Lambda kysymys ja ihmettelyä
Lambda kysymys ja ihmettelyä
Tervehdys,
Vaihtelin tuossa aikaisemman kysymykseni jälkeen Maf ja oem Lambadan.
Katalysaattorin jälkeinen jäi vaihtamatta.
Pistin kuitenkin huomiolle, että ennen vaihtoa ajosuorituksen aikana loggasin lambda bank 1 ja bank 2:sta, ja huomioni kiinnittyi bank1 oskillointiin. Bank1 oskilloin 0.1-0.8V välillä myös tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Moottorijarrulla molemmat bankit putoaa oikein 0.1v vastaavalle tasolle.
Bank2 näytti tasaisempaa lukemaa.
Vaihdoin oletukselta bank1, joka olettaen olisi heti turbon jälkeinen.
Uudella ajolla bank1 yhä oskilloi.
Bank2 nätti rauhallinen viiva 0.6-0.7V ja seuraa kuormaa.
Voisiko nuo piuhat olla alkujaankin ristissä?
Vai olisiko tuo bank2 nyt kuitenkin se pimeä, kun liian rauhallinen viiva?
Mistä saisin varmuuden kumpi bank on se kriittisempi seosta säätävä etummainen?
(Joku manuaali tms. kirjanen, tai ihan sähkökaavio auton moottoriohjauksesta)
...miten saan kuvan liitettyä tänne, ei osaa...
Onnistuuko näin..?
Vaihtelin tuossa aikaisemman kysymykseni jälkeen Maf ja oem Lambadan.
Katalysaattorin jälkeinen jäi vaihtamatta.
Pistin kuitenkin huomiolle, että ennen vaihtoa ajosuorituksen aikana loggasin lambda bank 1 ja bank 2:sta, ja huomioni kiinnittyi bank1 oskillointiin. Bank1 oskilloin 0.1-0.8V välillä myös tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Moottorijarrulla molemmat bankit putoaa oikein 0.1v vastaavalle tasolle.
Bank2 näytti tasaisempaa lukemaa.
Vaihdoin oletukselta bank1, joka olettaen olisi heti turbon jälkeinen.
Uudella ajolla bank1 yhä oskilloi.
Bank2 nätti rauhallinen viiva 0.6-0.7V ja seuraa kuormaa.
Voisiko nuo piuhat olla alkujaankin ristissä?
Vai olisiko tuo bank2 nyt kuitenkin se pimeä, kun liian rauhallinen viiva?
Mistä saisin varmuuden kumpi bank on se kriittisempi seosta säätävä etummainen?
(Joku manuaali tms. kirjanen, tai ihan sähkökaavio auton moottoriohjauksesta)
...miten saan kuvan liitettyä tänne, ei osaa...
Onnistuuko näin..?
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Onnistuukohan kuvat sitten näin...
Lambda 1x1 oscillation v1 https://imgur.com/a/3ps0Vhr
Lambda 1x1 oscillation v2 https://imgur.com/a/RiEQvAm
..?
Lambda 1x1 oscillation v1 https://imgur.com/a/3ps0Vhr
Lambda 1x1 oscillation v2 https://imgur.com/a/RiEQvAm
..?
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Minulle ei tuo lambdan jännite ainakaan sano mitään, mutta nopean googlauksen perusteella löysin tämän:
"When you start your engine, a reading between 0.4–0.6V should appear. Once the engine is up to temperature, the reading should alternate between 0.1–0.9V".
Jos OpenSID on käytössä, niin paljon hyödyllisempää tietoa saat sieltä kun katsot miten lambda-arvo siellä oskilloi. Yleinen suositus on -+300. Moottorijarrulla ja kovemmassa kiihdytyksessä arvon pitäisi olla 0. Ykköslambda on seosten suhteen kaikista tärkein; kakkoslambdan päätehtävä on valvoa katalysaattorin toimintaa vaikka vaikuttaa myös hieman adaptaatiohin.
"When you start your engine, a reading between 0.4–0.6V should appear. Once the engine is up to temperature, the reading should alternate between 0.1–0.9V".
Jos OpenSID on käytössä, niin paljon hyödyllisempää tietoa saat sieltä kun katsot miten lambda-arvo siellä oskilloi. Yleinen suositus on -+300. Moottorijarrulla ja kovemmassa kiihdytyksessä arvon pitäisi olla 0. Ykköslambda on seosten suhteen kaikista tärkein; kakkoslambdan päätehtävä on valvoa katalysaattorin toimintaa vaikka vaikuttaa myös hieman adaptaatiohin.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Terve,
Lambdan arvo heittelee siis 0.1v "laihalla"... 0.7v "ok" ... 0.9 "ehkä rikkaalla".
OpenSidissä tuo arvo on kait skaalattu, mutta 0 tarkoittaa sielläkin samaa 0..0.1V arvoa raakadatassa.
Raakadata, joka kuvassa (vasemmalla molemmat lambdat ja niiden keskellä kuorma) ja vieressä vielä logattuna käppyränä kertoo visuaalisesti kohtuullisen hyvin tapahtumaa aika jänteellä.
Kuvan jonka laitoin imqurin kautta, näkyy hyvin että vakio kuormalla heittelee, mikä tuntuu oudolta, toki ymmärrän arvon muutoksen jos kuormassa (pyynnissä) tapahtuu muutoksia, mutta että heittelee ilman mitään loogista syytä.
Mutta mistä saisin selville kumpi Lambda bank1 (muistipaikka 1x1) vai bank2 (1x2) on se seosta säätävä lambda?
Koska tämänhän lambdan joka heti turbon jälkeen joka fyysisesti on se tärkeämpi, tuli vaihdettua, mutta mitä jos liittimet on ristissä?
Myös gööglettelin ja löytyy puhetta että raju oskillointi kuin myös tasanen viiva olisi molemmat anturi viasta kertovaa.
Ajattelin laittaa nyt vaihdetun vanhan lambdan sinne katalysaattorin jälkeen, katsoa mitä sitten käy.
Autohan käy ihan ok.
Ainoa mihin tässä reagoinut on tuo pa kulutus, 350km ja 1/4 tankista jäljellä, toki kulutus voi olla myös "ominaisuus"...?
Lambdan arvo heittelee siis 0.1v "laihalla"... 0.7v "ok" ... 0.9 "ehkä rikkaalla".
OpenSidissä tuo arvo on kait skaalattu, mutta 0 tarkoittaa sielläkin samaa 0..0.1V arvoa raakadatassa.
Raakadata, joka kuvassa (vasemmalla molemmat lambdat ja niiden keskellä kuorma) ja vieressä vielä logattuna käppyränä kertoo visuaalisesti kohtuullisen hyvin tapahtumaa aika jänteellä.
Kuvan jonka laitoin imqurin kautta, näkyy hyvin että vakio kuormalla heittelee, mikä tuntuu oudolta, toki ymmärrän arvon muutoksen jos kuormassa (pyynnissä) tapahtuu muutoksia, mutta että heittelee ilman mitään loogista syytä.
Mutta mistä saisin selville kumpi Lambda bank1 (muistipaikka 1x1) vai bank2 (1x2) on se seosta säätävä lambda?
Koska tämänhän lambdan joka heti turbon jälkeen joka fyysisesti on se tärkeämpi, tuli vaihdettua, mutta mitä jos liittimet on ristissä?
Myös gööglettelin ja löytyy puhetta että raju oskillointi kuin myös tasanen viiva olisi molemmat anturi viasta kertovaa.
Ajattelin laittaa nyt vaihdetun vanhan lambdan sinne katalysaattorin jälkeen, katsoa mitä sitten käy.
Autohan käy ihan ok.
Ainoa mihin tässä reagoinut on tuo pa kulutus, 350km ja 1/4 tankista jäljellä, toki kulutus voi olla myös "ominaisuus"...?
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Lambdan ennen kattia kuuluukin oskilloida, koska seosta säädetään kokoajan rikkaan ja laihan välillä (0-1V = Lambda ~0,97-1,03). Katin (virallisemmin hapetuskatalysaattori) jälkeisen lambdan tuleekin näyttää kokoajan tasaista lukemaa, jos se alkaa oskilloimaan, diagnosoi ohjainlaite että katalysaattori ei toimi/ei hapeta. Katin toiminnankin vuoksi tuo oskillointi/säätö on hyväksi, jos mennään tasaista lambda =1, niin katti alkaa hiljalleen menettämään tehokkuuttaan.
Liittimetkin taitaa olla musta ja harmaa, joita ei voi keskenään sekoittaa, eivät fyysisesti käy ristiin.
Liittimetkin taitaa olla musta ja harmaa, joita ei voi keskenään sekoittaa, eivät fyysisesti käy ristiin.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Jos kulutuslukemaa mietit niin 2 yksinkertaista testiä jotka ei tarvi mittalaitteita.
1. Maantieajo rauhalliseen tahtiin 80-90 nopeudella, nollaa keskikulutus lennossa ja katso mihin kehittyy 20 km jälkeen
2. Keskikulutusnäyttämän paikkansapitävyy: tankki täytee ja keskikulutus sekä trippimittari nollille. Ajele tankki tyhjänpuoleiseksi, laske keskikulutus ja vertaa mittariston näyttämään
3. raportoi lukemat tänne ja kerro samalla mikä moottori ja mikä vaihteisto, oletan jopa että femmasta kyse
1. Maantieajo rauhalliseen tahtiin 80-90 nopeudella, nollaa keskikulutus lennossa ja katso mihin kehittyy 20 km jälkeen
2. Keskikulutusnäyttämän paikkansapitävyy: tankki täytee ja keskikulutus sekä trippimittari nollille. Ajele tankki tyhjänpuoleiseksi, laske keskikulutus ja vertaa mittariston näyttämään
3. raportoi lukemat tänne ja kerro samalla mikä moottori ja mikä vaihteisto, oletan jopa että femmasta kyse
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Kiitoksia avusta!
Teenpä piakkoin ajotestiä kulutuksesta ja raportoin tänne!
Ymmärsinkö siis oikein, että liittimet ovat eriväriset. Mutta tarkoittaako sitä, että etummainen ja takimmainen lambda tulisi erilaisella liittimellä niitä hankkiessa?
Mekaniikka liittimissä (lukitus ja lukko osa) näytti kohtuullisen samalta, tiedä sitten onko liittimissä ohjaus hahlot eri paikassa..
Autohan on siis 9-5 vm07 2.3t BioPower.
Teenpä piakkoin ajotestiä kulutuksesta ja raportoin tänne!
Ymmärsinkö siis oikein, että liittimet ovat eriväriset. Mutta tarkoittaako sitä, että etummainen ja takimmainen lambda tulisi erilaisella liittimellä niitä hankkiessa?
Mekaniikka liittimissä (lukitus ja lukko osa) näytti kohtuullisen samalta, tiedä sitten onko liittimissä ohjaus hahlot eri paikassa..
Autohan on siis 9-5 vm07 2.3t BioPower.
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Juurikin näin - liittimien hahlot ovat eri kohdassa eikä niitä saa ainakaan vahingossa laitettua ristiin.R6b6c6p kirjoitti: ↑Ti Huhti 06, 2021 00:23Ymmärsinkö siis oikein, että liittimet ovat eriväriset. Mutta tarkoittaako sitä, että etummainen ja takimmainen lambda tulisi erilaisella liittimellä niitä hankkiessa?
Mekaniikka liittimissä (lukitus ja lukko osa) näytti kohtuullisen samalta, tiedä sitten onko liittimissä ohjaus hahlot eri paikassa..
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Noniin.
Lupasin palata tähän ja tässä dataa ajolta. Mittailut keskikulutus ja keskimääräinen ajo tankkaukseen asti max km lukema / tankattu määrä.
Keskikulutusmittaus (etanoli):
20km tasaista ajoa, vakionopeuden säädin 90kmh motaria muiden tukkona niin suoraa tietä kuin mahdollista x 2.
Keskikulutus pyöri 12.3L/100km ja 12.7L/100km
Sekalaisella ajolla (etanoli):
Trippi näytti ennen tankkausta 445km ja tankkiin meni 55 litraa.
Lupasin palata tähän ja tässä dataa ajolta. Mittailut keskikulutus ja keskimääräinen ajo tankkaukseen asti max km lukema / tankattu määrä.
Keskikulutusmittaus (etanoli):
20km tasaista ajoa, vakionopeuden säädin 90kmh motaria muiden tukkona niin suoraa tietä kuin mahdollista x 2.
Keskikulutus pyöri 12.3L/100km ja 12.7L/100km
Sekalaisella ajolla (etanoli):
Trippi näytti ennen tankkausta 445km ja tankkiin meni 55 litraa.
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Aikas paljon liikaa kuluttaa matka-ajossa! Tre-Hki-Tre moottoritietä +120 km/h, niin etanolia kulutti 11 litraa satasella mun m00 aero automaatti. Sitten tais olla Tre-Kokkola-Tre, niin lähteissä tankki täyteen ja takaisin tultua tankki täyteen. Vähän alle 10 litraa satasella tais olla. Nätisti ajaen voisi päästä ysin kulutukseen?
Viimeksi muokannut mikan, Pe Huhti 30, 2021 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Kyllä 90kmh motarivauhilla (mittarivauhti) pitää päästä alle 10l. 80kmh pidempi pätkä mennyt itsellä alta 9l jopa. Sidin kulutusmielipiteet heittää max sen +-5dl eli siitä saa aikalailla riittävän hajugin kulutuksesta.
Sensijaan tuo sekaajon reilu 12l kulutus on ihan reilassa, tuo 12l on ok semmoselle 70% maantietä 30% taajamaa seka ajolle. Pelkässä taajamassa vetää helposti 15-18l.
Sensijaan tuo sekaajon reilu 12l kulutus on ihan reilassa, tuo 12l on ok semmoselle 70% maantietä 30% taajamaa seka ajolle. Pelkässä taajamassa vetää helposti 15-18l.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Lambda kysymys ja ihmettelyä
Mistäs voisi nyt sitten lähteä tarkastelemaan kulutuksen suuruuden korjausta?
Mielestäni olen nyt ajellut kohtuullisen rauhallisella kaasujalalla ja silti tuo on etanolillla ajettaessa 400-430km polttoainevalon syttymiseen.
Sen verran vielä, että Maf ja lambda vaihdettu uusiin alkuperäisiin osiin.
Mitä muuta voisi nyt tehdä muuta tai katsoa?
Mielestäni olen nyt ajellut kohtuullisen rauhallisella kaasujalalla ja silti tuo on etanolillla ajettaessa 400-430km polttoainevalon syttymiseen.
Sen verran vielä, että Maf ja lambda vaihdettu uusiin alkuperäisiin osiin.
Mitä muuta voisi nyt tehdä muuta tai katsoa?