Kannattaako pesevää öljyä sitten laittaa vanhaan koneeseen? Sitä voi jokainen pohtia, että kuinka karstaiselle koneelle käy, kun sitä ruvetaan putsaamaan pesevällä öljyllä...
pesevää öljyä, never höörd, älä ny. Se GM dexos2 5L kannu toimii ihan hyvin näissä. Moottori sietää jopa tätä RE85, toivomme.Lukekaa sitten autonne ohjekirjat.
Tosin öljyn&suodattimen vaihto hyvä tehdä hieman lyhyeimillä tkmkilsoilla näissä bio moottoreissa(vaikka öly onkin jotain ns Longlifea)
siinä öljynvaihto 19.64 + sitten suodatin, öljyt sitten riittää noin 50 vaihtoon
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
^ Varmaan riittää muutaman saabin moottorin voiteluun, toviksi
"Tynnyri Saabin logolla."
Muistaako joku täällä saab 29 https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_29_Tunnanlentoihmettä. (ja tämäkään ei tarkoitettu vähättelynä tuon ajan tekniikan tarjolla oleviin vaihtoehtoihiin)
Viimeksi muokannut torque, Ke Syys 14, 2022 00:25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
9-5 2.0t Abp+ ´07 V70 2.5FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Femmassa on nykyisin Castrol fst-edge 5W40 turbo diesel öljyt ja vaihtoväli on nykyisin joka kevät ajokauden alussa kilometreistä riippumatta.
Vaimon käytössä olevassa kolkissa on sitten Castrol Magnatec 5W40 ja vaihtovälinä on 8-15tkm riippuen auton käytöstä, huoltomahdollisuudesta, kuun asennosta jne.
Syyt miksi en käytä GM5w30 ovat: Se ei ole pesevää, joten moottori karstoittuu. Ko. öljy pysyy kirkkaana aivan liian hyvin, joten siitä tietää ettei se tee yhtä moottoriöljyn tärkeimmistä tehtävistä, eli pitää moottori puhtaana. Toiseksi se on ktt:n mukaan 70% perusöljyä(mineraali pohja), eli ei lähelläkään vanhan kansan täyssynteettistä.
Kannattaako pesevää öljyä sitten laittaa vanhaan koneeseen? Sitä voi jokainen pohtia, että kuinka karstaiselle koneelle käy, kun sitä ruvetaan putsaamaan pesevällä öljyllä...
Mulla menee castrolli femmassa mustaksi/tummaksi alle 500km ajolla, eli se sitoo hyvin palamistapahtuman epäpuhtaudet itseensä ja ne eivät varastoidu sihtiin tai lohkon seinämiin.
Jokaisesta API SN luokitelluista moottoriöljystä löytyy dispersanttipaketti, eli ovat "peseviä". Jos haluat oikeasti voimakkaan dispersiolisäaineistuksen niin Acea E4, sieltä löytyy. 70% on tod. Näk. vetykrakattua Group 3 perusöljyä, joka on vetykrakkaamalla raakaöljystä valmistettu perusöljy ja täysin validia tavaraa. Tätä saa myös markkinoida täyssynteettisenä. Tätä on myös Magnatecissa.
Femmassa on nykyisin Castrol fst-edge 5W40 turbo diesel öljyt ja vaihtoväli on nykyisin joka kevät ajokauden alussa kilometreistä riippumatta.
Vaimon käytössä olevassa kolkissa on sitten Castrol Magnatec 5W40 ja vaihtovälinä on 8-15tkm riippuen auton käytöstä, huoltomahdollisuudesta, kuun asennosta jne.
Syyt miksi en käytä GM5w30 ovat: Se ei ole pesevää, joten moottori karstoittuu. Ko. öljy pysyy kirkkaana aivan liian hyvin, joten siitä tietää ettei se tee yhtä moottoriöljyn tärkeimmistä tehtävistä, eli pitää moottori puhtaana. Toiseksi se on ktt:n mukaan 70% perusöljyä(mineraali pohja), eli ei lähelläkään vanhan kansan täyssynteettistä.
Kannattaako pesevää öljyä sitten laittaa vanhaan koneeseen? Sitä voi jokainen pohtia, että kuinka karstaiselle koneelle käy, kun sitä ruvetaan putsaamaan pesevällä öljyllä...
Mulla menee castrolli femmassa mustaksi/tummaksi alle 500km ajolla, eli se sitoo hyvin palamistapahtuman epäpuhtaudet itseensä ja ne eivät varastoidu sihtiin tai lohkon seinämiin.
Jokaisesta API SN luokitelluista moottoriöljystä löytyy dispersanttipaketti, eli ovat "peseviä". Jos haluat oikeasti voimakkaan dispersiolisäaineistuksen niin Acea E4, sieltä löytyy. 70% on tod. Näk. vetykrakattua Group 3 perusöljyä, joka on vetykrakkaamalla raakaöljystä valmistettu perusöljy ja täysin validia tavaraa. Tätä saa myös markkinoida täyssynteettisenä. Tätä on myös Magnatecissa.
Hydrokrakkaus on kyllä tuttua juttua, ja virallisesti nykyään niitä voidaankin kutsua täyssynteettisiksi, koska niissä on "täyssynteettisien öljyjen kaltaisia ominaisuuksia". Kaikki halvat ja edulliset, täyssynteettisinä markkinoidut öljyt ovat näitä mineraaliöljystä hydrokrakattuja, magnatec mukaan luettuna. Sen vuoksi sitä käytän "vakio tehoisissa" moottoreissa. Viritettyihin sitten laitan vain oikeasti täyssynteettistä. Minulle täyssynteettiset öljyt ovat vain ja ainoastaan polyalfaoleiini (PAO) pohjaiset öljyt, kuten Castrol Edge fst-sarjan öljyt ja esteripohjaiset öljyt. Toki esteripohjaisissa öljyissä on omat ongelmat, jonka vuoksi en itse niitä käytä, vaikka erinomaisia öljyjä ovatkin.
Taitaa olla edge turbo dieselkin krakattua nykyään https://msdspds.castrol.com/ussds/amers ... 78394.pdf
Erikoisesti kyllä saksankielinen ktt on ihan eri sisällöllä ja myyvät vollsynthetisch:inä.
Edit. Näköjään hc-syntheseä se on saksassakin nykyään.
Taitaa olla edge turbo dieselkin krakattua nykyään https://msdspds.castrol.com/ussds/amers ... 78394.pdf
Erikoisesti kyllä saksankielinen ktt on ihan eri sisällöllä ja myyvät vollsynthetisch:inä.
Edit. Näköjään hc-syntheseä se on saksassakin nykyään.
Näin se näyttää olevan tapahtunut... En ymmärrä, että tuote voi vaihtua totaalisesti ja siitä ei kerrota missään. Sama kävi Mobilin new lifelle muutamia vuosia sitten...Vaihtui hydrokrakatuksi. Koska Turbo dieselin KTT on päivittynyt elokuussa 2021, niin olettaisin vaihdoksen tapahtuneen niillä nurkilla. Eli olen ajanut koko kesän luokattomalla öljyllä... nyt vituttaa.
Taitaa ensi kesänä mennä Femmaan Castrol 0W-40 R öljy. Kallista, mutta täyssynteettistä KTT:n mukaan.
Öljynvaihdot 5-10tkm. ihan sama mitä sinne laittaa, kunhan on api/sn/cf. Jos on rahaa tai oikeasti otettu tehoja irti niin voi, ja ehkä kannattaakin hifistellä.5w30 en enää laita kun on liian litkua. 10w-40 tai 5w-40.
Täytyypä perehtyä ja jos näin on, niin täytyy talven aikana etsiä uusi öljy. Hydrokrakattu öljy ei kelpaa minulle miedosti viritettyyn moottoriin.
Tämä onkin mielenkiintoista, mikä tuosta hydrokrakatusta tekee kelpaamattoman?
Varmaan suurimmaksi osaksi oma "asennevamma"..
Vetykrakatut öljyt ovat hyvin voimakkaasti lisäaineistettuja ja ne lisäaineet pilkkoontuvat käytössä/rasituksessa. Mitä enemmän rasitusta, sitä nopeampaa lisäaineiden pilkkoontuminen on. Sen vuoksi ajattelen, että sen öljyn ominaisuudet muuttuvat liikaa, eikä se öljy sen jälkeen ole "riittävän hyvää". Omiin havaintoihini perustaen, esim. Magnatec 5w40 c3:nen alkaa kolkissa kulua n. 11-12tkm ajon jälkeen ja öljyä joutuu lisäämään. Kun öljyn vaihtaa, niin taas mennään ilman öljynkulutusta se n.11-12tkm. PAO-öljyissä en itse tätä ominaisuutta ole havainnut, vaan se näyttäisi kestävän paremmin omassa käytössä. Ja ei, en ala vaihtamaan öljyä liian tiuhaan muutamien tuhansien kilometrien välein.
Lisäksi kun se on mineraaliöljystä tehtyä, niin sekään ei minua innosta. Mineraaliöljyille tai niiden johdannaisille on paikkansa ja käyttötarkoituksensa, mutta minun mielestä se ei ole viritetyissä moottoreissa.
Ei luoja, jengi ajelee 19t mitsu t7:lla ja mietitään että hydrokrakattu öljy ei kelpaa kun on viriauto Näissä peleissä se on se ja sama mitä öljyä se on, kunhan täyttää luokituksen ja viskositeetti on oikea..