Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Allekirjoituksen MY2007 femma. Rupes eilen suihkuttaa tehostajan nestettä siitä jäähdytyskierukan putkesta. Aika haperoksi mennyt. Ihan jonkin verran nettiä kolusin ja vaikutti olevan loppu joka paikasta. Tai enemmin monessa paikassa luki "discontinued", että sitä ei enää valmistettaisi?
Onko joku lähiaikoina hommannut ko. paineputkea jostain? Eli kyseessä painepuolen putki joka tekee sellaisen kiemuran puskurin sisällä, jonka oletan olevan ns. "cooling coil", vuotaa mutkasta.
Kiitokset!
Onko joku lähiaikoina hommannut ko. paineputkea jostain? Eli kyseessä painepuolen putki joka tekee sellaisen kiemuran puskurin sisällä, jonka oletan olevan ns. "cooling coil", vuotaa mutkasta.
Kiitokset!
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Kannattaa vaihtaa koko venkura pumpulta raidetangiolle saakka samantien. A) koska sen koko putken saa järkihintaan vaikka PCS:ltä tarvikkeena B) jos löydät oikeanlaisen osan siihen vuotavaan paikkaan niin vuoden päästä vuotaa jo jäljelle jäänyt vanha osa.
Kenkku työmaa mutta pakko tehdä kerran femman keskimääräisen elinkaaren aikana.
Kenkku työmaa mutta pakko tehdä kerran femman keskimääräisen elinkaaren aikana.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Kiitos - sitten huomenna soittoa PCS:lle!
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Komppaan Vesaa tässä hommassa - kun katselee niitä putkia auton alla, niin se vaihtotyö tuntuu ja näyttää "mission impossible" hommalta - mutta loppupelistä kun saa ne putket taivuteltua ulos, niin uudet "lompsahtaa" paikalleen - ei ihan itsestään vaan yllättävän pienellä vääntelyllä ja kääntelyllä. Tässä auttaa jos ottaa kunnon muistikuvat, miten ne putket siellä olivat, ja miten ne purkeutui pois.
Apurungon takapään reilun raotuksen tuo sitten vaatii, kun vaihtaa - jos ei ole jo apurungon (=etukelkan) taka- ja keskipuslat jo vaihdettu niin samalla vaihtaa ne siinä sivussa.
Se ohjaustangolle tuleva banjo muuten menee paikalleen yllättävän helposti, vaikka näyttää olevan todella pahassa paikassa ja asennossa - vaatii tietysti vähän asemointia,,, Mutta sitten kun kiinittää sitä pumpun päähän tulevaa liitosta, niin on huomattavasti helpompaa jos siinä vaiheessa on apurunko jo "ainakin alustavasti" pultattu paikalleen. Eli jos apurunko roikkuu, niin putki jää lyhyeksi ja on liitin väärässä asennossa (näin ainakin mulla).
Ja sit tuosta PCS:n Speedpartsin putkistosta - se sopii kyllä ihan hyvin - mutta ainakin mulla olisi kihnuttanut öljypohjaan ja muualle, joten sitä oli jonkun verran väänneltävä asemoidassa paikallen.
Yksi vaikea asia on tukea sitten tuo uusi putki - mulla etenkin ne tankoon tulevat kiinnikkeet napsahti ns. "pask*ksi" - sinne piti sitten laittaa nippusidettä - Näitä käyttäessä on sitten hyvä tapa laitta siihen ot-letkun/putken väliin jotain (kumiletku) eristettä. Paikat on sitten ahtaat...
Hommassa muuten auttaa hitosti jos auto on nosturilla vs. tehdä se maaten maassa.
Apurungon takapään reilun raotuksen tuo sitten vaatii, kun vaihtaa - jos ei ole jo apurungon (=etukelkan) taka- ja keskipuslat jo vaihdettu niin samalla vaihtaa ne siinä sivussa.
Se ohjaustangolle tuleva banjo muuten menee paikalleen yllättävän helposti, vaikka näyttää olevan todella pahassa paikassa ja asennossa - vaatii tietysti vähän asemointia,,, Mutta sitten kun kiinittää sitä pumpun päähän tulevaa liitosta, niin on huomattavasti helpompaa jos siinä vaiheessa on apurunko jo "ainakin alustavasti" pultattu paikalleen. Eli jos apurunko roikkuu, niin putki jää lyhyeksi ja on liitin väärässä asennossa (näin ainakin mulla).
Ja sit tuosta PCS:n Speedpartsin putkistosta - se sopii kyllä ihan hyvin - mutta ainakin mulla olisi kihnuttanut öljypohjaan ja muualle, joten sitä oli jonkun verran väänneltävä asemoidassa paikallen.
Yksi vaikea asia on tukea sitten tuo uusi putki - mulla etenkin ne tankoon tulevat kiinnikkeet napsahti ns. "pask*ksi" - sinne piti sitten laittaa nippusidettä - Näitä käyttäessä on sitten hyvä tapa laitta siihen ot-letkun/putken väliin jotain (kumiletku) eristettä. Paikat on sitten ahtaat...
Hommassa muuten auttaa hitosti jos auto on nosturilla vs. tehdä se maaten maassa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Kiitos ohjeista ja vinkeistä!
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Putkia vaihtaessa meinasi hermo mennä, kun oli niin ahdasta. Tehostimen pumpun letkun kiinnitykseen ei tahtonut mikään avain mahtua kääntymään. Harkitsin jo lähtöä Biltemaan, kun oletettavasti tuollainen "avolenkkiavain" olisi voinut toimia siinä hyvin. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000030999
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Ah - unohtu muuten yksi vinkki, jonka bongasin joltain ulkomaiselta sivustolta - otettiin kartturinpuoleinen ajovaloumpio pois - antoi paljon paremman pääsyn sinne pumpun juureen - hommahan ei ole kummoinen kun se puskurin peite pitää raottaa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
SuoTimon vinkki olisi muuten tosiaan voinut kovasti helpottaa tuota pumpun liitännän avaamista ja kiristämistä. Muuten oli todella ahdasta ainakin minun työkaluilla saada sitä ruuvattua.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Joo - kiitos vinkeistä! Umpion poisto jeesaa paljon! Itsellä vuoto tosiaan tossa jäähdytyskierukassa, jätän nyt vaihtamatta viimeisen pitkän pätkän ohjausvaiheteelle, koska oma osaaminen ja tilat tulee vastaan siinä. Kyllä mä sen vaihtaisin, jos aseella uhataan. Muuten jos sieltä alkaa vuotaa niin vien paikalliselle pajalle missä nosturi ja ammattimiehet. Ei voi silloin ottaa paljoa tuntia enempää hommaa.
PCS soitto aamulla - osa hyllyssä - hinta 163€ (täydellinen putkisarja) - lisäksi rahti ja osa mulla seuraavana päivänä. TÄMÄ on palvelua. Pro Car Service Jyväskylä - iso peukku! Lisäksi putkisarjan laatu saa multa arvosanan "täysin jees".
PCS soitto aamulla - osa hyllyssä - hinta 163€ (täydellinen putkisarja) - lisäksi rahti ja osa mulla seuraavana päivänä. TÄMÄ on palvelua. Pro Car Service Jyväskylä - iso peukku! Lisäksi putkisarjan laatu saa multa arvosanan "täysin jees".
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ma Touko 29, 2023 21:43
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Onko asennuksesta tietoa missään?vesa67 kirjoitti: ↑Ma Marras 16, 2020 18:06Kannattaa vaihtaa koko venkura pumpulta raidetangiolle saakka samantien. A) koska sen koko putken saa järkihintaan vaikka PCS:ltä tarvikkeena B) jos löydät oikeanlaisen osan siihen vuotavaan paikkaan niin vuoden päästä vuotaa jo jäljelle jäänyt vanha osa.
Kenkku työmaa mutta pakko tehdä kerran femman keskimääräisen elinkaaren aikana.
Aloitin itse juuri asennuksen ja homma vaikuttaa mahdottomalta kun jättää purkamatta koko konehuonetta.
Tähän mennessä vänkärin puolen banjo irti, seuraava onkin se kumi pusla pelti kiinnike vänkärin kohdilla konehuoneessa... 10mm pultti mahdottomassa paikassa.
Kuskin puolella menevää letkua en lähde edes uusimaan, sillä ainoat vuoto kohdat näkyy olevan sen pultti kiinnityksen omaavan letkun prässätyt liitokset.
Saab 9-3 2002 5D 2.0t
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Minä vaihdoin vastaavan putken joskus 5 vuotta sitten ja olihan siinä hommaa. Jos tekee korjaushommaa lattialla niin hyvä vinkki on laittaa auton alustapukit kannattelemaan auton korin palkkeihin, eli ei apurungon alle. Tällöin apurunko pääsee laskeutumaan puslien joustovaran verran alaspäin ja antaa vähän lisätilaa putken irroitteluun apurungon ja korin välistä. Hyvä työkalu on 10mm erikoiskiintoavain nivelellä tai räikkälenkki nivelellä. Jos vaihtaa vain sen hammastangon puoleisen putken, eli siitä jakopään kohdilla apurungon päällä olevasta liitoksesta taaksepäin, kannattaa tarkistaa että uusi putki tulee oikeanlainen. Tuon liitosnipan "kätisyys" vaihtuu jostain syystä jossain '06 vuoden paikkeilla ja uros ja naarasliittimet on toisinpäin. Minä löysin tuon putken skruvatista sattumalta kun hain OEM numerolla.
-Pasi-
-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Nyt on koko letku putkihässäkkä tehostimelta ohjausvaihteeseen laitettu. Hinta oli n.600 e, josta varaosa 350 e. Taas mennään kohti uusia vastoinkäymisiä.
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Melko hinnakas operaatio teetätettynä tehdas osilla.
Jos ei liikkeestä valmista putkea löydy niin hydrauliikka putkia tekevästä firmasta mallin mukaan kymppejä ei satasia uudet putket.
Jos ei liikkeestä valmista putkea löydy niin hydrauliikka putkia tekevästä firmasta mallin mukaan kymppejä ei satasia uudet putket.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ma Touko 29, 2023 21:43
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ohjaustehostimen putket vuotaa - mistä uudet?
Tästä hommasta itse selvisin varaosa-auton letkuilla, vaihtoehtona oli toki 165e maptunin letkut.
Homma oli ilmainen ja ei vaatinut muutakun ahkeraa tekemistä ja miettimistä. Työtunteja kului 12-16.
Vaikea remontti mutta ihan tehtävissä ilman että purkaa koko konehuonetta.
Purkaa piti etuvaloumpio, alipaine letkuja, pohja panssari ja vesiletku joka menee termostaatilta kennolle tai toisinpäin.
Työkaluina letkuun itsessään riittää 17mm lista, 22mm lista, 10mm lista.
Kannattaa varata aikaa letkun kiinnikkeeseen, jossa punainen kumi "pusla". Sekä ohjausvaihteelle menevään banjoon. Tilaa työskennellä on 2-10cm mutta ovat irroitettavissa.
Letku menee kyllä aloilleen kun oikeasta kulmasta pukkaa.
Säästää ison pennin kun tekee itse.
Homma oli ilmainen ja ei vaatinut muutakun ahkeraa tekemistä ja miettimistä. Työtunteja kului 12-16.
Vaikea remontti mutta ihan tehtävissä ilman että purkaa koko konehuonetta.
Purkaa piti etuvaloumpio, alipaine letkuja, pohja panssari ja vesiletku joka menee termostaatilta kennolle tai toisinpäin.
Työkaluina letkuun itsessään riittää 17mm lista, 22mm lista, 10mm lista.
Kannattaa varata aikaa letkun kiinnikkeeseen, jossa punainen kumi "pusla". Sekä ohjausvaihteelle menevään banjoon. Tilaa työskennellä on 2-10cm mutta ovat irroitettavissa.
Letku menee kyllä aloilleen kun oikeasta kulmasta pukkaa.
Säästää ison pennin kun tekee itse.
Saab 9-3 2002 5D 2.0t
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T