4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Tuollainen muutos auton toiminnassa on mielestäni havaittavissa. Vaihde (D tai R) päällä jarrulla seisten on alkanut jurruttaa koko autoa enemmän kuin ennen, jarrua on painettava enemmän auton paikallaanpitämiseksi ja jarrun nostosta lähtee paikaltaan ryömimään nopeammin kuin ennen, ja joskus kulkee tasamaalla 40 alueella puolikin kilometriä tasavauhtia vaikka kaasua ei paineta yhtään. Myös kaupunkikulutus on noussut, eikä varmaan mikään ihme kun auton menohaluja on liikenteessä hillittävä jarrulla. Millä tämä voi selittyä?
Muilta osin auto toimii mielestäni hyvin eli aiemmin kaikilta osin hyvin. Toki ilmavuotoja voi hyvin olla, eikä minkään takaiskujen kunnosta ole tietoa, etanoliarvo tapittaa vaikka tankissa olisi myös vähän bensaa joukossa. Mutta vaihteisto on ennen toiminut tosi hienosti, mitä nyt ujeltaa aika kovaa ykkösellä alamäessä (tuskin normaalia?) kun kerran kokeilin. Puolikas öljynvaihto tehtiin syksyllä ja oikeilla öljyillä, ei kai siinä ongelmaa jos kahta eri merkkiä laatikossa on, kunhan ovat dexron III?
Muilta osin auto toimii mielestäni hyvin eli aiemmin kaikilta osin hyvin. Toki ilmavuotoja voi hyvin olla, eikä minkään takaiskujen kunnosta ole tietoa, etanoliarvo tapittaa vaikka tankissa olisi myös vähän bensaa joukossa. Mutta vaihteisto on ennen toiminut tosi hienosti, mitä nyt ujeltaa aika kovaa ykkösellä alamäessä (tuskin normaalia?) kun kerran kokeilin. Puolikas öljynvaihto tehtiin syksyllä ja oikeilla öljyillä, ei kai siinä ongelmaa jos kahta eri merkkiä laatikossa on, kunhan ovat dexron III?
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Mitäs opensid antaa lämpösellä koneella tyhjäkäynniksi? Aika hanakkaan nää nelivaihteiset varsinkin ohjelman kera puskee eteenpäin, kaupungissa menoa tosiaan hillitään monessa paikkaa jarrulla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Montako tkm tomaatti kokenut tekemisiä? Jos öljynvaihdot tehty ennakoivasti ja kick-down tai citi ajelua ei ajettua paljon, niin kestävä tomaatti tuo on.Mutta vaihteisto on ennen toiminut tosi hienosti, mitä nyt ujeltaa aika kovaa ykkösellä alamäessä (tuskin normaalia?) kun kerran kokeilin. Puolikas öljynvaihto tehtiin syksyllä ja oikeilla öljyillä, ei kai siinä ongelmaa jos kahta eri merkkiä laatikossa on, kunhan ovat dexron III?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Lämpöisellä koneella liikennevaloissa N-vaihteella noin 815 rpm ja D-vaihteella 945 rpm. Lisäksi testailin vanhalla lentokentällä, että auto tosiaan jatkaa tiettyä vauhtiaan ilman kaasua vaikka loputtomiin. Ykkösellä tämä on n. 19km/h mittarinopeus, eli kun paikaltaan nostetaan jarru D:llä niin auto kiihdyttää 19 km/h vauhtiin ja jatkaa sitä vauhtia vaikka kilometrin, ei sentään ala isommalle vaihtamaan (liikennetilanteessa olen ollut tätäkin huomaavinani). Nelosella tämä miniminopeus on noin 38 km/h, eli jos viidessä kympissä nostaa kaasun, niin joskus 500-1000m päästä nopeus on laskenut 38 km/h:iin jota vauhtia sitten mennään vaikka kilometri. Auto ei vaihda pienemmälle, paitsi jos jarrulla otetaan vauhtia pois. Käsittääkseni auton pitäisi rullata ns. vapaalla kun kaasu nostetaan, eikä vakionopeudella?
Pari vuotta tällä autolla ajaneena enimmäkseen kaupungissa olen melko varma, että aiemmin tällä on voinut ajaa ennakoivasti. Nyt on vähän mahdotonta ajaa ennakoivasti, jos nostaa kaasun 44 km/h:ssa ja 400 metrin jälkeen vauhtia on vielä 41 km/h. Laatikolla on ajettu 300tkm, aiemmista huolloista ei ole merkintöjä, mutta missään kovin huonoissa käsissä auto ei elämänsä aikana juuri ole ollut.
Pari vuotta tällä autolla ajaneena enimmäkseen kaupungissa olen melko varma, että aiemmin tällä on voinut ajaa ennakoivasti. Nyt on vähän mahdotonta ajaa ennakoivasti, jos nostaa kaasun 44 km/h:ssa ja 400 metrin jälkeen vauhtia on vielä 41 km/h. Laatikolla on ajettu 300tkm, aiemmista huolloista ei ole merkintöjä, mutta missään kovin huonoissa käsissä auto ei elämänsä aikana juuri ole ollut.
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Mielenkintoinen vika, tuskin tässä on vika mutta meillä oli kerran yksi automaatin sulake palanut, niitä on useampi ja taisi olla heti siinä ylärivillä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Jotain vikaahaan tuossa on. D vaihde rpm luku seisoessa kuullostaa korkealta, en muista mikä se oikea luku pitää olla?Nyt on vähän mahdotonta ajaa ennakoivasti, jos nostaa kaasun 44 km/h:ssa ja 400 metrin jälkeen vauhtia on vielä 41 km/h. Laatikolla on ajettu 300tkm
En tiedä mikä on suunniteltu ajomäärä saabin 4-v AW vaihteistolle. 300tkm voi olla se, pidolla mennee varmaan 500tkm+. Ja ei ole 'stageja'?
Kun ei tietoa millä välillä sen öljynvaihdot tehty niin jokin osa siinä voinut mennä finiitto.
Onhan polttoaine&ilmapuoli kunnossa, jos jokin anturi tms antaa väärää infoa. Onko vikakoodeja?
Ja voi vaihteiston öljymittatikkua vilkaista, onko yhä kovin tummaa ja oudonhajusta + taso.
OT: Osa saab /AW 5v automaattilaatikoissa jopa keksivät tulpata senkin mahdollisuuden tehdä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Se jo helpottaa että muidenkin mielestä tämä on vika. Vielä kun keksisi johtuuko tämä siitä vaihteistosta vai jostain muusta. Ei vaihteiston vaihtaminen niin paljoa haittaisi, kuin vaihteiston vaihtaminen turhaan. Pitäisikö sen aikanaan tiputtaa pienemmälle, tai kytkeä jokin ns. vapaa, kun lähtee neloselta rullaamaan painamatta kaasua tai jarrua?
mAir on liikennevaloissa N:llä 130 ja D:llä 210.
mAir on liikennevaloissa N:llä 130 ja D:llä 210.
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Siitä on jo tovi kun OG93 4v automaatilla ajoa, joten ei varmuutta, jokin muistikuva että
kun esim liikennevaloihin pysähtyi D'llä niin hetken oli hieman korkeammalla rpm, oli ns hereillä,
jos seisoi hieman kauemmin niin tiputti kierrokset n 100.
Se että N-llä teillä näyttäisi olla ihan Ok luvut, tarvii kiillottaa kristallipalloa lisää.
kun esim liikennevaloihin pysähtyi D'llä niin hetken oli hieman korkeammalla rpm, oli ns hereillä,
jos seisoi hieman kauemmin niin tiputti kierrokset n 100.
Se että N-llä teillä näyttäisi olla ihan Ok luvut, tarvii kiillottaa kristallipalloa lisää.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Vastaava ongelma oli kun alipaine letku bypassiltä oli hankautunut kyljestä auki. Tarkistaisin alipaine puolen kaikkineen. Otin yks kerrallaan irti letkuja ja suljin imusarjan päästä lähdön.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Omassa on tämä sama ominaisuus ollut sen aikaa mitä olen omistanut. Moottorinvaihdonkin ja laajojen remonttien, softien ja kaiken jälkeenkin pysynyt ennallaan. D silmään ja jalka jarrulta niin auto kiihtyy itsekseen tasasella n. 40 km/h nopeuteen jos antaa mennä vaan ja kaikki sen alle pitää hillitä jarrulla.
Dynossa kun käytiin laatikko toimi ihan normaalisti ja kestänyt jo yli vuoden aika reippaita tehoja, kohtuuttomia kiihdytyksiä ja kaikenlaista. Samalla tavalla mulla se kuulostaa vähän niinkuin suorakytkentävaihteistolta ykkösellä, eikä mitään vikaa ole laatikosta löytynyt.
Oon pitänyt sitä vaan ominaisuutena. Jos hajoaa vaihdan 5-lovisen askin tuon tilalle
Dynossa kun käytiin laatikko toimi ihan normaalisti ja kestänyt jo yli vuoden aika reippaita tehoja, kohtuuttomia kiihdytyksiä ja kaikenlaista. Samalla tavalla mulla se kuulostaa vähän niinkuin suorakytkentävaihteistolta ykkösellä, eikä mitään vikaa ole laatikosta löytynyt.
Oon pitänyt sitä vaan ominaisuutena. Jos hajoaa vaihdan 5-lovisen askin tuon tilalle
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Toi oma Aero ryömii ilman kaasua alle 20km/h tasaisella ja on ollut ainakin suurimman osan ajasta softattuna maksimiin minkä 4-vaihteinen kestää, öljyjä on n.30tkm välein vaihdettu. Suunnitteilla on 5-vaihteiseen vaihto kunhan sopiva luovuttaja auto löytyy.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
9-3 Vector 2.0T XWD -09
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 löytyy
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
9-3 Vector 2.0T XWD -09
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 löytyy
Re: 4v automaatti alkanut ryömimään kovempaa
Vaikuttaako ilmastoinnin Auto / Econ -valinta ryömimispyrkimykseen? Jos ilmastointi on likipitäen tyhjä, mutta sen verran paineita jäljellä, että kuitenkin yritetään pyörittää kompressoria, tilanne voisi olla niin, että käyntiä korotetaan ilmastoinnin takia, vaikka ilmastointi ei aineiden puuttuessa enää juuri kuormaa aiheutakaan.
(87-tonnari ABSittomilla jarruilla lähtee liikennevaloissa pysähdyksistä pyytämättä ja yllättäen liikkeelle, jos jarru ei ole kunnolla painettuna kompressorin käynnistyessä)
(87-tonnari ABSittomilla jarruilla lähtee liikennevaloissa pysähdyksistä pyytämättä ja yllättäen liikkeelle, jos jarru ei ole kunnolla painettuna kompressorin käynnistyessä)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00