9-5 latausjännite liian alhainen
9-5 latausjännite liian alhainen
Mikä neuvoksi kun ei akku tule täyteen vaikka ajelen maantieajoa harva se päivä.
Mitatiin latausjännitteeksi 13,3 V laski 13,0 tasan kun pisti tuulettimen täysille ja kaikki valot päälle.
lataussäädinkö?? Uusi maksaa kuulemma 210e + työt pari tuntia. Onko mitään muuta tehtävissä??
Mitatiin latausjännitteeksi 13,3 V laski 13,0 tasan kun pisti tuulettimen täysille ja kaikki valot päälle.
lataussäädinkö?? Uusi maksaa kuulemma 210e + työt pari tuntia. Onko mitään muuta tehtävissä??
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Laturi
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Säädintä on ihan turha vaihtaa. Itse sorruin tähän osakorjaamiseen ja 10tkm päästä meni latutista laakeri. Sen verran vmäinen on kaikki laturiin liittyvä femmassa, että uusi laturi on ainoa oikea ratkaisu.
Korjaamalla vain osan, eli sen säätimen/hiilet, niin se tulee loppujen lopuksi maksamaan enemmän, kuin koko laturin uusiminen.
Uusi säädin maksaa luokkaa 60€ ja uusi laturi 250-300€.
Korjaamalla vain osan, eli sen säätimen/hiilet, niin se tulee loppujen lopuksi maksamaan enemmän, kuin koko laturin uusiminen.
Uusi säädin maksaa luokkaa 60€ ja uusi laturi 250-300€.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Jep - laturi. Ja siis just toi sen laturin latauksen säädin - sieltä on varmaan hiilet melkein loppu. Jos itse ei ole a) paikkaa missä tehdä tai/ja b) ei pysy "jakari kädessä", niin kannattaa vaihdattaa koko laturi uuteen (kunnostettuun, tehdaskunnostettuun(*) tai tehdas uuteen). Jos taas pysyy "jakari kädessä" niin hemmetinmoinen purku (tästä se parin tunnin työ) - ja sitten säädin irti ja kokeilee ne lamellit, jos siellä on edes jonkun laista uraa niin koko laturi vaihtoon - jos tuntuu sileältä niin voi ottaa riskin ja vaihtaa pelkän jännitteensäätimen.
Autosähköfirmat myös kunnostaa noita - mutta toissa kesänä kysyessäni, niin kuulemma on niin kallista nykyään, ettei kannata...
Toinen vaihtoehto on että mittaritaulussa oleva latauksen merkkivalon polttimo on palanut: tää on selkee tsekata: palaako latauksen merkkivalo ennen starttia, se valo kun antaa esimagnetoinnille virran, jota ilman laturi "ei käynnisty". Tosin joskus ns. jälkimagnetointi hoitaa tuon vajeen kuntoon.
(*) Tonnariin jossain kohtaa hommasin tehdaskunnostetun laturin. Siinä oli plommi jossa kerrottiin, "minä olen tämän kunnostanut ylpeydellä" - kuten parempienkin bentley tai RR moottoreissa
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Vaihda laturi uuteen. Työmäärään nähden hiilien kans puljailu on väärää säästämistä ainaki minun mielestä. Femman järjestelmä lataa akun navoilta mitattuna 14V kunnossa ollessaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Suosittelen uutta tai kunnostettua laturia. Vaikka Biltemasta laturi parilla sadalla.
Vanhan korjaaminen voi olla hieman konstikasta ja aikaa vievää. Kun vanhaan vaihtaa laakerit, säätimen hiilineen ja liukurenkaat, niin aikaa menee ja auto seisoo nosturilla...
Vanhan korjaaminen voi olla hieman konstikasta ja aikaa vievää. Kun vanhaan vaihtaa laakerit, säätimen hiilineen ja liukurenkaat, niin aikaa menee ja auto seisoo nosturilla...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
ippe kirjoitti: ↑Ma Loka 18, 2021 10:52Suosittelen uutta tai kunnostettua laturia. Vaikka Biltemasta laturi parilla sadalla.
Vanhan korjaaminen voi olla hieman konstikasta ja aikaa vievää. Kun vanhaan vaihtaa laakerit, säätimen hiilineen ja liukurenkaat, niin aikaa menee ja auto seisoo nosturilla...
Biilteema näissä kuitenkin syytä kiertää kaukaa, ja samaten kaikki kiinalaiset jos uuden laturin meinaa vaihtaa. Biltema ja kiinalaiset jos on vaihtoehtoina kannattaa kunnostaa se vanha ennemmin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
miksi esim biltemalainen kannattaa kiertää kaukaa??
onhan se satunnaisesti myyny alkuperäisiä osiakin...
onhan se satunnaisesti myyny alkuperäisiä osiakin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-5 latausjännite liian alhainen
Taitaa olla iso osa kiinalaista tai muuten huonoja . Huonoimmat on kestänyt sen ensimmäisen ajon.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin