2.3t bio -08 vääntö kateissa
2.3t bio -08 vääntö kateissa
Elikkä 9-5 alkanut temppuilla seuraavasti: Kun painaa kaasua vauhdissa kunnolla niin kierrokset ampaisee 5000:een nopeasti mutta mitään kovin suurta kiihtymistä ei oikein tapahdu. Auto kulkee kyllä ja sillä voi ajella eli jotain tehoja on jäljellä.
Kaupunkiajossa kulkee suht normaalisti eikä oireita oikein huomaa, mutta etenkin isommassa vauhdissa, vaikka liuskasta motarille, ei tunnu kiihtyvän minnekkään. Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi. Eli moottori käy mutte vääntöä ei ole. Vielä tuntuu, että vika vaihtelee eli joskus on pahemmin tehot kateissa (ts ei lyö kierroksia tappiin heti vaan alkaa kiihtymään) ja joskus taas kun kokeilee niin kiihtyy ihan ok. Mielestäni turbomittarin neula ei nouse tarpeeksi korkelle. Muistaakseni ennen meni punaisen rajoille, mutta nyt jää alle.
Kyselen nyt täältä ensin kun ns ammattilaisien korjauksista on nyt niin huonoja kokemuksia viime kerroilta, että taitaa se ammattitaito olla Saab:n kohdalla nykyään täällä:)
Kaupunkiajossa kulkee suht normaalisti eikä oireita oikein huomaa, mutta etenkin isommassa vauhdissa, vaikka liuskasta motarille, ei tunnu kiihtyvän minnekkään. Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi. Eli moottori käy mutte vääntöä ei ole. Vielä tuntuu, että vika vaihtelee eli joskus on pahemmin tehot kateissa (ts ei lyö kierroksia tappiin heti vaan alkaa kiihtymään) ja joskus taas kun kokeilee niin kiihtyy ihan ok. Mielestäni turbomittarin neula ei nouse tarpeeksi korkelle. Muistaakseni ennen meni punaisen rajoille, mutta nyt jää alle.
Kyselen nyt täältä ensin kun ns ammattilaisien korjauksista on nyt niin huonoja kokemuksia viime kerroilta, että taitaa se ammattitaito olla Saab:n kohdalla nykyään täällä:)
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Kytkin luistaa.
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Manuaali vai automaatti?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Katso liikkuuko turbon kello kohtuu helposti ja varo ettei testauksessa hukkaportti käänny liikaa ja ota ahtimen seinämään. Pienellä paineella voi puhallella magneettiventtiilin keskimmäiseen letkuun muistaakseni. Jos on turbo vaihdettu tarvike garret turboon saattaa kello olla liian jäykkä näin ainakin meillä kaikissa. Ja olemme joutuneet tarvike turboihin vaihtamaan vanhasta garretista kellon.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
"Kun painaa kaasua vauhdissa kunnolla niin kierrokset ampaisee 5000:een nopeasti mutta mitään kovin suurta kiihtymistä ei oikein tapahdu."
"Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi."
Mikäli näistä nyt oikein ymmärsin, niin laatikkovikahan tuossa on kyseessä. Eli luistaa manuaalin kytkin, tai automaattiaski.
Ja jos on manuaali, niin en kyllä juurikaan ajaisi luistavalla kytkimellä. Menee vauhtipyöräkin pilalle, tai ainakin kitkapinta sorvauskuntoon.
Reilun tuhatlappusen kustantaa kytkinremppa osineen kohtuuhintaisella korjaamolla, ja ainakin työsylinteri on syytä hankkia originaaliosana (55558371).
"Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi."
Mikäli näistä nyt oikein ymmärsin, niin laatikkovikahan tuossa on kyseessä. Eli luistaa manuaalin kytkin, tai automaattiaski.
Ja jos on manuaali, niin en kyllä juurikaan ajaisi luistavalla kytkimellä. Menee vauhtipyöräkin pilalle, tai ainakin kitkapinta sorvauskuntoon.
Reilun tuhatlappusen kustantaa kytkinremppa osineen kohtuuhintaisella korjaamolla, ja ainakin työsylinteri on syytä hankkia originaaliosana (55558371).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Kiitos kaikille. Manuaali on kyseessä ja kilometrejä takana 230tkm (muistista vedettynä). Turbo, kytkin ja vaihteet alkuperäiset. Kyktimen luistaminen kyllä kuulostaa loogiselta selitykseltä.
Onkohan tämä sellainen homma, jonka osaa tehdä yleiskorjaamot vai pitäiskö etsiä Saab erikoistunut huolto? Niitä taitaa vähemmän enää olla. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt pääkaupunkiseudulla ei enää SAAB korjaamoina esiinny tai on lopettanut.
Vaihdelaatikossakin lienee jotain häikkää, kun 2. vaihde menee vähän huonommin päälle... Varmaan samalla kannattaa tätäkin katsoa.
Onkohan tämä sellainen homma, jonka osaa tehdä yleiskorjaamot vai pitäiskö etsiä Saab erikoistunut huolto? Niitä taitaa vähemmän enää olla. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt pääkaupunkiseudulla ei enää SAAB korjaamoina esiinny tai on lopettanut.
Vaihdelaatikossakin lienee jotain häikkää, kun 2. vaihde menee vähän huonommin päälle... Varmaan samalla kannattaa tätäkin katsoa.
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Ei ole häikkää laatikossa. Vaihdevivuston nivelet/helat kuluneet. Uusia saa saabilta ja parannettuja messinkiheloja vaikkapa maptunpartsilta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Vaivaan vielä asiantuntijoita:)
Kyselin tarjouksia kytkinrempasta ja hinnat välillä 772-1400€ sis työ / osat. Yleensä korjaamot käyttää kokemuksestani halvimpia osia, joten saisiko vielä suosituksen mikä kytkinpaketti kannattaa ostaa? Vai kestääkö kaikki sen mitä nyt tuolla autolla on vielä kilometrejä jäljellä normaalissa ajossa
Jos ostaisin itse ja veisin niin ainakin voisi varmistaa, että osat on ok.
Kyselin tarjouksia kytkinrempasta ja hinnat välillä 772-1400€ sis työ / osat. Yleensä korjaamot käyttää kokemuksestani halvimpia osia, joten saisiko vielä suosituksen mikä kytkinpaketti kannattaa ostaa? Vai kestääkö kaikki sen mitä nyt tuolla autolla on vielä kilometrejä jäljellä normaalissa ajossa
Jos ostaisin itse ja veisin niin ainakin voisi varmistaa, että osat on ok.
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Sachs paineasetelma ja levy, työsylinteriksi aiemmin mainitsemani GM -originaaliosa.
Kytkinrempassa työn hinta on helposti 75% koko homman hinnasta, niin mitään pilipaliosia ei kannata asentaa menemään heti rikki. Osan takuu ei lohduta, kun paja kinuaa tonnia apurungon ja laatikon irroittamisesta
Jos haluaa varmistella kytkimen kestävyyttä, niin Aeron suurempi kytkinpaketti (paineasetelma ja levy) asentuu samalla vaivalla, ei vaadi mitään muutoksia, eikä poljintuntuma muutu raskaammaksi.
Hintaero autosi vakiokytkimeen on ostopaikasta riippuen kymmeniä euroja, ei satasia
Motonet käsittääkseni myy Sachs:in kytkinpaketteja, mutta jos uskallat vähän riskeerata, niin Topautoosat, Autodoc yms. puljut myy ko. pakettia aika paljon edullisemmin. Riskinä noissa on se, että toimittavat jollain verukkeella huonompilaatuisen varaosan, mitä tilasit.
Itse ostin aikoinaan Aeron kytkinpaketin topautoosat.fi -firmasta hintaan 177e, sisältäen rahdin. Ihan aito Sachs -paketti sieltä tuli.
Googleen "Saab 3000 951 018", jos Aeron osat kiinnostaa.
Ja kun vaihteisto on irti, niin kannattaa tutkia ne vivuston helat, silloin ne on helppo vaihtaa muutamassa minuutissa. Suosittelen tuota puslasarjaa, vaikka onkin törkeän kallis hinta parista metallikilkkeestä:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
Se koko vivusto maksaa kuitenkin lähemmä 200e kuluineen
Kytkinrempassa työn hinta on helposti 75% koko homman hinnasta, niin mitään pilipaliosia ei kannata asentaa menemään heti rikki. Osan takuu ei lohduta, kun paja kinuaa tonnia apurungon ja laatikon irroittamisesta
Jos haluaa varmistella kytkimen kestävyyttä, niin Aeron suurempi kytkinpaketti (paineasetelma ja levy) asentuu samalla vaivalla, ei vaadi mitään muutoksia, eikä poljintuntuma muutu raskaammaksi.
Hintaero autosi vakiokytkimeen on ostopaikasta riippuen kymmeniä euroja, ei satasia
Motonet käsittääkseni myy Sachs:in kytkinpaketteja, mutta jos uskallat vähän riskeerata, niin Topautoosat, Autodoc yms. puljut myy ko. pakettia aika paljon edullisemmin. Riskinä noissa on se, että toimittavat jollain verukkeella huonompilaatuisen varaosan, mitä tilasit.
Itse ostin aikoinaan Aeron kytkinpaketin topautoosat.fi -firmasta hintaan 177e, sisältäen rahdin. Ihan aito Sachs -paketti sieltä tuli.
Googleen "Saab 3000 951 018", jos Aeron osat kiinnostaa.
Ja kun vaihteisto on irti, niin kannattaa tutkia ne vivuston helat, silloin ne on helppo vaihtaa muutamassa minuutissa. Suosittelen tuota puslasarjaa, vaikka onkin törkeän kallis hinta parista metallikilkkeestä:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
Se koko vivusto maksaa kuitenkin lähemmä 200e kuluineen
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Kytkinsylinteriksi joku hyväksi todettu merkki, kuten FTE, Valeo, tai LUK, jos välttämättä haluaa säästää niin itse kelpuuttaisin ainoastaan Rymec-merkkisen työsylinteriksi. Nämä ovat ainakin itselläni pelanneet ongelmitta. Saab originaalin paketissa on ollut viime aikoina FTE:n valmistama tuote, joka on osa Valeo konsernia. LUK taas kuuluu Schaeffler Automotive:en johon kuuluvat suuret valmistajat kuin INA tai FAG.. Eivätköhän he asiansa osaa
Motonetin Aero kytkin 84-1974 on Sachs valmistama ollut jo pitkään.
Tässä kohtaa sitten vauhtipyörä irti ja kampiakselin takastefan vaihto. Takastefassa olen itse käyttänyt alkuperäistä Saab-varaosaa. Materiaali on varmasti etanolin kestävää, kun sitä moottoriöljyn sekaan joutuu väistämättä kuitenkin.
Motonetin Aero kytkin 84-1974 on Sachs valmistama ollut jo pitkään.
Tässä kohtaa sitten vauhtipyörä irti ja kampiakselin takastefan vaihto. Takastefassa olen itse käyttänyt alkuperäistä Saab-varaosaa. Materiaali on varmasti etanolin kestävää, kun sitä moottoriöljyn sekaan joutuu väistämättä kuitenkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa
Suuret kiitokset kaikille avusta. Osat on tilattu ja eiköhän ne saada asennettuakin:)
Tämä foorumi on kyllä aivan mahtava!
Tämä foorumi on kyllä aivan mahtava!