akun lataus
akun lataus
akkuliikkeessä sanoivat että laturi lataa vain 13.5 volttia eikä kuulemma riitä. autolla ajettu vain lyhyitä pätkiä ja ei varmaan ole latautunut kunnolla. onko lataus säädettävissä ohjelmoimalla vai olisko laturissa erillinen lataus-säädin. jos joku tietäis hintaakin niin oolis kiva.
Re: akun lataus
Jos latausjännite on auton ollessa käynnissä, sähkölaitteet ja valot sun muut päällä 13.5 niin auto lataa ihan normaalisti, latauksessa ei ole mitään vikaa. Jos se 13.5 on pelkällä tyhjäkäynnillä ilman mitään kuormitusta niin sitten ollaan liian alhaalla...
Jos autolla ajetaan vain lyhyitä pätkiä voi akku tyhjentyä vaikka auto lataisikin normaalisti.
Latausta ei saa säädettyä testerillä ja laturissa on jännitteensäädin
Jos autolla ajetaan vain lyhyitä pätkiä voi akku tyhjentyä vaikka auto lataisikin normaalisti.
Latausta ei saa säädettyä testerillä ja laturissa on jännitteensäädin
Re: akun lataus
Kyllä tuo minusta alakantissa on, olen kerran mitannut latausjännitteen pakkasella kaikki mahdollinen kuorma päällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja oli 14.7 voltin luokkaa (pakkasessa säädin nostaa jännitettä). Kesällä en ole mitannut, mutta kyllä se 14 voltin luokassa saisi olla.YoC kirjoitti:Jos latausjännite on auton ollessa käynnissä, sähkölaitteet ja valot sun muut päällä 13.5 niin auto lataa ihan normaalisti, latauksessa ei ole mitään vikaa. Jos se 13.5 on pelkällä tyhjäkäynnillä ilman mitään kuormitusta niin sitten ollaan liian alhaalla...
Re: akun lataus
Joo kai se ihanne on se 14-14,8Kyllä tuo minusta alakantissa on, olen kerran mitannut latausjännitteen pakkasella kaikki mahdollinen kuorma päällä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja oli 14.7 voltin luokkaa (pakkasessa säädin nostaa jännitettä). Kesällä en ole mitannut, mutta kyllä se 14 voltin luokassa saisi olla.
Oli pakko käydä katsomassa pihalta parista Saabista vertailua. 9-5 vm.2002 lataa 13,8 ja 9-3 vm. 2001 14,3.
Ei ole kukaan valittanu latausongelmista kyseisissä yksilöissä...
Re: akun lataus
14V maita se latausjännite yleensä on. Minkä ikäinen akku kysyjän autossa on? Ehkäpä kannattaisi tehdä starttivirtatesti akulle. Hyvin palveleva alan akkuliike testannee akun ilmaiseksi. Näin ainakin täällä Joensuussa palvelu pelaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: akun lataus
Vajaan akun latauksessa jännitteen pitäisi olla yli 14v.
Nyky akkujen max ikä n.3 vuotta.
Nyky akkujen max ikä n.3 vuotta.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: akun lataus
Vanhemmassa saabissa akku 6 v ,ja täydessä iskussa. Uudemassa vuodelta -06, muttei enään niin hyvässä iskussa. Eli talveksi uusi ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: akun lataus
Kun ajoneuvoissa on matala jännite, herkästi jännitealenemaan vaikuttaa huonot liitokset. Kokeile ensin akun kenkiä putsata, napoja, ja mikä tärkeintä niin miinuksen runkoliitokset jotka tahtoo ruostua. Pese ja raaputa kaikki minkä voit, ja akku takaisin kiinni. Edellisessä autossa tuolla lailla sain puoli volttia lisää.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: akun lataus
Saab 9-5 vaihdettiin 130 appeerin Power Max laturi niin tämäpä ei lähde lataamaan kun lämpöisenä käynnistää pitää polkaista kierroksia ennenkuin laturi herää.Kylmänä kun käynnistää kierrokset on heti korkeammat niin tätä ongelmaa ei tule.Tupakan sytyttimen testeri näyttää ketaista ja vihreää valoa välillä punaistakin vilauttaa.Onko uusi laturi viallinen vai missä vika.Vanha pelasi hyvin niin kauan kuin käämi paloi bilteman laturi kesti 2v 3 kk.
Re: akun lataus
Tuossa meidän femmaan tuli uusi AS-PL - merkkinen laturi. Tuo kyllä herää kaikissa starteissa. Minusta tuo laturisi käytös ei ihan normaalilta kuulosta. Vanhoissa Saabeissa tietäisin heti sanoa, että hihnaa pitää kiristää, mutta se neuvo ei nyt käy moniurahihnalla varustettuun femmaan... ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: akun lataus
Tuo kierrosten tarve kuullostaa siltä että laturi ei saa herätettä. Tulihan se herätepiuha paikalleen - ja oikeaan laturin liittimeen? (useissa latureissa on kaksi liitintä - toinen se heräte toinen on kierrosluvulle tms). Jos olisi olisi vanha niin sanoisin että hiilet melkein loppu - ah joo - oliko siellä jotkut lukitteet niille hiilille, ja tuliko ne otettua pois asennuksessa? Ja sit palaahan se laturin merkkivalo kun kääntää virrat päälle ennen starttia - jos ei pala voi olla myös palanut merkivalon polttimo...joko10 kirjoitti: ↑Ma Heinä 27, 2020 15:02Saab 9-5 vaihdettiin 130 appeerin Power Max laturi niin tämäpä ei lähde lataamaan kun lämpöisenä käynnistää pitää polkaista kierroksia ennenkuin laturi herää.Kylmänä kun käynnistää kierrokset on heti korkeammat niin tätä ongelmaa ei tule.Tupakan sytyttimen testeri näyttää ketaista ja vihreää valoa välillä punaistakin vilauttaa.Onko uusi laturi viallinen vai missä vika.Vanha pelasi hyvin niin kauan kuin käämi paloi bilteman laturi kesti 2v 3 kk.
Edit - siis tuo hiilien lukitehärpäke voi olla siis uusissa hiilisilloissa - ei tod. näk. uudessa laturissa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86