Runkolaakerien hajoaminen
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Tasapaino akseleiden on tarkoitus vähentää koneen värinöitä. Tuli mieleeni että Saabin Garreteissa on myös kestävyys ongelmia joita muilla automerkeillä ole ainakaan yhtä yleisesti. Voisikohan koneen värinät aiheuttaa turbon roottorin edestakaista värinää säteittäis suunnassa ja sitä myöten puslien kulumista. Onhan siellä öljykalvo välissä kun koneessa on paineet ok mutta estääkö kalvo ettei kontaktia synny akselin ja puslan välillä. Saabissahan tapaa poikittaistuki myös kulahtaa väännön mutta ehkä myös ravitelujen takia. Turbon akselihan on kampiakselin kanssa saman suuntainen joten turboahan kone ravistelee myös.
-Arska-
-Arska-
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Aika kaukaa haetulta tuo haiskahtaa... Miksi Mitsubishi - ahtimet sitten kestää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Mitsun turbo on tuotoltaan isompi kuin Garrett mutta Garret kevyempänä herää jo alakierroksilla. Minulla on tallissa vanhan saabin (-80 luvulta) Garret jossa on huomattavasti isommat juosupyörät ja akseli kuin nykyisessä Saabissani 9-5 t2.3 (05) olevassa Garretissa. Olisiko niin että Mitsu normaalilla ajolla pääsee paljon vähemmällä työllä tuottaessaan riittävän paineen imusarjaan. Garretin pieni ja hentoinen akseli pystyy myös siirtämään kuumalta puolelta paljon huonommin lämpöä öljyyn ja ahtimen juoksupyörälle joka luovuttaa lämpöä ahdettuun ilmaan. Uskoisin että syyt Garretin heikompaan kestämiseen on tutkittu ja tiedossa mutta jostain syystä siitä ei vain kerrota. Oman Garretini hajoitti imupuolelta sisään päässyt vieras esine joka oli vaurioittanut juoksupyörän siipien etu reunaa niin että tasapaino ei voinut olla enää ok. Esinettä ei enää sisällä joten edellisen omistajan aikana tapahtunut asia. Turbo rupesi hiljalleen tuprautteleen käynnistäessä. Mitään ylimääräistä ääntä ei ilmennyt ja välykset muuten sallituissa rajoissa. Oli päästänyt öljyä kuumalle puolelle ja karstoittanut ns. männärenkaan ympäristön..
-Arska-
-Arska-
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Kyllä. Vauhtipyörän päädyn runkolaakerin vaihto vaatii samalla myös toisen päittäislaakerin poistamisen, jotta kampuraa saa liikuteltua inan verran.peukalokeskellä kirjoitti: ↑To Huhti 18, 2019 09:09Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
jeeeeeee!
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Poraus juttu liittyy niihin joissain öljypojissa oleviin piilo pulteihin (ei ole itselle tullut vielä vastaan sellaisia). Jos on kertaallee tehty niin ei huolta niistä.peukalokeskellä kirjoitti: ↑To Huhti 18, 2019 10:04Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Poraushomma on alkupään manuaaliaeroissa. Ei koske sinun autoa.peukalokeskellä kirjoitti: ↑To Huhti 18, 2019 10:04Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Jos koskisikin, niin ne reiät on sinne jo tehty, kun kerran pohja on käytetty irti.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Nyt se hajos!
Tosin kansipahvi taisi "vain" räjähtää, mutta eipä tuohon mottiin enää toinna pahvia vaihtaa. Saa femma mennä seisontaan talven ajaksi ja täytyy sitten pohtia uuden koneen rakennuttamista.
Tosin kansipahvi taisi "vain" räjähtää, mutta eipä tuohon mottiin enää toinna pahvia vaihtaa. Saa femma mennä seisontaan talven ajaksi ja täytyy sitten pohtia uuden koneen rakennuttamista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Jaahas. Tarpeeksi pitkään tai paljon kun virtaa vettä Tammerkoskessa, niin alkaa tämänkin juurisyy selvitä.
Vanha kampiakseli osoittautui mittauksissa 5-runkopukin kohdalta 0,15mm kieroksi ja muu kampura oli suhteellisen suora. Enää jää vain hämärän peittoon se, etttä mikä sen kampuran oli kieroon vääntänyt nimen omaan tuosta kohtaa. Todennäköisin syy on ennen auton Suomeen tuontia Ruotsin puolella sattunut moottorivaurio, kun ensimmäisen konerempan yhteydessä havaittiin yksi uudehko mäntä ja 3 hyvin kulunutta.
Mitä tästä olisi opittava? No ainakin se, ettei konerempan yhteydessä jätetä mitään vanhaa, tai ainakaan laiteta paikoilleen mitään vanhaa ilman mittauksia. Oppi ja ikä kaikki.
Onneksi talvella 2020 tehtyyn koneeseen ei jäänyt mitään vanhaa.
Vanha kampiakseli osoittautui mittauksissa 5-runkopukin kohdalta 0,15mm kieroksi ja muu kampura oli suhteellisen suora. Enää jää vain hämärän peittoon se, etttä mikä sen kampuran oli kieroon vääntänyt nimen omaan tuosta kohtaa. Todennäköisin syy on ennen auton Suomeen tuontia Ruotsin puolella sattunut moottorivaurio, kun ensimmäisen konerempan yhteydessä havaittiin yksi uudehko mäntä ja 3 hyvin kulunutta.
Mitä tästä olisi opittava? No ainakin se, ettei konerempan yhteydessä jätetä mitään vanhaa, tai ainakaan laiteta paikoilleen mitään vanhaa ilman mittauksia. Oppi ja ikä kaikki.
Onneksi talvella 2020 tehtyyn koneeseen ei jäänyt mitään vanhaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Lähes olematon ero nykyisessä og 95 2.3 ilman keppejä ja tp ketjua verrattaen vanhaan missä oli paikallaan. Ratista näkee pienen tärinän mikä ei sormissa edes tunnu, jännä juttu.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Mikä osanumero on runkolaakereille ja mikä osanumero on kk-laakereille? Onko niille osanumeroita?
Re: Runkolaakerien hajoaminen
runko 9145418 t7
kk 30551893 t7
kk 30551893 t7
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Tuo kampiakselin pyörittely ei todella kerro yhtään mitään.
Tiedän että eräs hemmo Tampereella pyörittelee kampiakseleita ja kasaa koneita sillä perusteella että kampi pyörii lohkossa kivasti.Meno on muutenkin vähän sinnepäin, ja varmaan monella muullakin. Mutta silti.
Itse en koskaan rakentaisi konetta tällä menetelmällä.
Tiedän että eräs hemmo Tampereella pyörittelee kampiakseleita ja kasaa koneita sillä perusteella että kampi pyörii lohkossa kivasti.Meno on muutenkin vähän sinnepäin, ja varmaan monella muullakin. Mutta silti.
Itse en koskaan rakentaisi konetta tällä menetelmällä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Runkolaakerien hajoaminen
tekeekö myyntiin asti vai jobbaako eteenpäin..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659