Penkinlämmittimet
Penkinlämmittimet
Kovasti on kehuttu Saabin penkinlämmittimiä tehokkaiksi, mutta minulla lämpenee hitaasti ja ei kovin "kuumiksi" kumpikaan puoli. Kytkimet olen vaihtanut ristikkäin , mutta ei vaikutusta asiaan.
Kytkimet kädessä pitäen tunteen selvästi , että kytkimen rele "naksahtaa" päälle, mutta katkaisee muutaman sekunnin päästä ja kohta taas kytkee päälle ja katkaisee jne. Vastukset siis lämpenee, mutta hitaasti. Onkohan muuta mahdollista vikaa kuin katkaisijat??. Jos jollain klubilaisella olisi ylimääräisenä molemmat varmasti toimivat kytkimet , olisin halukas ostamaan sopuhintaan.
Kytkimet kädessä pitäen tunteen selvästi , että kytkimen rele "naksahtaa" päälle, mutta katkaisee muutaman sekunnin päästä ja kohta taas kytkee päälle ja katkaisee jne. Vastukset siis lämpenee, mutta hitaasti. Onkohan muuta mahdollista vikaa kuin katkaisijat??. Jos jollain klubilaisella olisi ylimääräisenä molemmat varmasti toimivat kytkimet , olisin halukas ostamaan sopuhintaan.
9-5 AERO -05
Re: Penkinlämmittimet
Jaa, missähän noita on kehuttu tehokkaiksi?
Ei nuo ainakaan omasta mielestä sieltä parhaimmasta päästä ole olleet.
Kokemusta tonnarista, OG 9-3:sta ja 9-5:sta.
Ja kunnossa nuo kait on ollut kun kerran ovat lämmenneet
Ei nuo ainakaan omasta mielestä sieltä parhaimmasta päästä ole olleet.
Kokemusta tonnarista, OG 9-3:sta ja 9-5:sta.
Ja kunnossa nuo kait on ollut kun kerran ovat lämmenneet
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Penkinlämmittimet
Kyllä mullakin toimii femmassa penkinlämmittimet, mutta ei ne kyllä silleen kuumaksi mene kuten joissain autoissa. Oletan että ominaisuus.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Penkinlämmittimet
No jos tehokkuus määritellään kuumenemisen mukaan, niin rikkinäinen penkinlämmitin on sitten tehokkain? Onhan noita tarinoita tämäkin foorumi pullollaan, jossa on palanut reika superloniin, verhoiluun, housunpunttiin ja parhaassa tapauksessa aitoon genuinen nahkaan.
Alkujaanhan lämppärit oli automaattisia ja toimivat silloin ja sen aikaa kun oli tarpeen. Sitten 9000:een järjestelmää tyhmennettiin ja sitä varten lisättiin 4-portaiset säätimet. En tiedä, oliko siinä muita ehtoja kuin se, että pelkurin penkillä piti jonkun istua jotta se alkoi lämmetä. Oma muistikuva tonnarin penkistä oli, että se lämmitti vaikka kesällä, jos vain nappula oli jossain muussa kuin 0-asennossa. Saatan muistaa väärinkin, mutta 80-luvun lopulla tämä järjestelmä syrjäytti automaattisen myös 900:n penkeissä.
Aika pitkään mentiinkin noilla eväillä, ja vasta 2000-luvulle päästyä automaattisten lämppärien mainostettiin tehneen paluun. Esim. femmaan siis vasta viirusilmän ACC-päivityksen yhteydessä. Lisähienoutena alkuperäiseen automatiikkaan verrattuna tuli nyt mahdollisuus valita automaattisen ja manuaalisen pakkokäytön välillä, tästäkään en nyt tiedä, toimiiko tuo manuaalikäyttö joidenkin ehtojen ja raja-arvojen puitteissa. Käyttöohjekirjaa lukemalla varmaan selviäisi...
Olen yrittänyt pitää talouden molemmissa kulkineissa automaattiasetusta päällä, mutta en ole havainnut sitä automatiikkaa kuin käynnistyksessä. Sekä kolkissa että femmassa tuo tuntuu lähinnä tarkoittavan sitä, että lämppärit menee päälle nappiin koskematta ja taitavat kesäaikana jättää menemättä päälle. Sen sijaan lämmitys ei tunnu katkeavan ollenkaan. Jos noissa on joku kiinteä aika-asetus, niin se on aivan liian pitkä, eikä mitään järkevää lämpötila-asetusta tunnu myöskään olevan, eli lämppäri pitää aina sammuttaa napista hetken ajon jälkeen. Ainakin kolkissa järjestelmä tuntuu kyllä hienosti muistavan käyttäjän mieltymykset, eli lämppäri käynnistyy aina sille tehotasolle (1 tai 2), jolle se on viimeksi manuaalisesti napista säädetty.
Femmasta en osaa sanoa, onko siinä suhteessa samanlainen, mutta eroa on ainakin automaatikan/manuaalikäytön valinnassa: Kolkissa valinta tehdään Settings-menun ACC-valikon alta rattinapeilla, siinä missä femmassa pitkä painallus lämppärin napista vaihtaa toimintoa auto-manual-auto jne., ja valittu tila näytetäänSIDissä.
Lämmmityksenhän pitäisi katketa jossain 30°C:n nurkilla, ja tuon ei pitäisi tuntua kuumalta vielä millään aistilla. Oman kaluston perusteella väittäisin, että lämpiäminen jatkuu reilusti tuon jälkeenkin. Saabin penkinlämmittimen neljänkymmentä vuotta kestäneen "kehityskaaren" aikana ei siis ennen toiminnan loppumista ihan päästy alkuperäisen ratkaisun tasolle.
Alkujaanhan lämppärit oli automaattisia ja toimivat silloin ja sen aikaa kun oli tarpeen. Sitten 9000:een järjestelmää tyhmennettiin ja sitä varten lisättiin 4-portaiset säätimet. En tiedä, oliko siinä muita ehtoja kuin se, että pelkurin penkillä piti jonkun istua jotta se alkoi lämmetä. Oma muistikuva tonnarin penkistä oli, että se lämmitti vaikka kesällä, jos vain nappula oli jossain muussa kuin 0-asennossa. Saatan muistaa väärinkin, mutta 80-luvun lopulla tämä järjestelmä syrjäytti automaattisen myös 900:n penkeissä.
Aika pitkään mentiinkin noilla eväillä, ja vasta 2000-luvulle päästyä automaattisten lämppärien mainostettiin tehneen paluun. Esim. femmaan siis vasta viirusilmän ACC-päivityksen yhteydessä. Lisähienoutena alkuperäiseen automatiikkaan verrattuna tuli nyt mahdollisuus valita automaattisen ja manuaalisen pakkokäytön välillä, tästäkään en nyt tiedä, toimiiko tuo manuaalikäyttö joidenkin ehtojen ja raja-arvojen puitteissa. Käyttöohjekirjaa lukemalla varmaan selviäisi...
Olen yrittänyt pitää talouden molemmissa kulkineissa automaattiasetusta päällä, mutta en ole havainnut sitä automatiikkaa kuin käynnistyksessä. Sekä kolkissa että femmassa tuo tuntuu lähinnä tarkoittavan sitä, että lämppärit menee päälle nappiin koskematta ja taitavat kesäaikana jättää menemättä päälle. Sen sijaan lämmitys ei tunnu katkeavan ollenkaan. Jos noissa on joku kiinteä aika-asetus, niin se on aivan liian pitkä, eikä mitään järkevää lämpötila-asetusta tunnu myöskään olevan, eli lämppäri pitää aina sammuttaa napista hetken ajon jälkeen. Ainakin kolkissa järjestelmä tuntuu kyllä hienosti muistavan käyttäjän mieltymykset, eli lämppäri käynnistyy aina sille tehotasolle (1 tai 2), jolle se on viimeksi manuaalisesti napista säädetty.
Femmasta en osaa sanoa, onko siinä suhteessa samanlainen, mutta eroa on ainakin automaatikan/manuaalikäytön valinnassa: Kolkissa valinta tehdään Settings-menun ACC-valikon alta rattinapeilla, siinä missä femmassa pitkä painallus lämppärin napista vaihtaa toimintoa auto-manual-auto jne., ja valittu tila näytetäänSIDissä.
Lämmmityksenhän pitäisi katketa jossain 30°C:n nurkilla, ja tuon ei pitäisi tuntua kuumalta vielä millään aistilla. Oman kaluston perusteella väittäisin, että lämpiäminen jatkuu reilusti tuon jälkeenkin. Saabin penkinlämmittimen neljänkymmentä vuotta kestäneen "kehityskaaren" aikana ei siis ennen toiminnan loppumista ihan päästy alkuperäisen ratkaisun tasolle.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Penkinlämmittimet
Mulla ei kylmänäkään lämmitä kun noin 5-10 sekuntia ja "huilaa" sitten ehkä pari kymmentä sekuntia ja taas lämmittää hetken. Kestää useamman minuutin ennen kuin alkaa tuntea vähän lämpöä penkeissä.
Voihan se vika olla tietenkin lämmittimien termostaatissa, mutta ajattelin että katkaisijat olisi helppo vaihtaa ja testata. Myöskään kolmiportaisen katkaisimien eri asennot ei tuntuisi vaikuttavan lämmitykseen. Ja molemmat penkit toimii samalla tavalla.
Voihan se vika olla tietenkin lämmittimien termostaatissa, mutta ajattelin että katkaisijat olisi helppo vaihtaa ja testata. Myöskään kolmiportaisen katkaisimien eri asennot ei tuntuisi vaikuttavan lämmitykseen. Ja molemmat penkit toimii samalla tavalla.
9-5 AERO -05
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Penkinlämmittimet
Vaihdoin säätimet keskenään yhtenä talvena. nyt lämpiää kuskin penkki melko nopeasti hyvin lämpimäksi. Oikea lämpiää n, vartin päästä.
ELI YLEENSÄ VIKA SÄÄTIMESSÄ.
ELI YLEENSÄ VIKA SÄÄTIMESSÄ.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Penkinlämmittimet
Housut meinaavat syttyä tuleen. Kuskin penkinlämmitin kuumenee vaikkei sitä käännä säätimestä päälle eikä lopeta korventamista millään. Jossain oikosulku? Oisko hyviä vinkkejä mistä aloittaa tutkiminen? Sulake oli pakko irrottaa. Auto on 9-5 Griffin 1999.
Re: Penkinlämmittimet
Luultavasti se penkinlämmittimen säädin rikki. Kokeile pelkääjän puolen säätimellä toimiiko oikein.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Penkinlämmittimet
Testaan tuota, olisi helpoin korjausvaihtoehto. Kiitoksia.
Re: Penkinlämmittimet
Joo korvennus tulee yleensä rikkinäisestä kytkimestä, vaikka olisi pois päältä niin saattaa olla tuoli kuumana. Täältä saattaa pari penkinlämppärin kytkintä löytyä jos jollain on tarvista.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470