Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Tämä vika tulee silloin tällöin varsinkin kuumana ja kaupunki ajossa : esim liikenne valoista lähtiessä tuntuu kuin ettei vastaa kaasun. Muutaman kerran kun löysää ja lisää kaasua lähtee taas vetämään. Läppäkotelo ja sytytys kasetti vaihdettu muista syistä äskettäin. Tämä vika ollut ennen näitä. ei luulisi bensapumpusta johtuvan kun vika tulee yleensä paikaltaan lähtiessä. Käynnistyy normaalisti. E85: lla ajelen. Mites turbo ? Garretilla ajettu 350 tkm ei vielä juuri savuta, mutta tuntuu kyllä jo tehon puute jonkun verran. Vielä vuosi sitten ei välystä havaittavissa dp asennus ja imucobran vaihdon yhteydessä kokeilin ??
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Ja harvoin tekee. Tänä kesänä yhden kerran. Aikaisemmin 0-3 kertaa vuoteen.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Mulla sama vika vai lie ominaisuus...
Mahdollisesti jonkin imuvuoto, teki paljon selvemmin sitä kun oli evap:in takaisinisku rikki... Nyt kun on tulpattu niin mair seuraa hyvin mreqiä jää noin 20 yksikköä jälkeen välillä menee jopa edelle.
Olen kuitenkin pitänyt tähän asti syyllisenä, sitä kun ruuhkassa seisoo paikoillaan ja intercooleri ottaa lämpöö ja moottorinohjaus siirtää sytytystä myöhäisemmäksi nakutuksen välttämiseksi...Tästä johtuen turboviiveen kasvu ja tehonmenetyksen tunne. Kun ottaa vauhtia ja polkaisee pari kertaa niin alkaa normalisoimaan sytytyksen ajoitusta... Esim kun aamulla tai talvella lähtee liikkeelle niin tuntuu että turbopiikki on ihan loputon ja vetää normaalia ärhäkkäämmin, viileämmän ilman ja suuremman syötettävän polttoaine määrän ansioista.
Tälläinen teknisempi ajatus multa tänään, kertokaa omia mielipiteitä asiasta
Mahdollisesti jonkin imuvuoto, teki paljon selvemmin sitä kun oli evap:in takaisinisku rikki... Nyt kun on tulpattu niin mair seuraa hyvin mreqiä jää noin 20 yksikköä jälkeen välillä menee jopa edelle.
Olen kuitenkin pitänyt tähän asti syyllisenä, sitä kun ruuhkassa seisoo paikoillaan ja intercooleri ottaa lämpöö ja moottorinohjaus siirtää sytytystä myöhäisemmäksi nakutuksen välttämiseksi...Tästä johtuen turboviiveen kasvu ja tehonmenetyksen tunne. Kun ottaa vauhtia ja polkaisee pari kertaa niin alkaa normalisoimaan sytytyksen ajoitusta... Esim kun aamulla tai talvella lähtee liikkeelle niin tuntuu että turbopiikki on ihan loputon ja vetää normaalia ärhäkkäämmin, viileämmän ilman ja suuremman syötettävän polttoaine määrän ansioista.
Tälläinen teknisempi ajatus multa tänään, kertokaa omia mielipiteitä asiasta
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Evappi tulpattu. Selitys kuulostaa uskottavalta. Tosin nyt teki toisen kerran tänä kesänä ja antoi vika koodin 5744 uudelle läppäkotelolle !. Vai onko niin että läppäkotelo kuumuu liiaksi ?.myöskin läppäkotelon o rengas vaihdettu. Imuvuotoa ei havaittu tosin tyhjäkäynti jäänyt hetkeksi isommille kierroksille muutaman kerran ,mutta tasoittuu heti ,kun vähän antaa lisä kierroksia .
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Katso SID-infosta ioff-parametria. Jos siinä on isoja negatiivisia arvoja, niin silloin sytytystä myöhäistetään nakutuksen takia ja tehoa rajoitetaan. Tuolla saat selville sen että onko kyseessä aiemmin esitetty teoria.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Nyt on muutaman kerran silloin tällöin tehnyt taas. Sid infosta huomasin lamb näyttää 0 eikä muutu. Palautuu aina kun vaan sammuttaa välillä.ajaakin voi muttei kiihdy. Lambda anturi uusittu vuosia sitten ja teki myös sen jälkeen muistaakseni.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Taitaa olla perinteinen johtosarjavika J16 liitoksessa.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... &hilit=J16
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... &hilit=J16
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Tehot häviää kuumana kaupunkiajossa
Vikakoodi on yleensä ollut 5744 ja läppäkotelo vaihdettu . Nyt on antanut 802 ..tai 804 ei kumminkaan tuo mihin viittasit
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%