öljynpainevalo
Re: öljynpainevalo
Jos joku haluaa tähän öljynpainevalojuttuun omakohtaisesti perehtyä, niin multa saisi halvalla muuten hyvän femman, jossa tuo valo alkaa palaa tyhjäkäynnillä kun kone on käytetty lämpimäksi. viewtopic.php?f=18&t=183662
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: öljynpainevalo
Lainaan ketjua, sillä ongelman kuvaus on hyvin samanlainen:
Ostin kaverin pojalle ylppärilahjaksi 1999 9-5:n b205e-moottorilla. Tänään meidän piti tutkia satunnaisen jäähdytysnestevuodon syytä, kun pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kotipihassa mittaristoon levähti öljykannun kuva tiukujen helistessä.
Siltä seisomalta auto ajettiin talliin ja irrotimme öljynpaineen säätöventtiilin tarkastusta varten. Sen männässä oli jokunen naarmu, joten hioin pärseet kevyesti vesihiomapaperilla tasaiseksi. Koeajolenkillä yhdessä pysähdyksessä öljynpainevaroitus toistui, joten pahasti pelkään vian olevan muualla...
Öljynpaineita pääsemme toivottavasti mittaamaan lähiaikoina, mutta henkisesti täytynee valmistautua isompaan katastrofiin? (Pienenä oljenkortena tässä mittaukseen saakka on, että myyjän juuri vaihtama öp-anturi olisi väärän mallinen...)
Mitä on siis odotettavissa, kampiakselin laakerit sohlona, mutta mitä muuta?
Ostin kaverin pojalle ylppärilahjaksi 1999 9-5:n b205e-moottorilla. Tänään meidän piti tutkia satunnaisen jäähdytysnestevuodon syytä, kun pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen kotipihassa mittaristoon levähti öljykannun kuva tiukujen helistessä.
Siltä seisomalta auto ajettiin talliin ja irrotimme öljynpaineen säätöventtiilin tarkastusta varten. Sen männässä oli jokunen naarmu, joten hioin pärseet kevyesti vesihiomapaperilla tasaiseksi. Koeajolenkillä yhdessä pysähdyksessä öljynpainevaroitus toistui, joten pahasti pelkään vian olevan muualla...
Öljynpaineita pääsemme toivottavasti mittaamaan lähiaikoina, mutta henkisesti täytynee valmistautua isompaan katastrofiin? (Pienenä oljenkortena tässä mittaukseen saakka on, että myyjän juuri vaihtama öp-anturi olisi väärän mallinen...)
Mitä on siis odotettavissa, kampiakselin laakerit sohlona, mutta mitä muuta?
Re: öljynpainevalo
Kampiakseli kiero ja laakeripukit soikeana. Eli täystuho, valitettavasti.
Jos/Kun Saabissa syttyy öljynpainevalo moottorin käydessä, niin matka jatkuu hinausautolla, niin voi olla ehkä pelastettavissa vielä.
Jos/Kun Saabissa syttyy öljynpainevalo moottorin käydessä, niin matka jatkuu hinausautolla, niin voi olla ehkä pelastettavissa vielä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: öljynpainevalo
Jos sinne on tarvikeanturi laitettu, niin se voi hyvinkin sytyttää öljynpainevalon lämpöisillä öljyillä, vaikka kone olisi uudenveroisessa kunnossa, kokemusta on. Orkkisanturi ensin kiinni, ei ole kallis kokeilu, vain hiukan ärsyttävässä paikassa vaihtaa.
Re: öljynpainevalo
Täytyy siis edetä seuraavasti:
1) Ensin anturin tarkistus.
2) Sitten öljyt pois ja jos metallia öljyn joukossa, niin sen jälkeen ei tarvitse edes öljypohjaa irrottaa, vaan säästää tuonkin energian suosiolla moottorin vaihtoon.
1) Ensin anturin tarkistus.
2) Sitten öljyt pois ja jos metallia öljyn joukossa, niin sen jälkeen ei tarvitse edes öljypohjaa irrottaa, vaan säästää tuonkin energian suosiolla moottorin vaihtoon.
Re: öljynpainevalo
Itellä orkkisanturit kestävät 6-12kk. Kokemusta on. Kolme anturia merkkiliikkeessä asennettu, koitettu ja kaikki hajonneet samalla tavalla. Eli öp valo ei syty starttauksen yhteydessä. Eri rakenteella oleva "tarvike" anturi toimii ongelmitta paremman rakenteensa ansiosta.raimsshi kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 08:27Jos sinne on tarvikeanturi laitettu, niin se voi hyvinkin sytyttää öljynpainevalon lämpöisillä öljyillä, vaikka kone olisi uudenveroisessa kunnossa, kokemusta on. Orkkisanturi ensin kiinni, ei ole kallis kokeilu, vain hiukan ärsyttävässä paikassa vaihtaa.
Orkkis antureista johto murtuu anturiin sisäänmenon kohdasta. Joten niin työläs kun anturi on vaihtaa, niin omaan femmaan ei orkkisanturia öljynpaineelle enää koskaan laiteta. Ainakin EPS merkkisessä anturissa johdon sisäänmeno on vahvistettu, joten murtumisongelmaa ei ole. Toiminut jo vuosia ongelmitta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: öljynpainevalo
Jännä kun itse olen laittanut orkkisantureita eri koneisiin, niin yhdessäkään ei ole ollut ongelmaa. Tarvikeanturista pitäisi jotenkin saada ennen asennusta mitattua paine jolla se sytyttää merkkivalon. Tai eipä se kummoisia välineitä vaatisi että mittauksen saisi tehtyä.
Re: öljynpainevalo
Onkohan tuollainen Motonetin anturi 37-0144 mistään kotoisin?
Sellainen on ilmeisesti autoon asennettu, sillä ostokuitit löytyi päiväyksellä 25.4.2021.
Sellainen on ilmeisesti autoon asennettu, sillä ostokuitit löytyi päiväyksellä 25.4.2021.
Re: öljynpainevalo
Eiköhän se sinne ole vaihdettu jo samaisten valoilmiöiden vuoksi aiemmin. Suosittelisin samantien uhraamaan sen verran aikaa että otat öljypohjan auki ja kurkkaat vähintään kolmosen runkopukin samalla kun putsaat sihdin. Kuumilla öljyillä välkyttely kun viittaa notkeiden öljyjen karkaamiseen pois voitelupinnalta niin ei se syy taida olla anturissa vaan muualla.
Samalla tietty kun dp on irrotettava niin sen öljynpaineanturin vaihto ei vaadi kuin startin siirtämisen pois edestä.
Samalla tietty kun dp on irrotettava niin sen öljynpaineanturin vaihto ei vaadi kuin startin siirtämisen pois edestä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-5 Vector 2.3tA BP -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: öljynpainevalo
entäpä sellainen juuri laakerit vaihdettu,sihti tarkastettu,kello vaihdettu, holkki hoonattu malli joka kuitenkin blinkautteli kuumana jölykannun kuvaa
voisiko kusta tapsainoakselin porauksista koska ne eivät edes pyöri siellä kun ed omistaja on katkaissut ketjun, nin tosiaan jölypuppu tarkastettu ja jakopääkin heitetty ineen ns varmuuden maksimoimiseksi
voisiko kusta tapsainoakselin porauksista koska ne eivät edes pyöri siellä kun ed omistaja on katkaissut ketjun, nin tosiaan jölypuppu tarkastettu ja jakopääkin heitetty ineen ns varmuuden maksimoimiseksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: öljynpainevalo
Mestari:
Ei niin paljon, että olisi vaikutusta. Edellisessä koneessa oli pakopuolen tp-akselin laakeri kulunut niin väljäksi, että akseli liikkui todella paljon ylös-alas suunnasssa öp:n kautta heiluttaessa. Siinä kohtaa mietittiin öljynpaineen karkaamista väljän tp-laakeripesän vuoksi. Silloin ranetettiin ketju katki vain ja uudet laakerit, eikä öljynpaineongelmaa ollut. Toki käytin vähän paksumpaa öljyä varmuuden vuoksi. Vaihdoitko imusihdin putken o-renkaat? Toki jos kampiakseli on kiero, niin se jauhaa nopeasti uudetkin laakerit niin väljäksi, että öljynpaine pääsee karkaamaan sitä kautta taas.
kvande:
Itselläni on juuri sellainen anturi EPS merkkisenä.
Suosittelen toimimaan kuten vesa67 kertoi, koska todennäköisesti öljynpainevalon vilkkumista on koitettu jo korjata aiemmin tuolla anturin vaihdolla aikaisemmin. Lähestulkoon aina anturi hajoaa niin, kuten itsellänikin että öljynpainevalo ei syty ollenkaan. Erittäin harvoin Saabeissa anturi hajoaa niin, että valo palaa syyttä suotta taulussa.
Sanoisin, että aivan turhaan vaihdat taas uutta anturia, koska vika on lähes varmasti moottorin laakeroinnissa, laakeripukissa ja/tai kampiakselissa. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.
Ei niin paljon, että olisi vaikutusta. Edellisessä koneessa oli pakopuolen tp-akselin laakeri kulunut niin väljäksi, että akseli liikkui todella paljon ylös-alas suunnasssa öp:n kautta heiluttaessa. Siinä kohtaa mietittiin öljynpaineen karkaamista väljän tp-laakeripesän vuoksi. Silloin ranetettiin ketju katki vain ja uudet laakerit, eikä öljynpaineongelmaa ollut. Toki käytin vähän paksumpaa öljyä varmuuden vuoksi. Vaihdoitko imusihdin putken o-renkaat? Toki jos kampiakseli on kiero, niin se jauhaa nopeasti uudetkin laakerit niin väljäksi, että öljynpaine pääsee karkaamaan sitä kautta taas.
kvande:
Itselläni on juuri sellainen anturi EPS merkkisenä.
Suosittelen toimimaan kuten vesa67 kertoi, koska todennäköisesti öljynpainevalon vilkkumista on koitettu jo korjata aiemmin tuolla anturin vaihdolla aikaisemmin. Lähestulkoon aina anturi hajoaa niin, kuten itsellänikin että öljynpainevalo ei syty ollenkaan. Erittäin harvoin Saabeissa anturi hajoaa niin, että valo palaa syyttä suotta taulussa.
Sanoisin, että aivan turhaan vaihdat taas uutta anturia, koska vika on lähes varmasti moottorin laakeroinnissa, laakeripukissa ja/tai kampiakselissa. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: öljynpainevalo
Tuohon anturin palatakseni: Auton myynyt rane kertoi vaihdattaneensa anturin öljyvuodon vuoksi. - Olihan tuo moottorin alusta tosiaan hiukan öljyinen, mutta minun miestäni öljy olisi ennemminkin peräisin kampikammion hihnapyörän takaa.
Kaveri tuo kohta auton tutkittavaksi, joten jännityksellä odotan mitä tuleman pitää, kun laskemme öljyt pihalle... (Ei siis pihaan.)
Kaveri tuo kohta auton tutkittavaksi, joten jännityksellä odotan mitä tuleman pitää, kun laskemme öljyt pihalle... (Ei siis pihaan.)
Re: öljynpainevalo
juu mutta ensihoidoksi silloin vaihdettiin kk ja rk joissa ei ollut sanomista joten ehkä kampuran jauhamisilmiö on poissuljettu
sekundääri kokeiluna jakopää uusiksi eikä sielläkään mitään aihetta selvittävää
sekundääri kokeiluna jakopää uusiksi eikä sielläkään mitään aihetta selvittävää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: öljynpainevalo
Omakohtainen kokemus samasta aiheesta : Pitkään metsästin vikaa ja lopulta se oli naarmuille kulunut öljympumpun kansi joka päästi kumana paineet karkaamaan . Sen kannen irroitus on kuitenkin todella simppeli homma niin kannattaa melkein tarkistaa
Re: öljynpainevalo
heh sekin on poissuljettu siitä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,