Bypass vai dump?
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Bypass vai dump?
Nyt pitää kyllä tunnustaa tyhmyytensä. Foorumilla on muutamia keskusteluja, joissa on todettu, ettei 9-5:een pidä asentaa dumppia bybass-venttiilin tilalle, sillä se sotkee seokset. Hyvä on, ymmärrän, mutta, mutta.
Ohessa on kaksi neobrothersin linkkiä, joista molemmat kertovat osan olevan Bypass dump. Ensimmäinen on varmasti bypass, sillä se vakuuttaa olevansa alkuperäisosa, mutta miksi siinä on sana "dump". Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... ng-4441895
https://www.neobrothers.co.uk/performan ... lg-bv03slv
Ohessa on kaksi neobrothersin linkkiä, joista molemmat kertovat osan olevan Bypass dump. Ensimmäinen on varmasti bypass, sillä se vakuuttaa olevansa alkuperäisosa, mutta miksi siinä on sana "dump". Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... ng-4441895
https://www.neobrothers.co.uk/performan ... lg-bv03slv
Re: Bypass vai dump?
Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin lauhdutin vs. jäähdytin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bypass vai dump?
Voipa olla. Ota näistä nyt selvää. Esimerkiksi ao linkissä on keskustelua asiasta.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=166687
Re: Bypass vai dump?
Bypass, dump, blow-off, pop-off,... Mun terminologiassa vain bypass on kierrättävä ja muut puhkuu suoraan ulkoilmaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bypass vai dump?
No näin minäkin olen asian mieltänyt. Tosin voitaneen argumentoida, että mikäli osa paineesta vapautetaan on se myös dumppi. En kuitenkaan tunne asiaa riittävän hyvin ja siksi koitan kysyä viisaammilta.
Re: Bypass vai dump?
Kuvista päätellen kumpikaan noista ei päästä painetta ulos vaan kierrättää sen takaisin järjestelmään
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Bypass vai dump?
En ihan hiffaa ketjun aihetta, mutta oon kyllä nähnyt ennenkin että käytetään termiä "bypass dump valve" ja neobrothersin sivuilla olevat molemmat tuotteethan sanoo olevansa recirculating, kierrättäviä
Kyllä femmaan voi dumpin asentaa ihan ilman ongelmia, omassani on ollut jo pitkään. Vaatii vaan muutoksia, ei se suoraa bypassin tilalle mee tietenkään.
EDIT: ja reliably maintaining boost pressure meinaa vaan että ei vuoda ahtopaineita cobraan vedättäessä
Kyllä femmaan voi dumpin asentaa ihan ilman ongelmia, omassani on ollut jo pitkään. Vaatii vaan muutoksia, ei se suoraa bypassin tilalle mee tietenkään.
EDIT: ja reliably maintaining boost pressure meinaa vaan että ei vuoda ahtopaineita cobraan vedättäessä
Re: Bypass vai dump?
Määrittele ilman ongelmia. Eli miten huijaat ilmamassamittaria, trioniciä ja/tai seosta pysymään oikeana, kun päästät väärin ilmaa ulos?
Dumpeissa ei ole mitään ideaa tai järkeä laittaa niitä ilmamassa MAF-ohjattuihin järjestelmiin. Mikään asia ei ole dumpissa paremmin, kuin bypassissä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Bypass vai dump?
Siirrät maffin painepuolelle ennen kaasuläppää, samoin ohjelma pitää muokata että se ei sekoile kun paineet vaihtelee paineputkistossa.Pakari kirjoitti: ↑Ti Maalis 30, 2021 22:00Määrittele ilman ongelmia. Eli miten huijaat ilmamassamittaria, trioniciä ja/tai seosta pysymään oikeana, kun päästät väärin ilmaa ulos?
Dumpeissa ei ole mitään ideaa tai järkeä laittaa niitä ilmamassa MAF-ohjattuihin järjestelmiin. Mikään asia ei ole dumpissa paremmin, kuin bypassissä.
Eihän niissä mitään järkeä olekaan, mutta mitäs sitten
Re: Bypass vai dump?
Ookoo. Kuulostaa aikamoiselta ranetukselta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Bypass vai dump?
Tai muuttaa femman T5 tekniikalle niin voi laittaa sen dumpin helposti
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Bypass vai dump?
Tai puukottaa T7:n softan käyttämään MAP-anturia MAF:n sijaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Bypass vai dump?
Tuohan tarkoittaa tosiaan siis sitä, että se pitää paineen silloin kun sitä pyydetään, eli ei falskaa silloin kun ei kuuluisi.PaulMuadDib kirjoitti: ↑La Maalis 27, 2021 11:54Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Bypass vai dump?
Hieno homma. Tähänkin viestiketjuun tuli paljon hyvää tietoa.Audiojack kirjoitti: ↑Su Huhti 04, 2021 17:21Tuohan tarkoittaa tosiaan siis sitä, että se pitää paineen silloin kun sitä pyydetään, eli ei falskaa silloin kun ei kuuluisi.PaulMuadDib kirjoitti: ↑La Maalis 27, 2021 11:54Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?