NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ok, kiitoksia. Pitänee ryhtyä puuhastelemaan
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Itse en mitään jarrun osia irrottanut ja hyvin mahtui Motonetin työkalulla työskentelemään.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Morjensta taas vielä pikku tarkennus kyssäriä kokeneemmilta Saabisteilta. Kumpaan suuntaan kannattaa tuota ylätukivarren puslaa lähteä puristamaan pois/paikalleen? Vai onko väliä? Tuossa puslan pesässä ei taida olla mitään huullosta vai oliko? Olikos tuon mutteri vakiokierteellä ja tavallinen vai lukkomutteri, onkos tuosta muistikuvaa. Kiitoksia etukäteen vastauksista, oppinut että helpommalla pääsee kun kysyy viisaammilta. "Heinäsen" korjauskirjakin on mutta tähän puslan vaihtoon siitä ei osviittaa löydy juuri muuta kuin mutterin momentti.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Puslan voi kyllä puristaa kumpaankin suuntaan, itse työnsin ainakin vanhan puslan auton keulan suuntaan.
Pultti taitaa olla ihan normikierteillä, mutta koska panin uuden puslan kiinni vanhalla pultilla ja mutterilla en kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota.
Pultti taitaa olla ihan normikierteillä, mutta koska panin uuden puslan kiinni vanhalla pultilla ja mutterilla en kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kiitoksia vielä neuvoista. Puslat vaihdettu. Lukkomutterit siihen pitäisi nähtävästi sitten laittaa. Paikalla olleissa oli lukituslevy joista toisen menin sitten särkemään. Kävin tuota lukkolevyä marmoritiskiltä hakemassa, ja samalla sitten uusia muttereitakin. Varaosatiskillä sanoivat että uuden ohjeen mukaan ei enää tule tuota lukituslevyä, pelkästään laipalliset teräslukkomutterit tuli. Ei siis nylocit. 3,90e maksoi kaksi mutteria.
Ja hyvin mahtui motonetin sarjalla työskentelemään satula paikallaan. Pitkä 19mm hylsy ja pieni jatko antoi hyvin tilaa vääntää kun vanhaa puslaa auton etuosaan päin työnsin. Lyhyellä hylsyllä kyllä aloitin ja jatkovartisella räikällä. Aika tiukassa oli ennenkuin pamahti irti.
Ja hyvin mahtui motonetin sarjalla työskentelemään satula paikallaan. Pitkä 19mm hylsy ja pieni jatko antoi hyvin tilaa vääntää kun vanhaa puslaa auton etuosaan päin työnsin. Lyhyellä hylsyllä kyllä aloitin ja jatkovartisella räikällä. Aika tiukassa oli ennenkuin pamahti irti.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Sen verran tuosta vielä, aikaisemmin tässä ketjussa oli että motonetin sarjan työntö kuppi ei olisi tarpeeksi syvä. Hakiessani puslat ns. Alkuperäislaatusena motonetista siellä oli tasan 2 kpl toinen lemförder ja toinen trw, joten ei ollut valinnan varaa. Mutta asentaessa huomasin että lemförderillä kuppi meni nätisti pohjaan mutta trw:llä näytti hieman kantavan. Työnsin kyllä sillä paikalleen. Melko kevyesti menivät kun ensin pidin pakastimessa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Femmoja on ollu 4 joista tähän uusimpaan innostuin isompaan puslaremppaan.. Tosin katsurin vahvasta suosituksesta.. Noita poikttaispalloja on tullu vaihettuva, mutta pitkittäispuslia ei. Ajattelin suorittaa operaation auton alla,niinkuin monet muutkin. Mutta homma karkasi kallistuksen vakaajan pultin katkettua. Samoin molemmat kässärin vaijerin kiinnikkeet.. Meinasin ensin et jarrulevy pois ja poraamaan vakaajan pulttia pois.. Mut ei helvetissä. On aika vmäinen noita etupusliakin sepittää auton alla tai vieressä kyhjöttäen. Otin tukivarret napoineen, levyineen irti ja pöydälle. Jarruputketkin lähti ehjänä, satulaan menevän kumiletkun liitoksesta. Olipa mukava touhuta selkä suorana,eikä paskaa karissu päälle kokoaikaa. Vakaajan pultin jämäkin lähti,kun hitsasi mutterin kii ja kierti irti. Samalla porasin myös kässärin kiinnikeitten pultin jämät pois varovasti,että orkkiskierre jäi ehjäksi. M6 tapilla viimeistely. Nyt on uudet pallot, Febi 4kpl ja Lemförder puslat 2kpl.
Työkaluina samantyyppinen puslavaihtosetti,kuin motonetin ja etummaisiin oma viritys.
Työkaluina samantyyppinen puslavaihtosetti,kuin motonetin ja etummaisiin oma viritys.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kun vaihtaa pitkittäisiä, niin riittää että irroittaa kallistuksen vakaajan mutterit korin kiinnityksestä. Niitä en ole nähnyt koskaan katkeavan.
Vaijerin korvakon m6 menee noin 70% todennäköisyydellä poikki.. Eli aina pitää varautua poraamaan/helicoil.
Vaijerin korvakon m6 menee noin 70% todennäköisyydellä poikki.. Eli aina pitää varautua poraamaan/helicoil.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mie otin tukivarresta irti. Ja hyvä että katkesi,muuten olisin yrittäny paikallaan äheltää.. Eikä nuo puslat ollu edes kunnolla hajalla,mutta katsurin mielestä kyllä.. Vanhoja sai takoa pöydälläkin olan takaa, ennenkuin irtosivat pieninä palasina. Uudet meni onneksi helposti paikoilleen. Tänään huomasin,että toisesta tukivarresta on tippunu se kumi,mikä on tukivarren kyljessä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Poikittaistukivarsien uloimmat puslat työn alla. Ensimmäistäkään en vielä saanut irti. On sitten niin pirun tiukassa. 19mm hylsy on aika paljon parempi tuohon työkalun käyttöön kuin 19mm kiintoavain mutta nyt on hylsy kiinni siinä mutterissa.. Kohta lähtee koko paketti pöydälle kun alkaa laittamaan vastaan.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Joutunee antamaan lämpöjä sille...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Fakin tiukassa oli itelläkin.. Laitoin kunnon vedon päälle ja sit vasaralla ulkokooliin. Lähtivät onnex.. Ja VASELIINIA kierteisiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Näin taitaa olla. Tänään vaan kävin ruikkimassa CRC:tä ja annoin olla kun ei ole sopivaa 7mm kuusiokoloa jarrusatulan irroittamiseksi. Löytyi yksi hylsy mallineen jossa pitkä kuusiovarsi. Ei mahdu paikalleen kun ottaa jouseen kiinni. Kävin ostamassa lyhyemmän eikä mennyt sekään. No huomenna uudelleen ostoksille..
Kierteitä en huomannut liukastaa mutta seuraavaksi teen senkin.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Koko satula lähtee kahdella 18mm kannalla olevalla pultilla. Pääsee vähemmällä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
No joo totta! Toiselta puolelta on puslat irti ja ylempi jopa paikallaan mutta pulttia en saa siihen paikalleen. Ja tällä työkalulla ei saa alempaa puslaa asennettua. Eli vielä tämä ahdistaa.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433