Taas leimasta läpi kerralla.....
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Eli vaan puolet autosta piti korjata ensin?
Mikä juttu toi käsijarrun vuosittainen säätäminen on? Ei oo koskaan tarvinnu tehdä erikseen. Eiks sitä vois korjata kerralla kuntoon, niin ei tarvii leikkiä?
Mikä juttu toi käsijarrun vuosittainen säätäminen on? Ei oo koskaan tarvinnu tehdä erikseen. Eiks sitä vois korjata kerralla kuntoon, niin ei tarvii leikkiä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
No kun ensin kerrot miten ton saa automaattisesti säätymään?
Femman kässäri on kivikautinen tekele joka tuntuu vaativan säädön joka leimalle, aina on löysää jommalla kummalla puolella vaikka on uudet hilut paikallaan.
Helppoa se on oikeiden autojen kanssa kun kässäri säätää itse itsensä. Eikä kyseessä ole mikään ranskalainen satulakätöstys joka on jumissa parin talven jälkeen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Mun femman käsijarru on säädetty 2 kertaa mun omistuksen aikana(2013/2014 vuodenvaihteesta lähtien). Vesa Suokko vaihtoi käsijarruvaijerin 2-3v sitten ja Et autotech teki 2019 kesällä takajarrurempan, jossa vaihdettiin mm. levyt, palat, ja kengät. Molemmat säätivät käsijarrun hyvin ja säädöt ovat pitäneet, eikä niihin ole tarvinnut sen jälkeen koskea.
Käsijarrun toiminta perustuu toki sen säännölliseen käyttämiseen, sekä ehjiin osiin. Vaijerin kunto on yksi tärkeä komponentti tässä kokonaisuudessa. Seuraava erittäin tärkeä komponentti on rummun sisällä oleva linkkumekanismi. Jos se on kulunut, niin eipä se käsijarru toimi oikein ja pysy säädöissä vaikka sitä miten säädät. Uusi linkku per puoli on saabistille kallis, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Toki muutkin kuluvat osat vaikuttavat, mutta uusilla/ehjillä osilla käsijarru pelaa ja pitää säätönsä ongelmitta vuodesta toiseen.
Käsijarrun toiminta perustuu toki sen säännölliseen käyttämiseen, sekä ehjiin osiin. Vaijerin kunto on yksi tärkeä komponentti tässä kokonaisuudessa. Seuraava erittäin tärkeä komponentti on rummun sisällä oleva linkkumekanismi. Jos se on kulunut, niin eipä se käsijarru toimi oikein ja pysy säädöissä vaikka sitä miten säädät. Uusi linkku per puoli on saabistille kallis, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Toki muutkin kuluvat osat vaikuttavat, mutta uusilla/ehjillä osilla käsijarru pelaa ja pitää säätönsä ongelmitta vuodesta toiseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Se on hyvä kun on leima tullut kerralla. Sitten jos ei tuu, niin on ostanut käytännössä vikalistan. Siitä on kätevä katsoa mitä tarvii laittaa. Aika spontaanisti on tullut autoa käytettyä leimalla. Autohan kuuluu olla liikennekelpoinen, kun sillä ajetaan. Ei vain katsastuksessa... Näin niinkuin teoriassa ainakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
ja aina säästää sen 25 e vähintään kun suorittaa katsastustarkistuksen etukäteen joko yksin tai kaverin kera
kummasti puuhakassin maininta auttaa kaverin saamisessa pe iltana
samalla vetonivelen kumit kiillotetaan ja rt päät maalataan ja lasikuitupakkelia vedetään takitsiin paikkoihin ja ilmanputsariin meisselillä reikiä varmistamaan ilmansaanti ai niin noi olikin entisen saabistin leimanhaku kikkoja
kummasti puuhakassin maininta auttaa kaverin saamisessa pe iltana
samalla vetonivelen kumit kiillotetaan ja rt päät maalataan ja lasikuitupakkelia vedetään takitsiin paikkoihin ja ilmanputsariin meisselillä reikiä varmistamaan ilmansaanti ai niin noi olikin entisen saabistin leimanhaku kikkoja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1091
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Aeroa kävin näyttämässä K1 katsastuksessa Joensuussa, ei vikoja, taas vuodeksi leimaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Herätetään vanha ketju eloon...
Aero katsastettu, en tehnyt mitään ennen katsastusta. Noin 280 tkm.
Aero katsastettu, en tehnyt mitään ennen katsastusta. Noin 280 tkm.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Torstaina vanhempi kehujen kanssa läpi.
Edeltävänä viikonloppuna vaihdoin parempi kuntoiset etuvaloumpiot ja uudet sumuvalot.
Autokatoksessa valojen säätö kunnon ranetus tyyliin ja olin 99% varma että siihen kosahtaa/huomautuksia tulee.
Mitä vielä, katsastaja kehui suuntauksia kun varmistin että miltä ne valojen suuntaukset näyttää
Vanhemman kanssa joka vuosi ollut jotain pientä sanottavaa ja muutaman kerran joutunut käymään uudelleen moikkaamassa katsastus setää.
Uudemman kanssa ei ole vielä koskaan ollut mitään huomautettavaa.
Edeltävänä viikonloppuna vaihdoin parempi kuntoiset etuvaloumpiot ja uudet sumuvalot.
Autokatoksessa valojen säätö kunnon ranetus tyyliin ja olin 99% varma että siihen kosahtaa/huomautuksia tulee.
Mitä vielä, katsastaja kehui suuntauksia kun varmistin että miltä ne valojen suuntaukset näyttää
Vanhemman kanssa joka vuosi ollut jotain pientä sanottavaa ja muutaman kerran joutunut käymään uudelleen moikkaamassa katsastus setää.
Uudemman kanssa ei ole vielä koskaan ollut mitään huomautettavaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Pariviikkoa sitten käytiin Aeron kanssa katsastus sedällä, tais olla 7. kerta, ja jälleen tuli huomautuksitta ja kehujen kanssa vuodeksi ajolisenssi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Puhtain paperein pappamallin karvalakki
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Ei tällä kertaa, 1kpl apurungon pusla finiitto. Ei kyllä ajoa haitannut, ohjaustuntuma vedossa/vaste ym muut kolinat oli ihan hiljaa. Kilometrit eivät syynä tässä, vaan jos ensiasennus kumipusla ehtinyt hapertua 15v aikana.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
^ Projektiosiolla taannoin puhetta "dog leg" eli takakaaren etunurkan ruosteista. Mulla niistä on pudonnut tielle jo silminnähden peltiä eikä vieläkään edes huomautusta, tällä kertaa eri konttorilla kun viimeksi.Kiertomäntä kirjoitti: ↑Ke Syys 29, 2021 08:20Mielenkiintoista. Eikös tuo ole kantava rakenne, joten ymmärtääkseni siinä ei saisi olla reikiä vaikka olisikin muovien alla piilossa? Samapa tuo, tuleepahan nyt kuntoon niin kauan kun tuota kannattaa vielä tehdä. Muutaman vuoden päästä tuskin enää on järkevää tehdä.
Varapyöräkotelo on läpimätä, pysyy kasassa pelkillä tehtaan äänenvaimennusbitumeilla. Niissä on vanhuuttaan ilmeisesti sen verran jämäkkyyttä, että vaikka katsuri tökki villisti lehtevää koteloa raudalla, niin siirtyi eteenpäin. Sisäpuolelta jos tuohon tallaisi niin menisi koko saapas läpi, kuten kävi takajalkatilojen vedenpoistoreikien kohdalla, ennen kuin ne korjasin.
Etujalkatiloista vastaavat jäi tekemättä kun työpaikka vaihtui ja uudessa ei saa hitsata omia autoja. Niistä katsurin rauta menikin läpi, ja totesi että "tästähän pystyisi halutessaan kaivelemaan". No niin taatusti pystyisi, kun siitäkin se koko saapas menisi läpi.
Mutta leima tuli korjauskehotuksella. Aika mielivaltaista on tämä katsastelu.
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Mielivaltaista juu. Ostin pari vuotta sitten juuri katsastetun femman, ja kun alettiin huoltaa sitä koulutetun asentajani kanssa niin paljastui et jarrut on ihan loppu. Tuli fiilis et on katsastettu viiskymppinen kouras..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Taas leimasta läpi kerralla.....
Jos jarrut toimii ei ne loppu voi olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659