Tankin kiinnitys
Tankin kiinnitys
Moro
9-5 polttainetankin kiinnitys? Onko muuta kuin ne pannat? On toinen panta poikki, putoaako tankki tielle?
9-5 polttainetankin kiinnitys? Onko muuta kuin ne pannat? On toinen panta poikki, putoaako tankki tielle?
Re: Tankin kiinnitys
Pannat ovat ainoa kiinnitys, mutta ei pudonnut tankki tielle vaikka oli molemmat poikki.
Roikkui käsijarruvaijerien varassa muutaman sentin alempana.
Korjaamisessa riittää puuhaa tuntikausiksi, jos pultit ovat ruostuneet mitoistaan.
Roikkui käsijarruvaijerien varassa muutaman sentin alempana.
Korjaamisessa riittää puuhaa tuntikausiksi, jos pultit ovat ruostuneet mitoistaan.
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Tankin kiinnitys
Kokeillaas täältä. Mitä porukka tehnyt kun kuskinpuolen pannan taemman pultin vastakappale alkaa pyörimään pultin mukana? Pääseekö jostain kontista laittamaan vastaan?
Tilaahan tuola ei juurikaan ole esim uuden reijän tms tekoon...
Tilaahan tuola ei juurikaan ole esim uuden reijän tms tekoon...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Tankin kiinnitys
Tänään vaihdoin yhteen '03 femmaan kuskinpuolen tankin pannan, olipa urakka.
Etummainen kiinnitys löhti nätisti irti, mutta se takimmainen...
Pultin kanta oli ruostunut, eikä siihen mikään hylsy ottanut kiinni tarpeeksi hyvin, joten piti hitsata mutteri kantaan kiinni.
M10 mutteri tarttui siihen jo viidennellä yrityksellä, maadoittaminen oli haastavaa, eli hitsasin ensin pyörotangon mutterin kylkeen ja sen avulla sai maadoitettua mutterin ja pidettyä sitä paikallaan hitsauksen ajan. Tankin vieressä hitsaaminen kun on hieman arveluttavaa, niin tankin suojaksi laitettiin ohutta alumiinilevyä. Kempin pieni MIG-kahva mahtui tuohon väliin, mutta ahdasta oli senkin kanssa.
17mm kantaan jäi knööli. joten siihen ei saanut kunnolla mitään hylsyä päälle, eli apurungon ja korin välistä kiintoavaimella juuri hitsattua mutteriä pyörittäen pulttia auki, parin kierroksen jälkeen keksin kaverin kanssa kokeilla myös anturihylsyjä, joista 19mm hylsy sopi tarpeeksi hyvin tuohon muovautuneeseen ja vinoon hitsattuun kantaan, koneella auki päin ja eihän se tullut loppuun asti, vaan tuntui että vastamutteri olisi irronnut. Mutteri oli varsin kovasti kiinni, eli sen liikkeelle saamiseen vaadittiin melkoisesti voimaa, mutta ei se kuitenkaan katkennut.
Ensin peilin kanssa katsomaan näkyykö vastamutteria ja ihmettelyn jälkeen tulimme sellaiseen tulokseen että vastamutteri on paikallaan, mutta pultista puuttuvat kierteet sen kohdalta, eli se pyörii tyhjää. Vasen takapyörä irti. Pienellä rengasraudalla painaen pannan jämästä pultinkantaa alaspäin ja samaan aikaan koneella avaten se pultti tulikin pois "ihan helposti".
Lopuksi uusi panta paikalleen.
Yksi panta ja n. 3 tuntia autonosturilla ja melko hyvällä työkaluvalikoimalla. Seuravaa pantaa pantaa varten hommaan vielä varoiksi pienet vastakierrehylsyt.
Etummainen kiinnitys löhti nätisti irti, mutta se takimmainen...
Pultin kanta oli ruostunut, eikä siihen mikään hylsy ottanut kiinni tarpeeksi hyvin, joten piti hitsata mutteri kantaan kiinni.
M10 mutteri tarttui siihen jo viidennellä yrityksellä, maadoittaminen oli haastavaa, eli hitsasin ensin pyörotangon mutterin kylkeen ja sen avulla sai maadoitettua mutterin ja pidettyä sitä paikallaan hitsauksen ajan. Tankin vieressä hitsaaminen kun on hieman arveluttavaa, niin tankin suojaksi laitettiin ohutta alumiinilevyä. Kempin pieni MIG-kahva mahtui tuohon väliin, mutta ahdasta oli senkin kanssa.
17mm kantaan jäi knööli. joten siihen ei saanut kunnolla mitään hylsyä päälle, eli apurungon ja korin välistä kiintoavaimella juuri hitsattua mutteriä pyörittäen pulttia auki, parin kierroksen jälkeen keksin kaverin kanssa kokeilla myös anturihylsyjä, joista 19mm hylsy sopi tarpeeksi hyvin tuohon muovautuneeseen ja vinoon hitsattuun kantaan, koneella auki päin ja eihän se tullut loppuun asti, vaan tuntui että vastamutteri olisi irronnut. Mutteri oli varsin kovasti kiinni, eli sen liikkeelle saamiseen vaadittiin melkoisesti voimaa, mutta ei se kuitenkaan katkennut.
Ensin peilin kanssa katsomaan näkyykö vastamutteria ja ihmettelyn jälkeen tulimme sellaiseen tulokseen että vastamutteri on paikallaan, mutta pultista puuttuvat kierteet sen kohdalta, eli se pyörii tyhjää. Vasen takapyörä irti. Pienellä rengasraudalla painaen pannan jämästä pultinkantaa alaspäin ja samaan aikaan koneella avaten se pultti tulikin pois "ihan helposti".
Lopuksi uusi panta paikalleen.
Yksi panta ja n. 3 tuntia autonosturilla ja melko hyvällä työkaluvalikoimalla. Seuravaa pantaa pantaa varten hommaan vielä varoiksi pienet vastakierrehylsyt.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Tankin kiinnitys
Joo. Ilmeisesti siitä vastakappaleesta saa pideltyä kiinni jollain kiintoavaimella tms? Mullahan pyöri se tyhjää tuolla yhden tutun autossa. Tai sitten tosiaan koittaa kammeta pannan ja pultin kannan kohalta alaspäin kun vääntää...ippe kirjoitti: ↑Su Loka 16, 2022 21:08Tänään vaihdoin yhteen '03 femmaan kuskinpuolen tankin pannan, olipa urakka.
Etummainen kiinnitys löhti nätisti irti, mutta se takimmainen...
Pultin kanta oli ruostunut, eikä siihen mikään hylsy ottanut kiinni tarpeeksi hyvin, joten piti hitsata mutteri kantaan kiinni.
M10 mutteri tarttui siihen jo viidennellä yrityksellä, maadoittaminen oli haastavaa, eli hitsasin ensin pyörotangon mutterin kylkeen ja sen avulla sai maadoitettua mutterin ja pidettyä sitä paikallaan hitsauksen ajan. Tankin vieressä hitsaaminen kun on hieman arveluttavaa, niin tankin suojaksi laitettiin ohutta alumiinilevyä. Kempin pieni MIG-kahva mahtui tuohon väliin, mutta ahdasta oli senkin kanssa.
17mm kantaan jäi knööli. joten siihen ei saanut kunnolla mitään hylsyä päälle, eli apurungon ja korin välistä kiintoavaimella juuri hitsattua mutteriä pyörittäen pulttia auki, parin kierroksen jälkeen keksin kaverin kanssa kokeilla myös anturihylsyjä, joista 19mm hylsy sopi tarpeeksi hyvin tuohon muovautuneeseen ja vinoon hitsattuun kantaan, koneella auki päin ja eihän se tullut loppuun asti, vaan tuntui että vastamutteri olisi irronnut. Mutteri oli varsin kovasti kiinni, eli sen liikkeelle saamiseen vaadittiin melkoisesti voimaa, mutta ei se kuitenkaan katkennut.
Ensin peilin kanssa katsomaan näkyykö vastamutteria ja ihmettelyn jälkeen tulimme sellaiseen tulokseen että vastamutteri on paikallaan, mutta pultista puuttuvat kierteet sen kohdalta, eli se pyörii tyhjää. Vasen takapyörä irti. Pienellä rengasraudalla painaen pannan jämästä pultinkantaa alaspäin ja samaan aikaan koneella avaten se pultti tulikin pois "ihan helposti".
Lopuksi uusi panta paikalleen.
Yksi panta ja n. 3 tuntia autonosturilla ja melko hyvällä työkaluvalikoimalla. Seuravaa pantaa pantaa varten hommaan vielä varoiksi pienet vastakierrehylsyt.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Tankin kiinnitys
Itse vastakappale ei irronnut, mutta pultista hävisi kierre pieneltä pätkältä. Tämän vaikutti aluksi samalta kuin vastakappaleen irtoaminen.
Peilin avulla näki että vastakappale ei ole irti.
Peilin avulla näki että vastakappale ei ole irti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Tankin kiinnitys
-98 vm ja kuskin puolen panta poikki - kyllä olikin todella huonossa kunnossa, oikean puolen näyttää lähes priimalta. Pulttien kannat oli niin ruostuneet että 10mm antoi väännettäessä periksi. 9mm sai vasaroitua onneksi kantaan ja etummainen lähti helposti. Takimmainenkaan ei ollut ongelma sillä vastakappaleen pultin yläpuolelle ulottuva osa oli niin ruostunut että siinä ei ollut kierrrettä enää ollenkaan ja sen sai käytännössä vetämällä alkukierteiden jälkeen läpi.
Re: Tankin kiinnitys
Vielä näistä pantojen vaihtamisista.
Pultit ovat usein kannastaan aika ruosteisia, joten kannattaa kaivella erilaisia 10mm ja 9mm hylsyjä ja vaikka 11/32" ja 3/8" kootkin valmiiksi ja sovittaa niistä parhaiten sopivat kantoihin. Viimeksi vaihdoin kaverin femmaan pannan ja sattumalta yksi 12-kulmainen 9mm hylsy otti hyvin pultin kantaan
Pultit ovat usein kannastaan aika ruosteisia, joten kannattaa kaivella erilaisia 10mm ja 9mm hylsyjä ja vaikka 11/32" ja 3/8" kootkin valmiiksi ja sovittaa niistä parhaiten sopivat kantoihin. Viimeksi vaihdoin kaverin femmaan pannan ja sattumalta yksi 12-kulmainen 9mm hylsy otti hyvin pultin kantaan
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Tankin kiinnitys
Itselläni ei ollut mitään jakoa saada alkuperäistä pulttia irti vaan meni välittömästi poikki. Porasin reilusti vanhan pultin paikalle uuden reiän, yläkautta saa pujotettua pultin paikalleen, jonka jälkeen alapuolelta mutterilla kiinni. Yläpuolelle saa laitettua kiintoavaimen, jolla pitää pulttia paikallaan samalla kun mutteria väänsi kiinni. Jokin perustason magneettivarsi on kätevä apu pultille ja kiintoavaimelle tässä kohtaa. Puolisen tuntia meni pukkien varassa per puoli kun uusi reikä oli porattu.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: Tankin kiinnitys
Ihmettelin hetki sitten että mikä ihmeellinen laahaava ääni tulee autosta kun asioille menneissä ei mitään. No pihassahan selvisi että kuskin puolen pantahan se roikkui siellä, oli katkennut takakontin puolelta. Pultit näyttää sopivan ruosteisilta eli täytyy liuottaa huomiseen ja sitten yrittää irroittaa. 9mm hylsy sinne näytti sentäs sopivan. Täytyy käydä viereisestä länsiautosta kysymässä oisko pantaa hyllyssä vai meneekö tilaushommiksi, sitten sen voi tilata procar serviceltä tai trollpartsilta.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Tankin kiinnitys
Moikka.-Hese- kirjoitti: ↑Su Heinä 30, 2023 18:43Ihmettelin hetki sitten että mikä ihmeellinen laahaava ääni tulee autosta kun asioille menneissä ei mitään. No pihassahan selvisi että kuskin puolen pantahan se roikkui siellä, oli katkennut takakontin puolelta. Pultit näyttää sopivan ruosteisilta eli täytyy liuottaa huomiseen ja sitten yrittää irroittaa. 9mm hylsy sinne näytti sentäs sopivan. Täytyy käydä viereisestä länsiautosta kysymässä oisko pantaa hyllyssä vai meneekö tilaushommiksi, sitten sen voi tilata procar serviceltä tai trollpartsilta.
Ainakin tämän viestin kirjoitushetkellä näyttäis Vantaan Motonetissä olevan hyllyssä 2kpl pantoja ysifemmaan. Itellä keväällä laitetut Motonetin pannat(Klokkerholm?). Sarjassa ei sitten ainakaan mulla tullut uusia kiinnityspultteja.
** Linkki **
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Re: Tankin kiinnitys
Tuin pienyrittäjää ja uudet pannat uusien pulttien kera tulossa Procar serviceltä huomiseksi. Hajonneen pannan toisen pultin sain jo tänään irti, toista pulttia pitää liuottaa lisää ja huomenna uusi yritys sen kanssa.Doomrider kirjoitti: ↑Ma Heinä 31, 2023 17:50Moikka.-Hese- kirjoitti: ↑Su Heinä 30, 2023 18:43Ihmettelin hetki sitten että mikä ihmeellinen laahaava ääni tulee autosta kun asioille menneissä ei mitään. No pihassahan selvisi että kuskin puolen pantahan se roikkui siellä, oli katkennut takakontin puolelta. Pultit näyttää sopivan ruosteisilta eli täytyy liuottaa huomiseen ja sitten yrittää irroittaa. 9mm hylsy sinne näytti sentäs sopivan. Täytyy käydä viereisestä länsiautosta kysymässä oisko pantaa hyllyssä vai meneekö tilaushommiksi, sitten sen voi tilata procar serviceltä tai trollpartsilta.
Ainakin tämän viestin kirjoitushetkellä näyttäis Vantaan Motonetissä olevan hyllyssä 2kpl pantoja ysifemmaan. Itellä keväällä laitetut Motonetin pannat(Klokkerholm?). Sarjassa ei sitten ainakaan mulla tullut uusia kiinnityspultteja.
** Linkki **
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3