Takaluukun johtosarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
RRY-678
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 23:40

Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja RRY-678 »

Saab 9-5 Aero vm 2004
Nyt alkaa jo hermo mennä.
Tuota johtosarjaa olen pariin kertaan kolvannut. Taas puolet johdoista poikki.
Täytyykö suosiolla vain hankkia uusi johtosarja, onko se kovinkin työläs asennella paikalleen ? Mitä mahtanee maksaa ?
Vasemmanpuoleinen takavalo ja jarruvalo pimeinä, vilkku kyllä toimii. Liittyykö se johtosarjaan vai onko jotain muuta vikaa ?

Toinen probleema liittyy moottorin lämpöihin. Lämpötilanäyttö ei nouse kuin hieman ja saattaa pudota nollille vähän pidempään ajettaessa.
Moottorivaroitusvalo alkaa jonkin ajan päästä palamaan. Sen saa kyllä pois kun irroittaa akun hetkeksi.
Pitääkö vaihtaa termostaatti vai onko lämpötila-anturi viallinen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja tturku »

jos moottorin lämmöt tippuu nolliin pidemmän ajon aikana niin ei se ainakaan termarista ole kiinni. anturi tai johtosarjassa vikaa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja TTH »

T7 tiputtaa mittarin nollille tietyn ajan päästä, jos termari on huono. Sillä saadaan hyvin huomio herätettyä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ainakin sedanin johtosarja on helppo irroittaa, tinaaminen on huomattavasti mukavampaa sisätiloissa :D Tuossa ohjeet:

http://saabworld.net/showthread.php?t=164

Saranan kohdalle kun laittaa reilut pätkät silikonipäällysteistä johtoa, liitoksiin kutistesukat, niin kestää. Motonetin yms. peruspiuhat ei kestä, itellä oli eristeet rikki jo toisena talvena. Silikoniset on kestäneet vuosia, itse ostin ne tuolta:

https://www.starelec.fi/index.php?cPath=79_887_2403
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 911
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja Pee »

Johtosarja pöydälle ja vetää kerralla pitemmän pätkän silikoonijohdolla johdot uusiksi.
= Ei ne johdon jatkokohdat/tinauskohdat hannaa vastaan kun pujottaa johtosarjaa tuohon kumitötteröön ja läpivienteihin.
Eli kauheat teippikötöstykset eivät tule menemään paikalleen kovin helposti :)
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä, eli johtosarja pois kokonaan ja johtosarjan pidennys 4-5cm riittää. Itellä jatkettu tuo 5cm johtosarjaa väliin johtoa lisäämällä ja sen jälkeen toiminut 6v täysin ongelmitta.

Kolvaamalla liitokset ja kutistesukat jatkopalan päälle suojaksi, niin se on "ikuinen"
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

TTH kirjoitti:
To Joulu 30, 2021 12:28
T7 tiputtaa mittarin nollille tietyn ajan päästä, jos termari on huono. Sillä saadaan hyvin huomio herätettyä.
Juuri näin. Kun lämmöt ei nouse riittävän ylös tietyssä ajassa, niin tulee vikakoodi ja moottorin lämpötilaksi tulkitaan/näytetään luettaessa muistaakseni sen jälkeen 106c. Flekti huutaa silloin kokoajan koneen käydessä. Tämä yleensä tulkitaan väärin anturin viaksi, vaikka kyseessä on nimen omaan termostaatin väärä- tai vikaantunut toiminta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
RRY-678
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2021 23:40

Re: Takaluukun johtosarja

Viesti Kirjoittaja RRY-678 »

Päivitetään viimein tämä vanha juttu.
Eli vaihdoin termarin ja mittarin mukaan nyt on normaalilämmöt. Nyt ei vikavalo ole palanut kertaakaan, eli viallinen termostaatti. Eli muillekin tiedoksi, vikavalo saattaakin kertoa liian matalasta moottorilämmöstä.
Johtosarjankin sain korjautettua ja toivon mukaan sillä mennään hetken aikaa eteenpäin.
On kyllä omituinen ratkaisu kun ei ole tuohon selkeään vikakohteeseen tehty mitään varasysteemiä. Jos sattuu takakontti olemaan täynnä isoa tavaraa niin aikamoista painimista on tyhjentää kontti takaistuimien kautta ja ryömiä sitten avaamaan kontti.
Vastaa Viestiin