Lämmityslaitteen kaliprointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Mihin perustuu lämmityslaitteen resetoinnissa tapahtuva läppien ääri-asentojen tieto eculle . Mittaako se kuormaa kun läpät on ajettuna ääriasentohin. Lämppärissähän ei ole rajakytkimiä joista äly saisi tiedon kunkin läpän asennosta. Olipa iso homma purkaa lämppäri autosta yhden läpän vaihtoa varten.. Sitä jäi kaipaileen perinteistä mekaanista vipu/vaijeri systeemiä.

-Arska-
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

En tiedä tarkaa tapaa rajan tunnistamiseen, mutta oman havaintoni mukaan askelmoottorit voivat mennä rikki niin että ne liikkuvat ilman kuormaa, mutta eivät jaksa lähteä liikkeelle vivuston ääriasennosta.

Näissä tapauksissa tuli vikakoodi siitä että mekaaninen yhteys moottorin ja läpän välillä puuttuisi "no mechanical connection between motor and flap". Sekä kuskin puolen sekoitusläpän ja puhalluksen suunnan ohjausläpän moottorit vaihtamalla sain viat korjattua.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Moottorit toimii ok mutta kuskin puoleinen sekotusläppä oli vipu katkennut sellaisesta kohtaa että oli pakko purkaa koko homma pöydällä. Onneksi löytyi saman puoleinen ehjä varalta jonka putsausten ja rasvausten jälkeen paikalleen. Nyt asentelen ne molemmat puolet samaan asentoon mitä vänkärin puoli oli ja älytön määrä kamaa pitäis saada takaisin kuten myös ilmastointi ja vesi letkut moottoritilan puolelta myös. Ihmetyttää vain tuo että askelmoottorithan liikkuu tarkasti impulssi määrien mukaan mutta mistä tietää nolla kohdat. Ilmeisesti on boxin muistissa se missä olivat oletuksena ennestään. Kunhan ei katkaise heti muutenkin hentoja vipujen varsia.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Yxvaan kirjoitti:
La Tammi 29, 2022 11:13
Moottorit toimii ok mutta kuskin puoleinen sekotusläppä oli vipu katkennut sellaisesta kohtaa että oli pakko purkaa koko homma pöydällä. Onneksi löytyi saman puoleinen ehjä varalta jonka putsausten ja rasvausten jälkeen paikalleen. Nyt asentelen ne molemmat puolet samaan asentoon mitä vänkärin puoli oli ja älytön määrä kamaa pitäis saada takaisin kuten myös ilmastointi ja vesi letkut moottoritilan puolelta myös. Ihmetyttää vain tuo että askelmoottorithan liikkuu tarkasti impulssi määrien mukaan mutta mistä tietää nolla kohdat. Ilmeisesti on boxin muistissa se missä olivat oletuksena ennestään. Kunhan ei katkaise heti muutenkin hentoja vipujen varsia.
Miten avasit ja vaihoit sen läpän? Mulla läppävammanen ilmalaatikko kotona jossain, vaihdoin kanssa koko roskan aikanaan. 20h+ savotta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Lämmityslaitteen kaliprointi

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kysymyksessä on kaverin auto jossa mukana ruuvaamassa uteliaisuuttani ja muutenkin kaveria jeesataan.
Kuskin puolelle ei tullut lämmintä mikä oli lähtökohta. Syy löytyi heti kun askelmoottori irroitettiin paikalla ja kurkkasi keskellä olevasta reijästä niin sieltä puuttui koko vivusto. Oli katkennut väliseinän takaa joka avatessa ilmeni.
Netistä löytyi video joka oli kuvattu lämppäri poistosta nopeutettuna ja ei oikeasti mitään työstä saanut selvää. Sen siitä näki että yksi irroitteli jotain konetilan puolelta. Henkilö joka purki kertoi vain että homma on varsinainen painajainen..
Pari iltaa meni purettaessa. Keskikonsoli irroitettava pulteista ja koko mittaristo pois vahvistuspalkkeineen. Vain johtoja ja liittimiä jäi roikkumaan.
Konetilan puolella myös muutama pitkäkö ruuvi sekä ilmastoinnin että lämmitys putket irti liittimistä. Tilaa todella vähän.
Lämppäri pöydälle ja todella paljon pienia ruuveja irroitettava että sai ylimmän kannen pois. Sitten pääsi käsiksi läppään jonka sai vaihdettua lievää väkivaltaa käyttäen.
Nyt on homma odottamassa arkipäivää niin ruvetaan tukkimaan takaisin paikalleen. Hommassa tarvitsee kaverin käsiä myös apuna..
Saabihan on harraste auto niin kait tuokin menee harrastuksen piikkiin. Enpä taitaisi omaani viitsiä tuota hommaa tehdä jos hajoaa vastaavasta paikasta.
Jos askelmoottorin pois oton jälkeen reijästä näkyy osa joka on keltainen tai ei ainakaan musta niin siihen saa varaosan joka taas on musta jonka voi vaihtaa laittamalla se askelmoottoriin ja motti paikalleen.. Wississä ei mitään ohjeita lämppärin korjaukseen....

Hyvät hermot ja aikaa niin kaikki on tehtävissä..
-Arska-
Vastaa Viestiin