syö öljyä
Re: syö öljyä
Tossa kunhan nyt pääsee muuttamaan taloon jossa autotalli, niin voi ruveta perehtymään..
Haulla varmaan löytyy tuosta huohotinjärjestelmästä.
Haulla varmaan löytyy tuosta huohotinjärjestelmästä.
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Re: syö öljyä
Jos joskus korjaan tommosta vastaavaa öljysyöppöä, mikä oli omassakin vaivana, niin vaihtaisin pelkästään uudet männänrenkaat ja kiertokangenlaakerit. Omastakin kun otin ne alkuperäiset männät ulos ja mittasin ne mikrometrillä, ne olivat lähes kulumattomat ja mitat toleranssissa. Kilometrejä oli takana 250tkm. Itehän sitten tein ihan väärin, elikkä en edes hoonannut sylinterejä, kun pistin uudet männänrenkaat noihin T5-mäntiin. Hyvin tuo tiivistyi siitähuolimatta. Ensikäynnistyksessä varmistin renkaiden sijautumisen siten että kierrokset eivät laskenee alle 1500-2000rpm ensimmäiseen puoleen tuntiin. Eli kun ajoin auton ulos pajalta, liikkeelle lähdettiin kytkintä reippaasti luistattaen. Ei ole nykyisellään mitään huohotusongelmia, eikä kulu öljyä tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: syö öljyä
Moro,
Saako 2.3l koneesta männät ulos alakautta?
Saako 2.3l koneesta männät ulos alakautta?
Re: syö öljyä
En ole perehtynyt kuin noihin toisiin ruotsalaisiin , mutta kai tuo alakautta tarkoittaa kuitenkin ,että kannen joutuu kuitenkin nyppäämään ? Vai mitenHenrikki kirjoitti:Moro,
Saako 2.3l koneesta männät ulos alakautta?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: syö öljyä
No ei nää Ruåttalaiset nyt ihan niin erikoisia ole etteikö ne purkautuisi siinä missä Pyromanialaiset tai vaikkapa Japsitkit. Otat mutkaraudan poikkeen niin tulee alakautta. Ja kun otat kannen poikkeen niin tulee yläkautta. Toisaalta jos otat kannen poikkeen, niin mutkarauta saa jäädä kun otat männät pois yläkautta...eli ei mitään avaruustiedettä
Editiä: Niin ja ei tarvii ottaa kantta pois jos purat alakautta. Tosin kasaaminen voi olla alakautta aika hankalaa, mutta eihän siitä nyt ollu kysymyskään.
Edittiä: No on tää kuitenkin sen verran avaruustiedettä että pitää hetken miettiä ennen...tai jälkeen kun laukoo "totuuksia"
Onhan siellä se jakopää ja tasapainoakselien ketjukin jotka pitää purkaa ennen kuin se mutkarauta putoaa pois
Editiä: Niin ja ei tarvii ottaa kantta pois jos purat alakautta. Tosin kasaaminen voi olla alakautta aika hankalaa, mutta eihän siitä nyt ollu kysymyskään.
Edittiä: No on tää kuitenkin sen verran avaruustiedettä että pitää hetken miettiä ennen...tai jälkeen kun laukoo "totuuksia"
Onhan siellä se jakopää ja tasapainoakselien ketjukin jotka pitää purkaa ennen kuin se mutkarauta putoaa pois
Re: syö öljyä
Ei järkeä yrittääkään alakautta, jos kone on autossa paikallaan. Pelkästään vauhtipyörän pultit tekee sen mahdottomaksi että saisi kampiakselin irti. Kansi ja öljypohja auki. Samalla kunnostaa kannen. Venttiilien pinnat on varmasti kärsineet öljyn polttamisesta....
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: syö öljyä
Meinasin lähinnä että pystyisikö mennä "siitä mistä aita on matalin" Eli männänrenkaiden vaihto alakautta. Ei oikeen jaksaisi kantta irrottaa. Ja itellä menee sen verran öljyä että voisi puhua automaattisesta öljynvaihdosta.
Re: syö öljyä
Omasta kun laitoin koneen, niin pakoventtiilien varret oli 3x paksummat, kuin mitä niiden kuuluu olla. Niin karstassa ne olivat. Ja ne olisivat palaneet millä hetkellä hyvänsä. Suosittelen kannen irroitusta. Ei sitä välttämättä ole pakko oikaisuttaa. Omanikin katsoin vain teräsviivaimella, että on suora. Venttiilitkin läpättiin ihan vanhanajan menetelmin (tosin venttiilit kävi hiottavana yhden jokkisukon luona).Henrikki kirjoitti:Meinasin lähinnä että pystyisikö mennä "siitä mistä aita on matalin" Eli männänrenkaiden vaihto alakautta. Ei oikeen jaksaisi kantta irrottaa. Ja itellä menee sen verran öljyä että voisi puhua automaattisesta öljynvaihdosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: syö öljyä
Missä Turun seudulla kannattaisi teettää moottoriremppa kun 9-5 vm. -03 syö hirveästi ölyä? Siis noin 1 litra/1000km. Eihän paalain ole paras osoite
Re: syö öljyä
Turun seudun pajoista ei ole käsitystä, mutta ehkä ensin kannattaisi selvittää tarkemmin mistä tuo öljyn syönti johtuu. M03 9-5:ssa on huohotinvaivainen kone, joten onko huohotinpäivitykset tehty? Jos ne on tehty, niin onko konetta muuten tutkittu miten pahalta esim. venakopan alla näyttää? Näiden huohotinvaivaisten öljynsyönti usein johtuu siitä, että karsta on jumittanut männänrenkaat ja siihen voisi auttaa ns. liuotushoito tähän tapaan -> https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311
Eski
Eski
Re: syö öljyä
Itse olen muutaman öljysyöpön B2x5-moottorin kanssa touhunnut ja kaikissa on ollut falskaavat venttiilivarren kumit ja karstoittuneet pakoventtiilit (joista joka koneessa yksi oli palanut karstan takia). Toki ahdin on myös yleinen syy öljynkulutukseen.Mertmi kirjoitti: ↑Ti Syys 27, 2011 20:03
Omasta kun laitoin koneen, niin pakoventtiilien varret oli 3x paksummat, kuin mitä niiden kuuluu olla. Niin karstassa ne olivat. Ja ne olisivat palaneet millä hetkellä hyvänsä. Suosittelen kannen irroitusta. Ei sitä välttämättä ole pakko oikaisuttaa. Omanikin katsoin vain teräsviivaimella, että on suora. Venttiilitkin läpättiin ihan vanhanajan menetelmin (tosin venttiilit kävi hiottavana yhden jokkisukon luona).
Kannen irroittaminen ei ole kovin iso homma, tärkeää on muistaa ketjunkiristimen löysääminen niin että laahaimet sun muut eivät hajoa kantta nostaessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: syö öljyä
No, mie taasen laitoin kaksi konetta vanhoilla venttiilivarren tiivisteillä ja rengastin männät. Molemmissa koneissa oli öljyrenkaat jumissa ja täynnä karstaa. Öljynkulutus pysyi aisoissa ensimmäisessä reilun satatonnia (sitten möin pois) ja toisessa potilaassa sama tilanne n. 90tkm ajon jälkeen. Nyt on tuo 9-5 vm. 2004 alkanut syödä öljyä. Siinä tosin on mittarissa jo n. 330tkm. Pölläyttää kylmästartissa. Pitäisi tutkia turbon välykset varmaan ekana. Tuossa kyllä on uudesta lähtien ollut Mitsu, joten vaikea uskoa että olisi vielä väljä. Männänrenkaat varmaan fuskaa jo... Menee tosin vain litra öljyä / 10tkm. Eli lievää vasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: syö öljyä
Turun Superkoneistusta olen käyttänyt moottoriremonteissa ja ollut tyytyväinen. Tälläkin hetkellä yksi kansi siellä laitettavana. Mutta jos ei ole itse aikomusta irrottaa tai purkaa konetta, niin ei ehkä ole oikea paikka. On siis puhtaasti moottorikoneistamo, ei autokorjaamo.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: syö öljyä
Viiru tuli taloon ja moottori on vuotanut/vuotaa öljyä. Koneen takaosa ja edestä katsottuna vasen puoli vaikuttivat kuivilta kun taas etuosassa ja oikeassa kyljessä näkyy selviä merkkejä vuodosta. Turbo näytti kuivalta. Mistä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan ja onko noissa ongelmakohdissa yhtä nimittäjää?
https://flic.kr/p/2mrU2q5
https://flic.kr/p/2mrWykZ
https://flic.kr/p/2mrU2q5
https://flic.kr/p/2mrWykZ
Saab 9-5 2.0t Biopower -07
Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t
Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t