9-5 wagonin iskunvaimentimet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

9-5 wagonin iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Kuinka pitkään pitäisi originaaleilla vaimentimilla päästä?

Autolla ajettu n. 68000 km. Nyt tuntuu siltä että jää sellaista "jälkiheiluntaa" kun on ajanut "heiton" yli. Montut ok menee ja katsastuksestakin läpi tammikuussa. Katsastuksen jälkeen vaihdettu takatukivarsien yläpään kumit (vai oliko ne helat..?? kustannukset onneksi myyjän piikkiin). Ensimmäinen saabi ja käytössäni vain 1,5 kk, joten tieto ei ole pahitteeksi.

Saab 9-5 2.3t Wagon vm. 2002 (rek. 12/2001)
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Haa, mulla on originaalit ja 94tkm! Mitattiin joku aika sitten korjaamolla ja vielä oli mittarin mukaan riittävästi tehoja tallessa, vaikka en nyt enää muista prosentteja. Sen verran löysältä alusta tuntuu, että olen jo tainut tännekin mainita suunnitelmasta vaihtaa Aeron alustaa, mutta niille rahoille tuntuu olevan muutakin käyttöä.

Jälkiheiluntaa on vähän mullakin, vaikka tutkitusti vikaa ei ole, vain iän mukanaan tuomaa pehmeyttä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Ok. Hyvä kuulla. Ei heilunta ole liiallista, ehkäpä juuri sitä "pehmeyttä" niinkuin mainitsit.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
kitinka
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 13:20

Viesti Kirjoittaja kitinka »

Takapäästä alkoi kuulua pikkukuopissa kolinaa, jonka syyksi selvisi sökö, vuotava vas. takaiskari. Ja alle 70.000 km oli mittarissa. Aika nopeasti meni, kun on ihan siististi ajeltu.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Meidän 9-5:sta meni takaiskarit kun mittarissa oli 103 000, joten ne näköjään kestivät aika pitkään, mitä muita vastauksia katselee. 8O
Mutta kyllä ne olivatkin IHAN LOPPU sitten kun niitä vaihdon jälkeen korjaamon lattialla tarkasteltiin.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

9-5T kirjoitti:
kitinka kirjoitti:Aika nopeasti meni, kun on ihan siististi ajeltu.
Eikai ajotyyli vaikuta 9-5 takaiskareiden kestoon.
Kokemuksesta ainakin sanon ettei ajotavalla ja iskareiden kestolla ole mitään yhteyttä!
Torek Autossa oltiin myös sitä mieltä että on vähän luvattoman heikot nuo alkuperäisiskarit.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Eli mitä merkkiä suosittelette jos vaihdan taka ja myöh. myös etu?

Suomen hinta ja tarkka tyyppi olisi tervetullut.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omasta puolesta ehdottaisin Konin säädettäviä, sopii hyvin orkkis ja madallus jousien kanssa. Ei varmaan ole halvimmat, mutta pitäisi kestää. Itsellä ollut takapäässä n. 30tkm ja olen ollut todella tyytväinen. Kesällä pitäisi pistää myös etupäähän.

Noitahan saa tosi monesta varaosa/tarvike liikkeestäkin, mutta varmasti yksi halvimmista on
JKL:ssä sijatseva

PRO-Carservice Oy
Yritystie 2
FI-40320 Jyväskylä
r.seijari@mail.saabnet.com
Phone: 014 282200
Fax: 014 282201
Saab 9-3 TTID Vector 2008
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

TAKAPÄÄN ISKARIT.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

TERVEHDYS.voi suositella asenettuani kaverille 1v.sitten pro car servisestä ostetut bilsteinit erittäin hyvät ajaa ja kestävät.(ei mikään kirkko reki mutta ei pompikkaan ja bilstein laatu aina ollut hyvä).vanhoja iskareita tutkittuani luulepa että kypin perua ovat nuo sinukin kolisevat iskarit.
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Saabin omia ei siis kannata tilalle vaihdattaa merkkiliikkeessä??
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Kysypä merkkiliikkestä hinta sekä orginaaleille iskareille että alustasarjalle. Ovat yllättävän lähellä toisiaan.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Jep, merkkiliikkeen hinta eteen oli jotain noin 350 eur / kpl ja taakse noin 145 eur / pari, eli hintaa reilusti enempi mitä 9-5T kerroit. Tietenkin tinkimisellä varmaan saa jotain pois...

Alustasarjan hinta oli myyjän mukaan lonkalta heitettynä noin 350-450 eur ilman iskareita mutta tuon paikkansa pitävyyteen en ihan usko, ei tarkistettu tai sitten myyjä ei tiennyt asiaa...

Kuulemma madallusta tulee 30 milliä. Onko olemassa alustasarjaa jossa madallusta ei ole noin paljoa? 10 milliä riittäisi jos mukana tulee iskarit, jouset ja jotain muuta..

Kyllä tuo iskareiden vaihto tulee eteen tässä aikanaan....liikaa on heiluntaa. Miten vaihto, onnistuuko kotikonstein? Täytyykö muistaa ostaa iskareiden lisäksi muutakin vaihdettavaa osaa, helaa jne...?
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

80 tkm takana ja renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin
toisen takaiskarin vuotavan. Urheilualusta tuntuu houkuttelevalta
vaihtoehdolta pelkkien takaiskareiden vaihtamiselle,
jo hinnoittelun takia. Tuleehan siinä jonkin verran uutta
rompetta alakertaan.

Sen verran pitää aikaisempia viestejä korjata, että
takaiskareitten lähtöhinta on 145 eur/kpl, ei /pari.
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

2.0t Wagon kirjoitti:80 tkm takana ja renkaiden vaihdon yhteydessä huomasin
toisen takaiskarin vuotavan. Urheilualusta tuntuu houkuttelevalta
vaihtoehdolta pelkkien takaiskareiden vaihtamiselle,
jo hinnoittelun takia. Tuleehan siinä jonkin verran uutta
rompetta alakertaan.

Sen verran pitää aikaisempia viestejä korjata, että
takaiskareitten lähtöhinta on 145 eur/kpl, ei /pari.
Juu, aivan, taakse hinta on kpl eikä pari, sorry!

Tiedättekö että, sisältääkö alustasarja Eisbach kaikki neljä iskaria, neljä jousta jne? Hinta alle 400 eur, joten tuntuu että puuttuukohan jotain...tietenkin työt päälle, mutta tarvikkeista.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Kaivetaanpa tämäkin esiin....

Ei kannattanut vaihtaa pelkkiä iskunvaimentimia (Saab orig.) kun Saabin oman alustasarjan saa asennettuna jopa hieman edullisimmin! Hinnat kysytty Saabin merkkihuollosta. Hintaa kuitenkin töineen alustasarjalle jää ilmeisemmin jotain 950 euron luokkaa (en ole vielä laskua nähnyt...) ja pelkille iskunvaimentimille ja työlle olisi ollut noin 980 euroo.

Kuulemma teetti hieman enemmän työtä tuon etupään kanssa kun oli pultit olleet jumissa kallistuksenvakaajien kiinnityksissä. Pyörien auraukset yms on tarkastettu ja säädetty. Mittausarvojen mukaan alustasarja tässä tapauksessa madalsi auto noin 5-8 mm.

Lyhyiden ajojen jälkeen voin vain sanoa että tuntuu toimivan hyvin! Ei ole mitään valittamista. Tuntuu että urissä "vetely" hävisi sekä "jälkiheilunnat heittojen" jälkeen. Joten suosittelen kokonaistaloudellisesti Saabin omaa alustasarjaa (joku voi olla toista mieltä tietenkin... ). Renkaat alla ovat 17" Michelin Pilot Primacy (muistaakseni) 225/45.

Kiitokset vesil, 9-5T alustasarja vinkistä!
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Vastaa Viestiin