Automaattilaatikko reistailee -00vm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
postimestari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 03, 2021 10:09

Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja postimestari »

Kesäpäivää tänne,

Kesäajolla 00 vuosimallin 2.3t automaattilaatikko kenkkuili. D-tilassa syttyi varoitusvaloa ja laatikko ei vastannut kaasuun. Pakki kyllä toimi, mut kotiin oli matkaa...

Sammutin virrat, kaasu tuntui sen jälkeen antavan tavallisen vasteen. Vikavalo jäi päälle.

Ensimmäinen automaattiloota-autoni, joten jos löytyis jeesiä ennen mahdollista korjaamokeikkaa, kaikki otetaan vastaan. Esim mistä vaihteistomerkeistä kannattaisi huolestua? Samalla kun tuli toi vaihteiston vikavalo, syttyi moottorin vikavalo.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja jus »

Tech2:lla saa luettua ja nollattua vaihteiston vikakoodit. Omassa autossa on pari kertaa vuodessa sytyttänyt vikavaloja ja joka kerta on ollut vikakoodina lock-up solenoidiin viittaava P0743, toisinaan kaverina myös muita momentinmuunninkoodeja.

Vian ensimmäisestä ilmaantumisesta on useita vuosia, mutta kun ilmaantumistiheys ei ole muuttunut, pelkällä nollailulla olen jatkanut ajeluja.

Tech2 äärelle opastanee https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mä sain ihan vaan halpis bluetooth-obd-palikalla (ja puhelimella) katottua ja nollattua vaihteiston vikakoodit, vaihteiston vikavalo ei aina sammunut heti vaan vaati pienen ajolenkin.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja jus »

Solenoidivika muuttui joulukuussa 2021 pysyväksi, vikakoodi ilmaantui nollauksen jäkeen heti aina uudelleen. Vaihdoin uuden solenoidin tammikuussa 2022 ja on sen jälkeen pysynyt poissa häiritsemästä.

Varaosa 5251905 on melko arvokas https://portal.orio.com/productdetail/saabparts/5251905, pari sataa euroa.

Solenoidin sai vaihdettua ahtaassa kotitallissa tunkin ja koripukkien varassa. Akkuteline ja moottorituki lähinnä piti irrottaa ennen vaihteiston kannen avaamista. Akkutelinettä ei mainita WIS-ohjeessa mutta otin pois tieltä. Eniten aikaa meni paikkojen putsailuun. Lukitussolenodi SL on kuvassa tuo alimmainen kolmesta.

https://saabwisonline.com/c3/9-5/2000/4 ... emove-270/
https://saabwisonline.com/docs/9600/2000/doc19632.htm

Lisää kuvia: https://imgur.com/a/21p55Ox
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

jus kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 12:15
Solenoidivika muuttui joulukuussa 2021 pysyväksi, vikakoodi ilmaantui nollauksen jäkeen heti aina uudelleen. Vaihdoin uuden solenoidin tammikuussa 2022 ja on sen jälkeen pysynyt poissa häiritsemästä.

Varaosa 5251905 on melko arvokas https://portal.orio.com/productdetail/saabparts/5251905, pari sataa euroa.

Solenoidin sai vaihdettua ahtaassa kotitallissa tunkin ja koripukkien varassa. Akkuteline ja moottorituki lähinnä piti irrottaa ennen vaihteiston kannen avaamista. Akkutelinettä ei mainita WIS-ohjeessa mutta otin pois tieltä. Eniten aikaa meni paikkojen putsailuun. Lukitussolenodi SL on kuvassa tuo alimmainen kolmesta.

https://saabwisonline.com/c3/9-5/2000/4 ... emove-270/
https://saabwisonline.com/docs/9600/2000/doc19632.htm

Lisää kuvia: https://imgur.com/a/21p55Ox
Kuva Kuva
Mimmoset oireet solenoidin jumimisella oli? Mulla teki kesällä rytkytystä paikallaan d päällä, meinasi sammua ja kauhea rytyytys n. 500rpm tyhjäkäynti. Ei vikakoodeja mistään.

Kävi ajelulla jossa lukko oli päällä tovin ja sitten takas kaupunkiin ja lukko pois niin ei ole sen jälkeen enää toistunut. Ja vika alkoi kun saapui 80kmh alueelta liikennevaloihin ja lukko jäi ilmeisesti päälle.

On kyllä varaosa askikin olemassa, siitähän saisi ton lukon nyysittyä jos vain vika varmistuisi siihen solenoidiin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuo muuten oireillut paitsi vaihteiston vikavalolla. Ja tietenkin maantieajossa moottorin kierrosluku oli normaalia korkeampi, kun momentinmuunninta ei lukittu. Taloudellisin maantieajon välitys siis jäi tulematta. Kaupunkiajoa taajamassa olisi saanut ihan sujuvasti ajettua ilman mitään muita oireita kuin vikavalo.

Solenoidissa ei siis jumittanut vaan siinä oli siis käämi poikki/vaurioitunut. Yleismittarilla vaihteiston liittimestä tuon vian sai tarkistettua. Varmistelin vielä että johto oli ehjä liittimen ja vaihteiston kuoren läpiviennin väliltä. Siihänähän on johtoa jonkin verran kiepillä vaihteiston päällä vaihdevalitsimen asentokytkimen ja vaihteensiirtovaijerin kohdilla, joten vaihteiston kuoren ulkopuolinen johtovauriokin periaatteessa olisi voinut olla samoilla oireilla mahdollinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Meidän autossa pakki kytkeydy kunnolla päälle, ennen kuin tarjoaa hieman kaasua ja sitten nykäisee. Ehkä D-asennossakin on huomattavissa pientä nypytystä paikallaan seistessä. Kerran on tullut tuo P0743 koodi.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

jus kirjoitti:
Ti Joulu 06, 2022 13:00
Ei tuo muuten oireillut paitsi vaihteiston vikavalolla. Ja tietenkin maantieajossa moottorin kierrosluku oli normaalia korkeampi, kun momentinmuunninta ei lukittu. Taloudellisin maantieajon välitys siis jäi tulematta. Kaupunkiajoa taajamassa olisi saanut ihan sujuvasti ajettua ilman mitään muita oireita kuin vikavalo.

Solenoidissa ei siis jumittanut vaan siinä oli siis käämi poikki/vaurioitunut. Yleismittarilla vaihteiston liittimestä tuon vian sai tarkistettua. Varmistelin vielä että johto oli ehjä liittimen ja vaihteiston kuoren läpiviennin väliltä. Siihänähän on johtoa jonkin verran kiepillä vaihteiston päällä vaihdevalitsimen asentokytkimen ja vaihteensiirtovaijerin kohdilla, joten vaihteiston kuoren ulkopuolinen johtovauriokin periaatteessa olisi voinut olla samoilla oireilla mahdollinen.
Joo eli sulla päinvastanen ongelma, lukkoa ei löydy lainkaan.

Näköjään nämä 4v aisinitkin alkaa väsymään kun kilsoja ja vuosia kertyy. Oma ajettu melkein puoli miljoonaa, katotaan milloin tuo lukko uusii vikansa jos uusii.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Mitäs nuo S1 ja S2 solenoidit tekee? Meillä tosiaan vain pakki oireilee selvästi.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Solenoid valve S1
Controls shifting: 1-2, 2-1 and 3-4, 4-3 through clutch C2 and brakes B1, B2 and B3.

Solenoid valve S2
Controls shifting: 2-3, 3-2 through clutch C3 and brake B4.
https://saabwisonline.com/c3/9-5/2000/4 ... positions/
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

duuduu kirjoitti:
To Joulu 08, 2022 19:15
Solenoid valve S1
Controls shifting: 1-2, 2-1 and 3-4, 4-3 through clutch C2 and brakes B1, B2 and B3.

Solenoid valve S2
Controls shifting: 2-3, 3-2 through clutch C3 and brake B4.
https://saabwisonline.com/c3/9-5/2000/4 ... positions/
Olisko tuo S2 sitten se joka oireilee kun 3:nen on päällä ja pitäisi vaihtaa pienemmälle ja toisin päin, niin viivettä tuntuu olevan kun nytkäyttelee.
Taitaa sittenkin olla S1 koska kakkosella ajaessa oiretta ei ole :?:
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattilaatikko reistailee -00vm

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Solenoidijumppa ei ole meillä vielä edennyt osaa odotellessa. Eilen kävin ajamassa pitkähkön ajolenkin maaseudulla, minkä aikana ei vikavaloja syttynyt kunnes tulin taajamaan/liikennevaloihin. Paikallaan seistessä D:n ollessa kytkettynä syttyi sekä engine check että gearbox check valo. Vikakoodit luettiin tänään p0747 (pressure control solenoid a stuck on) ja p0743 (torque converter clutch circuit electrical). Voiko nämä molemmat vikakoodit johtua samasta vaivasta vai viittaako tuo ensimmäinen likaiseen vaihteistoöljyyn mikä jumittaa solenoidia?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Vastaa Viestiin