Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Okei palamatonta töhkää siis. Tuo akunkengän irrotuskonsti näköjään näytti auttavan moottorivalon sammumiseen toistaiseksi .
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Moro. Avasin omasta -03 automaatti Aerosta öljypohjan. Tässä mallissa öljypohja lähti ilman mitään moottorin nostoja/liikuttamisia. Mujua oli sihdissä ja oli selvästi viimeistään nyt se hetki kun öljypohja täytyy puhdistaa. Ostin auton siis juuri ja öljypohjaa ei oltu avattu aikaisemmin. Reilu 300tkm ajettu kone ja nyt vuoden päivät etanolilla.
Tarkistin samalla kampiakselin runkolaakerin 3 pukin alta. Laakeripinnassa ei syviä naarmuja sentään, mutta reilusti jo kulunut ja kuparin värinen. Vaihtoon siis.
Yritin haulla ja googlella etsiä laakereiden vaihdosta ohjeita, mutta vähänlaisesti löytyi. Tuleeko 5. Laakerin kanssa ongelmia vai vaihtuuko ne kaikki alakautta yksitellen ilman suurempia toimenpiteitä? Olisiko jämäkkä kupariliuska hyvä vanhojen laakerien ulostyöntiin?
Kuviakin olisi, mutta tänne ei taida pystyä kuvia liittämään puhelimesta suoraan.
Mistä suosittelette tilaamaan laakerisarjan?
Tarkistin samalla kampiakselin runkolaakerin 3 pukin alta. Laakeripinnassa ei syviä naarmuja sentään, mutta reilusti jo kulunut ja kuparin värinen. Vaihtoon siis.
Yritin haulla ja googlella etsiä laakereiden vaihdosta ohjeita, mutta vähänlaisesti löytyi. Tuleeko 5. Laakerin kanssa ongelmia vai vaihtuuko ne kaikki alakautta yksitellen ilman suurempia toimenpiteitä? Olisiko jämäkkä kupariliuska hyvä vanhojen laakerien ulostyöntiin?
Kuviakin olisi, mutta tänne ei taida pystyä kuvia liittämään puhelimesta suoraan.
Mistä suosittelette tilaamaan laakerisarjan?
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kuinka iso jumppa tämä olisi kinneriin missä on 5-vaihteinen väkisinpykäkkettävä Sentronic?!?? laatikko?
Omasta tuo menisi ihan mielenkiinnosta koska oireita ei ole havaittavissa. Siis tätä ilmeisesti vakiojuttua, että kiljuu kylmänä.
Omasta tuo menisi ihan mielenkiinnosta koska oireita ei ole havaittavissa. Siis tätä ilmeisesti vakiojuttua, että kiljuu kylmänä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Turbon vaihdon yhteydessä putsasin sihdin. 250tkm tehtaan biopoweri. Sihti oli lähes puhdas, pari murua. Ompahan mielenrauha
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Omastani on sihti putsattu vuosi sitten. Kuinka usein tämä pitää suorittaa jos ajelee etanolilla?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mulla vaihdettiin moottoria ja öljypohja sekä sihti oli silloin tietenkin putipuhdas. Etanolilla ajoin noin 45 tkm, kun otettiin pohja auki. Eikä siellä paljon mitään ollut, joitakin murusia sihdissä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tapahtuuko irrottaminen täysin samalla tavalla viirun öljypohjantiivisteen vaihtamisessa?
Vai onko jotain poikkeavaa?
Vai onko jotain poikkeavaa?
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Viiruissakin on samat B2x5 moottorit ja sama apurunko. Kyllä ohje on sovellettavissa.
Eikä siellä mitään öljypohjan tiivistettä vaihdeta vaan käytetään tuota anaerobista tiivisteliimaa
Eikä siellä mitään öljypohjan tiivistettä vaihdeta vaan käytetään tuota anaerobista tiivisteliimaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sen tiesin jo mutta toimenpidettä kutsutaan silti tiivisteen vaihtamiseksi.
Pitääkö moottoria nostaa tai riittääkö vaihteen siirtäminen jotta öljypohjan saa pois ja paikoille, jotkut sanoo yhtä, toiset toista. Riippuuko mallista, onko viirussa kenties helpompi?
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Wissin mukaan ei tarvitse viiru vm2007 nostaa konetta: https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... -remove-2/
Itse asian tehneenä epäilisin tuota ohjetta - kyllä se öljypohja varmaan irtoaa kampeamalla - mutta takaisinlaitto voi olla vaikeaa, ettei sotke sitä tiivisteliimaa. Tosin olen amatööri - ammattilaisilla voi olla omat konstit ja ne tietyt asennot joilla osa "lompsahtaa" paikalleen ilman asettelua...
Itse asian tehneenä epäilisin tuota ohjetta - kyllä se öljypohja varmaan irtoaa kampeamalla - mutta takaisinlaitto voi olla vaikeaa, ettei sotke sitä tiivisteliimaa. Tosin olen amatööri - ammattilaisilla voi olla omat konstit ja ne tietyt asennot joilla osa "lompsahtaa" paikalleen ilman asettelua...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sepä se. Kun mikään ei ole vieläkään mennyt niin kuin Strömsössä. Aina on ollut hankaluuksia.SuoTimo kirjoitti: ↑Ti Huhti 13, 2021 23:28Wissin mukaan ei tarvitse viiru vm2007 nostaa konetta: https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... -remove-2/
Itse asian tehneenä epäilisin tuota ohjetta - kyllä se öljypohja varmaan irtoaa kampeamalla - mutta takaisinlaitto voi olla vaikeaa, ettei sotke sitä tiivisteliimaa. Tosin olen amatööri - ammattilaisilla voi olla omat konstit ja ne tietyt asennot joilla osa "lompsahtaa" paikalleen ilman asettelua...
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Se nosto muuten ei ole sitten kuin joitakin senttejä... Itsellä tuo nosto ja öljypohjan putsaus oli osa isompaa operaatiota, kun vaihdettiin myös jakopään hilut - sillä vaikeemmalla tavalla...
Se nosto siis ei siis tarvitse "kunnon" moottorinosturia. Sellainen poikittain tuleva palkkinostin / moottorituki riittää - tosin niiden ketjujen yms. askartelu vaatii sitten luovaa ajattelua - ja mun tapauksessa erillinen rautatanko helpotti asemointia nostossa. Tuo järjestely on myös omiaan jos homman tekee pilarinosturilla - kun autoa voi nostaa / laskea siten kun tarvitsee.
Puukiilaa alle apurungon ja öljypohjan väliin - kannaketta pois - moottoritukea paikalleen - korvaketta tai pulttia nostokohtiin ja motin nosto - sitten on tilaa paremmin siellä alla sen apurungon ja öljypohjan välissä. Kerran kun sen moottorin takakannakkeen on avannut ja pistänyt kiinni niin sekin on melkein triviaalia... En ole tosin varma tarvitseeko ko. operaatiossa sitä avata vai ei.
Toinen tapa voisi olla (MuTua) raottaa apurunkoa taka- ja keskipuslista ja vaihtaa ne takimmaiset siinä samassa...
P.s. Jotenkin mulle on tullut hajatus, että Femman laitoissa asioiden irroittaminen ja niiden pois venxlaus on vaikeaa - mutta se uusi osa jotenkin vaan "lompsahtaa" paikalleen helpommin.
Se nosto siis ei siis tarvitse "kunnon" moottorinosturia. Sellainen poikittain tuleva palkkinostin / moottorituki riittää - tosin niiden ketjujen yms. askartelu vaatii sitten luovaa ajattelua - ja mun tapauksessa erillinen rautatanko helpotti asemointia nostossa. Tuo järjestely on myös omiaan jos homman tekee pilarinosturilla - kun autoa voi nostaa / laskea siten kun tarvitsee.
Puukiilaa alle apurungon ja öljypohjan väliin - kannaketta pois - moottoritukea paikalleen - korvaketta tai pulttia nostokohtiin ja motin nosto - sitten on tilaa paremmin siellä alla sen apurungon ja öljypohjan välissä. Kerran kun sen moottorin takakannakkeen on avannut ja pistänyt kiinni niin sekin on melkein triviaalia... En ole tosin varma tarvitseeko ko. operaatiossa sitä avata vai ei.
Toinen tapa voisi olla (MuTua) raottaa apurunkoa taka- ja keskipuslista ja vaihtaa ne takimmaiset siinä samassa...
P.s. Jotenkin mulle on tullut hajatus, että Femman laitoissa asioiden irroittaminen ja niiden pois venxlaus on vaikeaa - mutta se uusi osa jotenkin vaan "lompsahtaa" paikalleen helpommin.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Juuri viirusta käytitettiin öljypohja pois sihti putsattiin ei ollut käytännöstä yhtään murua, ja runkolaakerit vaihdettiin. Muutaman sentin nosti konetta ja tosi hennosti kaveri kangotti raudalla vahingoittamatta automaattilaatikon alta niin sujahti helposti paikalleen. Ilman kangotusta oli muutamista milleistä kiinni ei olisi ilman tiiviste liiman sotkemista mennyt.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
-97 9-5 400tkm sihti aukaistu ja etanoli softauksesta ajettu noin 50tkm, sihdissä ei juurikaan paskaa mutta öljy pohjan pohjalla oli paljon karstaa. itse kone oli nyt erittäin puhdas
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV