TurboSaab98 kirjoitti: ↑Ke Maalis 03, 2021 20:08
Mitä pitää tietää?
Se pitää tietää että tuosta tehosta ylöspäin kustannukset kasvaa exponentiaalisesti ja on loputon suo.
Isommalla ahtimella (oli se sitten joku hybridi Mitsu 19T, 20T tai 22T, tai joku muu ahdin), löysät venttiilinjouset täytyy vaihtaa jäykempiin kun eivät pysy enää kasvaneiden pakopaineiden ja/tai kierrosten mukana. Myös T5 nokka-akseleita on vissiin vaihdettu samalla muutaman lisähepan toivossa. Tässä vaiheessa onkin varmaan kätevää tehdä sit täysi kansiremppa
Jos se isompi ahdin ei ole Mitsun hybridi, tarvit uuden pakosarjan ja sitä dp:täkin pitää modata uudelle ahtimelle. Lisäksi imuputki ynnä muut putket ja letkut pitää miettiä uusiksi.
Männät pitää tosiaan vaihtaa kun mennään yli tuosta mitä vakioahtimella saadaan. Vakiomännät hajoaa ennemmin tai myöhemmin mikäli käyttääkin niitä kasvaneita tehoja. Ilmeisesti Wössnereitä on paljon käytetty mutta myöskin Saabin T5 mäntiä. Tässä vaiheessa teetkin sitten samalla täyden konerempan kun kone on osina. Eli jakopää, laakerit yms.
Jotta virittelyssä olisi edes minkäänlaista järkeä, vääntöjäkin täytyy ottaa enemmän ulos tehojen lisäksi. Tässä vaiheessa tarvit siis myös paremman kytkimen, koska vakio aero kytkin alkaa luistaa ennemmin tai myöhemmin +500nm väännöillä. Yksi hyvä ja edullinen kykinpaketti Sachs SRE
https://www.ccc-motorsport.de/shop/978/ ... 520-detail
Mutta eipä ne voimansiirtohuolet vielä pelkkään kytkimeen jää. Vakio vaihdelaatikko ei ilmeisesti tykkää kun väännöt alkaa olemaan +550nm. Eli tälle joudut keksimään myös jotain vahvistuksia.
Eli toisin sanoen, rahaa palaa vähintään tuhansia jos haluat enemmän kuin mitä vakioahtimella saat. Nää on ihan kivoja ja edullisia käyttöautoja tässä kolmensadan hepan kieppeillä.