Männänrenkaat
Männänrenkaat
Moro! Onko Saab 9-5 2.3t 2006 Männänrenkaiden vaihto
kallista? Eli Mitä osat ja paljonko työ tulisi maksamaan?
Noin suurin piirtein.
Itte ei pysty.
kallista? Eli Mitä osat ja paljonko työ tulisi maksamaan?
Noin suurin piirtein.
Itte ei pysty.
Jartsi
Re: Männänrenkaat
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -b235.html
Työtä koko hommaan menee ihan hihasta heitettynä nyrkkipajalla 20-30 tuntia joten perus tuntiliksalla n.1500 € töihin
Pari tonnia kannattanee budjetoida jos tosiaan VAIN männänrenkaat vaihtaa
Tässä vielä video missä näytetään homma
Työtä koko hommaan menee ihan hihasta heitettynä nyrkkipajalla 20-30 tuntia joten perus tuntiliksalla n.1500 € töihin
Pari tonnia kannattanee budjetoida jos tosiaan VAIN männänrenkaat vaihtaa
Tässä vielä video missä näytetään homma
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Männänrenkaat
Jos joutuisin kannen nostamaan kuoleentuneiden männänrenkaiden takia, niin laittaisin myös vähintään uudet venttiilivarsien kumit ja kiertokankien laakerit.
Jakopään kunto kannattaa myös syynätä huolella, koska oletettavasti motilla on jo kilometrejä takana kohtuullisen paljon.
150€ osiin on mielestäni reilusti alakanttiin, kun tuollaista projektia budjetoidaan
Pelkästään kannentiiviste Motonetistä 50€, ja kun joutuu teettämään remontin pajalla, niin eivät välttämättä hyväksy itseostettuja osia.
Tilaavat samat osat kalliimmalla omien hankintasoppareiden perusteella, koska takuu
Jakopään kunto kannattaa myös syynätä huolella, koska oletettavasti motilla on jo kilometrejä takana kohtuullisen paljon.
150€ osiin on mielestäni reilusti alakanttiin, kun tuollaista projektia budjetoidaan
Pelkästään kannentiiviste Motonetistä 50€, ja kun joutuu teettämään remontin pajalla, niin eivät välttämättä hyväksy itseostettuja osia.
Tilaavat samat osat kalliimmalla omien hankintasoppareiden perusteella, koska takuu
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Männänrenkaat
Itse hieman epäilen tuota männärenkaiden kuoleentumista, tiivistyminen perustuu kuitenkin enemmän paine-eroon kuin jousivoimaan. Sitten jos ongelmana on kuluneet rengasurat, niin männän vaihtamien on helpompaa kuin koneistaminen ja renkaiden vaihtaminen paksumpiin.
Jos männät ottaa pois koneesta ja kannen irti, niin tiivisteisiinkin menee helposti muutama satanen, kansi pitäisi kuitenkin tehdä samalla, eli venttiilivarren kumit ja venttiilien puhdistus ja hionta. Jakopääkin kannattaa tehdä samalla, kuten Termos sanoi.
Korjaamon näkökulmasta vaihtokone on parempi ratkaisu kuin koneen irroittaminen, remontointi ja takaisin asentaminen. On nimittäin oma haasteensä pitää asiakkaan autoa nosturilla odottamassa konerempan valmistumista.
Jos männät ottaa pois koneesta ja kannen irti, niin tiivisteisiinkin menee helposti muutama satanen, kansi pitäisi kuitenkin tehdä samalla, eli venttiilivarren kumit ja venttiilien puhdistus ja hionta. Jakopääkin kannattaa tehdä samalla, kuten Termos sanoi.
Korjaamon näkökulmasta vaihtokone on parempi ratkaisu kuin koneen irroittaminen, remontointi ja takaisin asentaminen. On nimittäin oma haasteensä pitää asiakkaan autoa nosturilla odottamassa konerempan valmistumista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Männänrenkaat
Paljon et ole vissiin T7:aan tutustunut.. Näistä kuoleentuu öljy-/männänrenkaat melkeen kaikista, käytöstä riippuen että kuinka pian.ippe kirjoitti: ↑Ke Kesä 02, 2021 08:30Itse hieman epäilen tuota männärenkaiden kuoleentumista, tiivistyminen perustuu kuitenkin enemmän paine-eroon kuin jousivoimaan. Sitten jos ongelmana on kuluneet rengasurat, niin männän vaihtamien on helpompaa kuin koneistaminen ja renkaiden vaihtaminen paksumpiin.
Termos kirjoitti: ↑Ti Kesä 01, 2021 23:09Jos joutuisin kannen nostamaan kuoleentuneiden männänrenkaiden takia, niin laittaisin myös vähintään uudet venttiilivarsien kumit ja kiertokankien laakerit.
Jakopään kunto kannattaa myös syynätä huolella, koska oletettavasti motilla on jo kilometrejä takana kohtuullisen paljon.
150€ osiin on mielestäni reilusti alakanttiin, kun tuollaista projektia budjetoidaan
Tuosta viimeisimmän t7 remontin osalasku, toki Autodocilta mutta silti.
ELRING Tiiviste, imusarja
3,72 €
FA1 Asennussarja, turboahdin
10,66 €
GLYCO Kiertokangen laakeri
36,93 €
HASTINGS PISTON RING Männänrengassarja
37,26 €
AJUSA Tiivistesarja, venttiilivarsi
32,87 €
ELRING Tiiviste, sylinterikansi
24,42 €
FA1 Tiivistesarja, vent. koppa
7,21 €
ELRING Tiiviste, pakolaipan tiiviste
7,99€
Yht. 160€
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Männänrenkaat
Muihin en ota sen enempää kantaa, mutta omaani teetin viime syksynä täydellisen konerempan, juurikin öljynsyönnin (=männänrenkaiden) takia. Loppusumma oli 3785€, josta työn osuus oli 1500€. Oli suurinpiirtein siinä hintahaarukassa jonka sain arviona ennen remonttia, toki koneen ollessa atomeina sieltä paljastui muutama muukin palikka jotka oli hyvä vaihtaa siinä samalla. Toki oma idea on ns. "ajaa paaliin", eli kaikki mikä hiukankin näytti siltä että kannattaa vaihtaa, vaihdettiin. Aihio oli myöskin kuulemma sieltä synkimmästä päästä, eli huono lähtökohtakin nosti hintaa aavistuksen. Laitan tähän vielä esimerkin vuoksi erottelua osista mitä omaan tuli. Eli vaikkei yksittäinen osa maksaisikaan montaa kymppiä, ne kertautuu hyvin äkkiä, eli budjettia saat tosiaan varata vähintään sen pari tonnia jos teetät työn jossain ja vaikka teettäisit minimin mahdollisen.
Kampiakseli 300€
Rkja kk laakerit 100€
Männänrengassarja 100€
Jakopään korjaussarja 390€
Takapään stefa 25€
Vesipumppu 120€
Kunnostettu kansi 300€
Tiivisteitä (kannen-, imu-, pako- turbo- ym.) 95€
Öljynpaineanturi 16€
Termostaatti 19€
Kannenpultit 30€
Moniurahihna 30€
Kytkinpaketti 240€
Työsylinteri 120€
Ohjaustehostimen putkisarja 160€
Apurungon takapusla 70€
Öljyt 130€
Vetarin stefa 20€
Kampiakseli 300€
Rkja kk laakerit 100€
Männänrengassarja 100€
Jakopään korjaussarja 390€
Takapään stefa 25€
Vesipumppu 120€
Kunnostettu kansi 300€
Tiivisteitä (kannen-, imu-, pako- turbo- ym.) 95€
Öljynpaineanturi 16€
Termostaatti 19€
Kannenpultit 30€
Moniurahihna 30€
Kytkinpaketti 240€
Työsylinteri 120€
Ohjaustehostimen putkisarja 160€
Apurungon takapusla 70€
Öljyt 130€
Vetarin stefa 20€
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Männänrenkaat
Halvimmalla pääsee, kun lisää vaan kiltisti öljyä ja jatkaa ajamista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01