07 viirusilmän ksenonin vaihto
07 viirusilmän ksenonin vaihto
Yritin etsiä ksenon polttimon vaihto-ohjetta, en löytänyt!
Voisko joku vääntää rautalangasta, kiitos
Voisko joku vääntää rautalangasta, kiitos
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Onnistuu ilman puskurin irroitusta, jos omaa kohtuullisen näppärät kädet. Kuskin puolelta akku irti. Apparin puolelta ilmamäärämittari putkineen kammettava taaksepäin. Polttimon kiinnitys on oikein käyttäjäystävällinen.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Kyllä
Sama aika tosin menee kun irrottaa puskurin. Ei ehkä ekakertalaisena tosin.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Menee ekakertalaiseltakin nopeammin puskurin irroittamisella. Kun joku on kuitenkin murjonut mutkalle ne kiinnityskynnet (esimerkki näkyy linkatussa videossa), eikä polttimo lukitu millään oikeaan asentoon
Nimimerkillä yritetty on.
Polttimot oli vaihdettu edellisellä kerralla merkkihuollossa, toinen ei ollut lainkaan lukossa mutta oli ihmeen kaupalla abaut oikein suunnattu. Liekö testerillä katottu ropauksen aikana, että "no nyt, älä liikuta".
Miksi muutenkaan alkaa sohimaan herkkiä polttimoita paikoilleen sokkona Jos puskuriin kiinnittyvä pohjamuovi on kutakuinkin ehjä, puskurin voi huoletta jättää lepäämään sen varaan, sitä ei tarvitse irroittaa kokonaan. Muutaman minuutin homma, ei tarvitse irroitella letkuja tai johtoja.
Nimimerkillä yritetty on.
Polttimot oli vaihdettu edellisellä kerralla merkkihuollossa, toinen ei ollut lainkaan lukossa mutta oli ihmeen kaupalla abaut oikein suunnattu. Liekö testerillä katottu ropauksen aikana, että "no nyt, älä liikuta".
Miksi muutenkaan alkaa sohimaan herkkiä polttimoita paikoilleen sokkona Jos puskuriin kiinnittyvä pohjamuovi on kutakuinkin ehjä, puskurin voi huoletta jättää lepäämään sen varaan, sitä ei tarvitse irroittaa kokonaan. Muutaman minuutin homma, ei tarvitse irroitella letkuja tai johtoja.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Uskokaapa huviksenne. Se on juuri kuten Termos tässä kertoo. Kerran olen vaihtanut konehuoneen kautta, enkä sitä enää niin tee. Tuolleen vaan kuten tuossa linkatussa videossa se on hoidettu. Ne puskurin sivukiinnikkeet ovat vähän inhottavat, mutta muuten se menee ihan hienosti.Termos kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 23:49Menee ekakertalaiseltakin nopeammin puskurin irroittamisella. Kun joku on kuitenkin murjonut mutkalle ne kiinnityskynnet (esimerkki näkyy linkatussa videossa), eikä polttimo lukitu millään oikeaan asentoon
Nimimerkillä yritetty on.
Polttimot oli vaihdettu edellisellä kerralla merkkihuollossa, toinen ei ollut lainkaan lukossa mutta oli ihmeen kaupalla abaut oikein suunnattu. Liekö testerillä katottu ropauksen aikana, että "no nyt, älä liikuta".
Miksi muutenkaan alkaa sohimaan herkkiä polttimoita paikoilleen sokkona Jos puskuriin kiinnittyvä pohjamuovi on kutakuinkin ehjä, puskurin voi huoletta jättää lepäämään sen varaan, sitä ei tarvitse irroittaa kokonaan. Muutaman minuutin homma, ei tarvitse irroitella letkuja tai johtoja.
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Kyllä se näin vaan on.PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ke Tammi 12, 2022 09:03Uskokaapa huviksenne. Se on juuri kuten Termos tässä kertoo. Kerran olen vaihtanut konehuoneen kautta, enkä sitä enää niin tee. Tuolleen vaan kuten tuossa linkatussa videossa se on hoidettu. Ne puskurin sivukiinnikkeet ovat vähän inhottavat, mutta muuten se menee ihan hienosti.Termos kirjoitti: ↑Ti Tammi 11, 2022 23:49Menee ekakertalaiseltakin nopeammin puskurin irroittamisella. Kun joku on kuitenkin murjonut mutkalle ne kiinnityskynnet (esimerkki näkyy linkatussa videossa), eikä polttimo lukitu millään oikeaan asentoon
Nimimerkillä yritetty on.
Polttimot oli vaihdettu edellisellä kerralla merkkihuollossa, toinen ei ollut lainkaan lukossa mutta oli ihmeen kaupalla abaut oikein suunnattu. Liekö testerillä katottu ropauksen aikana, että "no nyt, älä liikuta".
Miksi muutenkaan alkaa sohimaan herkkiä polttimoita paikoilleen sokkona Jos puskuriin kiinnittyvä pohjamuovi on kutakuinkin ehjä, puskurin voi huoletta jättää lepäämään sen varaan, sitä ei tarvitse irroittaa kokonaan. Muutaman minuutin homma, ei tarvitse irroitella letkuja tai johtoja.
-05 taitaa olla sellanen "perinteinen" klipsikiinnitys ksenoneissa. Näin ollen taitaa pystyä vaihtamaan hyvin myös akun ja immun poistaen?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Laittaa vaikka jonkun noin 15-20cm korkean tuen(pahvilaatikko tms) vielä alle niin vähentää riskiä rikkoa/naarmuttaa puskuria, riittää että saa auki sen verran että valaisimen alakiinnitykset saa avattua.Jos puskuriin kiinnittyvä pohjamuovi on kutakuinkin ehjä, puskurin voi huoletta jättää lepäämään sen varaan, sitä ei tarvitse irroittaa kokonaan. Muutaman minuutin homma, ei tarvitse irroitella letkuja tai johtoja.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Pelkällä akun irroituksella olen noita vaihtanut.
Kuinkas suuntaus, saako noita lyhkäisien tasoa nostettua ylemmäksi ilman tech2:sta? Lyhyet näyttävät turhan alas, joten hieman voi säätää ylöspäin, jotta olisivat normi korkeudella.
Kuinkas suuntaus, saako noita lyhkäisien tasoa nostettua ylemmäksi ilman tech2:sta? Lyhyet näyttävät turhan alas, joten hieman voi säätää ylöspäin, jotta olisivat normi korkeudella.
ex 9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Umpioista löytyy säätöruuvi mistä saa korkeutta säädettyä.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Mulla ei ole aiemmin ollut xenoneita autossa, joten kysyn nyt tähän liittyen: Miksi ohjekirja käskee vaihdattaa xenonit korjaamolla, vaikka normilamput saa vaihtaa itse? Onko se jotenkin hirmu vaarallista tai vaikeaa?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Molemmat
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Xenon valojärjestelmä on korkeajännitejärjestelmä. Olen itse aina näppässyt akun irti ja odotellut hetken ennen vaihtamista. Mitään vastuuta en voi asiasta ottaa, mutta noin olen itse toiminut. Kuten päätellä voi olen, vielä ainakin toistaiseksi, hengissä.
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Jaaha. No, kannattaako nuo vaihtaa pareittain vai onko väliä?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: 07 viirusilmän ksenonin vaihto
Kyllä ja ei.
Jos vaihtaa samaan aikaan samanlaisiin polttimoihin, saa mahdolliset synergiaedut (esim. puskurin pudotus) asennukselle, täyden valotehon molempiin ajovaloihin ja valot näyttää samalta kun autoa katsoo.
Toisaalta, valmistuslaadun ollessa nykyään aika tasaista, on uusien polttimoiden odotettu elinikä aika lähellä toisiaan, eli jos toinen porsii niin on kohtuullinen todennäköisyys että toinenkin porsii, jonka osalta jonkinasteinen porrastaminen olisi hyvä idea. Tämä ei enää xenoneilla ole niin paha kuin halogeeneilla, jotka pimeni kerrasta (ennätys lähipiirissä molemmat lähivalot 100m matkalla), mutta jos on tapana ajaa tuikut ns. loppuun asti, niin se viimeinen pitkä pimeä kotimatka pinkeillä lampuilla ei ole kovinkaan kiva.
Jos vaihtaa samaan aikaan samanlaisiin polttimoihin, saa mahdolliset synergiaedut (esim. puskurin pudotus) asennukselle, täyden valotehon molempiin ajovaloihin ja valot näyttää samalta kun autoa katsoo.
Toisaalta, valmistuslaadun ollessa nykyään aika tasaista, on uusien polttimoiden odotettu elinikä aika lähellä toisiaan, eli jos toinen porsii niin on kohtuullinen todennäköisyys että toinenkin porsii, jonka osalta jonkinasteinen porrastaminen olisi hyvä idea. Tämä ei enää xenoneilla ole niin paha kuin halogeeneilla, jotka pimeni kerrasta (ennätys lähipiirissä molemmat lähivalot 100m matkalla), mutta jos on tapana ajaa tuikut ns. loppuun asti, niin se viimeinen pitkä pimeä kotimatka pinkeillä lampuilla ei ole kovinkaan kiva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla