Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Nyt sitten tuli uusi vika. Auto on hetkisen nakuttanut - tulee ajettua itse aika harvoin joten en ole ihan varma milloin on alkanut mutta huomasin itse viime viikolla. Kuitenkin piti selvää säksätykstä / nakutusta, joka noudattaa moottorin kierroksia ts nousee kun painaa kaasua.
Ja sitten tänään teki ekaa kertaa koskaan käynnistyksessä tenät. Ajoin tunnin verran aamusta, kävin kaupassa ja kun oli lähdössä niin eipä lähde käyntiin. Yrittää kyllä normaalisti mutta ei vaan lähtenyt. Yritin noin 10 min ja pidin pieniä taukoja. Sitten viimein lähti vaivoin ja pääsin kotiin asti. Yritin pihassa ja starttasi taas mutta ehkä 5 pyrähdystä meni, kun mielestäni ennen lähtenyt rivakammin.
Akku on suht tuore, laadukas ja pitäisi olla latingissa. DI kasetti on kerran vaihdettu "varmuuden vuoksi".
Voisko käynnistysongelma liittyä tuohon nakutukseen ja onko vinkkejä mistä lähteä ratkomaan? Google antaa kovin monenlaisia ratkaisuja enkä sitä kautta oikein saanut idea...
Ja sitten tänään teki ekaa kertaa koskaan käynnistyksessä tenät. Ajoin tunnin verran aamusta, kävin kaupassa ja kun oli lähdössä niin eipä lähde käyntiin. Yrittää kyllä normaalisti mutta ei vaan lähtenyt. Yritin noin 10 min ja pidin pieniä taukoja. Sitten viimein lähti vaivoin ja pääsin kotiin asti. Yritin pihassa ja starttasi taas mutta ehkä 5 pyrähdystä meni, kun mielestäni ennen lähtenyt rivakammin.
Akku on suht tuore, laadukas ja pitäisi olla latingissa. DI kasetti on kerran vaihdettu "varmuuden vuoksi".
Voisko käynnistysongelma liittyä tuohon nakutukseen ja onko vinkkejä mistä lähteä ratkomaan? Google antaa kovin monenlaisia ratkaisuja enkä sitä kautta oikein saanut idea...
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Starttausongelma 90% varmuudella kaaa, kun kylmänä lähtee mutta kuumana temppuilee.
Nostajat alkaa napsuttelemaan huonosta öljynpaineesta johtuen ensimmäisenä. Öljypohja auki ja sihti puhtaaks.
Nostajat alkaa napsuttelemaan huonosta öljynpaineesta johtuen ensimmäisenä. Öljypohja auki ja sihti puhtaaks.
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
kaaa = kampiakselin asentoanturi
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Kiitoksia taas !
Tuli tilattua anturi ja tällä välin myös vikakoodi taka lambda anturista. Koodi palasi aina hetken päästä kun sen nollasi eli jotain vikana.
Tsekkasin just antureita ja ne taisi kaikki löytyä. Johdot menee samaan kohtaan moottorin päälle ja kas kummaa: taaimmaisen lambdan johdtoliitos irtosi kun vähän koski. Tarkastelin tarkemmin ja vastaliitin (joka tulee anturilta) on erilainen kuin pitäisi, mutta kuitenkin liittimeen sopiva. Siinä ei vaan ole sitä lukitusta eli on tosi löysässä kiinni. Omituista.
Puhdistin liittimet elektroniikan kontaktien puhdistussprayllä (ehkä liian kesyä autoliittimille, mutta sitä nyt oli) ja laitoin takaisin. Lyhyessä koeajossa ei tullut vikakoodi takaisin, mutta en kauaa jaksanut ajella. Olin jo tilannut uuden taka lambdan (Bosch joka lie alkuperäinen ja liitin oikea) eli vaihdan sen nyt kuitenkin.
Tulipa kuitenkin mieleen, että hajoaako noi anturit yleensä oikeasti vai onko niissä enemmänkin näitä kosketushäiriöitä ja ne vaan sitten vaihdetaan uuteen kun auto antaa vikakoodia?
Lisäksi toisen liittimen lukitus on rikottu eli joky kiireinen urpo on taas tätäkin paikkaa korjannut. Google kertoo sekunnissa miten tuo liittimien lukitus avataan jos ei muuten onnistu.
Millä muuten olette autohommissa putsanneet / suojanneet noita liittimien kontakteja hapettumiselta? Kontaksisprayllä vai ihan jollakin WD40:llä? Omassa autohistoriassa aika moni vika on liittynyt pätkineisiin liitoksiin sähköissä...
Tuli tilattua anturi ja tällä välin myös vikakoodi taka lambda anturista. Koodi palasi aina hetken päästä kun sen nollasi eli jotain vikana.
Tsekkasin just antureita ja ne taisi kaikki löytyä. Johdot menee samaan kohtaan moottorin päälle ja kas kummaa: taaimmaisen lambdan johdtoliitos irtosi kun vähän koski. Tarkastelin tarkemmin ja vastaliitin (joka tulee anturilta) on erilainen kuin pitäisi, mutta kuitenkin liittimeen sopiva. Siinä ei vaan ole sitä lukitusta eli on tosi löysässä kiinni. Omituista.
Puhdistin liittimet elektroniikan kontaktien puhdistussprayllä (ehkä liian kesyä autoliittimille, mutta sitä nyt oli) ja laitoin takaisin. Lyhyessä koeajossa ei tullut vikakoodi takaisin, mutta en kauaa jaksanut ajella. Olin jo tilannut uuden taka lambdan (Bosch joka lie alkuperäinen ja liitin oikea) eli vaihdan sen nyt kuitenkin.
Tulipa kuitenkin mieleen, että hajoaako noi anturit yleensä oikeasti vai onko niissä enemmänkin näitä kosketushäiriöitä ja ne vaan sitten vaihdetaan uuteen kun auto antaa vikakoodia?
Lisäksi toisen liittimen lukitus on rikottu eli joky kiireinen urpo on taas tätäkin paikkaa korjannut. Google kertoo sekunnissa miten tuo liittimien lukitus avataan jos ei muuten onnistu.
Millä muuten olette autohommissa putsanneet / suojanneet noita liittimien kontakteja hapettumiselta? Kontaksisprayllä vai ihan jollakin WD40:llä? Omassa autohistoriassa aika moni vika on liittynyt pätkineisiin liitoksiin sähköissä...
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Kyllä ne useimmiten aika väsyttää.
Kaa menee yleensä aikalailla varoittamatta ja lambda alkaa "väsymään"
Kaa menee yleensä aikalailla varoittamatta ja lambda alkaa "väsymään"
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Työkaveri tuossa epäili, että kampiakselin asennotunnistin pitää kalibroida vaihdon yhteydessä oikeaan etäisyyteen. Onkohan näin? Vai voiko vaan ottaa vanhan pois ja ruuvata uuden tilalle?
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Vanha pois ja uusi tilalle.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Juu ei tarvi kalibrointia.
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Kiitoksia! Näillä mennään!
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Kunhan katsoo että vanhan mukana tulee o-rengas mukana. Kahdella renkaalla jääpi liian kauas.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm
Erittäin hyvä huomio, kun olen tätä hommaa kohta itsekin tekemässä.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ma Loka 04, 2021 22:09Kunhan katsoo että vanhan mukana tulee o-rengas mukana. Kahdella renkaalla jääpi liian kauas.
Myöskään öljynsuodattimen jalkaan ei kannata jättää edellisen öljynsuodattimen tiivistettä.
"Jää liian kauaksi" eli öljyä puskee sellasen litran/5km ulos.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)