9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Laitoin testimielessä Ebayn kautta joltain kiinalaiselta myyjältä tulemaan 10xT3, 10xT4.2, 10xT4.7 ja 10xT5 polttimot, SMD-ledeillä. Hintaa koko setillä 15 €. Toimitusaika se perinteinen n. kuukausi.

Laitan infoa kun tulevat ja saa paikoilleen, että oliko oikeanlaiset ja vieläpä toimivatkin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Kersti91
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 18:58
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja Kersti91 »

Tässä lainaus toisesta aiheesta:
jupasaab kirjoitti:
arska-66 kirjoitti:
Kersti91 kirjoitti:Tässä muutamia polttimotyyppejä, osa arvattu ja muisteltu:

-SID: T4.7 Neo Wedge tai HRQ F4.8 - samat ACC?
-Tupakansytytin: T5 lasikanta VIHREÄ 1kpl
-Sähköikkunat: T4 Neo Wedge VIHREÄ 2kpl
-Valojen korkeussäätö: ? pienempi kuin T3 Neo Wedge
-Mittariston taustavalot: T5 lasikanta 14V 1,4W KIRKAS (ehkä)
-Lattia- ja ovivalot: SV8,5 43mm 6kpl
SID JA ACC SAMA T4.7 ! Sidiin menee 6 kpl ja Acc 8 kpl polttimoita :wink:
Kiitos infosta.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tilasin Partcolta 15kpl lamppuja ja niille värisuojat. Lampuille koodit PL12VX ja suojille T - 1 3mm. Kustannukset posteineen 23.25€ ja jäi muutama lamppu varalle. Ja sitten hommiin. Ensin etsittiin tällaiset työkalut: Kolvi, tinaimuri, tinaa, sakset, ruuvimeisseli, teline asennukseen (Lidl)

Kuva

Tässä kuvaa lampuista ja hatuista.

Kuva

Penkkien lämmityksen ja ilmastoinnin katkaisijat irti ja pöydälle. Katkaisijoissa kussakin kaksi lamppua, toinen säätörullalle ja toinen itse symbolille. Katkaisijan toisella puolella valkoisen suojan alla toinen lamppu.

Kuva
Kuva

Ja tällaisia lamppuja ja hattuja siis tarvittiin.

Kuva

Lamput lähtee irti ruuvimeisselillä kääntämällä, joutuu tosin kaivelemaan kun jotkut on turvonneet. lamppu kiinni telineeseen ja kolvilla tina sulaksi, 25w kolvi sulattaa paremmin mutta 15w on parempi tuhoja ajatellen. Tinaimurilla imaistaan tinat pois ja pienellä ruuvimeisselillä suoristetaan polttimon langat ja nitkutetaan vanha lamppu irti.

Kuva

Kun vanha lamppu on irti pujotellaan uusi paikalleen ja katkaistaan ylimääräiset langat saksilla.

Kuva

Tässä tinattu vanha lamppu irti ja uusi odottaa asennusta.

Kuva

Uusi lamppu tinattu paikalleen.

Kuva

Suojaa joutui vähän pätkäisemään saksilla, Ja heti sopi paremmin.

Kuva
Kuva

Ja lopputulos ei ole hullumpi.

Kuva
Kuva
Sitä oikeaa etsiessä...
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Pitäis vaihtaa ehjiä lamppuja mittaristoon ennen kuin taas tulee pimeät kelit. Saisko joltain jelppiä joka tuon homman tehnyt, lähinnä mittariston lamppu tyyppi, määrä, ja mistä tilannut.
Näin jossain kuvan missä oli laitettu siniset vai olikohan vihreät lamput mittaristoon, oli jotenkin nykyaikaisemman näköinen, tuo alkuperäinen mittariston valon väri on jotenkin tökkinyt aina silmään. Josko nyt vaihtais samalla kokonaan eri väriseksi.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Samaa suunnittelen. Coltti oli laittanu vihreät ledit SID sekä ACC ja ne näytti hyvälle. Saman sävyiset ku sais mittaristoo ni tulis varmaa hyvä.
Oliskohan valkoinen typerän näköinen?
Ahdonvoimaa
lauri.l
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 17:28

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Tuli vaihdettua kaikki keskikonsolin polttimot mitä jaksoi.. Eli kiinasta ebay:stä tilasin T3, T4.2, T4.7 Ja T5 kannoilla olevia vihreitä ledejä : http://www.ebay.co.uk/itm/10X-Green-Neo ... SwTapV5CR3 , noin kolme viikkoa meni toimituksessa.

Penkilämmittimen napit = T3 kanta. - kaksi polttimoa per nappi.
SID ja ACC kaikki polttimot = T4.7 kanta - SID:iin 7 polttimoa ja ACC:een noin 8-10 polttimoa.

ACC:een ja SID2:een meni helposti uudet ledit tilalle, jokseenkin jonkun kerran joutui irroittelemaan uudestaan että sai palamaan. Ilmeisesti näissä ON väliä kummin päin nämä paikalleen laittaa (- ja + merkintöjä ei ole). Penkinlämmittimien nappeihin oli hankalampi saada pysymään T3 kannalla olevat ledit, pitää muokata kantoja sopivammaksi että pysyvät piirilevyssä kunnolla kiinni.

Kuva

itse tykkään tuosta vihreästä SID:stä ja ACC :stä enemmän kuin alkuperäisestä oranssista :wink:

Valkoista olisi mukava myös testata, onko joku jo täällä kokeillut ?
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Maisiko nämä soveltua 9-5 mittariston polttimoiksi???


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000032209/


Eli siis Mittariston taustavalaistuksesta on kyse...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mijusa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 11, 2015 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja mijusa »

Omia kokemuksia keskikonsolin polttimoprojektista...

Tästä thredistä innostuneena päätin olla vihdoin ajoissa (ennen syksyn pimeitä iltoja) liikenteessä ja vaihtaa kertarysäyksellä oman 9-5 2.3T (automaatti) 10/2004 Saabini konsolin sisäpolttimot uusiin – varsinkin kun suurin osa oli jo palanut.

Polttimoiden sijasta päätin siirtyä lediaikakauteen. Malttamattomana en jaksanut odotella Kiinan ihmekauppojen saati alien ja babojen viikkojen postituksia, joten päätin paiskata tilauksen Ruotsin puolelle Stylingwebbeniin. Ei halvin vaihtoehto, mutta jo kolmen päivän jälkeen tipahti kotiluukusta tilauksen mukainen kirje.

Täällä foorumilla on erinomaisia ohjeita vinkkejä, joilla vaihtotyö hoituu hienosti, mutta tässä omia havaintojani. Kokonaisuudessaan homma kun on kuitenkin niin helppo (ja nopeakin), ettei sitä minusta kannata jättää tekemättä. Erityisesti kannustan tekemään vaihdon ennen pimeää kautta. :wink:

Itse aloitin irrottamalla keskikonsolin näillä ohjeilla:
http://saabworld.net/showthread.php?t=86

Istuinlämmittimen kytkimet irrotin heti tuhkakupin poiston jälkeen.

Automaattilaatikon valitsimen muovinen kehikko on kiinni neljällä klipsillä, joita sisään varovasti painamalla sen saa irti: kahden muovikaistaleen alta löytyy valitsimen merkkivalo (T10 kantainen w3w 3W lasikantapolttimo). Tilalle itse suosittelen valkoista polttimoa. Testauksen jälkeen kaistaleet takaisin ja kehikko paikalleen.

Keskuslukon kytkimeen meni minulla T3 eli Neo wedge 4,6 mm. Alkuperäinen oli muuten sama kuin istuinlämmittimissä, mutta puolet lyhyemmällä polttimolla (eli se vanha ns tinattu malli – ei sellainen jossa polttimon johdot on kiedottu kantaan) . Minulla mahtui paikalle tuo pidempikin ledi.

Seuraavaksi ikkunan nostimen painikkeiden polttimot 2kpl (toinen piilossa johtoliittimen alla) T4.2 eli Neo wedge 6mm. Ledeissä napaisuudella on väliä, joten lamppu on käännettävä jos se ei pala.
Ohje: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/lig ... s=1#Window

Tähän mennessä oli aikaa kulunut 15 minuuttia. :D

Tupakansytyttimen lasikantapolttimon kanssa alkoi sitten palaa aikaa. T5 kantainen vihreä 12V 1,2W W1,2W tyyppinen lasikantapolttimo on erillisessä pidekkeessä sytyttimen kannan kyljessä. Pelkäsin hajottavani koko muovihärpäkkeen ja siksi ihmettelyssä meni oma aikansa. Ensin vihreä lasikantapolttimon pidin on irrotettava sytyttimen valkoisesta kannasta, jonka jälkeen kahdella superpienellä kellosepän meisselillä saa avitettua polttimon kannanpitimen irti vihreästä ohjurista. Uusi vihreä lasipolttimo kehiin ja paikalleen. Purkuun meni >20 minuuttia ja kasaukseen 30 sekuntia.

Istuinlämppärin kytkimen polttimot 2kpl/kytkin mallia T3 eli Neo wedge 4,6 löytyvät valkoisen luukun alta. Napaisuuksien pyörittelyihin meni aikaa, mutta molemmat kytkimet hoituivat alle 10 minuutissa.
Ohje: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/lig ... eps=1#Seat

ACC oli tässä vaiheessa helppo pullauttaa pois paikalta alakautta kädellä auttamalla. Halusin koko sisustasta vihreän, joten olin päättänyt vaihtaa myös näyttöjen polttimot ledeiksi. Näyttöön meni 3 kpl ja painikkeille 5 kpl T4,7 eli Neo wedge 8mm SMD polttimoa. Jälleen napaisuuksien pyörittelyyn kului aikaa. Lopputuloksen kun näin päätin vaihtaa painikkeiden reunimmaiset polttimot valkoisiksi: näin lämmönsäätöpainikkeiden sininen ja punainen väri toistuivat oikein muuten vihreässä ympäristössä. Aikaa paloi ACC:n kimpussa noin 20 minuuttia.

Radion polttimot olivat ehjiä, joten sen päätin jättää rauhaan.

Mutta iso yllätys olikin sitten SIDissä. Kun sen olin saanut pois ja aukaistua niin huomasin ettei siinä ollutkaan vaihdettavia polttimoita. Ilmeisesti oma autoni on jo sen verran ”uudempi”, että siinä SID on jotenkin jo uudempaa mallia (Part 12758907, HW ver 12.0 SW ver 02.0). V%€!”#sen vähennyttä päädyin kuitenkin pitämään ACC:n vihreänä vaikka SID jäikin oranssiksi :x . Turhaan tilatut polttimot alkoivat vain kismittää.

Varoitusvilkun T4,2 Neo wedge 6mm päätin jättää valkoiselle polttimolle. Irrottamisessa kannattaa olla varovainen , jottei jätä ikäviä jälkiä kojelautaan. Hyvä ohje:
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/lig ... s=1#Hazard

Valaisinkytkimen sai helposti pois paikaltaan sulaketaulun kautta sormella tökkäämällä. Kytkimeen sopi 2 kpl 6mm T4,2 polttimoa.
Ohje:
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/lig ... #Headlight

Kaikkineen minulla meni koko projektiin reilu kaksi tuntia. Työtahtini ei päätä huimannut ja taukojakin tuli pidettyä. Tupakansytyttimen polttimon kanssa ei mene 5 minuuttia kauempaa, jos ei sen rakennetta joudu ihmettelemään. Eniten aikaa meni ledien napaisuuksien kääntelyyn - lähtökohtaisesti kun ledi laitetaan aina ensin väärin päin, jotta sen voi kääntää oikein päin :roll:.

Työkaluina tarvittiin torksiruuvari (keskikonsolin suojuksen kiinnitysruuvien avaukseen), pieniä ruuvitalttoja, kaksi ”kellosepän kokoa” olevaa talttameisseliä tupakansytyttimeen, sekä iso talttameisseli wedge kantojen pyörittelyyn. Kärkipihdit tms tarvitaan vaihdevalitsimen merkkipolttimon poistamiseen syvältä kuilusta. Paineilmapullo oli kätevä apu, jolla sai paikat samalla putsattua pölystä.

Hommaamalla oikeat polttimot (suunnittelee että minkä värisen haluaa mihinkin ja mikä koko/malli pitää olla) ja välineet, sekä jättämällä savustustauot väliin homma hoituu sopivan veltolla työtahdilla noin tunnissa. Asennusöljy kannattaa nauttia vasta jälkeenpäin, sillä sen verran monessa paikassa voi muoviosia rikkoa tai ainakin ikäviä jälkiä saada aikaiseksi.

Lopputuloksena on varsin hienosti loistava ohjaamo. :mrgreen:

Mikkis
------
Minulla on Saab sairausluokitus vuodesta 1990.
Nykyinen lääkitys on 9-5 2.3T Aut vm 2004.
moranisse
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 09, 2017 16:29

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja moranisse »

Kysytään tässä ketjussa kun noista polttimoista on kysymys.
Onko takaluukun ja tankin luukun avausnapeissa polttimot? omassa pimeenä, en viitsi repiä pois jos on tietäjiä paikalla. Kiitos etukäteen.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 908
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 Mittariston ja keskikonsolin polttimot?

Viesti Kirjoittaja Pee »

Ei ole.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin