Tämä näyttää samalta kuin vuosimallissa 2001. Tuo on tosi vanha öljyloukku, jos minulta kysytään.
9-5 aeron letkun toinen pää
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
https://aijaa.com/bYBHfq
Tuossa sinisen alipaineletkun kohdilla on ainakin -04 mallisessa huohottimen liitos, tässä -07 aerossa ei ole paikkaa sille.
https://aijaa.com/gs1MTA
Otin kuvan tuosta -04 mallisesta, on aivan erilainen tuo järjestelmä, tuon ohuen alipaineputken alla on se liitos, johon tulee letku huohottimelle. Pimeässä otettu kuvassa ei erotu kunnolla.
https://aijaa.com/yFC8h1
Tuossa parempi kuva lähempää otettuna, näkyy tuo liitos paremmin.
https://aijaa.com/FwPAn6
Tässä -99 mallisesta kuva, ei siinäkään ole paikkaa huohottimelle.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Vaikuttaisi siltä, kuten joku jo ehdotti, että autossa on väärä vanhempi kaasuläppäkotelo.
Vuodesta 2004 eteenpäin kyseinen huohotusletku menee kaasuläppäkoteloon, uusi malli eroaa myös alipaineletkun nipan osalta, uudessa se sijaisee ylempänä ja tulee suoraan ulos eikä viistosti oikealle.
https://www.ebay.com/itm/GENUINE-SAAB-9 ... 1966964557
Vuodesta 2004 eteenpäin kyseinen huohotusletku menee kaasuläppäkoteloon, uusi malli eroaa myös alipaineletkun nipan osalta, uudessa se sijaisee ylempänä ja tulee suoraan ulos eikä viistosti oikealle.
https://www.ebay.com/itm/GENUINE-SAAB-9 ... 1966964557
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Pitääpä kai alkaa etsimään korvaavaa kaasuläppäkoteloa, saa tarjotakin ehjää ja sopivaa. Tuota ei vielä ole uusittukaan.
Oikea etummainen kiinnityspultti oli korkannut läppäkotelosta, läksi pihdeillä nostamalla pois, laitoin pidemmän pultin, ja kiinni on. Ei muutoksia
Oikea etummainen kiinnityspultti oli korkannut läppäkotelosta, läksi pihdeillä nostamalla pois, laitoin pidemmän pultin, ja kiinni on. Ei muutoksia
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Siellä alempana on - 99:ssä kiinni tuo ohut letku, joka tulee venttiilikopalta takaiskun läpi. Minä yrittäisin katsoa sitä liitintä, onko se tyhjänä? Periaatteessa siihen voisit tuon irrallaan olevan putken kiinnittää. Putken halkaisija on vaan liian paksu nippaan, joten joku adapteri pitäisi keksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
https://aijaa.com/I98erg
Tuollaisella tällillä nyt on, letku menee öljyntäyttöaukkoon, ennen muutosta se puski huurut ulos, toimikoon tuolla niin kauan kun saan uuden läppäkotelon. Kuitenkaan tuo pätkiminen ei vaikuttanut päästöihin, leimalla kun käytin, arvot ihan hyvät, vielä viimevuotisilla bensoilla. Eilen kävin tankilla, ei mennyt kuin parikymmentä litraa, eikä muuttunut käynti paremmaksi, pätkii tyhjäkäynnillä edelleen, mutta kulkee pätkimättä ripeästi
Vaihtelin tuossa samoilla lämpöisillä myös moottoriöljyt (castrol magnatec 5W/40) ja suodattimen (mahle), edellisillä oli ajettu n.3000km.
Tuollaisella tällillä nyt on, letku menee öljyntäyttöaukkoon, ennen muutosta se puski huurut ulos, toimikoon tuolla niin kauan kun saan uuden läppäkotelon. Kuitenkaan tuo pätkiminen ei vaikuttanut päästöihin, leimalla kun käytin, arvot ihan hyvät, vielä viimevuotisilla bensoilla. Eilen kävin tankilla, ei mennyt kuin parikymmentä litraa, eikä muuttunut käynti paremmaksi, pätkii tyhjäkäynnillä edelleen, mutta kulkee pätkimättä ripeästi
Vaihtelin tuossa samoilla lämpöisillä myös moottoriöljyt (castrol magnatec 5W/40) ja suodattimen (mahle), edellisillä oli ajettu n.3000km.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Kannattaisi vielä kurkkia se alempi nippa. Vertaisit vaikka vanhan malliin, mihin se ohut letku venttiilikopan liittimestä menee. Se voi pahimmillaan olla tyystin auki tuossa potilaassa ja se tarkoittaa ilmavuotoa alipaineilla kevyellä kuormalla sisään koneeseen ja ahdoilla taas paineinen ilma vuotaa imusarjasta suoraan ulos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Kuten Mertmi tuossa sanoi, niin siellä kaasuläppäkotelossa hiukan alempana piilossa on joko tyhjä paikka tuolle letkulle, tai sitten sen on joku tulpannut. Ei tuon takia tarvitse välttämättä uutta kaasuläppäkoteloa ostaa. Ainut käytännön ero taitaa olla halkaisija siinä letkulähdössä. Eli jonkunlainen adapteri vaan letkulähdöltä, jotta siihen saa tuon isomman letkun kiinni. Näitä muutoksia olen joutunut itsekin tekemään suuntaan ja toiseen, kun läppäkotelon ja huohotinversion (tai siis moottorilohkon) versiot ei täsmää. Tässä huohotinversiossa öljyntäyttöputkessa ei kuulu olla reikää eikä siihen kuulu tulla mitään kiinni.
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
https://aijaa.com/3ETVY2
Tuo on juurikin tuollainen vanhempi malli tuosta läppäkotelosta, samanlainen kuin vm-99:ssä, ei ole nippaa eikä reikää mistä voisi saada ilmaa. Pätkimisen suhteen en keksi enää muuta kuin uusi läppäkotelo, olen tukkinut jarrutehostimellekin menevän putken, eli sieltäkään ei saa ylimääräistä ilmaa. Ei tuo pätkiminen kuitenkaan mitää isoa ole, mutta olen tottunut SAABeihin, että ne toimii aina kunnolla, aina vuodesta 1972 lähtien.
Tuo on juurikin tuollainen vanhempi malli tuosta läppäkotelosta, samanlainen kuin vm-99:ssä, ei ole nippaa eikä reikää mistä voisi saada ilmaa. Pätkimisen suhteen en keksi enää muuta kuin uusi läppäkotelo, olen tukkinut jarrutehostimellekin menevän putken, eli sieltäkään ei saa ylimääräistä ilmaa. Ei tuo pätkiminen kuitenkaan mitää isoa ole, mutta olen tottunut SAABeihin, että ne toimii aina kunnolla, aina vuodesta 1972 lähtien.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Puristukset mitattu? Villi veikkaus, että venttiili palanut!
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Onko siinä siis tuon kuvan mukainen läppäkotelo? Jos on, niin tuo takaiskun sisältävä letku menee sinne mihin uudemman mallinen paksu putki tulisi laittaa.eegas kirjoitti: ↑La Huhti 17, 2021 04:05
https://aijaa.com/FwPAn6
Tässä -99 mallisesta kuva, ei siinäkään ole paikkaa huohottimelle.
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Kyllä raimsshi ja Mertmi tietävät mistä puhuvat, minulla oli vain tietoa uudemmasta kaasuläppäkotelosta.
Esim. tässä kuvassa näkyy kahden isomman vesiletkun alla piilossa oleva nippa.
https://www.thesaabfarm.com/throttle-bo ... 35-genuine
Esim. tässä kuvassa näkyy kahden isomman vesiletkun alla piilossa oleva nippa.
https://www.thesaabfarm.com/throttle-bo ... 35-genuine
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Tuota nippaa ei ole tässä löppäkotelossa, sormin tunnusteltu, toimiihan tuon nyt, minkä sinne väkersin, sisäinen kierto toimii, eikä puhaltele huuruja suoraan ulos.JGP kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 10:05Kyllä raimsshi ja Mertmi tietävät mistä puhuvat, minulla oli vain tietoa uudemmasta kaasuläppäkotelosta.
Esim. tässä kuvassa näkyy kahden isomman vesiletkun alla piilossa oleva nippa.
https://www.thesaabfarm.com/throttle-bo ... 35-genuine
Vai onko tuosta nyt jotain haittaa, jos nuo huurut kiertää tuon öljyntäyttöaukon kautta kampikammioon ja sieltä jotain kautta imuilmaan.
Lisäystä tai tarkennusta: Kyllä kun peilin virittelin tuonne läppäkotelon etupuolelle, siellä varmaankin on ollut nippa, näyttää siltä, kuin olisi jokin niitti tai jokin tulppa lisätty siihen reikään, oli rungon tasalla, eli putkenpätkää ei ollut enää. Muuten samanlainen kuin tuossa yllä olevassa linkissä. Ilmankos en ymmärtänyt tuota Mertmin ohjetta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 aeron letkun toinen pää
Tyhjäkäynnillä voi savuttaa herkemmin. Kuluneella turbolla ja kylmällä katalysaattorilla korostunee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01