Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
turolei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2017 21:52

Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja turolei »

Saab 9-5 2.3 autom. aero sammuilee ajosta sekä parkissa. Alunperin näytti vikakoodia p0116 can väylä vika moottorinlämpötila . Flekti lähti pyörimään avaimen 1-asennossa ollessa vaikkei ollu lämmöt edes normaalit.Seuraavana päivänä vika oli poissa, sit kolme viikkoa ajoa eikä ongelmia. Sit kylmänä sammuili useasti ja kun lämpeni niin pelas hiukan paremmin. Nyt sitten herjas samaa vikaa p0116 , vikavaloja ei tullut tosta koodista koskaan, ja auto sammui pari kertaa. Nyt ei sit liiku kuin pieniä pätkiä ja tulee muitakin vikakoodeja kuvioon.
Tänään c 10000 unknow fault code, c 1925 ei väylä yhteyttä tcm tai ecm, ja c 0551 jotain luki et abs ei ohjelmoitu. Kojelautaan sytty abs-valo moottorin vikavalo. Aiemmin ei syttynyt mitään valoja.
Autoon vaihettu bensapumppu, kampitunnistin, virtalukon pohja, mottorin lämpötila-anturi, syttykasetti kokeiltu toiseen, polttoainesuodin vaihdettu, tulpat. Tänään testattiin toista ecua, ei ollut vaikutusta.
Autolla ajettu 189 tkm tuotu svetsistä syksyllä. Autoon tehty suuttimien vaihto bosch ev 14 ja etanolisofta,ei vielä ajettu etanolilla. Autossa on ihan hyvin vetoja kun se toimi. Käynti siistiä . Ajossa kun temppuili niin katko yhtäkkiä. Joskus teki sitäkin et kävi kierrokset lähellä nollaa ja sit yhtäkkiä taas heräs ettei ihan sammunu. Kuvaus on annettu merkkiliikkeellekin ja siellä ei osata sanoa mikä auttaisi.
Olisko kenelläkään tämän kaltaista ongelmaa ollut tai jotain vinkkiä mitä voisi kuvitella olevan. T: turo
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja matsson »

Hyvin ikävältä kuulostava vika. Ja varmasti hankalasti diagnosoitava. Virtalukonpohja tuosta ekana tulis mieleen, mutta sekin tosiaan vaihdettu... -Moottorin ja akun maadoittuminen kannattaa varmistaa ?
-ECU:n maadoituspisteitä voisi myös tutkia ?
-Akku ? Sulfatoitunut ? Kennot oikosessa sisältä ?
-Päärele ?

Pitäneekö tämä juttu yleisesti paikkansa vai oliko vain yksittäistapaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=175421
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nuo vikakoodit eivät kuulosta oikeilta. Auto pitäisi saada Tech2 testerin päähän, eli merkkitesterille. Se ei anna "unknown fault code" tai heitä noppaa vikakoodien kanssa.

Täältä löydät tietoa harrastajista joilla on tech2:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000055&z=6
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tuo kierrosluku nollaan ja käyntihäiriöt viittaa toki myös tuohon KAA-anturiin. Onko se varmasti asennettu oikein ? Eli esimerkiksi vanhan anturin O-rengas ei ole jäänyt sinne reikään ja anturi ei tuota kunnolla signaalia ? Onko varmasti alkuperäinen Bosch ? Mulla kesti Meyle 6000km eli varmaan tarvikeosat voi huonolla tuurilla hajota viikossakin... Tällainen monen anturin yhtäaikainen hajoaminen kuitenkin epäilyttää. Maadoitusongelmat voivat aiheuttaa juuri sitä että maan/referenssijännitteen seilatessa vikakoodeja tulee usealta anturilta ja väyläkommunikaatio pätkii. Eikös tuo ABS-boksin leipominen ole myös tyyppivika ? Sen saisi ainakin techillä selville, että pääseekö ABS-boksiin käsiksi. Mitäs Open SID kertoo moottorin lämpötilaksi (Teng) ? Siitähän sä voit tarkistaa toimiiko tuo kertaalleen vaihdettu lämpöanturi.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Tuo flektin pyörintä virrat päälle laitettaessa osoittas maa vikaan. Muista en osaa sanoa. Termarikoteloon tuleva maajohto kannattaa tarkistaa ainakin. Itsellä oli moista rempan jäljiltä. Ecun liitin kanssa syyniin?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
turolei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2017 21:52

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja turolei »

Lämpötila anturi näyttää oikein. Jotain johtovikaa sitä epäillään kun ei siinä moni asia ole yhtaikaa rikki. Kampitunnistin on bosch. Netissä oli että tcm moduulissa vois olla huono kontakti...kuulemma jos ecun ottaa irti niin kuuluukin lähteä flekti pyörimään. Testerinä ollut autocomin laite. Tähän saakka näyttänyt autosta kun autosta kaikki asiantuntevasti. Itse asun jyväskylässä, procar-servicellä on varmaan tech-2 laitteet. Ohjelma ja suuttimet on ihan ok. Noita johtosarjojen tai maajohtojen paikkoja pitäs kai nyt sitten tutkia ensin, ja sulkea pois jos niistä johtuis viat. Viimeksi kun kytki obd -2 liittimen kiinni niin syttyi moottorinvikavalo ja abs valo palamaan. Joten aika pihalla tässä ollaan nyt. Moro
turolei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2017 21:52

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja turolei »

Nyt eilen ajoin ja ei vikakoodeja, kerran tiellä oli sammua sit yht äkkiä heräs eloon ja kulki ok. Vauhti oli 100km kierrokset 2000 rpm. Sit taajamassa noin 40 nopeudesta kierrokset meni alas ja sammui. 2-3 min ihmettelin et mikä vois olla, ei startannu heti. Pääsin kuitenkin kotipihaan. Ei auta kun tutkia ilmeisesti johdotuksia....
turolei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2017 21:52

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja turolei »

Tuli mieleen mitata jakotukilta polttoaineen paine. Oli tyhjäkäynnillä noin 2,4 bar. Paljonkohan pitäs olla. Oli ennen starttia 2,8 bar.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Eikös sen pitäisi olla tilanteesta riippumatta moottorin käydessä 3,0 bar, jos on vakio bensanpaineensäädin. Vai pitikö tässä huomioida imusarjassa majaileva ilmanpaine eli jos on vaikka 0,5 bar ahtoja, niin polttoainejärjestelmä painaa tukkiin 3,5 bar paineella. Näin se taisi olla :D .
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Nimenomaan 3,0bar yli imusarjan paineen. 0,5bar ahtopaineella 3,5bar bensanpainetta ja vastaavasti tyhjäkäynnillä, kun imusarjassa esimerkiksi 0,5bar alipainetta, niin 2,5bar bensanpainetta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
turolei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2017 21:52

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja turolei »

Akku vaihdettu ja on tuntunut sen jälkeen pelaavan. Jos oikkuilee niin täytyy virittää bensanpainemittari näkymään jatkuvasti. Paineet edelleen tyhjäkäynnillä sen 2.4 bar.
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

turolei kirjoitti:
Pe Touko 19, 2017 06:13
Akku vaihdettu ja on tuntunut sen jälkeen pelaavan. Jos oikkuilee niin täytyy virittää bensanpainemittari näkymään jatkuvasti. Paineet edelleen tyhjäkäynnillä sen 2.4 bar.
Onko auto pelannut akun vaihdon jälkeen? Tässä nyt parissa femmassa vastaavaa vikaa... Tällä hetkellä virtalukon pohjan vaihto meneillään toiseen autoon, päivittelen tänne jos ja kun vika selviää.

EDIT:
Ensimmäisestä femmasta ilmeisesti löyty vika, kokeiltiin eri virtalukon pohjaa jne mutta ei auttanut. Lopulta löytyi hapettunut johto sytytyskasetin liittimestä, vihreä johto joka ilmeisesti yhteydessä ecuun ja kadotti sen vuoksi välillä ecun niin että opensid ei auennut. Kirjoittelen tänne vielä ku selvitän/selviää tuon toisen femman kohtalo.
Viimeksi muokannut s.koutonen, Su Helmi 07, 2021 23:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
caolila
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 13, 2020 18:56

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja caolila »

Mulla ihan samantyyppiset oireet 2.3 og aerossa tosin manuaali, ilmeni tänään kun lähdin sillä liikkeelle auton seistyä noin 2 vk ja kovimpien pakkastenkin yli. Heti se lähti käyntiin kyllä kun akun laitoin. Noin 10km kaupunkiajoa, kauppaan, auto käynnistyy taas ihan mukavasti, seuraavat liikennevalot (ylämäki vielä) alkaa kiekkamittari ensin heijata sit huomaan jaahas, ei vastaa kaasupolkimen painallukseen normaalisti. Siinä sit kiva olla oli pakko pitää kytkintä puolitangossa ja kierroksia 4000 rpm ja silti vaikeesti pääsi risteyksestä pois - ekaan mahdolliseen sivuparkkiin: ei käy tyhjäkäyntiä pidän kaasulla käynnissä 3000 rpm, silti kokoajan tiputtelee kierrokset, noin minsan ja arasti lasken polkimen, huh, käy taas tyhjää ja vastaa normaalisti kaasuun, onneks selvisin tällä, alkoi käymään normaalisti. Jätin kyllä muut aiotut kauppareissulta väliin ja ajelin heti kotiin, silmämääräsesti ei vikaa näkyvissä. Ulkona seisoi parisen viikkoa ilman akkua ja oli havaittavissa ihan koneen päälläkin huurretta, pistän sen piikkiin. Tankissa bensaa kuitenkin puolisen verran joten tuskin siitäkään.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja Reksu »

caolila kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 18:54
Mulla ihan samantyyppiset oireet 2.3 og aerossa tosin manuaali, ilmeni tänään kun lähdin sillä liikkeelle auton seistyä noin 2 vk ja kovimpien pakkastenkin yli. Heti se lähti käyntiin kyllä kun akun laitoin. Noin 10km kaupunkiajoa, kauppaan, auto käynnistyy taas ihan mukavasti, seuraavat liikennevalot (ylämäki vielä) alkaa kiekkamittari ensin heijata sit huomaan jaahas, ei vastaa kaasupolkimen painallukseen normaalisti. Siinä sit kiva olla oli pakko pitää kytkintä puolitangossa ja kierroksia 4000 rpm ja silti vaikeesti pääsi risteyksestä pois - ekaan mahdolliseen sivuparkkiin: ei käy tyhjäkäyntiä pidän kaasulla käynnissä 3000 rpm, silti kokoajan tiputtelee kierrokset, noin minsan ja arasti lasken polkimen, huh, käy taas tyhjää ja vastaa normaalisti kaasuun, onneks selvisin tällä, alkoi käymään normaalisti. Jätin kyllä muut aiotut kauppareissulta väliin ja ajelin heti kotiin, silmämääräsesti ei vikaa näkyvissä. Ulkona seisoi parisen viikkoa ilman akkua ja oli havaittavissa ihan koneen päälläkin huurretta, pistän sen piikkiin. Tankissa bensaa kuitenkin puolisen verran joten tuskin siitäkään.
Tämä kuulostaa omaan korvaan kyllä kovasti viimeisiään vetelevältä polttoainepumpulta
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
caolila
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 13, 2020 18:56

Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika

Viesti Kirjoittaja caolila »

laitoin akun auki ni ilmotellaan sitten
Vastaa Viestiin