Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Numba
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Numba »

Heh, hidas kirjoittaja :mrgreen:
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

HEV kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 19:49
Jarrupalat jumissa? Lämpiääkö joku pyörä/jarrulevy?
Mietin kyllä tätä vaihtoehtoa. Mietin että liittyykö jarruihin jotenkin koska nyt kun mietin melkein kuvittelen että tämä ilmiö jotenkin tulee hetken sen jälkeen kun olen peruuttanut…

Ehkä?
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

Numba kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 19:54
Ja pari kertaa nyt kun lähtenyt liikkeelle vinkuva ääni kuten jarruttaessa joskus mutta todella kovaääninen. Loppuu kun päässyt vauhtiin.
Ja jälleen käynnistyksen jälkeen alkaa ravistelu kun lähtee ajamaan
Oisko kumminkin jotain häikkää jarruissa? Ajattelitko oliko joku levy kuumana?
Jarrun hankaus kyllä pitäisi tuntua liikkeelle lähtiessä, kun painaa kytkimen pohjaan niin auto ei rullaa vapaasti.
Yritän huomenna katsoa…
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Purde
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Maalis 24, 2019 16:02
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Purde »

Veikkaus, että käsijarrurummussa osia irrallaan.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

Purde kirjoitti:
To Marras 24, 2022 03:24
Veikkaus, että käsijarrurummussa osia irrallaan.
Uskon että veikkaus on yhtä hyvä/huono kun muutkin. Kansainvälisiä foorumeja kun vilkaisin niin ravistelua saattaa aiheutta paitsi edellä mainitut:
Nelipyöräsuuntaus pielessä (se juuri tehty tukivarsien huollon yhteydessä)
Ilmansuodatin tukossa
Letkuvuoto
Laakerit

Toki, ravistelun rajuus on subjektiivista mutta minun autossa se on raju kun se alkaa…
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
aero
-
Viestit: 7873
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja aero »

Silver Machine kirjoitti:
To Marras 24, 2022 09:24
Ilmansuodatin tukossa
Letkuvuoto
Nämä rajautuu moottorin tekemään ravistukseen, joka tuntuu yleensä sellaisena "rynkytyksenä" ja eroaa fundamentaalisesti alustasta tulevasta ravistelusta. Näin tekstin yli on toki vaikea tulkita, kummasta ravistelu on peräisin, mutta ajaessa eron pääsääntöisesti tuntee.

Olikos tää automaatti vai manuaali? Jos manuaali, niin mitä tapahtuu kun ravistaessa painaa kytkimen pohjaan?
-Jos ravistus jatkuu entisellään, se ei oikein voi tulla moottorilta, tuskin vetoniveliltäkään tai muusta voimansiirrosta
-Jos ravistus heikkenee, mutta ei lopu, niin se voimansiirto on varteenotettava kohde. Ehkä myös moottori, jos se esim. sytytyskatkoksista heiluu niin että tuntuu korissa asti.
-Jos ravistus loppuu välittömästi, mutta kone käy hassusti, niin paha silmä kohti moottoria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

aero kirjoitti:
To Marras 24, 2022 09:54
Silver Machine kirjoitti:
To Marras 24, 2022 09:24
Ilmansuodatin tukossa
Letkuvuoto
Nämä rajautuu moottorin tekemään ravistukseen, joka tuntuu yleensä sellaisena "rynkytyksenä" ja eroaa fundamentaalisesti alustasta tulevasta ravistelusta. Näin tekstin yli on toki vaikea tulkita, kummasta ravistelu on peräisin, mutta ajaessa eron pääsääntöisesti tuntee.

Olikos tää automaatti vai manuaali? Jos manuaali, niin mitä tapahtuu kun ravistaessa painaa kytkimen pohjaan?
-Jos ravistus jatkuu entisellään, se ei oikein voi tulla moottorilta, tuskin vetoniveliltäkään tai muusta voimansiirrosta
-Jos ravistus heikkenee, mutta ei lopu, niin se voimansiirto on varteenotettava kohde. Ehkä myös moottori, jos se esim. sytytyskatkoksista heiluu niin että tuntuu korissa asti.
-Jos ravistus loppuu välittömästi, mutta kone käy hassusti, niin paha silmä kohti moottoria.
En usko sytytyskatkoksiin koska silloinhan se tuntuisi kiihdyttäessäkin. Sytytyskasetti vaihdettu 80k km sitten ja tulpatkin uusittu n. 15k sitten. Voin melko isolla varmuudella sulkea pois voimansiirrosta johtuvia ongelmia.
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

No niin… Auto viety huoltoon ja sieltä soitettiin että syy löytyi käsijarrusta.

Että tällaista.
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Purde
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Maalis 24, 2019 16:02
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Purde »

Olitko tehnyt ensiliukkailla käsijarrukäännöksiä? Itse ymmärsin lopettaa jonkun about kolmannen käkkärirempan jälkeen. On vain seisontajarruksi tarkoitettu, jos edes siksi.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: Apua tarvitaan… Kovaa ravistelua ajaessa.

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

Purde kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 05:46
Olitko tehnyt ensiliukkailla käsijarrukäännöksiä? Itse ymmärsin lopettaa jonkun about kolmannen käkkärirempan jälkeen. On vain seisontajarruksi tarkoitettu, jos edes siksi.
En ole käyttänyt kässäriä muuhun kuin seisontaa jos ollut tarve. Yleensä jätän auton niin ettei tarvitse käsijarrua

Tässä tuli nyt remppaa molempien puolien levyt, kengät, palat ja vaijeri. Kallista mutta näyttää ainakin hyvältä.

Asia pihvi.
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
Vastaa Viestiin