2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Kyseessä oleva auto on 2003/2004 Saab 9-5 Aero Farkku. Nyt täysin vakio (250hp). Tarkoitus päivittää ~300hp. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Mitä tarvitaan, että päästään turvallisesti ja kestävästi 300hp lukemiin tai vähän yli? E85 Softa (suosituksia tekijästä otetaan vastaan) ja 3" putki ainakin tulossa, ihan vaan jo taloudellisuuden ja äänimaailman takia.
Edit:
Asiaa vähän uudelleen muotoiltu ja lisää inffoa:
+ Autolla ajettu 199tkm
+ Turun lähellä
Mitä tarvitaan, että päästään turvallisesti ja kestävästi 300hp lukemiin tai vähän yli? E85 Softa (suosituksia tekijästä otetaan vastaan) ja 3" putki ainakin tulossa, ihan vaan jo taloudellisuuden ja äänimaailman takia.
Edit:
Asiaa vähän uudelleen muotoiltu ja lisää inffoa:
+ Autolla ajettu 199tkm
+ Turun lähellä
Viimeksi muokannut TurboSaab98, Pe Marras 06, 2020 14:02. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: Mistä paras E85-softa OG 9-5 Aero Farkkuun?
Hyvä alku jos haluaa kestävän, niin täydellinen koneremppa ja takomännät sisälle, ja sre:n kytkin ja kitkalukko laatikkoon ettäs lisähepoista olis jotain hyötyä. sitten voi jo miettiä suuttimia, parempaa cooleria ja vaikka 19t hyrrä kaveriksi.
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Re: Mistä paras E85-softa OG 9-5 Aero Farkkuun?
Foorumilla on useampi softantekijä, kenen kanssa puuhastelee riippuu lähinnä omasta sijainnista.
Vakiosuuttimista loppuu kapasiteetti, eli tarvitset isommat suuttimet. Suutinten valinta kannattaa tehdä softaajan kanssa yhteistyössä.
Ahtimen ja välijäähdyttimen riittävyydestä osaa joku muu sanoa paremmin, itse luulen että nekin kannattaa päivittää suosiolla.
Ja ne perinteiset, sytkäkasetti, ilmamäärämittari ja kaasuläppäkotelo, sekä kaikki alipaineletkut ja huohottimet kuntoon ennen suurempaa virittämistä.
Vakiosuuttimista loppuu kapasiteetti, eli tarvitset isommat suuttimet. Suutinten valinta kannattaa tehdä softaajan kanssa yhteistyössä.
Ahtimen ja välijäähdyttimen riittävyydestä osaa joku muu sanoa paremmin, itse luulen että nekin kannattaa päivittää suosiolla.
Ja ne perinteiset, sytkäkasetti, ilmamäärämittari ja kaasuläppäkotelo, sekä kaikki alipaineletkut ja huohottimet kuntoon ennen suurempaa virittämistä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mistä paras E85-softa OG 9-5 Aero Farkkuun?
Muokkasin aloitusta. Meinaatko tosiaan, että vielä näiden uusien tietojen valossa kaikki tuo olisi tarpeellista tuohon 300hp tai vähän päälle saamiseen?
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: Mistä paras E85-softa OG 9-5 Aero Farkkuun?
Muokkasin aloitusta. Osaatko sanoa tarkemmin kuinka pitkälle vakio suuttimet riittää?ippe kirjoitti: ↑Pe Marras 06, 2020 13:38Foorumilla on useampi softantekijä, kenen kanssa puuhastelee riippuu lähinnä omasta sijainnista.
Vakiosuuttimista loppuu kapasiteetti, eli tarvitset isommat suuttimet. Suutinten valinta kannattaa tehdä softaajan kanssa yhteistyössä.
Ahtimen ja välijäähdyttimen riittävyydestä osaa joku muu sanoa paremmin, itse luulen että nekin kannattaa päivittää suosiolla.
Ja ne perinteiset, sytkäkasetti, ilmamäärämittari ja kaasuläppäkotelo, sekä kaikki alipaineletkut ja huohottimet kuntoon ennen suurempaa virittämistä.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Vakiosuuttimet riittää bensalla ~270hv, e85:lla ~240hv.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Vakio suuttimet riittävät 240hv etanolilla ja 270hv bensalla. Tuon jälkeen isommat suuttimet. Tässä kohtaa alkaa vakio polttoainepumppu loppua tuotoltaan myös. Eli tarvitset tehokkaamman polttoainepumpun. Lisäksi samalla loppuu vakion pakoputkiston virtaus eli tarvitset 3" dp + 2,5" catbackin.
300hv ylitykseen tarvitset ym. lisäksi isomman ahtimen, jäykemmät venttiilien jouset ja samalla T5 nokat, kestävämmät männät.. Samalla kone tulee peruskunnostettua, kun männät vaihtuvat. Samalla lohkon huolellinen mittaus, laakerilinjat, tp-akselin laakerit, sylinterien pyöreys...
Kestävyyttä saat uusimalla kaikki säätöön liittyvät komponentit, kuten di-kasetin, ilmamassamittarin, lambda-anturin, bensapumpun ja tutkimalla ahtoputkiston tiiveyden.
Vakio ic kestää ahtopainetta max. 1,5bar jonka jälkeen pääty voi lentää irti. Ja vakio ic riittää 300-320hv teholuokkaan.
300hv ylitykseen tarvitset ym. lisäksi isomman ahtimen, jäykemmät venttiilien jouset ja samalla T5 nokat, kestävämmät männät.. Samalla kone tulee peruskunnostettua, kun männät vaihtuvat. Samalla lohkon huolellinen mittaus, laakerilinjat, tp-akselin laakerit, sylinterien pyöreys...
Kestävyyttä saat uusimalla kaikki säätöön liittyvät komponentit, kuten di-kasetin, ilmamassamittarin, lambda-anturin, bensapumpun ja tutkimalla ahtoputkiston tiiveyden.
Vakio ic kestää ahtopainetta max. 1,5bar jonka jälkeen pääty voi lentää irti. Ja vakio ic riittää 300-320hv teholuokkaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Jännää, että tarvii kaikki nuo vaihtaa kun jotkut saa 300hv vaihtamalla vaan suuttimet+putkisto+softa. Vakio pumppu voi toki olla hyvin rajoilla vaikka tuore oiskin.
ääni on voimaa
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Voihan sitä trionic suiten piirtämillä mallinnuskartoilla myydä softia. Sitähän kaikki muutkin pajat tekevät, eli myyvät laskennallisia tehoja jos pyydetty ilmamassa toteutuisi... Käytäntö on kuitenkin jotain muuta.
Luitko muuten viestin ajatuksella? Tietääkseni isommasta listasta puhuttiin, kun 300hv pitää ylittää?
Luitko muuten viestin ajatuksella? Tietääkseni isommasta listasta puhuttiin, kun 300hv pitää ylittää?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
300 hv ylittyy vakioahtimella. Itsellä penkitetty 306 hv/480 nm @vndyno:
- jcarlson/vndyno E85 softa
- 3" mossemies dp sillä 100 cell katilla, vakio catback
- 300x600x76mm universal cooleri (do88) 3" lähdöillä
- 570cc EV14 suuttimet
- AEM 320 pumppu
- "ram-air" ilmanottokärsä
- vakio aeron kytkin (vanha 140 tkm ajettu orkkis kytkin alkoi luistaa heti virityksen jälkeen, uusi on nyt pitänyt)
Tällä setupilla ajettu ~70 tkm nyt, ihan vakiomännillä ja ihan muutenkin avaamaton vakiokone ja kansi, nyt 210 tkm taulussa.
Sanomattakin selvää että MAF, sytkäkasetti yms muut anturit täytyy olla kunnossa.
- jcarlson/vndyno E85 softa
- 3" mossemies dp sillä 100 cell katilla, vakio catback
- 300x600x76mm universal cooleri (do88) 3" lähdöillä
- 570cc EV14 suuttimet
- AEM 320 pumppu
- "ram-air" ilmanottokärsä
- vakio aeron kytkin (vanha 140 tkm ajettu orkkis kytkin alkoi luistaa heti virityksen jälkeen, uusi on nyt pitänyt)
Tällä setupilla ajettu ~70 tkm nyt, ihan vakiomännillä ja ihan muutenkin avaamaton vakiokone ja kansi, nyt 210 tkm taulussa.
Sanomattakin selvää että MAF, sytkäkasetti yms muut anturit täytyy olla kunnossa.
9-3 aero sedan man -05
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Juurikin tätä meinasin, että just sen 300hv saa kohtuu vähällä. siitä ylöspäin sitten ihan toinen tarina.
ääni on voimaa
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Tehodynamometri on muutosten toteamista varten, eikä absoluuttisen tehon mittaamista varten. Mittausvirheet ja toleranssit huomioon ottaen voidaan hyvinkin olla +/- joitakin prosentteja.Lupe-81 kirjoitti: ↑Pe Marras 06, 2020 19:02300 hv ylittyy vakioahtimella. Itsellä penkitetty 306 hv/480 nm @vndyno:
- jcarlson/vndyno E85 softa
- 3" mossemies dp sillä 100 cell katilla, vakio catback
- 300x600x76mm universal cooleri (do88) 3" lähdöillä
- 570cc EV14 suuttimet
- AEM 320 pumppu
- "ram-air" ilmanottokärsä
- vakio aeron kytkin (vanha 140 tkm ajettu orkkis kytkin alkoi luistaa heti virityksen jälkeen, uusi on nyt pitänyt)
Tällä setupilla ajettu ~70 tkm nyt, ihan vakiomännillä ja ihan muutenkin avaamaton vakiokone ja kansi, nyt 210 tkm taulussa.
Sanomattakin selvää että MAF, sytkäkasetti yms muut anturit täytyy olla kunnossa.
Vakio catback ei muuten toteuta tuollaisia lukemia. Joten taitaa olla ilohevosia mitattu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Okei, tää meni tähän. Sovitaan niin että vakioahtimella ei saa 300hv vaan max 299hv, ni on uskottavampaa ja ei tule paha mieli kun omasta ei se 300hv irronnut.
J Carlson tai V Nordman voi varmaan kommentoida tarkemmin, käsittääkseni tuo vndyno ei ole kaikkein optimistisimpia dynoja.
Ja mites se vakio catback nyt niin ahdistava on, se on kuitenkin 60 mm putkea (eli melkein 2,5") läpivirtaavilla vaimentimilla
J Carlson tai V Nordman voi varmaan kommentoida tarkemmin, käsittääkseni tuo vndyno ei ole kaikkein optimistisimpia dynoja.
Ja mites se vakio catback nyt niin ahdistava on, se on kuitenkin 60 mm putkea (eli melkein 2,5") läpivirtaavilla vaimentimilla
9-3 aero sedan man -05
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Mulla femmassa oli takapönttö tulppana. Vaikka mitä teki, niin pyydetty ilmamassa ei toteutunut vakiopöntöllä. Keskimmäinen vaimennin tuskin rajoittaa ei putken halkaisija, mutta se takapönttö... Catbackin vaihdolla alkoi mulla edellisellä vakio ahtimen stagella toteutua pyydetyt ilmamassat vasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2004 OG 9-5 Aero Farmari viritys 300hp
Niitä vakio takapönttöjäkin on olemassa ainakin kahta eri mallia:
Kuvat napattu tuolta: https://www.trionictuning.com/forum/vie ... 26&t=10496
Kuvat napattu tuolta: https://www.trionictuning.com/forum/vie ... 26&t=10496
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815