9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Pitäis saada Aeroon vm. 05 jonkinnäköinen lämmitin, tuo letkulämmitin näyttäis paljon helpommalta asentaa entä lohkolämmitin. Nyt tarviin vähän muidenkin mielipiteitä asiaan, kiitos.
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Se lohkolämmitin on ainakin varmasti toimiva. Lisäksi se on varmaan yksi helpoimmista lohkolämmittimistä asentaa, kun se ihan siinä tyrkyllä se paikka.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Letkulämmitin lämmittää käytännössä sylinterinkantta... Joten se ylipäätään on mielestäni hieman kyseenalainen lämmitin. Eniten siinä huijaa itseään, kun sisälle alkaa tulla nopeammin lämmintä ja syntyy illuusio lämpimästä moottorista. Eli ei letkulämmitintä.
Perinteinen vesitilavastus/lohkolämmitin on ainoa oikea oikea Saabin T7 bensiinimoottoriin.
Perinteinen vesitilavastus/lohkolämmitin on ainoa oikea oikea Saabin T7 bensiinimoottoriin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Letkulämmittimien kanssa täytyy myös harkita miten sen asentaa, ettei kiertoon synny ilmataskuja. Nuo nykyiset TT-Thermot mitä on kiertovesipumpulla on kaiketi aika anteeksiantavia ja voi asentaa melkein mihin vaan miten vaan, mutta esimerkiksi mulla on yhdessä vanhassa autossa "räjähtänyt" Defan letkulämmitin ja nesteet kerrasta pihalle
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
No tämä vaatii perusteluja, että kaikki varmasti ymmärtää, mistä on kysymys, jos kerran vesi ei kierrä moottorin lohkossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Letkulämmitin laitetaan sellaiseen letkuun joka menee sylinterinkannelle loppuviimein. Se on asennettava ylöspäin menevään letkuun. Myös Defan koulutusmateriaalissa oli tehty mittaukset 3h:n lämmityksellä -18c pakkasessa eripuolilta lohkoa. Perinteisellä vesitilavastuksella/lohkolämmittimellä kauttaaltaan moottori saatiin lämpimäksi. Letkulämmitimellä kansi oli lämmin, mutta muu lohko ja tärkeimmät esim. Laakerit ja öljypohja kylmä. Säteilylämmittimellä öljy ja laakerit eli ns. "alakerta" oli lämmin ja kansi kylmä.
Letkulämmitin on muutenkin vähän sellainen, että viimeistään termari estää sen luonnollisen kierron. Saabissakin tunnetusti orkkistermari on auki tai kiinni mallinen.. Väliasentoja ei ainakaan omissa orkkiksissa ole ollut lämpöjen käyttäytymisestä päätellen.
Minulle ei oikein ole hehkutetun tt-thermon edut avautuneet suhteessa T7 vesitilavastukseen verrattuna. Lohkolämppärillä saa nesteen sinne +30c tietämille ja moottorin käynnistyminen laskee sen lämpötilaa n. 10c kunnes alkaa lämmetä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Ehdottaisin että perinteinen vastus lohkolämppäri sisätilapistokkeen kera.
Omassa Defan juttu, volles tosin Calix ilman sisäpistoketta, vaan pistokkeen puuttmuminen ei juuri paljon haitannut, sen verran lämpöä tuo saa irti muutenkin.
Omassa Defan juttu, volles tosin Calix ilman sisäpistoketta, vaan pistokkeen puuttmuminen ei juuri paljon haitannut, sen verran lämpöä tuo saa irti muutenkin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
T7 ja vesitilaan perinteinen lohkolämmitin. Ainoa oikea, kun kerran siihen on luotu mahdollisuus.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Löytyykö muuten minkäänlaisia ohjeita tälle lohkolämmittimen asennukselle tähän kyseiseen malliin, minulle vielä aika tuntematon tekniikka ja konehuone niin kaikki apu mitä saan käy. Olisiko myös ehdotuksia minkälainen DEFA sinne tulisi laittaa ja mihinkä se laitetaan? Taitaa lohkoon tulla jonkun propun tilalle jos en ihan väärässä ole, kiitos.
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Oisko tästä hyötyä? On toisella kotimaisella, vaan voihan noita kuvia katsella niin näkyy miten mennä. Ja voihan sitä "53 29 271" katsoa kun '05 mailli.
https://www.saabdocs.com/Swedish/instru ... 6240se.pdf
Tuosta DEFA mallista en osaa sanoa.
https://www.saabdocs.com/Swedish/instru ... 6240se.pdf
Tuosta DEFA mallista en osaa sanoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
olipa helppo edellisestä linkistä leikkaa liimaa ja klikkaa metodilla
https://www.saabdocs.com/Finnish/instru ... 5650FI.pdf
mut onpa marmorilla setupin hinta noussu. edelliseen femmaan sain 80e setupin nyt 150e
toki ei se pahan kallis oo motonetissakaan
https://www.saabdocs.com/Finnish/instru ... 5650FI.pdf
mut onpa marmorilla setupin hinta noussu. edelliseen femmaan sain 80e setupin nyt 150e
toki ei se pahan kallis oo motonetissakaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Lainaanpa säiettä: Kolkista lohkolämppärin vastus kärähtänyt. Onkos kaikissa sama vastus(Defa411379)? Siis B205R ja B235R.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
On. Kaikissa 4 sylinterisissä T7 koneissa sama moottorin lämmitinelementti. Muista antaa ilmaantua huolella ennen käyttöä, ettei uusi vastus kärähdä.
Vaikka Saabin jäähdytysjärjestelmä onkin itseilmaantuva, niin vasta muutaman päivän ajelun jälkeen käytän itse lämppäriä, jos nesteet ovat olleet poissa koneesta.
Aika paljon näkyy moottorin lämmitinelementtien vikatilanteissa ilmakuplan/ilmataskun, tai likaisen jäähdytysnesteen polttamia vastuksia.
Vaikka Saabin jäähdytysjärjestelmä onkin itseilmaantuva, niin vasta muutaman päivän ajelun jälkeen käytän itse lämppäriä, jos nesteet ovat olleet poissa koneesta.
Aika paljon näkyy moottorin lämmitinelementtien vikatilanteissa ilmakuplan/ilmataskun, tai likaisen jäähdytysnesteen polttamia vastuksia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?
Kiittää hän ystävällisesti vastauksesta. Mistäköhän tuon elementin voisi hankkia edukkaasti? Vaihtohan lienee helppoa, nesteet pois, yksi mutteri auki, vaihto, mutteri kiinni, nesteet sisään ja ilmausta?
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.