaosaketju koittaa metsästää pumpun valmistajaa mikä on yhdessä valmiissa setissä. Toki vaihtoehtona on Walbron 255 GSS341 mutta eipä tuosta ole vakiokinnerissä mitään hyötyä.
Ja sellainen kommentti pakko heittää, että jos materiaali ei ole paljoa muuttunut ja käsiin sattuu samankokoisella ulostulolla oleva pumppu kuin vaihdettavassa niin sitä mustaa kovaa letkua lämmittämällä saa sen painettua pumpun liitäntään. Näin siis vaihdoin edelliseen Saabiin uuden pumpun ja ihan Saabeja ruuvanneen ohje oli tuo kikka. Eli eka tarkistaa onko putkessa riittävästi ”löysää”, putki pumpun nipan päältä poikki, putken lämmitys (esim. sytkärillä) ja painaa putken uuden pumpun nipan päälle.
Mulle siis paikallinen varaosaketju koittaa metsästää pumpun valmistajaa mikä on yhdessä valmiissa setissä. Toki vaihtoehtona on Walbron 255 GSS341 mutta eipä tuosta ole vakiokinnerissä mitään hyötyä.
Ja sellainen kommentti pakko heittää, että jos materiaali ei ole paljoa muuttunut ja käsiin sattuu samankokoisella ulostulolla oleva pumppu kuin vaihdettavassa niin sitä mustaa kovaa letkua lämmittämällä saa sen painettua pumpun liitäntään. Näin siis vaihdoin edelliseen Saabiin uuden pumpun ja ihan Saabeja ruuvanneen ohje oli tuo kikka. Eli eka tarkistaa onko putkessa riittävästi ”löysää”, putki pumpun nipan päältä poikki, putken lämmitys (esim. sytkärillä) ja painaa putken uuden pumpun nipan päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Motonetin "walbrosta" en osaa sanoa mitään, mutta jos haluaa alkuperäisen Walbro pumpun, niin Mekonomenilta löytyy sekä 8mm että 6mm lähdöllä alkuperäisiä pumppuja.
Kumpaakin olen Vantaan liikkeestä (Autohuolto Viinikka) ostanut, viimeksi nyt keväällä.
Ei välttämättä löydy suoraan hyllystä, mutta keskusvarastolta saavat päivässä.
Kumpaakin olen Vantaan liikkeestä (Autohuolto Viinikka) ostanut, viimeksi nyt keväällä.
Ei välttämättä löydy suoraan hyllystä, mutta keskusvarastolta saavat päivässä.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Okei. Tuo kuulostaa hyvältä. Oliko minkä hintainen ja löytyisikö sulta osanroa pumpulle? Ja varmennan vielä, että oli ilmeisesti vain se ”kaljatölkki”, ei koko pumppuyksikkö kaikkine hiluineen?JGP kirjoitti: ↑La Kesä 27, 2020 18:26Motonetin "walbrosta" en osaa sanoa mitään, mutta jos haluaa alkuperäisen Walbro pumpun, niin Mekonomenilta löytyy sekä 8mm että 6mm lähdöllä alkuperäisiä pumppuja.
Kumpaakin olen Vantaan liikkeestä (Autohuolto Viinikka) ostanut, viimeksi nyt keväällä.
Ei välttämättä löydy suoraan hyllystä, mutta keskusvarastolta saavat päivässä.
Paikallisen varaosaliikkeen kautta se tehomalli oli vajaa 200€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Omaan 2004 2,3t vectoriin sopi 8mm walbro jonka tuotenumero Mekonomenilla on 14-39570, hinta on 151,- josta klubialennusta sai 10%, eli loppuhinta on 135,91.
Ja kyseessä nimenomaan "ämpärin" sisällä oleva pumppu.
Ja kyseessä nimenomaan "ämpärin" sisällä oleva pumppu.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kiitos
Tällä kylälläkin löytyy Mekonomen niin taidan tehdä sitten niin, että otan sen ämpärin irti joku aamupäivä, puran pumpun irti, katson kumpi siellä on (internetin mukaan olisi sekä 6mm että 8mm lähdöllä olevia käytetty) ja käyn Mekonomenilta tilaamassa uuden niin saa sitten seuraavana päivänä raapia kinnerin kasaan.
Silleen sen saisi helpoiten, kun ottaa samankokoisen tilalle eli menisi kuten aiemmassa Saabissa ns. bolt on-asennuksena ilman klemmari/letkuräpellyksiä.
Tällä kylälläkin löytyy Mekonomen niin taidan tehdä sitten niin, että otan sen ämpärin irti joku aamupäivä, puran pumpun irti, katson kumpi siellä on (internetin mukaan olisi sekä 6mm että 8mm lähdöllä olevia käytetty) ja käyn Mekonomenilta tilaamassa uuden niin saa sitten seuraavana päivänä raapia kinnerin kasaan.
Silleen sen saisi helpoiten, kun ottaa samankokoisen tilalle eli menisi kuten aiemmassa Saabissa ns. bolt on-asennuksena ilman klemmari/letkuräpellyksiä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Tuo on kyllä paras tapa varmistua oikeasta mallista.
6mm malli sopi OG 9-3:een ja myös 2006 9-5:een sopii Mekonomenin taulukoiden mukaan 6mm pumppu (tätä ei ole vielä avattu, en siis tiedä mitä sieltä löytyy), kun taas 2004 ja 2005 9-5:ssa on ollut 8mm pumput.
Itse olen letkuvirityksellä asentanut pumput, en tosin mukana tulevalla lyhyellä letkulla vaan Gatesin upotettavalla 8mm letkulla, mutta varmasti parempi jos pystyy alkuperäisen kovan putken liittämään uuteen pumppuun.
6mm malli sopi OG 9-3:een ja myös 2006 9-5:een sopii Mekonomenin taulukoiden mukaan 6mm pumppu (tätä ei ole vielä avattu, en siis tiedä mitä sieltä löytyy), kun taas 2004 ja 2005 9-5:ssa on ollut 8mm pumput.
Itse olen letkuvirityksellä asentanut pumput, en tosin mukana tulevalla lyhyellä letkulla vaan Gatesin upotettavalla 8mm letkulla, mutta varmasti parempi jos pystyy alkuperäisen kovan putken liittämään uuteen pumppuun.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kyllä meidän 2006 Aerofemmassa oli tehtaalla asennettu 8 millin liitännällä varustettu Walbro. Ja olen aika varma, että sellainen on myös meidän -98 femmassa. Ei tullut nippaa mitattua, kun pumpun wanhukseen vaihdoin, mutta kovin samalta näytti uudempaan verrattuna.
Ja päivitetään tämäkin tilanne, kun pari juhannusta on taas takana ko. viestistä
Edelleen AEM hoitaa hommansa, kilometrejä en nyt voi tarkistaa, mutta 130tkm etanolilla ei ole kaukana oikeasta.Termos kirjoitti: Juhannuksesta 2014 oma AEM 50-1200 on hommansa hoitanut vikisemättä, taitaa kohta olla yli 100tkm sillä ajeltu aika lailla pelkästään etanolilla. Ja Aerossa on 4 bar polttoaineregu, ettei pumppu ole edes ihan tyhjäkäynnillä surissut
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Tuolta olen pari viimeisintä Walbron pumppua tilannut ja ollut siinä käsityksessä että olisi originaalia vastaava.
http://www.nettitarvike.fi/5ca606-poltt ... -1875.html
Hinta hieman pompsahtanut 95€ -> 120€
http://www.nettitarvike.fi/5ca606-poltt ... -1875.html
Hinta hieman pompsahtanut 95€ -> 120€
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726