9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ufferi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 24, 2020 23:12

9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Ufferi »

Moi

Tälläinen ongelma tullut esiin, että ahtaa liikaa. Kiihdytykset pitää tehdä puolella kaasulla jos ei halua, että menee sen turbo mittarin mukaan punaiselle ja rötäisee. liikkuu tuolla puolella kaasullakin todella livakkaan tuntuisesti. Sitten kun on ajellut jonkun aikaa joskus 10-50km niin tapahtuu kummia ja meno halut vähenee ja voi kiihdyttää kaasu pohjassakin ilman murheita. Sitten kun joskus sammutat ei mitään, mutta kun käynnistää niin saattaa heti olla moottorin vikavalo päällä ja siellä ilmoitusta bybassista. Sen olen ottanut käteenkin ja pyöritellyt ja ihmetellyt ja omasta mielestä siinä ei ole ongelmaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1318
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jokin letku irti ahtopaineen hallinnan puolelta? Magneettiventtiilin kolme letkua imukärsän vierellä, yksi menee ahtimen ahtopuolelle, toinen hukkaportille ja kolmas taisi mennä imukärsään?

Myös hukkaportin ohjausventtiilin toimimattomuus tai juuttunut hukkaportti sopisi vikakuvaukseen.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Ufferi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 24, 2020 23:12

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Ufferi »

Hmm kaikki kolme letkua näytti olevan paikoillaan ja yhtäkkiä katsottuna ehjiä. Hukkaportti jutut on vielä katsomatta
tonnaritomppa
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Kädessä pyörittelemällä et bypassin vikaa tunnista.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Magneettiventtiilin jumittuminen on tullut joskus vastaan, koputtamalla ruuvimeisselin kahvalla t7-venttiilin runkoon on taas alkanut toimia..., ainakin helppo testata :D
Once a "saaber" allways a "saaber"
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 Aero 2005 biopower(St3 by j.Carlsson) (nykyinen auto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10046
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän Femma ahtoi fuel cut :lle asti ja vika oli välillä päällä, välillä ei. Alkoi jo epätoivo tulla, kun ei vika löytynyt. Hukkaportin kellon vaihdoin jne. lopulta vika löytyi. Turbon magneettiventtiilin reikään oli mennyt roska. En voinut olla täysin varma, miten syvälle se oli uinut kanavaan. Vaihdoin toisen venttiilin ja vika poistui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Hukkaporttia ei availe riittävästi, johtuu mistä johtuu.

Itselläni oli toiseen suuntaan vika, että ei ahtanut riittävästi niin vika oli hukkaportin akselin jumittuminen jatkuvasti auki.

Voit vähän notkistaa hukkaportin liikkeitä irrottamalla magneettiventtiililtä sen hukkaportin kellon letkun (keskimmäinen) ja painat pistoolilla paineilmaa sinne, sitä veivaat eestaas muutaman kerran niin luulis ainakin sen akselin herkistyvän jos ei tahdo aueta muuten
Ufferi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 24, 2020 23:12

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Ufferi »

Noniin nyt on vaihdettu bybassi ja turbo, mutta ongelma edelleen sama ahtaa liikaa.. tiedä sitten mitä seuraavaksi kokeilisi. Ahdin oli jo elämänsä päässä muutenkin söi öljyä ja sitä rataa
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Meillä on vaihdettu kaikkiin femmoihin uusi tarvike garretin kopio, ahtimet ovat toimineet hyvin mutta hukkaportin kellot on pitänyt vaihtaa vanhoista alkuperäisistä garreteista koska tarvike turbojen hukkaportit ovat olleet ns liian jäykkiä, ei ala ahtamaan helpolla. Vaikuttaa ajo mukavuuteen merkittävästi.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4749
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Palataan ihan alkuun. Bypassiltä lähtee alipaineletku, ja mihin se menee? Sen pitäisi mennä magneettiventtiilille rintapellissä suoraan keskelle mankkuvenaa ja mankkuvenalta lähteä vasemmalle ja oikealle yhteensä kaksi letkua. Toinen kaasuläppäkotelolle(repsikan puoleinen) ja toinen imusarjaan(kuskin puoleinen) . Onko sulla näin?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
Ufferi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Loka 24, 2020 23:12

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Ufferi »

Eipä ollut oli yksi letkuista poikki nyt korvattu uudella ja toimii kiitos vielä
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4749
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 2.3t biopower -08 ahtaa liikaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvä kun tuli kuntoon! :saab:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
Vastaa Viestiin